Eron ensiaskeleet? Käytännössä?
Miten tilanteessa edetään?
mies on nyt Kai tehnyt lopullisen päätöksen siitä, että aikoo ottaa eron. Kesä on mennyt hienosti ja viimeviikkoisella kaupunkireissulla oli sitä mieltä, että olemme kuin uudelleen rakadtuneita. Tänään tilanne on kuitenkin eri; hän hermostui mielestäni olemattomasta aiheesta, jonka jälkeen sanoin ilkeäsi.
hän lähti lenkille ja takaisin tullessaan ilmoitti ottavansa eron niin pian kuin mahdollista. Eli, jos hän tulee huomenna eropapereiden kanssa, miten homma etenee?
itse olen jo varannut ( hänen suostumuksellaan) ajan pariterapiaan ja olemme olleet sitä mieltä että halutaan ja kannattaa yrittää. Yhdessä sekunnissa kaikki kääntyi päälaelleen... Kiitos, että luit. Apua, tukea ja varmaan terapiaakin tarvitaan.
Kommentit (14)
Kiitos! Ajattelin asiaa vieläkin käytännönläheisemmin.... Ehkä olen vähän yksinkertainen tai vaan shokissa. Eli samantienkö jompikumpi etsii kämpän ja muuttaa? Missä vaiheessa kerrotaan sukulaisille? Lapsille?
Kuka ka pitää ja hoitaa lapset? Miten ja kenen kanssa sovitaan? Apua! Mun maailma tais justis musertua!
Miten tuo mieskin on noin sekasin?
Lapsille kerrotte heti kun asia on varma, eli käytännössä siinä kohtaa kun paperi on toimitettu oikeuteen. Ja sit on se, että jos haette eroa yhdessä, maksatte sen yhdessä. Jos vain mies hakee, mies maksaa.
Elatus ja tapaaminen kannattaa järjestää mahdollisimman pian ja virallisesti eli lastenvalvojan kautta. Se, kummalle lapset jää, sovitte te keskenänne. Ja mieluiten samantien asumiseenkin ihan oikea ero, lapset vain hämmentyvät jos selitätte eroavanne mutta silti menette nukkumaan samaan makkariin.
Yh-tuki on mahdollista saada vasta sitten kun puolisoista toinen josta tulee etävanhempi, on siirtänyt kirjansa pois teidän osoitteestanne. Tai jos sinä ja lapset muutatte jne.
Helpointa on, jos toinen muuttaa pois. On tuskaa asua vielä yhdessä eropäätöksen jälkeen. Yleensä kai eron halunnut muuttaa pois. Sukulaisille ja muille voi kertoa tai olla kertomatta kun haluaa. Mutta ehkä lähimmille kannattaa kertoa heti, kun päätös on tehty tai toinen muuttanut pois.
Lasten pidosta ja hoitamisesta pitää yrittää keskenään päättää. Yleensä lapset jäävät äidin kanssa asumaan, on toki niinkin, että hoitovastuu vaihtuu vuoroviikoin tai 2-3 päivän välein, tai mitä ikinä haluatte. Voitte itse päättää. Vaikka pääsisittekin sopuun, kannattaa varata aika kunnan lastenvalvojalle, jossa tehdään virallisempi sopimus elatuksesta ja/tai lasten huollosta ja tapaamisista. Millään ei voi esim. isää pakottaa pitämään lapsiaan tietyn verran, mutta selkärankainen mies noudattaa sopimusta. Lastenvalvojalla lasketaan myös elatusmaksu toiselle vanhemmalle, jonka luona lapset eivät virallisesti asu.
Minun mieheni jätti mut yllättäin muutama vuosi sitten ja lähti toisen matkaan. Se oli kauhea shokki, mutta siitäkin olen toipunut ja olen jo jonkun aikaa elänyt onnellista elämää. Ensimmäinen puoli vuotta kyllä meni ihan sumussa. Juttele luotettavalle ystävälle, terapeutille. Lisäksi kaupungeilla ja seurakunnilla on eroryhmiä. Lisäksi on Fisher-eroseminaari, jota suosittelen (maksullinen). Kannattaa lukea myös Bruce Fisher: Jälleenrakennus, kun suhteesi päättyy.
<3
Kiitos ihanat!
Joo, en todella tajua miestä. Koko tän iltainen juttu lähti siitä, että pyysin häntä " voisitko pedata huomenna sängyn ".
Mies vielä lomalla, itse olen töissä ja tänään kotiutuessani oli sänky petaamatta. En huomattuttanut tai kritisoinut sitä, en myöskään itse pedannut. Pyysin vain, että voisiko hän tehdä sen huomenna. Ihan kuin olisin kysynyt, voisiko hän ostaa juustoa seuraavalla kauppareissulla. Ja tämä kommentti siis on johtamassa eroon...
kuulemma kritisoin kaikkea ( en kritisoinut vaan ilmaisin toiveeni seuraavalle päivälle)... Kai mun vaan on tajuttava ettei hän enää rakasta mua ja haluaa elää yksin. Lapsia 3.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:45"]
Kiitos ihanat!
Joo, en todella tajua miestä. Koko tän iltainen juttu lähti siitä, että pyysin häntä " voisitko pedata huomenna sängyn ".
Mies vielä lomalla, itse olen töissä ja tänään kotiutuessani oli sänky petaamatta. En huomattuttanut tai kritisoinut sitä, en myöskään itse pedannut. Pyysin vain, että voisiko hän tehdä sen huomenna. Ihan kuin olisin kysynyt, voisiko hän ostaa juustoa seuraavalla kauppareissulla. Ja tämä kommentti siis on johtamassa eroon...
kuulemma kritisoin kaikkea ( en kritisoinut vaan ilmaisin toiveeni seuraavalle päivälle)... Kai mun vaan on tajuttava ettei hän enää rakasta mua ja haluaa elää yksin. Lapsia 3.
[/quote]
Mä niin tiedän jo miksi mies on reagoinut miten reagoi. Jos toi sun lauseesi ei ole vittuilua tämänpäiväisestä petaamattomuudesta, niin mikä sitten?
Ap tässä
ekat kerrat käyty pariterapiassa, vaihtelevalla menestyksellä. Hyviäkin aikoka ollut, eilen taas räjähti.
olemme keskustelleet kommunikaatiossamme ja esitin toiveen, että kyllä/ei vastauksen sijaan haluaisin vähän enemmän informaatiota, ilman että joka yksityiskohta täytyy kysyä. No tästäkös mies taas räjähti... Haluaisin siis että hän kertoisi itse jotain, ilman että kaikkea tarvii kysyä.
kai tämä eroon johtaa, pitkässä hirressä Taidan roikkua. Päätin elää lasten takia vielä 10 vuotta. Sitten mua ei enää tarvita, eikä elämästä nauttiminen Ole/ tule olemaan taloudellisesti mahdollista.
Ap
Mielestäni en lainkaan virtuellt, vaan ihan kauniiseen äänensävyyn pyysin, ja huomista päivää ajatellen.
no, sanottu mikä sanottu, en Ole täydellinen ja tulee joskus sanottua sellaista mitä katuu.
Kai se vaan oli viimeinen pisara. Eli 2 vkoa kuin honeymoonia ja yksi kommentti sängynpetaamisesta johtaa eroon. En tosiaan olisi uskonut. Mielestäni todella herkkänahkaista mieheltäni. Maailmassa kun kaikki ei mene silkkihansikkain....
ap
Mikä hiton yh-tuki??? Tarkoittaako sitä lapsilisän yksinhuoltajakorotusta, joka on ainoa varsinainen yh-tuki?
Eroa haetaan kahdessa vaiheessa, ensin harkinta-aika käyntiin, ja sitten 6 kk päästä lopullinen hakemus, joka on tehtävä vuoden sisällä tai koko ero raukeaa ja koko homma pitää aloittaa alusta.
Unohda nyt hyvä ihminen sukulaisten informoinnit, ensin asuminen ja lasten huoltajuus- ja elatussopimukset kuntoon.
Noin tuuliviiriukon kanssa ei kyllä jaksaisi kukaan. En myöskään ymmärrä miten kukaan alkaa jo tänään huomauttelemaan petin petaamisen muistamisesta huomenna.
Olenko väärässä, kun olen ymmärtänyt, että monessa suhteessa menee hetken paremmin ennen lopullista eroa? Itsekin voisin kuvitella hetken tsemppaavani ajatuksella, että kokeillaan vielä, mutta kuitenkin mielessäni jo tehdä sitä lopullista ratkaisua.
nauran sulle. tuleva yh. haaaaahhhhhhhaaaahhhhhaaa.
mies. ja miehinen sellainen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:10"]Jos mies lähettää erohakemuksen käräjäoikeuteen, puolen vuoden kuluttua teidät tuomitaan avioeroon. Heti, kun paperit on sisässä, kannattaa sopia osituksesta ja elatuksesta, jos on lapsia. Ja jos mahdollinen lapsi jää sinun kanssasi asumaan ja mies muuttaa pois, hae Kelasta heti yksinhuoltajatukea (vai millä nimellä se meni). Tukeen ei tarvita virallista eroa, riittää, että mies on muuttanut eri osoitteeseen. Oman tyttönimesi voinee muuttaa heti takaisin halutessaan? Mä muutin sen tosin heti, kun virallinen ero astui voimaan. Paljon voimia! Ero ei ole helppoa, käytä kaikki tarvitsemasi tuki!! Erosta selviää kuitenkin hengissä ja voi olla vielä onnellinen yksin tai yhdessä uuden kumppanin kanssa myöhemmin.
[/quote][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:10"]Jos mies lähettää erohakemuksen käräjäoikeuteen, puolen vuoden kuluttua teidät tuomitaan avioeroon. Heti, kun paperit on sisässä, kannattaa sopia osituksesta ja elatuksesta, jos on lapsia. Ja jos mahdollinen lapsi jää sinun kanssasi asumaan ja mies muuttaa pois, hae Kelasta heti yksinhuoltajatukea (vai millä nimellä se meni). Tukeen ei tarvita virallista eroa, riittää, että mies on muuttanut eri osoitteeseen. Oman tyttönimesi voinee muuttaa heti takaisin halutessaan? Mä muutin sen tosin heti, kun virallinen ero astui voimaan. Paljon voimia! Ero ei ole helppoa, käytä kaikki tarvitsemasi tuki!! Erosta selviää kuitenkin hengissä ja voi olla vielä onnellinen yksin tai yhdessä uuden kumppanin kanssa myöhemmin.
[/quote]Nyt on vähän streamlinettua tietoa. Käräjäoikeudelta tulee tiedonanto toiselle jos hakemusta ei jätetä yhdessä. Siitä lähtee puolenvuoden harkinta-aika jonka jälkeen on vuosi aikaa laittaa kakkosvaiheen hakemus sisään. Jos sitä ei jätetä, raukeaa erohakemus. Jos kakkosvaiheen haku laitetaan, tulee jälleen tiedonannon jälkeen tuomio avioerosta muutaman viikon sisään kansliapäätöksenä.
Jos mies lähettää erohakemuksen käräjäoikeuteen, puolen vuoden kuluttua teidät tuomitaan avioeroon. Heti, kun paperit on sisässä, kannattaa sopia osituksesta ja elatuksesta, jos on lapsia. Ja jos mahdollinen lapsi jää sinun kanssasi asumaan ja mies muuttaa pois, hae Kelasta heti yksinhuoltajatukea (vai millä nimellä se meni). Tukeen ei tarvita virallista eroa, riittää, että mies on muuttanut eri osoitteeseen. Oman tyttönimesi voinee muuttaa heti takaisin halutessaan? Mä muutin sen tosin heti, kun virallinen ero astui voimaan. Paljon voimia! Ero ei ole helppoa, käytä kaikki tarvitsemasi tuki!! Erosta selviää kuitenkin hengissä ja voi olla vielä onnellinen yksin tai yhdessä uuden kumppanin kanssa myöhemmin.