Mitä tapahtuu kun nuori täyttää 18 pankkiasioiden suhteen
siis pankkikortit yms. Voinko äitinä seurata asiaa?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:22"]
siis pankkikortit yms. Voinko äitinä seurata asiaa?
[/quote]
Jos lapsesi antaa luvan niin voit pitää käyttö/näkö oikeuden lapsesi tiliin jne. Mikäli taas lapsesi haluaa nuo kieltää niin et asialle mitään voi.
Voit. Pojalle tuli kirje pankista. Jossai olis vonnut mennä muuttamaan asioitaan.ei menny. Oikeestaan hyvä niin. Nyt pystyn seuraa hänen tiliään ja siirtää rahaa kun on tarvis;) tilillä ei siis ole rahaa kun silloin kun sinne laitan. On lukion 3 ja ei käy töissä joten ei tule muuala rahaa kuin multa.
Toinen äiti täältä kysyy että meillä on ns. sijoitustili lapselle, pelottaa kuitenkin että käyttäisi sitä väärin koska tarkoitus oli ko. tilillä antaa pääoma omaan asuntoon. Olisko parempi siirtää meidän nimiin ...
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:27"]
Toinen äiti täältä kysyy että meillä on ns. sijoitustili lapselle, pelottaa kuitenkin että käyttäisi sitä väärin koska tarkoitus oli ko. tilillä antaa pääoma omaan asuntoon. Olisko parempi siirtää meidän nimiin ...
[/quote]
Sitten joudut maksamaan lahjaveroa.
Meillä sama "ongelma", mutta eikö ole paras kasvattaa lapsi tajuamaan, mihin ne rahat on tarkoitettu.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:27"]
Voit. Pojalle tuli kirje pankista. Jossai olis vonnut mennä muuttamaan asioitaan.ei menny. Oikeestaan hyvä niin. Nyt pystyn seuraa hänen tiliään ja siirtää rahaa kun on tarvis;) tilillä ei siis ole rahaa kun silloin kun sinne laitan. On lukion 3 ja ei käy töissä joten ei tule muuala rahaa kuin multa.
[/quote]
Nordeassa ainakin automaattisesti vanhemman tilitiedoista lähtee 18-vuotiaan tiedot samana yönä, kun täyttää. Nordeassa kerrottiin näin ja niinhän siinä kävi. Eli, jos verkkopankissa on näkynyt lapsen tili, niin se häippäsee sieltä, vaikka lapsi ei käy pankissa muuttamassa mitään asioita.
Meillä on myös ns.sijoitustili. missä osakkeita yms. Poika tietää siitä ja siitäkin tuli kirje kotiin. Ei ole siihen tiliin koskenut. Katselee väliin mitkä osakkeet onvat nousseet ja mitkä laskeneet.nro.4
Käytännössä et voi. Lapsestasi tulee virallisesti täysi-ikäinen. Hän saa omat verkkopankkitunnukset jne. ketjun eräs joka ei ollut ottanut yhteyttä pankkiin kirjeen saatuaan, kannattaa huomioda, että vanhat verkkopankkitunnukset muistaakseni lukkiutuvat 2kk kuluttua 18v päivän jälkeen, joten uudet tulee hakea. Lapsi myöskin poistuu mahdollisilta yhteisiltä ns. perhetililtä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:27"]Toinen äiti täältä kysyy että meillä on ns. sijoitustili lapselle, pelottaa kuitenkin että käyttäisi sitä väärin koska tarkoitus oli ko. tilillä antaa pääoma omaan asuntoon. Olisko parempi siirtää meidän nimiin ...
[/quote]
Et voi siirtää enää jos lapsi 18v. Saa käyttää rahat vaikka siideriin jos niin keksii.
Jos säästää lapselle rahaa asuntoon, niin pitää myös kasvattaa lapsi niin että ne rahat myös käytetään asuntoon, muuten saa syyttää itseään.
Jos kerran 18-vuotias saa ajaa ajokortin, ostaa viina, ostaa tupakkaa, pelata veikkauksen pelejä, mennä naimisiin, muuttaa mihin haluaa, vaikka ulkomaille, perustaa yrityksen, äänestää vaaleissa ja olla ehdokkaana vaaleissa, niin eiköhän osaa sitten hoitaa myös raha-asiansa. Toki aikuinen ihminen voi tyriä raha-asiansa, mutta itse aikuisena sitten vastaakin siitä. Kummallista tuo teidän paapominen, ettekö osaa kasvattaa lapsianne aikuisuutta varten?
Meidän pankissa otettiin automaattisesti käyttöoikeus pois. En muista, tuliko mitään ilmoitusta ennen, mutta sinä päivänä kun oli 18-vuotispäivä, tilin näkyminen lakkasi niin, ettei enää synttäripäivän aamuna näkynyt. Itse meillä pojat ovat tilinsä hoitaneet, enkä minä heidän tilejään käyttänyt, mutta siirsin niille rahaa mm. koulukirjoja varten joskus. Pojat hakivat verkkopankkitunnukset itselleen jo ennen synttäreitä, joten tuota aiemmin mainittua lukkiutumista ei tullut. Pankki toimiikin väärin, jos antaa täysi-ikäisen tiliä katsoa ilman hänen kirjoittamaansa valtakirjaa.
Mun vanhemmilla on edelleen käyttöoikeus mun tiliin, vaikka oon jo lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä. Nordea ei ainakaan mun täysi-ikäistyessäni poistanut automaattisesti vanhempien käyttöoikeutta, ja minulta se on jäänyt tekemättä, kun ei ole mitään erityistä syytä ollut. Välillä on ollut kätevää, kun on päässyt maksamaan laskuja omalta tililtä vanhempien tunnareilla, kun olen ollut heillä käymässä ja omat pankkitunnukset ovat olleet kotona.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:59"]
Mun vanhemmilla on edelleen käyttöoikeus mun tiliin, vaikka oon jo lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä. Nordea ei ainakaan mun täysi-ikäistyessäni poistanut automaattisesti vanhempien käyttöoikeutta, ja minulta se on jäänyt tekemättä, kun ei ole mitään erityistä syytä ollut. Välillä on ollut kätevää, kun on päässyt maksamaan laskuja omalta tililtä vanhempien tunnareilla, kun olen ollut heillä käymässä ja omat pankkitunnukset ovat olleet kotona.
[/quote]
Jos näin on kuten kirjoitat, on se virhe pankin puolelta. ( ei ole kovin yleistä, mutta näitäkin virheitä on sattunut muutama ) Käyttöoikeuden tulisi poistua automaattisesti, kun lapsi tulee 18v, mikäli siis et ole holhouksen alaisena jostain syystä.
Varmaan se noin menee, että automaattisesti tilihommista tulee yksityiset. Meillä on 16-vuotias nuor jolla on jo oma pankkikortti ja nettitunnukset jolla näkee oman tilinsä. Tilitiedot näkyy myös meille vanhemmille verkkopankissa, on siellä samassa kuin perheen muutkin tilit.
[/quote]
Mulla oli myös vanhemmilla käyttöoikeus tiliini pitkään, mutta tilini ei kylläkään näkynyt heidän verkkopankeissaan. Käyttöoikeus poistettiin pankissa omasta pyynnöstäni joskus viitisen vuotta sitten, kun huomasin asian. Ja Nordeasta kyse.
[/quote]
Minunkin isälläni on käyttöoikeus tiliini, olen 23 v. Hoitaa sijoitukset ja rahastot.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:22"]siis pankkikortit yms. Voinko äitinä seurata asiaa?
[/quote]
Miksi haluat seurata täysi-ikäisen lapsesi pankkiasioita?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 17:27"]
[/quote]
Nordeassa ainakin automaattisesti vanhemman tilitiedoista lähtee 18-vuotiaan tiedot samana yönä, kun täyttää. Nordeassa kerrottiin näin ja niinhän siinä kävi. Eli, jos verkkopankissa on näkynyt lapsen tili, niin se häippäsee sieltä, vaikka lapsi ei käy pankissa muuttamassa mitään asioita.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Lapsen pitää muuttaa itse, jos ei halua olla vanhempien tilin alaisuudessa.
Näin ainakin v. 2011.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä voi alaikäisen lapsesi omaisuutta siirtää omiin nimiisi. Sehän on kavaltamista. Rahasto on lapsen ja sitä ei voi muille siirtää. Ja tiedän tämän koska joudun tekemään oman lapsen omaisuudesta tiliä maistraatille. Lapsen rahat on lapsen rahoja ja edes huoltaa ei niitä saa lapselta viedä.
et, ellei lapsesi ole holhouksen alainen.