Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatemerkkejä, joissa hinta ja laatu kohtaavat

Vierailija
24.08.2021 |

Tuli mieleen tuosta Marimekko keskustelusta, että mitkä vaatemerkit teidän mielestänne ovat sellaisia, joissa hinta ja laatu kohtaavat? Itse olisin valmis satsaamaan laadukkaisiin vaatteisiin, mutta tuntuu että korkea hinta ei ole automaattinen tae hyvästä laadusta. Hankin suurimman osan vaatteistani käytettynä ja niissä laatua on jotenkin helpompi arvioida. Jos vaate on käytettynäkin säilyttänyt muotonsa ja värinsä, ei ole juurikaan nukkaantunut ja saumat eivät ole alkaneet kiertämään, on se mielestäni laadukas.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tykännyt Kenzo, Diane von Furstenberg , Arela, Cos edullisimmista merkeistä ja vintage marimekko.

Vierailija
2/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindexin lastenvaatteet ovat ainakin parempia kuin hempassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa tapauksessa vaatteen brändi ei ole merkitsevä asia. Koska valtaosa yrityksistä ei itse valmista tuotteita vaan ne tekee joku alihankkija. Vaikka yhden alihankkijan tekemät tuotteet on laadukkaita niin jonkun toisen tekemät voi olla paljon huonompia. Saman brändin paidat ja housut voi tulla ihan eri alihankkijoiden tehtailta ihan eri puolilta maapalloa.

Vierailija
4/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan suurimman osan vaatteistani kirppareilta, ja kokemus on opettanut että Marimekko, Adidas ja Gant on kestäviä. Ostan toki paljon muutakin, mutta sitten toisaalta vältän Hennesin ja Soaked in luxury-merkin vaatteita, sillä ne voi olla ihan mitä vain. 

Lastenvaatteista Lindex on ollut todella hyvä, ja lasten ulkovaatteissa Reima, Polarn o Pyret ja Molo Kids. Näihin uskaltaisin kehottaa satsaamaan, joko uutena tai käytettynä. Käytetyssä on tosin se huono puoli, että aina ei voi tietää, miten huonosti teknistä vaatetta on pidetty

Vierailija
5/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filippa K:n puuvillateepaidat on olleet hintansa väärttejä. En osaa sanoa muista vaatteista, koska minulla ei ole varaa niihin monen sadan euron vaatteisiin samalta merkiltä.

Vierailija
6/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilfigerin vaatteet on kestänyt hyvin lapselta toiselle, siis ihan perus t-paidat, collegepuserot ja -housut ja hupparit. Itselläni myös vuosia uudenveroisina kestäneitä TH perusvaatteita.

Vierailija
7/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin vaatteet on hyvälaatuisia. Parhaillaankin käytössä Lidlistä ostettu takki. Eivät veny eivätkä kutistu pesussa, vetoketjut pysyy kunnossa. Ja ovat edullisia.

Vierailija
8/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Filippa K:n puuvillateepaidat on olleet hintansa väärttejä. En osaa sanoa muista vaatteista, koska minulla ei ole varaa niihin monen sadan euron vaatteisiin samalta merkiltä.

Mutta onko merkki t-paidat ikinä hintansa väärtejä? Meinaan jos vertaillaan keskenään 80 euron t-paitaa halpakaupan 10 euron t-paitaan. Joo, merkkituote on kestävämpi mutta halpiksia saa kahdeksan yhden hinnalla. Tai mitä jos ei ihan sitä kaikista halvita osta vaan etsii edullisen ja laadukkaan 20 euron t-paidan. Onko se 80 euron t-paita yhä silti nelinkertainen kestävyydeltään?

Vierailija
9/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa tapauksessa vaatteen brändi ei ole merkitsevä asia. Koska valtaosa yrityksistä ei itse valmista tuotteita vaan ne tekee joku alihankkija. Vaikka yhden alihankkijan tekemät tuotteet on laadukkaita niin jonkun toisen tekemät voi olla paljon huonompia. Saman brändin paidat ja housut voi tulla ihan eri alihankkijoiden tehtailta ihan eri puolilta maapalloa.

Tämä on hyvä pointti, esimerkiksi Calvin Kleinin tuotteet ovat laadultaan vaihtelevia. Luulisi että kuitenkin olisi joku laadunvalvonta vaikka onkin eri alihankkijoita.

Vierailija
10/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tykännyt Kenzo, Diane von Furstenberg , Arela, Cos edullisimmista merkeistä ja vintage marimekko.

Cos käyttää joissain vaatteissaan sitä materiaalia, joka rypistyy saman tien jos vaikka istuu. Minulla on yksi mekko, joka päällä ei voi kuin seisoa, muuten on persuksessa heti ihan kuin prässätyt laskokset.

Vierailija
11/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko merkki t-paidat ikinä hintansa väärtejä? Meinaan jos vertaillaan keskenään 80 euron t-paitaa halpakaupan 10 euron t-paitaan. Joo, merkkituote on kestävämpi mutta halpiksia saa kahdeksan yhden hinnalla. Tai mitä jos ei ihan sitä kaikista halvita osta vaan etsii edullisen ja laadukkaan 20 euron t-paidan. Onko se 80 euron t-paita yhä silti nelinkertainen kestävyydeltään?

Minusta on, sitä paitsi ostan usein alennuksesta ne merkki t-paidat. Esimerkiksi Boss ja Lacoste ovat kestäneet todella hyvin ja huom. eivät edes rypisty kuten halpispaidat. Laadun kyllä huomaat kun kerran laatua ostat ei halua edes sitä halpaa tuubaa.

Vierailija
12/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkistä riippumatta, pitkälle pääsee jo sillä kun katsoo, mistä vaate on tehty, jos jotain tekokuitua, muovia tms niin jää ostamatta.

Vierailija
13/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pitänyt kirjaa, mutta kun olen hullareilta samaan aikaan aina ostanut Noom-merkkisiä (halpismerkki) puuvillapaitoja, niin kyllä ne ovat nopeammin kuluneet. Noissa Flippa K -t-paidoissa taas ei kulumista näy nyt parin vuoden jälkeen ja tosiaan olen tässä samassa ajassa jo heittänyt Noom-paidan pois kuluneena.

Puuvillapaidoissa mielestäni sen laatueron huomaa. Keinokuitu taas ei mene miksikään.

Vierailija
14/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikon vaatteet olen todennut hyvälaatuisiksi ja hinta ei ihan siitä kalliimmasta päästä ole. Näissä on kivoja kuoseja ja myös yksivärisiä neutraaleja vaihtoehtoja. Mulla pari t-shirt mallista mekkoa, eivät rypisty ja kestää hyvin pesua sekä helppo yhdistellä muihin vaatteisiin. Aikomuksena katsoa vielä Kaikolta puuvillaneule syksyksi.

Vierailija
15/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkistä riippumatta, pitkälle pääsee jo sillä kun katsoo, mistä vaate on tehty, jos jotain tekokuitua, muovia tms niin jää ostamatta.

Mutta sitten taas urheiluvaatteissa tekniset kankaat on aina tekokuituja, tarkoituksenmukaisia ja kestäviä.

Vaikka Nikella onkin joku sellainen oma tekninen materiaali, joka on miellyttävä käyttää, silti halpismerkit (SOC, H&M) ovat olleet myös urheiluvaatteissa kestäviä ostoksia. Lidlin vaatteita minulla ei ole, mutta uskon, että samasta syystä hyviä.

Vierailija
16/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cos käyttää joissain vaatteissaan sitä materiaalia, joka rypistyy saman tien jos vaikka istuu. Minulla on yksi mekko, joka päällä ei voi kuin seisoa, muuten on persuksessa heti ihan kuin prässätyt laskokset.

Pellavaa?

Vierailija
17/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki kauluspaidat Bossilta, maksaa sen 80-100 euroa, mutta istuvuus, materiaali ja kestävyys on ihan eri luokkaa.

Espritin mekot ovat osoittautuneet työkäytössä hinta-laatusuhteeltaan hyviksi. Istuvat myös kohtalaisen kivasti, vaikka yleensö alle satasen mekoissa leikkaus ei meinaa oikein imarrella. Hilfigerillä ja Dieselillä ollut hyviä farkkuja ja vapaa-ajan vaatteita. Urheiluvaatteissa Craft on toiminut ja kestänyt parhaiten, tosin Craftilla on ehkä keskimäärin hieman pidemmät hihat ja lahkeet kun monella muulla merkillä, niin sekin on saattanut vaikuttaa kyseisen merkin suosimiseen.

Halvemmista merkeistä Vila on yllättänyt, heidän pitkä villakangastakkinsa on säilyttänyt hienosti mallinsa ja kangas on pysynyt hyvänä.

Vierailija
18/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarilla oli tämä artikkeli miehestä, joka oikeasti pitää kirjaa siitä, mikä vaate kestää käyttöä. Hyvätuloinen mies, joten hän voi ostaa kallimpiakin merkkejä ja vertailla.

https://www.hs.fi/elama/art-2000007811695.html

Varmaan vaatekohtaista, mutta hänellä ainakin oli noita vaatteita, joista kalliimmat kestivät kauemmin.

Tämä tilastoja sisältävä sivu ei ole maksumuurin takana

https://hoverfalt.github.io/

Vierailija
19/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-collectionilta t-paidat on kestänyt tosi hyvin, valkoinen valkoisena ja musta mustana. Uniglo tuntuu olevan aika hyvää laatua yleensä. Lastenvaatteissa ainakin POP, Paapii, Villervalla ja Lindex yleensä kestää, ovat vielä kolmannellakin käyttäjällä ihan uudenveroisia. Ja 90-luvun Lindexin naistenvaatteet vaikuttavat olevan tuhoutumattomia, eri asia toki sitten, miellyttääkö design :D

Vierailija
20/34 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin laadukkaita olivat kotimaiset merkit kuten Nanso, Finlayson ja Marimekko. Nämäkään eivät valmista enää Suomessa mitään. Ulkomailla ommellaan ja tehdään huijaus kuluttajille eli viherpesu, brändipesu "kotimaiseksi" tuotteeksi ja hinnannosto.

Laatumerkkejä ovat vaatteissa muun muassa Anne Linnonmaa, Niccolei, Andiata, Ril`s, Gerry Weber, Rukka, Skila ja Halti. Ja lapsilla esimerkiksi Reima.

Kengissä Think!, Clarks, Meindl, Gabor, Rieker, Pomar, Viking, Halti ja kotimaiset Kuoma, Jalas ja Sievi. Ennen Nokian Suomessa valmistetut, kotimaiset kumisaappaat kestivät. Vuodesta 2007 alkaen Nokian koko saapastuotanto on siirretty pois Suomesta.. Anne Linnonmaalla on ollut tehtaanmyymälä Mikkelissä. Englantilainen Gloverall on laatumerkki, joka valmistaa duffelitakkeja. Osta mieluummin laadukasta ja hyväkuntoista kotimaista käytettyä kuin halpaa ja heikkolaatuista krääsää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän