Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitaako teidan mielesta siis ottaa lapset (alle 3 v.) pois tarhasta, kun uusi vauva syntyy. Voi olla aikamoinen shokki ja pettymys hoidossa viihtyville taaperoille, kun pitaa vaan

Vierailija
30.08.2006 |

luuhata äidin ja vauvan kanssa sisällä. Asutaan kerrostalossa ja pihalla vain ankea hiekkalaatikko. Näköpiirissä ihana leikkipuisto, mutta sepä onkin päiväkodin käytössä päivisin. Olisi varmaan aika ikävää selitellä lapsille, että pitää nyt pysyä tällä rupuisella hiekkalaatikolla, kun hyvä äiti hoitaa teidät nyt kotona. Ja samalla siis entiset tarhakaverit leikkivät mukavassa puistossa aivan näköpiirissä.

Siis ainahan tilanne ei ole se, että taaperot viedään hoitoon silloin, kun uusi vauva syntyy. Meillä taaperot ovat olleet uuden vauvan syntyessä useita kuukausia hoidossa, ja tuntuvat viihtyvän siellä hyvin. Miksi heidän elämänsä pitäisi muuttua näin radikaalisti uuden vauvan syntyessä?

En usko jaksavani esim. ulkoilla koko konkkaronkan kanssa ei-aidatulla kerrostalon pihalla kahta kertaa päivässä, kuten nyt ovat tottuneet hoidossa. Turvaverkkoa (sukulaisia, jotka voisivat hoitaa osaa porukasta joskus) ei meillä tällä paikkakunnalla tai lähimailla ole.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kukaan ei kärsi tilanteessa, kaikki pärjää.. :D

Kuus

Vierailija
22/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsi ei malttaisi edes neljän aikaan lähteä päiväkodin pihasta, kun on leikit kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika outo äiti jos vaan sisällä luuhaa

Vierailija
24/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää on 1v6kk kun vauva syntyy. Sitten tämä isompi viedään päiväkotiin, huh huh! Vierestä seuraan kauhulla ystäväni ratkaisua...

Vierailija
25/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä pidä sitä mitenkään ainoana oikeana ratkasuna. Mä tein näin heti kun jäin äitiyslomalle. Työaikana oli jo niin kova ikävä lapsia, että mulle oli itsestään selvää että ovat kotona sen ajan kun minäkin. Halusin olla välttämättä lasten kanssa. Nyt odotan kauhulla jo taas alkavaa työtä. Enää kuukausi olis äitiyslomaa jäljellä. Eivätkä lapsetkaan kauhean innokkaana odota päiväkotiin menoa, ainakin näin ovat sanoneet. Jokainen tekee omat ratkasunsa, ja joissain tapauksissa on ehkä todellakin parempi että ne isommat lapset ovat siellä hoidossa, jo ihan äidin jaksamisenkin kannalta.

Vierailija
26/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja aika outo äiti jos vaan sisällä luuhaa

Jospa etsit ne aivot ja mietit asioita uudemman kerran?

Mistähän tässä ketjussa onkaan kyse?

Onko sulla muuten minkä ikäisiä lapsia? Ovat ilmeisesti kaikki syntyneet kesällä? Ja terveitäkin olleet 365 päivää vuodessa?

Vierailija
27/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No me tehdään niin kun perhe kasvaa.

Kyllä meilläkin lapset tykkää mennä hoitoon ja välillä kieltäydytään kotio lähtemisestä ja sitten saa vähän houkutella..

Mut jos ei halua ottaa lapsia hoidosta niin ei ota. Onhan se hienoa et on siihen mahdollisuus ja varat riittää.

Mää kuitenkin kuvittelen että lapsille riittää kotihoito, puisto ja tuttujen lapset ja toisistaan on seuraa, samaten mää leikitän ja keksin tekemistä. En usko että lapset tarttee kamalasti puuhaa. Ihan normaali arki riittää, rutiinit ja leikit.

Hoitopaikka on mulle lähinnä sitä varten että vanhemmat on töissä. Mutta ei oo mitään virikehoitoa vastaan.

Kuus

Vierailija
28/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperot haluavat ulkoilla 9-11 ja 14-16 mutta kuinkas imetät vauvaa ulkona pakkasessa. Aina vauva ei sopeudu perheen rytmeihin niin hyvin. Tai ainakaan heti. Taaperoita ei voi jättää pihalle yksin, eli sisään on tultava, kun vauvaa on imetettävä. Siitä vasta huuto syntyisi, jos leikit kesken.

Tosi hankalaa!

Vierailija
29/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sillon meni kun oli töihin mentävä, mut nyt kun olen vauvan kaa koton ni en kyllä jaksas viedä noita isompia muksuja. Mukavampaa olla ja puuhailla koton, kun että kävis läpi joka aamusen pukemis/heräämis taistelun vauvan hoidon lomas.

Vierailija
30/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu pitää eskarilaistaan koko päivän hoidossa, kun ei jaksa hoitaa vauvan kanssa.

Vierailija
31/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hoidettava siten, että esikoisenkin tarpeet tulevat tyydytettyä, virikkeineen ja kavereineen. Ja kyllä, sen voi ihan äiti ja isä itse tehdä, eikä jättää yhteiskunnan niskoille.

Vierailija
32/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana lähinnä se, että hoitopaikka muuttuu, sillä muutimme uuteen taloomme kesän aikana : ) Pikkusisko syntyi kesän alussa ja poika (5 v.) ollut siitä asti kotona, hoidossa ollut jo monta vuotta tätä ennen.

Jotenkin olen sitä mieltä, että kaipaahan tuon ikäinen jo omia kavereitaankin.... Puolipäivähoitoon vai ei?!

Ja tällä alueella jonne muutimme, ei ole vasta kuin muutama hassu talo valmiina eli kavereita ei vielä ole : (

Vierailija
33/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan pois hoidosta kun pikkusisko syntyi. Ressukka ikävöi hoitokavereitaan itku silmässä yli puoli vuotta, ja muisti ne vielä pitkään senkin jälkeen. Joka aamu poika kysyi että " äiti, saanko minä tänään mennä hoitoon?" Tilanne helpotti vasta kun poika täytti kolme ja pääsi kerhoon 2x viikossa ja sai sieltä uusia kavereita.

Vierailija
34/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset sopeutuu. Meillä ulkoiltiin vauvan tahtisesti viime talvi. Eli taapero ja pari isompaa ulkoili sillon kun vauvakin. Ei tullu ongelmia syöttämisissä. Itte tosiaankin ihmettelen mitä järkeä on tehä niitä lapsia lisää jos ei jasa kaikki sitte kotona hoitaa, vaan osa viiää hoitoon. Ja mitä isompi lapsi ajattelee??? Aika moni isompi varmaan kokee asian niin, et se viiään pois vauvan tieltä:(

Vierailija
35/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli ollut hoidossa 1,5-vuotiaasta asti ja viihtyi todella hyvin. Itkun kanssa viimeisiä hoitopäiviä vietettiin.

Kadun suunnattomasti, etten jättänyt esikoista osa-aikaisena hoitoon, koska lapseni kyseli vielä kaksi kuukautta hoidon loppumisen jälkeen, koska hän pääsee takaisin hoitoon ja leikkimään kavereidensa kanssa. Seuraksi ei riittänyt serkukset, joita tapasimme viikottain eikä muut ystävien lapset joita näemme säännöllisesti. Leikkipuistossakaan hän ei yksin viihtynyt...

Puoli vuotta esikoinen oli kokonaan kotona minun ja kuopuksen kanssa, mutta sitten hän aloitti päiväkodissa 10 pv/ kk ja nauttii hoitopäivistään suunnattomasti ja kyselee aina, koska on taas hoitopäivä.

Jos vielä lisää lapsia saamme, mietin hyvin tarkkaan, ANNANKO lapsieni nauttia hoitopäivistä, kun ovat niihin tottuneet ja hyvin viihtyvät vai otanko heidät kokonaan kotihoitoon, koska näin pitäisi MUIDEN mukaan tehdä...

Vierailija
36/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä toki lapsemme hoidamme itsekin, jos subjektiivinen oikeus päivähoitoon poistuu, mutta tuntuu niin kurjalta riistää lapsilta kiva leikkipiha, kaverit, mukavat hoitajat. Jäävät nykyisin niin mielellään hoitoon ja riemuissaan kertovat tarhan tapahtumista, kavereista ja hoitotädeistä.

Illalla toki viihtyvät hyvin äidin ja isänkin seurassa :-)!

t. ap

Vierailija
37/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

e. Aika epäkohteliaasti olet tehnyt omia olettamuksiasi.

T. ap

Vierailija:

Kyllä ne lapset sopeutuu. Meillä ulkoiltiin vauvan tahtisesti viime talvi. Eli taapero ja pari isompaa ulkoili sillon kun vauvakin. Ei tullu ongelmia syöttämisissä. Itte tosiaankin ihmettelen mitä järkeä on tehä niitä lapsia lisää jos ei jasa kaikki sitte kotona hoitaa, vaan osa viiää hoitoon. Ja mitä isompi lapsi ajattelee??? Aika moni isompi varmaan kokee asian niin, et se viiään pois vauvan tieltä:(

Vierailija
38/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja hoidettava siten, että esikoisenkin tarpeet tulevat tyydytettyä, virikkeineen ja kavereineen. Ja kyllä, sen voi ihan äiti ja isä itse tehdä, eikä jättää yhteiskunnan niskoille.

Esimerkki:

Kaksi lasta, jotka ovat 4-v ja 5-v, kun vauva syntyy. Isommat ovat olleet hoidossa päiväkodissa jo ennen vauvan syntymää.

Vauva syntyy talvella. Muutama viikko vauvan syntymän jälkeen alkaa paukkupakkaset. Ja kuten sinäkin tiedät, hyvä äiti imettää vauvaa. Tämäkin vauva oli rinnalla oikeasti 24/7, myös yöllä. Sekä vauva, että äiti nukkuivat n. 3h/päivä.Kerro, oi sinä viisas ihminen, onko isompien parempi kotona vai kenties päiväkodissa?

Vierailija
39/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siinähän se lapsi on vietävä ulos aamullakin vaikka kotona olisikin? :))

Ja 15: Mää en nähny mitenkään vaikeena että olin kotona 14 kk lapsen ja vastasyntyneen kanssa. Ulos mentiin kun masut oli aamulla täynnä, tultiin sisälle, syötiin, nukuttiin, syötiin, taas ulos, ruokaa..

Joo, vauva nukkuu paljon, monet kuukaudet meni niin että vauva nukkui esikoisen puuhaillessa.

Meillä ainakin ulkoilut suju mukavasti kun esikoinen juoksi puistossa ympyrää ja vauva nukkui.

Sama meno on jos jatkossa lisäännytään. Rutiinit säilyy; ruoka, ulkoilu, ruoka, unia, ruoka, ulkoilu, ruoka, iltaleikkejä ja iltapalat ja -puuhat. Vauva toivottavasti nukkuu paljon ja isommat lapset on jo aika omatoimisia. Nyt sai vaihtaa kaksia vaippoja. Joskus 4 vaippaa aamulla tunnin sisällä; eka yövaipat ja sapuskan jälkeen kakkaset. :D

Mutta mulla on ollu lapset varmaan helppoja, hoidossakin on helppoja ja mukavia. Tavallisia lapsia.

Jos joku tosiaan haluaa pitää lapsia hoidossa niin senkun, ei oo multa pois. Jotenkin se on vaan toisilta pois että lapseni on NYT hoidossa.

Kuus

Vierailija
40/45 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko sinun mielestäsi jotenkin synti, jos äiti ei ole käynyt " lasten välissä" töissä - siis jos lapsilla on 1-2 v:n ikäero?! Haloo, monet ihan oikeasti jäävät hoitovapaalle ensimmäisen lapsenkin saatuaan, ja tekevät toisen perään. Ja näin tekevät myös korkeasti koulutetut, hyvän työpaikan " omistavat" äiditkin, kuten minä ja useampi kaverinikin. Eikä ole tarkoitus tehtailla 10 lasta putkeen tms., mitä nyt kuvitteletkin ;-)

Meillä aloittavat lapset, joista nuorempi vielä alle 3-v. päivähoidossa kun pian palaan töihin. Olen onnellinen siitä, että minulla on ollut mahdollisuus heitä kotona hoitaa heidän elämänsä ensimmäiset vuodet. Jos joku ei niin halua tehdä, vaikka olisi mahdollisuus, niin fine with me.. en viitsi enää jatkaa tätä keskustelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä