Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua on alkanut ihmetyttää miten ihmisillä on niin vähä

Vierailija
22.09.2014 |

Taidetta kotonaan. Ei meilläkään nyt mitään hirveää määrää ole, mutta jokaisessa huoneessa vessaa lukuunottamatta löytyy maalaus.
Nyt tosiaan puhun tuntemistani ns. duunareista, alemmasta keskiluokasta ja keskiluokasta, joista tuttavapiirini koostuu. "Taide" mitä heiltä löytyy on tyyliin joku ikean taulu, kangastaulu tai koristetarra. Mariskooli ja aaltomaljakko. Häh?
Taide ostetaan supermarketista tai netistä, maalauksia löytyy harvalta ja "sekin on nyt siinä kun ei löydetty muutakaan".
Toinen mikä monilta uupuu on kirjahyllyt, tai vaihtoehtoisesti ne hyllyt ovat täytetty laseilla. Ymmärrän toki että useat lainaavat kirjansa kirjastosta tai hylly saattaa olla umpikaappi.
Mutta tosiaan, miksi ihmisillä ei ole taidetta kodeissaan? Olen tätä muutamilta kysynyt, ja vastaukseksi olen saanut että onhan mulla tuo taulu. Mutta tarkoitan yksilöllistä taidetta!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tauluja huoneissa, ei monta mutta on. Osa on perittyjä, osa itse ostettuja.Ostaisin erilaistakin, jos olisi enemmän rahaa - siis kalliimpiin. Mutta pidän näistä mitä on.

Vierailija
22/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:51"]

Meillä on paljonkin aitoa taidetta seinillä vähemmän aidon lisäksi. Mun vanhemmat aikoinaan keräsi taidetta vaikka olivat todella köyhiä - kauneus meni joskus jopa tarpeen edelle: äitini säästi pitkään rahaa talvitakkiin ja palasi taulu kainalossa kotiin:D

Meillä on mm Väinö Aaltosta, Waulakorpea, Silfverbergiä (isää ja poikaa), Monténia, Palmua jne. Lisäksi pari kirpparilöytöä, vedoksia, taideteollisen opinnäytetyö kipsireliefi, taidejuliste kehystettynä sekä omia valokuvia joista on teetetty kanvastaulut - nuo lähinnä makkareissa ja työhuoneessa. Tauluja on ollut niin paljon että osa on annettu lapsille mukaan heidän lähdettyä kotoa.

[/quote]

Hyi, sun vanhemmillasi on todella ollut hyvin konservatiivinen maku. Onneksi nuo voi myydä ja ostaa mieluisampaakin tilalle, vai tykkäätkö itse noista? En yritä haastaa riitaa, kokisin vain aika ahdistavaksi katsella tuollaisia oman kodin seinillä, jos vanhemmat vielä edellyttävät, ettei niitä voi myydä. sinänsä vanhemmillasi on ollut ihana ja arvostettava elämänasenne.

19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa, että sivistyneenä itseään pitävät ihmiset pitävät sivistyksen mittarina taiteen ja kirjojen määrää kotona. Eli ei väliä kuinka paljon lukee tai mitä taiteesta ymmärtää, kunhan sitä vaan on kotona? Itse olen minimalistinen humanisti. Luen kirjat mieluiten kirjastosta lainattuna ja nautin taiteesta gallerioissa. En koe tarvetta "ostaa" sivistystä. On omituista, että ihmiset lulee ulkoisten puitteiden määrittävän myös heidän sisimpänsä. 

Vierailija
24/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on seinillä valokuvia lapsista, yksi kehystetty maisemavalokuva, ns. sisustustaulu ja sisustuskaupoista ostettuja kynttilätelineitä ja pari tarraakin lastenhuoneessa ja työhuoneessa. MINUSTA nämä kaikki näyttävät tosi kivoilta ja tarrat on vielä siitä hyviä että ne saa helposti pois, kun huonejärjestys muuttuu ja lapset kasvaa. Pidän juntimpana ihmistä, joka arvostelee massojen tyyliä, kuin sitä massaa, joka ihastuu niihin juttuihin, joita muillakin on. En jätä tarraa laittamatta vain siksi että sisustussnobin mielestä se on ruma ja out, jos itse pidän siitä. 

Vierailija
25/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon taidetta. Se on niin tärkeää, että yhteen tauluun hain pankkilainan.

Vierailija
26/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taidetta. Yksi oma maalaamani taulu, ja muutama lasten maalama. Ne ovat taidetta siinä missä joku Picassokin.

Vierailija
27/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua kotiini yhtään enempää pölynkerääjiä kuin täällä jo on, oli ne sitten taidetta tai kirjoja tai ihan mitä vaan. Kirjoja ei kenenkään tarvitse omistaa, ei myöskään taidetta, voidakseen nauttia niistä. 

Vierailija
28/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle ei ole varmaan tullut mieleen että tavallisella duunarilla ei ole varaa ostaa mitään öljyvärimaalauksia. Perheen elämisen kustannukset ja asuntolaina vievät niin suuren osan tuloista että ei ole paljoa rahaa laitettavaksi sisustamiseen. Kirjoja meillä on viisi hyllyä täynnä mutta niistä 80% on kirjaston poistomyynnistä ja divareista.

Vierailija
29/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidelainaamoista saa tauluja aivan naurettavan pienellä rahalla. Voi ottaa vaikka joka kuukaudeksi uuden tai jos tykästyy työhön, niin ostaa osamaksulla pois. 

Rahanpuute on huono syy olla omistamatta taidetta, jos sitä haluaa omistaa.

Taidelainaamoita mainostetaan vaan hirveän huonosti.

Vierailija
30/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ostaa taidetta, mutta ei meillä ole varaa, vaikka keskiluokkaa ollaankin. Asuntolainat yms. vielä päällä. Nyt tulee priorisoitua remonttitarpeet, lasten vaatteet, kodinkoneet ja muu arjen pyörottämiseen liittyvä. Sitten kun lapset muuttaa kotoa ja lainat on maksettu, jää varmaan tähänkin rahaa.

Vierailija
31/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on hirveä tarve todistella anonyymilla keskustelupalstalla kuinka monta metriä omistaa kirjoja :D. Jotenkin huvittavaa. Ei ole sitä sivistystä paljoa tarttunut, kymmenistä kirjametreistä huolimatta...

Vierailija
32/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi jotenkin määritellä taide. Minusta se on katsojan silmässä. En arvota taidetta vain siksi, että se on jonkun tunnetumman matrikkelitaiteilijan tekemä, vaan sen perusteella, mitä tunteita se minussa herättää.

Me olemme keränneet sellaisia tauluja, veistoksia ja myös koriste-esineitä, jotka miellyttävät omaa silmäämme. Sekaisin tunnettujen tekijöiden ja tuiki tuntemattomien.

Emme tuntisi oloamme kotoisaksi, jos kotimme seinät olisivat täysin paljaat. Toisaalta olemme vierailleet kodeissa, joissa seinillä on vain muutama taulu ja sekin on näyttänyt hyvältä. Tultiin siis taas siihen, mistä kukakin tykkää ja mikä kenestäkin näyttää hyvältä:)

Rakastan kirjoja, olen lukenut tosi paljon siitä saakka, kun lukemaan opin. Silti karsimme kirjojamme rankalla kädellä muutama vuosi sitten. Jätimme jäljelle sellaiset kirjat, jotka ansaitsevat mielestämme useamman lukukerran. 

Kyllä kirjahyllyä mielestäni voi käyttää myös koriste-esineiden esillepanoon. Se onkin sitten omanlaisensa taiteenlaji saada näyttämään hyvältä. Ja edes muutama kirja tulisi sieltä mielestäni löytyä.

Vierailija
33/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taidetta taidekirjojen muodossa. Kirjahyllyjä tässä taloudessa on neljä kappaletta, viides tulossa, kaikki täynnä kirjoja.

t. kouluttamaton luuseri

Vierailija
34/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen myynti ilmoituksista voitte kyttäillä millaista taidetta ihmisiltä löytyy ;)

Vierailija
35/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:27"]

Haluaisin ostaa taidetta, mutta ei meillä ole varaa, vaikka keskiluokkaa ollaankin. Asuntolainat yms. vielä päällä. Nyt tulee priorisoitua remonttitarpeet, lasten vaatteet, kodinkoneet ja muu arjen pyörottämiseen liittyvä. Sitten kun lapset muuttaa kotoa ja lainat on maksettu, jää varmaan tähänkin rahaa.

[/quote]

Taide voi olla jopa lähes ilmaista. Minulla on omia ja isäni töitä.

Vierailija
36/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän 2. sivulla

Vierailija
37/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:27"]

[/quote]

Taide voi olla jopa lähes ilmaista. Minulla on omia ja isäni töitä.

[/quote]

Niin on mullakin omia juttujani. Mutta en laske niitä taiteeksi. Ne on kuvia.

Vierailija
38/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole seinillä mitään. Tykkään kyllä tauluista, mutta ei ole tullut mitään hankituksi. Aika kalliitakin taulut ovat. Toisaalta voisi taiteilla itsekin. Kaunis intensiivinen väripintakin on kaunis. 

Kirjahylly on kyllä ahdettu täyteen kirjoja. 

Vierailija
39/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on minimalistinen koti ja haluaisimme yhden taulun olohuoneeseen. Mutta sopivaa ei ole tullut vastaan, koska perinteiset öljyvärimaalaukset eivät sovi tyyliin ja modernimpia on vähemmän tarjolla. Eli odotamme sopivaa emmekä lättää seinälle vain jotain koska se olisi jotenkin hienompaa kuin Ikean julistetaulut.

Vierailija
40/52 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:12"]

Taidetta kotonaan. Ei meilläkään nyt mitään hirveää määrää ole, mutta jokaisessa huoneessa vessaa lukuunottamatta löytyy maalaus. Nyt tosiaan puhun tuntemistani ns. duunareista, alemmasta keskiluokasta ja keskiluokasta, joista tuttavapiirini koostuu. "Taide" mitä heiltä löytyy on tyyliin joku ikean taulu, kangastaulu tai koristetarra. Mariskooli ja aaltomaljakko. Häh? Taide ostetaan supermarketista tai netistä, maalauksia löytyy harvalta ja "sekin on nyt siinä kun ei löydetty muutakaan". Toinen mikä monilta uupuu on kirjahyllyt, tai vaihtoehtoisesti ne hyllyt ovat täytetty laseilla. Ymmärrän toki että useat lainaavat kirjansa kirjastosta tai hylly saattaa olla umpikaappi. Mutta tosiaan, miksi ihmisillä ei ole taidetta kodeissaan? Olen tätä muutamilta kysynyt, ja vastaukseksi olen saanut että onhan mulla tuo taulu. Mutta tarkoitan yksilöllistä taidetta!

[/quote]

Ehkä ihmisillä on vain erilainen tyyli sisustaa kuin sinulla,ei siinä ole mitään ihmettelemistä.Itse olen täyttänyt seinät valokuvilla,postikorteilla,lehdistä leikatuilla luontokuvilla jne. Kämppä on oma makuni mukainen,ei jonkun AV-mamman :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä