Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua on alkanut ihmetyttää miten ihmisillä on niin vähä

Vierailija
22.09.2014 |

Taidetta kotonaan. Ei meilläkään nyt mitään hirveää määrää ole, mutta jokaisessa huoneessa vessaa lukuunottamatta löytyy maalaus.
Nyt tosiaan puhun tuntemistani ns. duunareista, alemmasta keskiluokasta ja keskiluokasta, joista tuttavapiirini koostuu. "Taide" mitä heiltä löytyy on tyyliin joku ikean taulu, kangastaulu tai koristetarra. Mariskooli ja aaltomaljakko. Häh?
Taide ostetaan supermarketista tai netistä, maalauksia löytyy harvalta ja "sekin on nyt siinä kun ei löydetty muutakaan".
Toinen mikä monilta uupuu on kirjahyllyt, tai vaihtoehtoisesti ne hyllyt ovat täytetty laseilla. Ymmärrän toki että useat lainaavat kirjansa kirjastosta tai hylly saattaa olla umpikaappi.
Mutta tosiaan, miksi ihmisillä ei ole taidetta kodeissaan? Olen tätä muutamilta kysynyt, ja vastaukseksi olen saanut että onhan mulla tuo taulu. Mutta tarkoitan yksilöllistä taidetta!

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:51"]

Meillä on paljonkin aitoa taidetta seinillä vähemmän aidon lisäksi. Mun vanhemmat aikoinaan keräsi taidetta vaikka olivat todella köyhiä - kauneus meni joskus jopa tarpeen edelle: äitini säästi pitkään rahaa talvitakkiin ja palasi taulu kainalossa kotiin:D

Meillä on mm Väinö Aaltosta, Waulakorpea, Silfverbergiä (isää ja poikaa), Monténia, Palmua jne. Lisäksi pari kirpparilöytöä, vedoksia, taideteollisen opinnäytetyö kipsireliefi, taidejuliste kehystettynä sekä omia valokuvia joista on teetetty kanvastaulut - nuo lähinnä makkareissa ja työhuoneessa. Tauluja on ollut niin paljon että osa on annettu lapsille mukaan heidän lähdettyä kotoa.

[/quote]

Hyi, sun vanhemmillasi on todella ollut hyvin konservatiivinen maku. Onneksi nuo voi myydä ja ostaa mieluisampaakin tilalle, vai tykkäätkö itse noista? En yritä haastaa riitaa, kokisin vain aika ahdistavaksi katsella tuollaisia oman kodin seinillä, jos vanhemmat vielä edellyttävät, ettei niitä voi myydä. sinänsä vanhemmillasi on ollut ihana ja arvostettava elämänasenne.

19

[/quote]

Rakastan niitä tauluja:) Mulla on hyvin konservatiivinen maku, todellakin! Mutta taulun täytyy olla hyvin tehty, realistinen. Impressionismia rakastan yli kaiken mutta niihin tauluihin ei ole varaa:D Vanhemmat ei enää elä jotenn ihan vapaaehtoisesti nuo taulut pidetään seinillä. Kaikki ei tietenkään sovi sisustukseen (tästä olen kyllä tarkka) mutta ne mitkä sopii pidetään näkyvillä, jos huoneen väri vaihtuu vaihdan myös taulut.

Osa tauluista on itse hankittuja mutta suurin osa perittyjä, myös miehen suvun puolelta. Kukaan ei kiellä meitä myymästä niitä mutta toistaiseksi en ole halunnut. Ja vielä nuo samat taulut on kelvanneet seuraavallekin sukupolvelle (=aikuisille lapsille) seinille.

Toistaiseksi olen löytänyt vain 2-3 modernia taulua joita voisin ajatella itselleni;  Marjatta Tapiolan Minotaurus ja nainen on se taulu minkä hankin heti kun voitan lotossa!! Mitkä värit ja voima:)

Vierailija
42/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mitään ylimääräistä rojua mun asuntoon. Eli ei mitään kämäsiä tauluja tai vastaavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:15"]

Minua ei kiinnosta taide ollenkaan omaan kotiini. Tyylimme on hyvin moderni ja graafinen, ei sinne mitkään perinteiset öljyvärimaalaukset oikein sovi. 

[/quote]

Tämä palstastaa, ettet tunne taidetta lainkaan. Meilläkin on moderni ja graafinen koti, ja abstraktit öljyväri- ja akryylityöt sopivat tänne erinomaisen hyvin. Öljyvärimaalaukset eivät ole vain kissatauluja ja maisemia.

Vierailija
44/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taidetta, olen tuunari. Lasia, pari taulua (ei mitään arvokkaita, mutta ei mitään ikeankaan). Mielestäni sisustustaulut on ihan oma juttunsa. Helppo vaihtaa, jos tyyli muuttuu. En ole ajatellut hankkia mitään "oikeaa" taidetta, mutta saattaisin ostaa jos jokin kiva löytyisi. Kyllä tuunareillakin saattaa olla tarpeeksi rahaa tai sivistystä huomata kauneus. Tosin, kun tekee itse käsillä joka päivä ja rakentelee, niin näkee toisten tekemät teokset varmaan vähän eri valossa, eikä välttämättä ole niin kauhea kaipuu sellaiseen.. hmm. Miksi sitä nyt sanoisi.. taiteeseen?:)

Vierailija
45/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiseen pitäis varmaan oikeasti määrittää se, että mitä kukakin taiteena sitten pitää, ja mitä esimerkiksi AP rajaa taiteesta ulos.

Meillä on parin naivistisen öljyvärimaalauksen lisäksi seinällä esimerkiksi muutamien suosikkisarjakuvapiirtäjiemme printtejä. Itse lasken nämä taiteeksi, mutta toisaalta osa ihmisistä rajaa taiteen paljon tiukemmin, eivätkä nämä varmaan mahtuisi määritelmään. Mulle kotona taiteen ("taiteen"?) tehtävä ei ole herätellä ajattelemaan vaan olla visuaalisesti miellyttävää. Ei se herättelevyyskään välttämättä ole huono asia, mutta jos keskeisin arvo on siinä, sitä varten parempi foorumi on galleriat/muut näyttelyt. 

Enkä toisaalta koe, että yksilöllisyys olisi taiteelle mikään erityinen arvo. Nimenomaan siis kun ajatellaan sitä taideaspektia. Esineenä uniikilla taideteoksena (maalaus, veistos, mikälie) voi olla keräilyarvo, mutta ei teoksen taiteellinen arvo vähene vaikka siitä tehtäisiin kymmeniä tuhansia kopioita myytäviksi turuilla ja toreilla. Eikä toisaalta maalaus mediana ole minusta myöskään "enemmän taiteellinen" kuin vaikkapa sitten modernimmin tietokoneella tehty taide. Lopputulos siinä vaikuttaa, ja kaikki on loppupeleissä katsojan silmissä. Joku voi nähdä siinä ikean julisteessa jotain, mikä puhuttelee häntä.

Vierailija
46/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taidetta, 40 taulua tai voi olla muutama ylikin. Useimmat ovat uniikkeja, joitakin grafiikanlehtiä on enemmänkin markkinoilla. Grafiikan lisäksi seiniltä löytyy akvarelleja, öljyvärimaalauksia ja valokuvia. Ja on meillä muutama veistos vielä lisäksi. Ollaanpa me nyt niin ihmeellisiä ja hienoja ihmisiä. Not!

Ei pidä yleistää, jos oma tuttavapiiri on noin homogeenin joukko. Sisustustauluillakin on käyttötarpeensa ja omat käyttötapansa, hyväksyn ne samalla tavalla seinää koristamaan kuin taideteokset. Jos sopivat hyvin sijainniltaan, kooltaan ja ulkonäöltään ympäristöönsä, niin hyvin sisustettu.

Vierailija
47/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:15"]

Minua ei kiinnosta taide ollenkaan omaan kotiini. Tyylimme on hyvin moderni ja graafinen, ei sinne mitkään perinteiset öljyvärimaalaukset oikein sovi. 

[/quote]

Tämä palstastaa, ettet tunne taidetta lainkaan. Meilläkin on moderni ja graafinen koti, ja abstraktit öljyväri- ja akryylityöt sopivat tänne erinomaisen hyvin. Öljyvärimaalaukset eivät ole vain kissatauluja ja maisemia.

[/quote]

Jaa, että taide on myöskin abstrakteja öljy- ja akryylivärejä :) Katos, laajensi käsitettä aika hienoksi. Käyköhän vesivärit ja hiilikynät kanssa. Ja puu ja kangastyöt.. ;)

Vierailija
48/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki voi olla taiteen ystäviä. Niillä on, joita se kiinnostaa. Ihan samalla tavalla voidaan kysyä, miksi kaikilla ei ole isoa musiikkikokoelmaa jne. tai miksi jotkut eivät pukeudu viimeisen muodin mukaisesti. Me kaikki olemme yksilöitä ja eri asiat kiinnostavat. Itse kyllä tykkää taiteesta ja kotonani on paljon maalauksia ja muuta taidetta ja olen myös kirjojen ystävä, mutta en yhtään ihmettele, miksi naapurillani ei näin olisi.

Eikä kirjahyllyt ole edes tällä hetkellä suosittuja, kun paperiversiot korvataan sähköisesti.

Vierailija
49/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset arvostaa niin eri asioita. Meillä on keskitason arvotaidetta, mutta myös ns.kodin taidetta (ei erityistä rahallista arvoa), julisteita ja kangastaulukin löytyy. Olen taidealalla ja tiedän jotain oikeasta taiteeseen sijoittamisesta. Silti en itse harrasta sitä tai ehkä juuri sen vuoksi. Tietysti se taide, jota olen hankkinut, on myös ollut harkittua. Mutta olen ostanut teoksia kotiin enemmän tunnepohjalta ja sisustukseen sopivaksi kuin miettien ensisijaisesti taloudellista hyötysuhdetta. Olisin esimerkiksi kakkosauton sijaan voinut ostaa jonkun maalauksen tai veistoksen, mutta mielestäni keskituloiseen kotitalouteen ei kannata hankkia max 3000 euroa kalliimpaa taideteosta. Grafiikkaa ja piirustuksia saa yleensä muutamalla satasella, mikä on mielestäni jo järkevämmän hintaista, vaikkakaan ei yhtä arvostettua. 

Mielestäni kotiin tulee aina hankkia vain sellaisia elementtejä, joista ITSE pitää ja johon on varaa. Taiteesta voi helposti maksaa liikaa. Siinä on siis omat riskinsä. Jos ei niin sanotusti ymmärrä taiteesta mitään, on syytä keskittyä omaan tunteeseen: tykkäänkö tuosta taulusta niin paljon, että maksan siitä pyydetyn summan? Onko hinta sopiva suhteessa tuloihinii? Kangastaulu tai juliste sopii äärimmäisen hyvin vaihtelunhaluiselle ihmiselle. Itsetehty taide kodissa on myös arvo jo sinällään. Näin siis henkilökohtaisesti ajattelen. Moni voi ajatella toisin.

Vierailija
50/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:05"]

En koe tarvetta "ostaa" sivistystä. On omituista, että ihmiset lulee ulkoisten puitteiden määrittävän myös heidän sisimpänsä. 

[/quote]

En ole ap, mutta minulla on pelkästään olohuoneessa kahdeksan taulua. Ei mitään ikean kanvaasiviritelmiä, vaan tuttavien/tuntemattomien maalaamia teoksia, joihin olen tykästynyt. En koe, että yrittäisin ostaa sivistystä, vaan haluan ympäröidä itseni esteettisillä asioilla, jotka minua jollain tavalla koskettavat. Esim. esikoisen tumput roikkuu edelleen seinällä naulassa eteisessä, koska ne ovat söpöt ja mieleeni herää pörröisiä muistoja. Olen sentimentaalinen ja tietyt teokset herättävät minussa vahvoja tunteita tai värähteitä. Haluan kaiken persoonallisena, henkilökohtaisena ja tunteita herättävänä. En ikeasta tai sisustuslehdestä.

Vierailija
51/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taide ei kiinnosta pätkääkään ja kirjahyllyt on hiton rumia. Lasihylly vielä menettelee jos ei ole pölyinen.

Vierailija
52/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:27"]

Taide ei kiinnosta pätkääkään ja kirjahyllyt on hiton rumia. Lasihylly vielä menettelee jos ei ole pölyinen.

[/quote]

Ei kai kirjahyllyn tehtävä ole olla "kaunis" tai "koriste" vaan säilöä kirjoja. Meillä on täysin pelkistetty umpipuuhyllykkö joka on paikalleen tehty, ei kaappeja ei laseja eikä mitään ylimääräistä. Palvelee asiansa, ei sitä ulkonäön takia olla siihen hankittu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi