Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS "Yksiöbuumin seuraava vaihe: uuden kerros­talon asunnoissa on eteinen vessassa"

Vierailija
24.08.2021 |

Rakennuttaja keksi tavan kiertää sääntelyä: Vantaalle tehtiin talo, jonka asunnoissa on vessa eteisessä – ”Mielestäni tämä on innovatiivinen ratkaisu”

Vantaalle valmistuu syyskuussa kompaktin asumisen pilottikohde, jossa asuntojen neliöitä on karsittu uudella tavalla. Eteiset ja kylpyhuoneet on yhdistetty ja vaatehuoneet korvattu irtaimistovarastoilla.

Vantaalle kävelymatkan päähän Tikkurilan juna-asemasta on valmistumassa vuokra-asuntoyhtiö Lumon uudenlaisia vuokra-asuntoja, joissa eteinen ja kylpyhuone ovat samassa laatoitetussa tilassa. Välissä on vain lasiset huurreliukuovet.

Asuntoon siis astutaan sisään käytännössä kylpyhuoneen kautta. Pienelle pyykinpesukoneelle on paikka eteisen kaapissa. Mistä ihmeestä on kyse?

Kerrostalo on kiinteistösijoitusyhtiö Kojamon, rakennusyhtiö Firan sekä arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Tallin yhdessä kehittämän asumiskonseptin pilottikohde. Ideana on testata, millaisilla ratkaisuilla pienissä kerrostaloasunnoissa voidaan säästää hukkaneliöitä.

”Näin asukkaiden käyttöön jäävä tila saadaan suuremmaksi”, sanoo Kojamon kehitys­päällikkö Matti-Pekka Koistinen.

Uudiskohteissa kylpyhuoneet vievät paljon tilaa, koska niissä täytyy rakentamis­määräysten mukaan päästä kulkemaan esteettä esimerkiksi pyörätuolilla.

Esteettömyydestä ei ole kuitenkaan tingitty Tikkurilassa, sanoo uudenlaista konseptia kehittänyt arkkitehti Minna Lukander Tallista.

Eteinen ja kylpyhuone muodostavat esteettömän tilan, jota hän kutsuu monitilavyöhykkeeksi. Sen voi sulkea asuintilasta toisella liukuovella.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008204214.html

Kommentit (847)

Vierailija
361/847 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut opiskelijana tuntemattoman ihmisen kanssa 20 neliöisessä asunossa, jossa keittiön lieden ja wc-pöntön välissä ei ollut kuin ovi.

Uusien asuntojen wc:n pienentäminen täytyy olla miesten suunnittelema keksintö. Jokainen nainen viettää wc:ssä pitkiä aikoja kaunistautuen. Wc on tärkeä huone!

En minä tee veskissä mitään muuta kuin käyn pytyllä, suihkussa ja pesen kasvoni ja hampaani lavuaarin yllä. Niin ja toki kampaan hiukset. Kaikki muu toiminta tapahtuu muualla. Esim. meikkaaminen ei onnistu veskissä valon takia, se ei ole luonnollinen ja eipä muutenkaan kannata meikkejä säilyttää samassa tilassa mihin kertyy kosteutta. En ymmärrä miksi wc/kylppäritilan pitää olla jokin hehtaarihalli, kun ei siellä vietetä aikaa kuin välttämättömän ajan. 

Onneksi nykyisessä ja edellisessä asunnossa (vanhoja taloja) kylppäri on/oli sellainen pieni tila missä kuitenkin mahtui suihkuun hyvin ja pesukonekin. Onpahan tilaa muille huoneille hyvin. 

Vierailija
362/847 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on liikaa. Kohta ollaan kuin kiinalaiset 2 m2 asunnoissa.

Tämähän siinä on hassuinta, että meitähän ei ole liikaa, vähenemään päin muutenkin, ja maakunnat täynnä asuntoja, joiden kiinteistöverojen kanssa ollaan vaikeuksissa. Tämä ei ole kestävä yhtälö ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti.

Nämä "trendit" alkavat jo olla epäinhimillisiä. Ja kuka noita pieniä asuntoja ostaa? No sijoittajat!

Laitetaan opiskelijat ja vähävaraiset pieneihin koppeihin, huh huh.

Vierailija
364/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa yksiöissä joissa olen käynyt on vessa heti siinä eteisen vieressä.

Hei neropatit, minullakin on vessa eteisessä mutta eteinen on oikea käytävä ja vessassa on kunnon seinät kunnon ovella. Ette tajua siis höttöisen lasiliukuoven ja oikean seinän+oven eroa?? Myöskin alarako on "seinän" pituinen näissä liukuovi-seinä vessoissa(joten pöntön hajut varmasti leviävät pieneen kopperoon). 

Vierailija
365/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti.

Nämä "trendit" alkavat jo olla epäinhimillisiä. Ja kuka noita pieniä asuntoja ostaa? No sijoittajat!

Jostain syystä suomea ei tunnu koskevan kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia koskevat lait ollenkaan, niitä ei tarvitse noudattaa eikä suomi saa mitään noottia eu:lta kansalaisten kurjistamisesta. Mutta annas olla rajanloikkaajien asiat, niitä suomi noudattaa pilkulleen ja vielä vähän yli. Tämä on sairas maa. 

Vierailija
366/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivasti kakan haju toivottaa vieraat tervetulleeksi heti ovelta.

Aika monella on vessa eteisestä. Onpa kauheeta, jos välissä ei ole lastulevyä. Muuta ruokavaliotasi, jos sun paska haisee kilometrien päähän.

Istu sinä vain paskalla eteisessä. Minun ei tarvitse.

Ei munkaan, mulla on useamoi vessa misyä valita, mutta silti mä tajuan, että asunnot ja elämäntilanteet on erilaisia. Sulla selvästi ruokavalio jo surkastuttanut aivotoiminnan, kun kuvittelet kaikkien asuvan samallatavalla kuin sä.

Miksi pitää aina personoida ja miettiä, että kylläpäs mun vessa on hyvä, sen sijaan, että täysin neutraalisti katsoisi jotakin asiaa?

Tuossa ei vessa ole eteisessä, siinä on liukuoviseinä, onpas kauheeta. Ja jos ihmiseritteet aiheuttavat paniikin ja ahdistuksen, vika on päässä, sitä ei yksikään ovi tai seinä poista vaan terapia.

Vierailija
367/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti.

Jostain syystä suomea ei tunnu koskevan kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia koskevat lait ollenkaan, niitä ei tarvitse noudattaa eikä suomi saa mitään noottia eu:lta kansalaisten kurjistamisesta. Mutta annas olla rajanloikkaajien asiat, niitä suomi noudattaa pilkulleen ja vielä vähän yli. Tämä on sairas maa. 

Önnönnönnönnö! Pakko tästäkin asiasta vääntää rasistinen kannanotto. Itse olet sairas. Jokainen noista asunnoista kelpaa ihmisille, usko pois. Sun kannattaa pysyä siellä omassa kopissasi jauhamassa epäoikeudenmukaisuutta. Anna muiden elää vaikka itse olet elämääsi pettynyt.

Vierailija
368/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei neropatit, minullakin on vessa eteisessä mutta eteinen on oikea käytävä ja vessassa on kunnon seinät kunnon ovella. Ette tajua siis höttöisen lasiliukuoven ja oikean seinän+oven eroa?? Myöskin alarako on "seinän" pituinen näissä liukuovi-seinä vessoissa(joten pöntön hajut varmasti leviävät pieneen kopperoon). 

Kerropas sinä neropatti se ero ja ihan faktoin. Kerro mikä seinässä ja ovessa tekee niistä ylivertaiset perustuen materiaaliin yms. Mielenkiinnolla odotan.

Vierailija
369/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muita innovatiivisia ratkaisuja teiltä itse kunkin kotoa löytyy? Keittiö olohuoneen jatkeena on päivän muoti myös, sehän on vain vanha tupakeittiö uudella nimityksellä. Meillä erikoisin viritys lienee pakastimet Juniorin huoneessa, jääkaappi eteisessä ja ylimääräinen liesi grillikatoksella. Leivinuuni onkin sitten olohuoneessa, eikä keittiössä. No, kaverilla se olikin takkahuoneessa, talon rakennuttaja ei ollut halunnut takkaa, mutta leivinuunin kyllä...

Vierailija
370/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tehty wc entiseen siivouskomeroon. Hieman on ahtaan puoleista.

Vierailija
371/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että väliovi puusta on höttöisempi kuin lasista?

Vierailija
372/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropas sinä neropatti se ero ja ihan faktoin. Kerro mikä seinässä ja ovessa tekee niistä ylivertaiset perustuen materiaaliin yms. Mielenkiinnolla odotan.

Pitihän se arvata että joku trolli on jo kömpinyt luolastaan ulos päivystämään palstalle ja alapeukuttamaan uusia randomi vastauksia. Jos et tiedä kantavan/umpinaisen seinän ja ohuen lasin(puhumattakaan lasiseinästä raolla) eroa, ei varmaan kannata. 

Vierailija
373/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpön löpö. lasi ei myöskään äänieristä pahemmin(näihin tuskin laitetaan kalliita superlaseja)

Vierailija
374/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpön löpö. lasi ei myöskään äänieristä pahemmin(näihin tuskin laitetaan kalliita superlaseja)

Ei taida olla suurta eroa tavalliseen välioveen. Kuulen kyllä vessan äänet asunnon toiseen laitaan, ellei olkkarissa ole musaa soimassa tai tv auki. Minulla siis perinteinen vessa tavallisella väliovella.

Enemmän tuossa esimerkki asunnossa minua häiritsee säilytystilan puuttuminen eteisestä ja erilliset parvekkeet. 

Vierailija
375/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vttu mitä pelleilyä, minä en enää jaksa oli mikä tahansa asia siitä ovat idiootit päättämässä ja lopputulos on pelkkää paskaa.

Kuka sinut pakotti siihen asuntoon muuttamaan

Vierailija
376/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vttu mitä pelleilyä, minä en enää jaksa oli mikä tahansa asia siitä ovat idiootit päättämässä ja lopputulos on pelkkää paskaa.

Kuka sinut pakotti siihen asuntoon muuttamaan

Kohta kaikki yksiöitä tarvitsevat pakotetaan. Ei pölvästit ymmärrä kehityksen suuntaa..

Vierailija
377/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla voisi olla yhteinen vessa lasiovilla naapureiden kanssa. Säästäisi vielä enemmän tilaa.

Vessa asuntojen väliin, ovi molempiin asuntoihin. Aatelkaa mikä säästö.

Tai sellainen taloyhtiön yhteinen ulostamistila, jossa useampi voi istua ringissä naamatusten ja vaihtaa päivän kuulumiset.

Ja siis jälleen palataan vanhaan; mun ala-asteen koulussani oli puusee jossa yhdessä rivissä 8 reikää. Siinä oli kiva jutella. Tytöille ja pojille oli omat huusit. Tämä oli maaseudulla Suomessa vielä 1980.

Vierailija
378/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain nuorilla ja elämäntapahipeillä taitaa olla fetissi siitä, kuinka voi asua mahdollisimman pienessä ja ahtaassa tilassa. Mä vielä jotenkin ymmärrän ahtaan kopperon jossain Eirassa tai vaikka vielä Kalliossakin. Mutta että kun ihan itse lähtee "pöndelle", eli Vantaan Tikkurilaan.... eikö se syy asua kaukana Helsingin keskustasta ole juurikin se elintila, autoystävällisyys ja niin edelleen? Jos mä kehän ulkopuolelle muuttaisin, niin tilaa mä sieltä nimenomaan etsisin, enkä mahdollisimman ahdasta luukkua, missä ei mahdu kääntämään kylkeä. Mutta fetissinsä kullakin.

Vierailija
379/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelijat ovet käyneet korttelimuseossa opintomatkalla, 1900- luvun alussa saatiin tällaiseen nk.hellahuoneeseen mahtumaan suurperhe.

Vierailija
380/847 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on todella harvaan asuttu maa. En tajua miksi meidät sitten kaupungeissa ahdetaan koirankoppeihin tuijottamaan vastapäistä tiiliseinää. Eikö siinä jo mielenterveys lähde horjumaan? Ja silti se asuminen on törkykallista.

No koska pitää matkia oikeita suurkaupunkeja ja olla olevinaan niin kansainvälistä, siksi täälläkin pitää olla noita kopperoasuntoja vaikka tilaa kyllä olisi kymmenille miljoonille asukkaille ihan oikean kokoisine asuntoineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi