Opettajan työ, miksi raskasta?
Olen tässä pitempään jo miettinyt, että mikä siinä opettajan työssä on muka niin kuormittavaa. Opettajillahan on tietty aika tehdä opettamista ja sen jälkeen sitä niin sanottua suunnittelua ja kotiinkin pääsee jo aikaisin suunnittelee. En sano, että työ olisi helppoa, koska en tunne, mutta haluaisin opettajien kertovan omasta työstään eikä niin, että joku arvostelee pitkiä kesälomia.
Opettajat eivät ole lakossa juuri koskaan. Mutta useammasta lehdestä saanut kuitenmin lukea työn raskaudesta. Näin ulkopuolisena en ymmärrä.
Kiitos!
Kommentit (231)
Opettajat ovat kermaperzeiziä hienostelijoita, jotka eivät muuta osaa kuin vinkua ja uhriutua. Eikö mikään riitä? Ei tähtitieteellinen palkka, käsittämättömät lomaedut, elitistinen yhteiskunnallinen asema, mitättömät opetusvelvoitetunnit? Ei mikään näköjään riitä. Vali vali vali! Ihme itkuiikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kouluissa opettajilla ei ole työpuhelinta? Ainakin perusopetuksessa kuntani kaikkien opettajien työpuhelimet löytyvät verkosta. Uskoisin että tässä tulee jokin vastuukysymys myös. Eihän muuten vanhempien olisi edes mahdollista tavoittaa opettajaa hätätilanteissa...
Sen sijaan taas taiteen perusopetuksessa ja vapaassa sivistystyössä jokainen tuntemani opettaja käyttää omaa puhelintaan.
No ainakaan tämmöisessä pienessä tuppukylässä kuin Helsinki ei ole alakoulussa työpuhelimia kuin rehtoreilla ja erityisopettajilla. Itse asiassa erityisopettajillakin on yhteinen työpuhelin.
Us-ko-ma-tonta, jos totta.
Ei ole myöskään Espoossa tai Vantaalla ainakaan aineenopettajilla työpuhelimia. Onko joku kunta siis oikeasti hankkinut työpuhelimet opeille? En ole edes tajunnut, että voisi olla edes mahdollista.
Milläpä kuvittelet, että opettajat pitää yhteyttä koteihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kouluissa opettajilla ei ole työpuhelinta? Ainakin perusopetuksessa kuntani kaikkien opettajien työpuhelimet löytyvät verkosta. Uskoisin että tässä tulee jokin vastuukysymys myös. Eihän muuten vanhempien olisi edes mahdollista tavoittaa opettajaa hätätilanteissa...
Sen sijaan taas taiteen perusopetuksessa ja vapaassa sivistystyössä jokainen tuntemani opettaja käyttää omaa puhelintaan.
No ainakaan tämmöisessä pienessä tuppukylässä kuin Helsinki ei ole alakoulussa työpuhelimia kuin rehtoreilla ja erityisopettajilla. Itse asiassa erityisopettajillakin on yhteinen työpuhelin.
Ei ole myöskään Espoossa tai Vantaalla ainakaan aineenopettajilla työpuhelimia. Onko joku kunta siis oikeasti hankkinut työpuhelimet opeille? En ole edes tajunnut, että voisi olla edes mahdollista.
No ainakin Espoossa joko Wilmalla tai opettajainhuoneesta löytyvällä yhteisellä puhelimella? Tai tiedän kyllä että osa kollegoista soittelee omalla puhelimellaankin, mutta itse olen vetänyt siihen rajan.
Lapseni eskarissa päiväkodin opettajan työpuhelin toimii kellokorttina. Eli kännykällä leimataan lapsi eskariin ja pois. Käsittääkseni yhä useampi päiväkoti on siirtymässä tähän systeemiin, joten ei se nyt voi aivan harvinaista olla, että on työkännyköitä.
Käyn kyllä vessassa, koska en pysty pidättämään kauaa. Kahvia juon siinä oppitunnilla. Edellinen tauko töissä oli muistaakseni vuonna 2002. Päivä on hyvin hetkinen ja kyllä siinä kahdeksan tuntia menee aina, ilman taukoja. Viikonloppuisin teen useinkin töitä, en tosin joka viikonloppu. Työn määrä paisuu vuosi vuodelta. Lomia kadehtivat kaikki, töitä ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni eskarissa päiväkodin opettajan työpuhelin toimii kellokorttina. Eli kännykällä leimataan lapsi eskariin ja pois. Käsittääkseni yhä useampi päiväkoti on siirtymässä tähän systeemiin, joten ei se nyt voi aivan harvinaista olla, että on työkännyköitä.
Ehkä sitten voi saada kännykän, jos sillä on tällainen tarve?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin hämmästellä.
Menin opetushommiin vuonna 1998 ja sain heti työkännykän.
Kolmas työnantaja nyt, eikä ikinä ole tarvinnut miettiä, onko työpuhelinta vai ei.
Tällä hetkellä olen esim.lukion ryhmönohjaaja ja kaikki viestintä opiskelijoiden ja vanhempien kanssa hoituu kännyllä. WA -viestit, Wilma ja s-posti. Työläppäriä en ole tällä viikolla vielä avannut kertaakaan kun luokkatiloissa on PCt joilla tykittää pilvestä matskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin hämmästellä.
Menin opetushommiin vuonna 1998 ja sain heti työkännykän.Kolmas työnantaja nyt, eikä ikinä ole tarvinnut miettiä, onko työpuhelinta vai ei.
Tällä hetkellä olen esim.lukion ryhmönohjaaja ja kaikki viestintä opiskelijoiden ja vanhempien kanssa hoituu kännyllä. WA -viestit, Wilma ja s-posti. Työläppäriä en ole tällä viikolla vielä avannut kertaakaan kun luokkatiloissa on PCt joilla tykittää pilvestä matskut.
Mistä kunnasta/kaupungista on kyse? Olen ollut opetushommissa vuodesta 2000 Turussa, Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä ja Tuusulassa enkä aineenopettajana ole saanut koskaan työkännykkää. Opehuoneessa on puhelin, josta voi soittaa, mutta ei siihen kyllä kukaan vastaa. Itse olen antanut oman numeroni, jotta yhteydenpito kriittisten oppilaiden vanhempien kanssa sujuu mutkattomasti.
Kouvolassa hankittiin luokanopettajille, luokanvalvojille ja ryhmänohjaajille omat puhelimet koronan aikana, jotta yhteydenpito olisi helpompaa. Aiemmin niitä oli vain rehtoreilla ja opoilla. Ja siis kaikilla aineenopettajilla ei niitä ole vieläkään. Vain niillä, joilla on oma luokka/ryhmä.
Meillä sai korona-aikana ostaa prepaid-liittymän, joka maksettiin kuittia vastaan. Ei ole myöskää työläppäriä vaan luokissa on läppärit, jotka otettiin etäopetuksen aikaan kotiin. Ei riittänyt kaikille, nämä saivat sitte oppilasläppärit. Onneksi iso osa oppilaista käytti omaa laitetta, koululla kun on noita läppäreitä vain 20%:lle oppilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin hämmästellä.
Menin opetushommiin vuonna 1998 ja sain heti työkännykän.Kolmas työnantaja nyt, eikä ikinä ole tarvinnut miettiä, onko työpuhelinta vai ei.
Mistä kunnasta/kaupungista on kyse? Olen ollut opetushommissa vuodesta 2000 Turussa, Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä ja Tuusulassa enkä aineenopettajana ole saanut koskaan työkännykkää. Opehuoneessa on puhelin, josta voi soittaa, mutta ei siihen kyllä kukaan vastaa. Itse olen antanut oman numeroni, jotta yhteydenpito kriittisten oppilaiden vanhempien kanssa sujuu mutkattomasti.
Muakin kiinnostaa missä kunnassa näin. Olen ollut töissä Nurmijärvellä, Vantaalla ja Helsingissä enkä koskaan ole saanut työpuhelinta vaikka olen ollut ryhmänohjaajakin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kermaperzeiziä hienostelijoita, jotka eivät muuta osaa kuin vinkua ja uhriutua. Eikö mikään riitä? Ei tähtitieteellinen palkka, käsittämättömät lomaedut, elitistinen yhteiskunnallinen asema, mitättömät opetusvelvoitetunnit? Ei mikään näköjään riitä. Vali vali vali! Ihme itkuiikkoja.
Voi mitkä naurut sainkaan =D
Tähtitieteellinen palkka -> luokanopettajan peruspalkka n. 2750€
Käsittämättömät lomaeduta -> totta!
Elitistinen yhteiskunnallinen asema -> oli totta vielä 30 vuotta sitten, ei enää...
Mitättömät opetusvelvoitetunnit -> oikea termi on opetusvelvollisuus. Vaihtelee paljon, aineenopettajilla alimmillaan 18h ylimmillään 24h, luokanopettajilla 24h. Palkanmaksuperuste pitää sisällään tuon määrän opetettavia tunteja + 3h yhteissuunnittelun sekä tuntien suunnittelun ja valmistelun, joka on laskennallisesti 0,5-kertainen opv:een nähden. 24h luokanopettajan opv:n palkka pitää sisällään 24h opetusta, 12h suunnittelua sekä 3 h ys-aikaa = 39h. Aika monella tuo aika ylittyy...
Mutta kukin valitsee narratiivinsa. Sinulla oli tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai korona-aikana ostaa prepaid-liittymän, joka maksettiin kuittia vastaan. Ei ole myöskää työläppäriä vaan luokissa on läppärit, jotka otettiin etäopetuksen aikaan kotiin. Ei riittänyt kaikille, nämä saivat sitte oppilasläppärit. Onneksi iso osa oppilaista käytti omaa laitetta, koululla kun on noita läppäreitä vain 20%:lle oppilaista.
Aika köyhää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla opettajilla ole mikään hyvä palkka. Eikä kaikilla opettajilla ole lomaa koko kesää. Osalla on vain 1 kuukausi. Työtä kyllä joutuu tekemään päivässä enemmän kuin 8 tuntia, vaikka opetusvelvollisuus olisi mitä.
Dippis kirjoitti:
Joku sanoi, että tulee jatkuvasti uusia oppisisältöjä, työvälineitä jne. Se on tätänpäivää kyllä melkein alalla kuin alalla . Työskentelen ohjelmistotalossa ja kyllä kaikkeen siihen oheistekemiseen liittyvät ohjelmat ja toimintamallit ja organisaatiouudistukset kuormittavat meidänkin aivoja.
Mutta olen miettinyt, että ennen pwnnut kävi koulua ja vanhemmat hoitivat oman leiviskänsä, omi se sitten työ tai kotiäitiys. Nykyään vanhempia velvoitetaan osallistumaan ja kiinnostumaan lapsrnsa koulusta. Sitten kun osallistuu ja kiinnodtuu, se herättää kysymyksiä usein. Miksei niitä sitten saisi esittää? Niinpä. Siksi, ettei opettaja rasitu. Ja ymmärrän, että jos oppilaita on 100, siihen tulee sitten 200 vanhempaa kysymyksineen päälle. Mutta onhan se luonnollista, jos kerran vanhempien täytyy seurata vilmaa ja osallistua koulunkäyntiin.
Aikanaan ei mun vanhemmat tienneet, mitä koulussa tein. Hyviä numeroita tuli koepapereissa kotiin, se riitti.
Itse kokisin mahdottoman raskaana opettajan työn juurikin tuon vanhempien kanssa tasapainoilun takia, mutta lisäksi myös perseilevien kakaroiden takia. En pystyisi tekemään sitä työtä. Hatunnosto siis teille, opettajat.
Joo työvälineiden yms. muutos on tosiaan totta alalla kuin alalla, mutta opettajalla ei ole aikaa ottaa selville kaikkia uudistuksia, koska koko ajan täytyy olla opiskelijoiden käytössä. Sitä sitten omalla ajalla yrittää selvitellä asioita, koska päivät on oltava opillaiden kanssa, ja koko ajan pitää olla käytettävissä eli ei ole aikaa perehtyä mihinkään uuteen juttuun, eikä edes pysty keskittymään uutuuksiin niin pienissä pätkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisellä puhelimella. Ei opettajilla mitään työsuhdepuhelimia ole. Kouluista löytyvät puhelimet; rehtori, apulaisrehtorit, sihteeri, opettajien huone (yhteinen), psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja ja vaksi.
Tänään tulin itkien kotiin… En siksi, että työpäivä olisi ollut mitenkään erityisen huono. Hyvä päivä… Olen vain lopen uupunut viime vuodesta, kun piti etäopettaa, lähiopettaa, tukiopettaa.. Tämä syksy on alkanut raskaasti, tuntuu etten oikeasti olisi levännyt lainkaan. Ja nyt pitäisi, oikeasti, jaksaa täydellä panostuksella koko ajan. En jaksa! Eikä moni muukaan! Olen yläkoulussa töissä ja en oikeadti tiedä, koska jään sairaslomalle… Liian raskasta.
Ja kuten sanoin, kyseessä ihan normi päivä, mutta koska en ole lev-nnyt yhtään kesällä… Tai ainakaan tuntenut, että olisim levännyt, niin koko ajan on ihan veitsen terällä. Menettää malttinsa oppilaiden kanssa, jolloin korottaa äänen pienestäkin asiasta ja tunnin jälkeen poden todella huonoa omaatuntoa. Ei tunnu nykyään jaksanan mitään pientäkään yläasteikäisten säätöä. Hermot on koko ajan kireällä ja kaikki vaan tuntuu raskaalta.
Päivästä on tullut selviytymistarina.. Maskeja jaetaan, pöytiä pyyhitään… Kotiin kun pääsen niin alan itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika köyhää menoa.
Tämä on arkea opetustyössä. Arvaapa moni opettaja on ostanut omilla rahoillaan materiaalia kouluun, jotta voisi tehdän jonkun kivan jutun!
Meillekin tarjottiin 10 vai oliko 20e ja prepaid luokanvalvojille, jotka on korona-aikana yhteydessä kotiin. En ees jaksanut alkaa siihen paperityötän, tein omalla yksityispuhelimella kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisellä puhelimella. Ei opettajilla mitään työsuhdepuhelimia ole. Kouluista löytyvät puhelimet; rehtori, apulaisrehtorit, sihteeri, opettajien huone (yhteinen), psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja ja vaksi.
Ja opo… unohtui.
Näin Helsingissä.
Kesäkeskeytys ei ole sama kuin kesäloma. Jos et tätä opena tunne, niin miten edes osaat opettaa luokassa yht-än mitään?