Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äitinä oikeus puuttua (huom! ainoan!) tyttären häävalmisteluihin?

Vierailija
22.09.2014 |

Tilanne siis se, että ainoa tytär menossa naimisiin jouluna, ja hoitanut tähän asti itsepäisesti yksin häävalmistelunsa. Nyt kuitenkin suostui viimein paljastamaan suunnitelmat, ja av-mammat taitaisivat itsekin hävetä silmät päästään jos oma lapsi tällaista suunnittelisi. Mekko on alle polviin ja värillinen, vihkiminen tapahtuu _yliopiston pihalla_ (tapasivat siis sulhasen kanssa aikanaan yliopistolla) ja vastaanotto pidetään baarista vuokratussa kabinetissa.

Jos olisi edes muita tyttöjä niin voisi haaveilla tulevista kunnon häistä, mutta loput kolme ovat poikia. Yksi heistä jo naimisissa, piti aikanaan kauniit ja hillityt häät joita ei äidinkään tarvinnut sukulaisten edessä hävetä.

Mielipiteitä? Miten puuttua tilanteeseen?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:38"]

Häiden kuuluisi olla kaikille hääparin läheisille yhteinen siirtymäriitti avioliittoa varten. Ymmärrettävästi morsiamen äiti alkaa jo varhain (tiedostamattaankin) unelmoida oman lapsensa tulevista häistä ja perheestä. Kyllä lapsenkin velvollisuus olisi vanhempaan kunnoittaen ottaa huomioon heidän toiveensa vihkipaikan suhteen jne.

[/quote]

Höpöhöpö. Esim. meikäläisen äiti aloitti jo hyvin varhain sen "voi kauheaa, et kai vaan koskaan aio mennä naimisiin" -mantran. Varmaan saisi sydänkohtauksen, jos saisi kutsun joskus häihini. Siis kauhusta, ei ilosta... No, ei tule saamaan, kun missään tekemisissä en enää tuon ihmisen kanssa ole.

Vierailija
2/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole puuttunut enkä puutu lasteni häihin. Se on heidän juhlansa ja tekevät siitä oman näköisensä. Jos haluavat kutsua sukua - on ok, mutta yhtä ok on jos vaikka haluavat viettää sen ystäviensä kanssa ilman suvun mummoja ja kumminkaimoja!

Emme kuulu kirkkoon joten kirkkohäät ei varmaan ketään noista edes kiinnosta, esikoisen häät vietettiin ihanassa kartanossa minkä "kellariholvissa" oli vihkiminen läheisimpien kesken ja muut vieraat tulivat vasta juhliin. Aivan upeat häät!

Vanhimman tyttären häät tulevat varmasti poikkeamaan totutuista sillä hän ei ole ollenkaan pitsihörselöprinsessa, ennemmin näkisin hänet vaikka tumman purppuraisessa mekossa kukkia mustissa hiuksissaan. Ja mitä vähemmän hössötystä sen paremmat.

Toinen tyttäristä taas on täysi glamourprinsessa, niistä häistä ei tule tyyliä puuttumaan! Tai sitten menee vihille maistraatissa ulkomailla kun sinne varmasti päätyy töihin hyvinkin pian. Tai pitää hääjuhlat rantahietikolla...

Ilolla ja innoissani odottelen mitä lapseni tulevat keksimään, lupaan olla tukena ja apuna kaikessa mutta en puutu asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta.

Vierailija
4/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:46"]

Mikä kohta ei kelpaa ap:lle?

[/quote]

Rahvaanomainen vastaanotto (tädit ja sedät baariin tyttöä juhlistamaan??) ja liian lyhyt mekko. Kirkkoa myös toivoisin, vaikka kestäisin tämän ellei olisi muutenkin niin kurjat juhlat tulossa
[/quote]
Olet paska ihminen ja paska äiti. Olisi kamalaa olla tyttäresi tietäen, ettei oma äitini iloitse kanssani vaan aikoo istua naama norsunvitulla tuomitsemassa juhlan päivänä. Jos jotain ne sukulaiset häpeää ja ihmettelee niin sinua!

Vierailija
5/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos baarista on vuokrattu kabinetti, ei se ole sama asia kuin että mentäisiin BAARIIN. Mitä oikein kuvittelette, että siellä notkutaan jossain baaritiskillä kantisjuoppojen häiriköitävänä? Eeeei. Kabinetti on erillinen tila, se on suljettu muilta asiakkailta ja siellä on pöydät ja tuolit. Kun en tiedä järjestelyistä muuta, en osaa sanoa, onko sinne esim. tilattu jostain myös ruokatarjoilut. AP:ta tällaiset yksityiskohdat eivät ilmeisesti kiinnosta tai hän jättää ne mieluummin mainitsematta ja hehkuttaa vain itselleen ja muille VOI KAUHEETA, MUN TYTÄR VIETTÄÄ HÄITÄ JOSSAIN KALJAKUPPILASSA AAPUAAAA.

Yliopiston ymmärrän hyvin - se on parille tärkeä paikka ja vaikuttanut heidän elämäänsä ja suhteeseensa. Tähän vuodenaikaan tosin olisi toivottavaa, että paikalla pidetään hyvin lyhyt seremonia ja/tai että on varattu lisäksi jokin aula tms.

Vierailija
6/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tiedän yhden parin, joka on vihitty siinä valtsikan pihalla Helsingissä. Nehän on ihan kauniita rakennuksia ja kesällä varsinkin. Tää pari siis tapasi yliopistolla myös.

Vierailija
7/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minullakin oli värillinen mekko just polvien alle ja vihkiminen tapahtui maistraatissa ja juhlat (viisi vierasta) oli kartanohotellin kabinetissa. Vanhempani eivät tietenkään ja todellakaan puuttuneet järjestelyihin vaan olivat iloisia, että järjestimme edes pienet häät ja he saivat olla mukana. 

Vierailija
8/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:55"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:53"]Väittävätkö mammat todella, ettei teitä hävettäisi työnellä isomamman pyörätuolia ei-kirkollisen vihkimisen jälkeen BAARIIN "häihin"? [/quote] No miksi hävettäisi? Tarjoillaan juhlissakin usein alkoa ja juhlapaikoilla voi olla myös baari. Ooämgee. Tekopyhää vaatia kirkkohäitä uskonnottomilta [/quote]   Missä sanottiin että ovat uskonnottomia? [/quote] No useimmiten ihminen joka ei halua kirkkohäitä, ei ole kovin uskossa.

[/quote]

Ap ei sanonut, vihkiikö parin siellä yliopiston pihalla pappi vai notaari.

Vierailija
9/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanpas diplomaattisesti: voit tarjota näkemyksiä, mutta lopullisen päätöksen tekee vain ja ainoastaan häitään juhliva pari. Tyttärenä minä kuuntelen kyllä mielelläni, mitä toiveita vanhemmillani sattuisi sille päivälle olemaan. Eikä kaikkea kannata aivan heti teilata, vaikkei ihan samaa mieltä olisikaan. Vanhemmilla saattaa esim. olla sellaisia käytännön asioita, joita nuoripari ei välttämättä tulisi itse ajatelleeksi. 

Mutta: lapsesi on aikuinen ihminen, joka tekee aikuisen ihmisen päätökset. Mikäli he tahtovat juhlistaa häitään yliopiston pihalla ja ovat varanneet ravintolan kabinetin, et voi siihen vaikuttaa... ellet sitten kustanna koko lystiä, mitä et ilmeisesti tee. Minun neuvoni olisi, että tarjoat apuasi ja tukeasi (tietenkin hyvän maun rajoissa) järjestelyihin liittyvissä asioissa, mutta suhtaudut ennakkoluulottomasti tulevaan. Tilaisuus yliopistolla voi olla varsin kaunis, ja juhlat kabinetissa voivat olla ihan yhtä juhlavat kuin missä tahansa muuallakin. 

... Ja vaikka ne olisivat kerrassaan karmeat häät, niin pääasiahan on tietenkin se, että lapsesi pääsee avioliittoon rakastamansa ihmisen kanssa. Lapsesi onni on tärkein ja ensisijainen verrattuna sukulaisten arvioivaan haukankatseeseen, eikö niin? :)

Vierailija
10/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ärsyttää tämä lasten kautta rläminen! Lapsi järjestää sellaiset häät kuin itse haluaa. Päivä on hänen ja sulhasen. Vai olisiko parempi että tyttäresi on hääpäivänään tyytymätön, koska pitää miellyttää sinua? Ei ole taas itsekkyydellä rajoja!

Vierailija
11/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, me kävimme maistraatissa hoitamassa vihkimisen pienellä porukalla eli valtaosaa häävieraista ei sinne kutsuttu. Pieni hääjuhla pidettiin, ei kylläkään baarin kabinetissa. Minulla oli värillinen, hieman polven alle mekko. Hääjuhlassa soitti punkbändi. Vanhempani eivät minulle valittaneet mistään vaikka osallistuivat häiden kustannuksiinkin hieman. Päin vastoin, kaikki sukulaiset ja ystävät kehuivat juhlan tunnelmaa ja hauskaa oli!

Vierailija
12/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani (eli äitini) esitti lapsilleen vain sen toiveen, ettei kukaan menisi salaa naimisiin vaan hän haluaisi olla paikalla vihkimisessä, vaikka sitten maistraatissa ja vaikkei mitään juhlia olisi. Mulla ei olisi ollut sydäntä kieltää äidiltäni paikalla olemista, mutta äitini mieliksi en kuitenkaan olisi voinut mennä naimisiin kirkossa (en usko) saati pitää suuria juhlia. Jos (tapa?)uskovainen puolisoni olisi halunnut avioliitollemme siunauksen, olisimme sellaisen hankkineet hänen mieliksi, mutta ei siellä olisi tarvittu yleisöä. t.80

Vierailija
13/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:55"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:53"]Väittävätkö mammat todella, ettei teitä hävettäisi työnellä isomamman pyörätuolia ei-kirkollisen vihkimisen jälkeen BAARIIN "häihin"? [/quote] No miksi hävettäisi? Tarjoillaan juhlissakin usein alkoa ja juhlapaikoilla voi olla myös baari. Ooämgee. Tekopyhää vaatia kirkkohäitä uskonnottomilta [/quote]   Missä sanottiin että ovat uskonnottomia? [/quote] No useimmiten ihminen joka ei halua kirkkohäitä, ei ole kovin uskossa.

[/quote]

Ap ei sanonut, vihkiikö parin siellä yliopiston pihalla pappi vai notaari.

[/quote]Ap ei ehkä edes tiedä onko paikalla pappia vai ei.

Vierailija
14/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen naidaan miehen sukuun, joten ei pitäisi olla naisen äidillä mitään sanottavaa asiaan. Minusta on muutenkin turhaa kutusua morsiammen sukua häihin, eihän nainen enää siihen sukuun kuulu!

Vierailija
15/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiuspari lienee aikuisia, koska tavanneetki yliopistolla, joten vastaavat itse tekemisistään. Vain jos kustannat koko lystin, voit puuttua suunnitelmiin. Kukin taaplaa tyylillään! Noihan on kuin hippi- tai retrohäät.

Vierailija
16/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat tyttäresi häät, olet omasi jo aikanasi saanut.
meidät vihittiin yllätyksellisesti esikoisemme ristiäisissä, kaikki olivat onnellisia puolestamme ja Se tuntui hyvälle.
itse pitäisin kirkon käytävää pitkin kävelemistä niin ahdistavana että varmasti pyörtyisin.
ehkäpä tyttärelläsi on samanlainen olo huomion keskipisteenä olemisesta.
siinähän juhlitaan kahden ihmisen onnea, sillä ei ole väliä vaikka vihkiminen tapahtuisi jätesäkissä keskellä toria.

Vierailija
17/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen äiti. Aina päsmäröimässä ja valittamassa kuinka saa hävetä minua. Oli kyse päättäreistä, konfirmaatiosta tai isänpäiväjuhlista, niin aina sai väntää kättä siitä pistänkö hänen haluamansa mekon vaiko tummanpuvun kuten itse halusin. Hänestä kaikki valintani elämässä oli väärin, joten hänen pitäisi tehdä päätös puolestani (opiskelupaikka, seurustelukumppani jne)... No, kaikki tietää mihin näin "lämmin" äiti-tytär-suhde johtaa: Hän ei ollut tervetullut häihini, ei ristiäisiin. Emme ole enää tavanneet. Mutta voin viimein hengittää.

Eli neuvo kaikille 'äiskille': Pistä itse se mekko, josta niin kovin pidät. Järjestä omat kirkko-prinsessa häät.

Vierailija
18/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me järjestimme puolisoni kanssa omat häämme ihan itse, ja maksoimme myös. Kirkoon sai tulla, mutta jatkojuhliin olimme valinneet vain sisaruksemme puolisonsa/kaverinsa kanssa ja lähimmät ystävämme. Vanhempamme, jotka kummallakin olivat eronneet ja uudet kuviot heillä, jäivät siis ulkopuolelle! Emme halunneet heitä juhliimme kyräilemään toisiaan! Kukaan ei loukkaantunut valinnastamme!

Vierailija
19/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä sinä vaan omat hääsi. Tyttäresi on ilmeisesti jo aikuinen ja hän toteuttaa omia haaveitaan! Siihen hänellä on täysi oikeus. Kuten sinullakin, mutta älkää hyvät mammat haaveilko toisten ihmisen kustannuksella!

Vierailija
20/90 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät menemättä häihin ja katkaiset välit.

Ei ihan syyttä viivytelty sinulle kertomista.

Mitäs eväitä sulla on puuttua järjestelyihin jos et ole niissä mukana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme