Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua on alkanut ihmetyttää miten ihmisillä on niin vähä

Vierailija
22.09.2014 |

Taidetta kotonaan. Ei meilläkään nyt mitään hirveää määrää ole, mutta jokaisessa huoneessa vessaa lukuunottamatta löytyy maalaus.
Nyt tosiaan puhun tuntemistani ns. duunareista, alemmasta keskiluokasta ja keskiluokasta, joista tuttavapiirini koostuu. "Taide" mitä heiltä löytyy on tyyliin joku ikean taulu, kangastaulu tai koristetarra. Mariskooli ja aaltomaljakko. Häh?
Taide ostetaan supermarketista tai netistä, maalauksia löytyy harvalta ja "sekin on nyt siinä kun ei löydetty muutakaan".
Toinen mikä monilta uupuu on kirjahyllyt, tai vaihtoehtoisesti ne hyllyt ovat täytetty laseilla. Ymmärrän toki että useat lainaavat kirjansa kirjastosta tai hylly saattaa olla umpikaappi.
Mutta tosiaan, miksi ihmisillä ei ole taidetta kodeissaan? Olen tätä muutamilta kysynyt, ja vastaukseksi olen saanut että onhan mulla tuo taulu. Mutta tarkoitan yksilöllistä taidetta!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa sellaiseen vielä tässä vaiheessa elämää. Ja kirjahyllyt kirjoineen ovat makkareissa, niissä harvoin tapaamme.

7 lasta

Vierailija
2/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta taide ollenkaan omaan kotiini. Tyylimme on hyvin moderni ja graafinen, ei sinne mitkään perinteiset öljyvärimaalaukset oikein sovi. Mieluummin selkeitä julisteita tms. 

Kirjahyllystäkin olen luopumassa, samoin kirjojen ostamisesta paperimuodossa. Pääosin lainaan kirjat kirjastosta koska miksi niitä hankkia itselle, samaa kirjaa kun ei montaa kertaa kuitenkaan halua lukea. Ja ne jotka ostan, ostan nykyisin iPadiin sähköisinä kirjoina, joten mitä tekisin kirjahyllyllä.

Ja olen akateemisesti koulutettu, joten ei tämä pelkästään duunareita koske ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taidefani ja tykkään kierrellä gallerioita ulkomailla, mutta en ostaisi taidetta kotiini. Kotona johonkin teokseen helposti kyllästyy ja ei ole oikeen hyvää paikkaa.

Vierailija
4/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitää kai provosoitua jotenkin. Mitä pitää sanoa?

Vierailija
5/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taidetta kotona, mutta ei sellaista arvotaidetta kuin ap tarkoittaa. Jokainen taulu, joka seinältäni löytyy, on nimittäin jonkun tuntemani ihmisen tekemä. Juuri tilasin makuuhuoneeseen uuden vesivärityön tuntemaltani taiteilijalta. 6 metriä Lundian kirjahyllyäkin löytyy ja se on täynnä kirjoja, joita myös luetaan. En ole vielä hankkinut tablettia ja puhelimella lukeminen on mielestäni hankalaa. Läppäri taas on liian iso ja kömpelö lukulaite esim säbgyssä, bussimatkoilla jne

Vierailija
6/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut mieleen, että pitäisi hankkia. Kirjahylly kyllä löytyy, valitettavasti. Vie kokonaisen seinän ja kirjoja kahdessa rivissä. Vie tilaa ja on hirveä pölypesä mutta eihän sitä raski hävittää. Mies akateeminen ja minä ihan umpijuntti.

Vierailija
7/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös taidetta kotona. Samalla tavoin kuin vastaajalla 6. 

Eli ystävieni ja miehen ystävän tekemiä tauluja. Muutaman olen varta vasten tilannut eli olen sanonut suunnilleen kokoa ja aihetta. Tykkään tauluistamme koska olen ollut "mukana" niiden koko teko prosessin ajan ja niillä on tarina :)

On hauska kertoa kysyjälle että käytiin x:n ateljeessa ja katselin seinän viereen tyrkättyjä valmiita maalauksia, tämä oli niiden joukossa ja kysyin että onko varattu,mitä maksaa. "Tuosta tuli ihan liian vaalea ja siitä tuli liian hailu. Ota mukaasi jos tahdot". Aina on jotain maksettu (vähintään materiaalit ja vähän vaivanpalkkaa).

Vierailija
8/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet nyt tässä sitä, että miten joku on niin moukka, että kirjahyllyssä onvanha tuoppi, posliinieläimiä ja laavamöykky missä lukee Tenerife, sen sijaan, että siihen olisi laitettu kirjoja. Eikä siis mitään chick lit-paskaa.

Ja että jonkun mielestä Ikean kivitaulu on taidetta, sitähän se ei ole, eli sitä kuuluu nyt kauhistella myös?

Vierailija
9/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap sun tapa nauttia kulttuurista se ainoa oikea? Kovin sivistynyt et ainakaan ole, kun et ymmärrä muiden tapoja.

Vierailija
10/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahyllyä ei ole enää, mutta (kunnon) tauluja löytyy. Ja halvemmaksi ja helpommaksi se tulee kun täyttää seinät ikean tauluilla, marimekon kankailla ja seinätarroilla..

Vierailija
11/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taide maksaa. Ehkä joskus meilläkin on varaa pistää monta sataa tai monta tonnia johonkin tauluun, mutta ei vielä. Taidevuokraamo kyllä kiinnostaa, mutta sekään ei ole prioriteettilistan ykkösenä. Nyt meillä on vain taidevedoksia (julisteita) kehyksissä ja se saa riittää. Tai no, on meillä yksi häälahjaksi saatu taulu, jonka hinta on n. 400-500e.

Vierailija
12/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä taidetta. Minun, lasteni ja mieheni tekemää. Minkä sille voi, että emme ole vielä tulleet kuuluisiksi.

Vierailija
13/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän julisteista, joten laitan niitä kehystettyinä seinille. Aiheet saatta arvata ihan itse, niin saatte vähän piristystä päivään ja hetkeksi tunteen, että olette parempia kuin joku muu. 

:) 

Vierailija
14/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vielä löytänyt taidetta, jota haluaisin kotiini. Ja joka ennen kaikkea sopisi meille. Meillä on muuten kaunis koti, jota en halua pilata vääränlaisella taiteella.

Vierailija
15/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljonkin aitoa taidetta seinillä vähemmän aidon lisäksi. Mun vanhemmat aikoinaan keräsi taidetta vaikka olivat todella köyhiä - kauneus meni joskus jopa tarpeen edelle: äitini säästi pitkään rahaa talvitakkiin ja palasi taulu kainalossa kotiin:D

Meillä on mm Väinö Aaltosta, Waulakorpea, Silfverbergiä (isää ja poikaa), Monténia, Palmua jne. Lisäksi pari kirpparilöytöä, vedoksia, taideteollisen opinnäytetyö kipsireliefi, taidejuliste kehystettynä sekä omia valokuvia joista on teetetty kanvastaulut - nuo lähinnä makkareissa ja työhuoneessa. Tauluja on ollut niin paljon että osa on annettu lapsille mukaan heidän lähdettyä kotoa.

Vierailija
16/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on rumia. That's it!

Vierailija
17/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:51"]

Meillä on paljonkin aitoa taidetta seinillä vähemmän aidon lisäksi. Mun vanhemmat aikoinaan keräsi taidetta vaikka olivat todella köyhiä - kauneus meni joskus jopa tarpeen edelle: äitini säästi pitkään rahaa talvitakkiin ja palasi taulu kainalossa kotiin:D

Meillä on mm Väinö Aaltosta, Waulakorpea, Silfverbergiä (isää ja poikaa), Monténia, Palmua jne. Lisäksi pari kirpparilöytöä, vedoksia, taideteollisen opinnäytetyö kipsireliefi, taidejuliste kehystettynä sekä omia valokuvia joista on teetetty kanvastaulut - nuo lähinnä makkareissa ja työhuoneessa. Tauluja on ollut niin paljon että osa on annettu lapsille mukaan heidän lähdettyä kotoa.

[/quote]

16 jatkaa vielä - kirjastohuoneessa on seinän mitalta (5x3m) paikalleen tehty kirjahylly jossa tällähetkellä n 500 kirjaa, pokkareita ostellaan matkoille ja ne annetaan heti eteenpäin. Lisäksi kirjoja on aina lastenhuoneessa, makkarissa ja olkkarissa, meillä luetaan todella paljon

Vierailija
18/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran on taidetta, lahjaksi ja lapsuudenkotoa saatua. Museoissa ja taidenäyttelyissä kierrämme koko perhe keskimäärin kerran kuussa, joten mielenkiintoakin on. Mutta itse ei ole varaa taidetta ostaa, ainakaan sellaista, mikä miellyttäisi silmää varmuudella vielä vuosienkin päästä.

Kirjoja on joka huoneessa vähintään yksi kirjahyllyllinen, ja lisää karttuu koko ajan. Hyviä kirjoja luetaan aina uudestaankin.

akateeminen himolukijax2

Vierailija
19/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:49"]

On meillä taidetta. Minun, lasteni ja mieheni tekemää. Minkä sille voi, että emme ole vielä tulleet kuuluisiksi.

[/quote]

Tämä on ihana!

Vierailija
20/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:15"]Minua ei kiinnosta taide ollenkaan omaan kotiini. Tyylimme on hyvin moderni ja graafinen, ei sinne mitkään perinteiset öljyvärimaalaukset oikein sovi. Mieluummin selkeitä julisteita tms. 

Kirjahyllystäkin olen luopumassa, samoin kirjojen ostamisesta paperimuodossa. Pääosin lainaan kirjat kirjastosta koska miksi niitä hankkia itselle, samaa kirjaa kun ei montaa kertaa kuitenkaan halua lukea. Ja ne jotka ostan, ostan nykyisin iPadiin sähköisinä kirjoina, joten mitä tekisin kirjahyllyllä.

Ja olen akateemisesti koulutettu, joten ei tämä pelkästään duunareita koske ;)
[/quote]

Öö.. Tuskin sä kovin sivistynyt olet kuitenkaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi