Mikä neuvoksi, kun opintotuki loppuu ja opinnot ovat vielä kesken?
Opiskelut loppuvat vasta ensi vuoden keväällä touko/kesäkuussa ja viimeiset tuet joulukuussa. Puoli vuotta opiskeltavaa mm. palkaton harjoittelu (harjoittelupaikka on) ja opinnäytetyö. Miten siitä eteenpäin? (Älkää ehdottanu harjoittelupaikan vaihtamista, tässä on ongelmia, minkä vuoksi ei onnistu.)
Kyseessä en ole minä, mutta avopuolisoni. Olemme tässä miettineet ratkaisua, miten onnistumme elämään. Itsellänikin on opinnot kesken. Kaveri ehdotti, että puoliso voisi hakea sossusta rahaa, mutta olen lueskellut, että ehtona on opintojen lopettaminen.
Lisätukea ei ole mahdollista anoa, koska kyseessä on toinen opiskelupaikka. Ensimmäinen tutkinto jäi kesken. Yritän itse valmistua mahdollisimman nopeasti, että onnistuisin elättämään meidät molemmat jos saisin töitä tai jos en saa niin sitten työttömyystuella, mutta minua ahdistaa tilanne aika paljon. En tiedä, mitä muita vaihtoehtoja meillä on.
Kommentit (39)
Yleistä asumistukea ei saa mikäli opiskelee Mielestäni toimeentulotuen saa kun on nostanut opintotuen ja lainan. Sossu maksaa loput. Töitä saa tehdä sadalla eurolla päälle.
23 korjaa. Niin siis yleistä asumistukea ei saa jos nostaa opintotukea
Mulla loppui tuet viime helmikuussa. Opinnot jatkuu ens heinäkuuhun. Osa-aikaduunia teen niin että saan vuokraosuuteni verran fyffeä. Kuinkas muutenkaan. Pakko se on jotain tehdä, että pärjää.
Ei pitäis normaalilla ihmisellä noin viivästyä muutoin kuin töiden vuoksi joten palkkatuloilla pärjäätte.
Ymmärsinkö oikein, teistä ei ole kumpikaan nostanut edes opintolainaa ja nyt sossun pitää elättää teidät?
Huh huh mitä hyväkskäyttäjä porukkaa taas.
Mun kaveri on ollut sossun tuella opiskelija jo 10 vuotta joten mars sossuun ja äkkiä opinnot valmiiksi ja sitten töitä hakemaan!!! Älä intä vastaan vaan varaa aika sossuun NYT!!!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:49"]
Sitä en tiedä, onko se nyt miehen nimissä joku sukutontti vai ei. Sitä on kyllä miehen vanhemmat yrittäneet myydä, muttei ole kaupaksi mennyt. Sehän se varmaan voi estää sen toimeentulotuen saamisen... Ap
[/quote]
Miten miehen vanhemmat voivat myydä tonttia, joka on pojan omaisuutta?
Työnhakijaksi on pakko rekisteröityä, mutta tietenkään työkkäri ei mitään töitä tarjoa, kun ilmoittaa olevansa koulussa. Kelalle voi laittaa lisätukihakemuksen, jotta on esittää sossulle, ettei lisätukea saa.
[/quote]
Perhe tekee yhteiset päätökset tontista. Periaatteessa "miehen omaisuutta", käytännössä oikeastaan suvun. En tiedä sen tarkemmin tästä.
Eli työkkäri ei voi passittaa töihin, mikäli ilmoittaa olevansa päätoiminen opiskelija?
Meidän pitää taas sitten puhua tästä asiasta. Ärsyttää niin vietävästi, kun kuvitteli, että se jos itse käy sen noin vuoden töissä niin toinen ehtii valmistua ennen tukien loppumista, mutta ei. Kaikista raivostuttavinta tässä hommassa on se, että mies elää päivä kerrallaan. Kyllä häntäkin ahdistaa asia, mutta hän ei tee paljoa mitään sen selvittämisen eteen. Lopulta huomaan itse tekeväni lähes kaiken työn toisen eteen... Ap
En osaa muuten neuvoa, mutta aivopähkinäksi sellainen juttu, että Suomi lienee maailman ainoita maita, joissa ylipäätään saa opintotukea. Lisäksi harvoja maita, joissa opiskelu itsessään ei maksa juuri mitään.
Mitenköhän ne muissa maissa voivat opiskella yhtään mitään?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:25"]
Olen itse ollut töissä n. vuoden täyspäiväisesti ja osan aikaa opiskellut. Olen ollut nostamatta opintotukea ja elättänyt miehen. Miehen piti valmistua tammikuussa, mutta harjoittelun pitkittymisen vuoksi valmistuminen viivästyy puolella vuodella. Töiden aikaan en ole saanut opintoja paljoa eteenpäin ja nyt olen työttömänä ja pakko keskittyä opintoihin, mutta ahdistukselta tuntuu, etten saa paljoa aikaiseksi.
Mies teki huonoja valintoja ensimmäisen opintopaikan suhteen, minkä vuoksi kostautuu. Sen takia, että olen itse käynyt töissä, olen onnistunut maksamaan vuokraa ja kaikki menot jne. Jätettiin miehen loput opintotuet nostamatta, koska ajateltiin, että nyt kun minulla on töitä tämän aikaa niin mies voi sitten nostaa loput tuet, kun työt loppuu ja meillä alkaa töiden säästöt loppua.
Lisätukea ei voi hakea koska ensimmäinen tutkinto on jäänyt kesken. Kelan sivuilla sanotaan, että lisätukea ei myönnetä. Voi sitä yrittää hakea, mutta todennäköisesti tulee kielteinen päätös.
Netistä olen lukenut, että sossu vaatii opintojen keskenjättämistä oli opintoja miten paljon tahansa jäljellä. Miehen työllistymisestä ei ole takeita, ei sen vuoksi uskalla ottaa lainaa, ja itse en halua lainaa omiin nimiini. Olen tehnyt sen verran kuin olen pystynyt.
Mies ei elä siivellä, itse ehdotin tätä, koska en halunut, että jättää tämän toisenkin tutkinnon kesken nyt sitten opintotuen loppumisen takia. Ikävä kyllä se valmistuminen vaatii vielä puoli vuotta. Vituttaa. Ap
[/quote]
Mitä tarkoitat tuolla, että jätitte miehen loput opintotuet nostamatta?
Mutta siis, joka tapauksessa, sossusta saa kyllä toimeentulotukea, jos tilanne tosiaan on se, että teidän yhteenlasketut tulot ei riitä elämiseen. Ja sitten kun miehen kaikki opintotuet on käytetty, niin hän voi hakea yleistä asumistukea Kelasta, mikäli sulla ei ole niin isot tulot, että estää sen saamisen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:00"]
Oletteko jo nostaneet kaikki mahdolliset opintolainat? Ne kyllä kannattaisi hyödyntää tuollaisessa tilanteessa, jos ei muualta saa rahaa. Ja lisäksi toimeentulotukea haettaessa sossusta käsketään nostaa loputkin lainat, tai ne vähintäänkin lasketaan tuloiksi. En oikein ymmärrä miksi opinnot pitäisi keskeyttää, mistä ihmeestä olet sellaista lukenut? Kyllähän toimeentulotukea saavat sellaisetkin, jotka luottotietojen takia eivät saa opintolainaa, mutta opintoraha ja asumistuki eivät yksistään riitä elämiseen.
Yleistä asumistukea kannattaa hakea Kelasta, sitä sain itsekin kun tukikuukaudet loppuivat reilu vuosi sitten. Siinäkin tosin huomioidaan puolison tulot, minäkään en poikaystävän kanssa yhteen muutettuani saa sitä enää.
Itse olen pärjännyt töitä tekemällä. Toki siinä on omat varjopuolensa, sillä opintojen eteneminen on hidastunut melkoisesti. Nyt taas on pieni hätä päällä, kun työsopimus loppui elokuussa enkä ole vielä löytänyt uutta työtä.
[/quote]
Sanoin jo aikaisemmin, etten ala lainaa nostamaan omiin nimiini ja mies ei tee elettäkään selvittääkseen asiaa itse. Jos nostaisi niin työllistymisnäkymät ovat aika huonot. On monta kertaa sanonut, että häntä pelottaa tuleeko ikinä saamaan töitä. Laina vain jäisi muhimaan ja kasvamaan korkoa.
Minulle on aika epäselviä nuo kaikki tuet koska olen asunut vanhempien luona ja käynyt töissä, en siis hakenut silloin tukea, muutin kotoa opintojen perässä kämppään eli olen saanut vain opinto- ja asumistukea sen lisäksi. En ymmärrä mihin tilanteeseen mikäkin tuki kuuluu eli joku tuki voi mennä sekaisin.Olen kuvitellut, että opiskelija ei saa mitään tukea opintotuken, asumislisän ja lainan lisäksi.
Saako siis yleistä asumistukea, vaikka on opiskelijastatuksella? Ap
Sitä en tiedä, onko se nyt miehen nimissä joku sukutontti vai ei. Sitä on kyllä miehen vanhemmat yrittäneet myydä, muttei ole kaupaksi mennyt. Sehän se varmaan voi estää sen toimeentulotuen saamisen... Ap
[/quote]
Ei tontti estä jos sitä koko ajan kuitenkin yritetään myydä. Ettehän te sille tilanteelle voi mitään, jos ei kaupaksi mene. Kyllä te toimeentulotukea saatte, eikä sossu pakota opintoja lopettamaan. Turha tuota on miettiä ja murehtia. Keskittykää molemmat opintoihin ja jos saatte vaikka osa-aikaista työtä, niin hyvä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:25"]
Olen itse ollut töissä n. vuoden täyspäiväisesti ja osan aikaa opiskellut. Olen ollut nostamatta opintotukea ja elättänyt miehen. Miehen piti valmistua tammikuussa, mutta harjoittelun pitkittymisen vuoksi valmistuminen viivästyy puolella vuodella. Töiden aikaan en ole saanut opintoja paljoa eteenpäin ja nyt olen työttömänä ja pakko keskittyä opintoihin, mutta ahdistukselta tuntuu, etten saa paljoa aikaiseksi.
Mies teki huonoja valintoja ensimmäisen opintopaikan suhteen, minkä vuoksi kostautuu. Sen takia, että olen itse käynyt töissä, olen onnistunut maksamaan vuokraa ja kaikki menot jne. Jätettiin miehen loput opintotuet nostamatta, koska ajateltiin, että nyt kun minulla on töitä tämän aikaa niin mies voi sitten nostaa loput tuet, kun työt loppuu ja meillä alkaa töiden säästöt loppua.
Lisätukea ei voi hakea koska ensimmäinen tutkinto on jäänyt kesken. Kelan sivuilla sanotaan, että lisätukea ei myönnetä. Voi sitä yrittää hakea, mutta todennäköisesti tulee kielteinen päätös.
Netistä olen lukenut, että sossu vaatii opintojen keskenjättämistä oli opintoja miten paljon tahansa jäljellä. Miehen työllistymisestä ei ole takeita, ei sen vuoksi uskalla ottaa lainaa, ja itse en halua lainaa omiin nimiini. Olen tehnyt sen verran kuin olen pystynyt.
Mies ei elä siivellä, itse ehdotin tätä, koska en halunut, että jättää tämän toisenkin tutkinnon kesken nyt sitten opintotuen loppumisen takia. Ikävä kyllä se valmistuminen vaatii vielä puoli vuotta. Vituttaa. Ap
[/quote]
Mitä tarkoitat tuolla, että jätitte miehen loput opintotuet nostamatta?
Mutta siis, joka tapauksessa, sossusta saa kyllä toimeentulotukea, jos tilanne tosiaan on se, että teidän yhteenlasketut tulot ei riitä elämiseen. Ja sitten kun miehen kaikki opintotuet on käytetty, niin hän voi hakea yleistä asumistukea Kelasta, mikäli sulla ei ole niin isot tulot, että estää sen saamisen.
[/quote]
Siis mies on elänyt nyt yli vuoden minun rahoilla, kun kävin töissä. Miehellä on nyt 3 opintotukikuukautta käyttämättä ja tällä hetkellä jatkoi tuen nostamista. Mutta sitten kävi ilmi, että tuki loppuu kuitenkin ennen opintojen päättymistä. Minun tulot ei todellakaan ole isot. Elän itse opintotuella tällä hetkellä, kun olen työtön opiskelja. Muutaman kuukauden kuluttua en osaa sanoa, mutta epäilen, ettei minulla ole silloinkaan töitä. Ap
[/quote]
Tai jos ei estä, niin ainakin te teette kuukausikaupalla selvityksiä sossuun siitä tontista ja miten sitä on yritetty myydä ja miksei ole mennyt kaupaksi. Selvityspyyntöä toisen perään. Niin minulle kävi, kun muutin pois yhteisestä kodistamme, josta oli lainaa niin paljon, että olin onnellinen kun exäni otti lainat itselleen ja pääsin talosta eroon. Rahaa en siis saanut näissä "kaupoissa", mutta sossu laski että minulla on kymmeniä tuhansia talossa kiinni. Ja jokaista selvityspyyntöä ei tietenkään lähetetä kerralla, vaan kirjeitä menee puolin ja toisin kunnes asiakas joko kuolee nälkään tai päättää olla hakematta apua sossusta.
Vastaavassa tilanteessa, kuin sinä ap, minä tein töitä. Työharjoittelussa olin arkipäivät ja viikonloput töissä. Kuka sitä vapaata tarvitsee?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:29"]
[/quote]
Tai jos ei estä, niin ainakin te teette kuukausikaupalla selvityksiä sossuun siitä tontista ja miten sitä on yritetty myydä ja miksei ole mennyt kaupaksi. Selvityspyyntöä toisen perään. Niin minulle kävi, kun muutin pois yhteisestä kodistamme, josta oli lainaa niin paljon, että olin onnellinen kun exäni otti lainat itselleen ja pääsin talosta eroon. Rahaa en siis saanut näissä "kaupoissa", mutta sossu laski että minulla on kymmeniä tuhansia talossa kiinni. Ja jokaista selvityspyyntöä ei tietenkään lähetetä kerralla, vaan kirjeitä menee puolin ja toisin kunnes asiakas joko kuolee nälkään tai päättää olla hakematta apua sossusta.
Vastaavassa tilanteessa, kuin sinä ap, minä tein töitä. Työharjoittelussa olin arkipäivät ja viikonloput töissä. Kuka sitä vapaata tarvitsee?
[/quote]
Nyt oikeasti tuntuu, että tulee itku. Pelottaa tuo tulevaisuus.
En enää tiedä, mistä edes saan enää töitä, kaikki ovat olleet määräaikaisia, joihin olen onnistunut pääsemään. Olen käynyt muutamassa haastattelussa, mutta ei tärppää ja varmaan satoja hakemuksia tullut laitettua. Sitä on tullut ajateltua, että ehkä olen vain niin paska, etten kelpaa mihinkään. Miehellä samat tuntemukset.
Ja nyt jos ei mieskään saa mitään tukea ja on pakko lopettaa opinnot. Mies on harjoittelussa, lähtee aamulla ja tulee vasta illalla.
Miehelle en uskalla sanoa, mutta vituttaa sen tekemät valinnat. Yritän parhaani mukaan olla olematta katkera, mutta voisi tämä elämä olla paljon helpompaa, jos olisi jättänyt sen ensimmäisen paikan kokonaan välistä. Ap
Ette saa toimeentulotukea todennäköisesti ennenkuin nostatte opintolainaa. Suosittelen oikeasti, se on melkein ilmaista lainaa!
Takaisinmaksuaikaa saa helposti esim. 8 vuotta ja korko on noin 1%, eli todella vähän.
Juuri näin, nostatte sitä opintolainaa ennen kuin tuo tukiaika on käytetty loppuun ja teette opinnot nopsaan pois alta. Voi olla ettette muutoin saa sossusta mitään, koska tuo laina teille myönnettäisiin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:04"]23 korjaa. Niin siis yleistä asumistukea ei saa jos nostaa opintotukea
[/quote]
Ei saakaan mutta sitten voi saada kun tuet loppuu.
Tosiaan mäkin suosittelen, että nostakaa nyt ainakin lainat näiltä lopuilta opintotukikuukausilta! Itselläni on tuota opintolainaa ollut n.10 000 e (millaista summaa ette siis tietenkään saa edes aikaiseksi noista muutamasta kuukaudesta). Lainaa täytyi ylipäätään alkaa lyhentää vasta muutama vuosi tukikuukausien loppumisen jälkeen, ja siihenkin olisi voinut saada lisäaikaa jos opinnot olisivat edelleen jatkuneet. Tällä hetkellä lyhennän lainaa n. 70 e kuussa, eli näillä pienilläkin tuloilla pystyn tuohon vallan mainiosti. Korko on pieni. Opintolainan vuoksi ette tule mihinkään velkavankeuteen tai kierteeseen joutumaan, nyt järki päähän ja tunteet kuriin!
Lisäksi tosiaan se, että kun kuukaudet ovat loppuneet, miehesi voi saada yleistä asumistukea. Myös toimeentulotukea voi saada. Mihin varmaan tosiaan olet sekoittanut asian, on työttömyyskorvaus, jota päätoiminen opiskelija ei yleensä voi saada. Tämän tuen saadakseen voi joutua "irtisanoutumaan" opinnoistaan, mutta sellainen tulisi siis lähinnä kyseeseen jos miehelläsi ei olisi aiettakaan valmistua jostakin koulusta, jossa on kirjoilla, ja olisi siis käytännössä työtön.
Oletteko jo nostaneet kaikki mahdolliset opintolainat? Ne kyllä kannattaisi hyödyntää tuollaisessa tilanteessa, jos ei muualta saa rahaa. Ja lisäksi toimeentulotukea haettaessa sossusta käsketään nostaa loputkin lainat, tai ne vähintäänkin lasketaan tuloiksi. En oikein ymmärrä miksi opinnot pitäisi keskeyttää, mistä ihmeestä olet sellaista lukenut? Kyllähän toimeentulotukea saavat sellaisetkin, jotka luottotietojen takia eivät saa opintolainaa, mutta opintoraha ja asumistuki eivät yksistään riitä elämiseen.
Yleistä asumistukea kannattaa hakea Kelasta, sitä sain itsekin kun tukikuukaudet loppuivat reilu vuosi sitten. Siinäkin tosin huomioidaan puolison tulot, minäkään en poikaystävän kanssa yhteen muutettuani saa sitä enää.
Itse olen pärjännyt töitä tekemällä. Toki siinä on omat varjopuolensa, sillä opintojen eteneminen on hidastunut melkoisesti. Nyt taas on pieni hätä päällä, kun työsopimus loppui elokuussa enkä ole vielä löytänyt uutta työtä.