Gallup: Hoitovapaalle vai töihin vanhempainvapaan jälkeen?
Täällä kovasti äidin mieltä askarruttaa töihin paluu heti vanhempainvapaan ja kesäloman jälkeen - näin olen tekemässä, mutta silti välillä on huono omatunto, paha mieli ym., että vien pienen esikoiseni heti hoitoon.. :(
Laittakaapas siis kokeneet, samassa tilanteessa olevat asiaa puntaroivat tai muuten vaan kantaaottavat mielipiteitänne esim. seuraavista asioista:
1. Heti töihin vai hoitovapaalle
2. Miksi?
3. Entä osittainen hoitovapaa?
4. Miksi tuntuu, että töihin on mentävä, kun muuten jää " urajunasta" ? Tietää työnantajien julmuuden nuoria perheenäitejä kohtaan työmarkkinoilla..
5. Hoitona perhepäivähoito vai päiväkoti?
6. Miten 10 kk:n ikäinen suhtautuu hoitoon?
7. Kuinka imetys (jos vielä imettää) hoidon alkaessa?
Siinäpä noita... Itsellä tuntuu, että töihin menoon " ajavat" taloudellinen tilanne (hoitovapaan tuki niin kamalan pieni ja tottunut kuitenkin jonkinlaiseen taloudelliseen tilanteeseen, eikä miehen rahapussilla olo houkuta) ja oma urakehitys/halu vaihtaa ehkä työpaikkaa/pysyminen " ajan hermolla" työelämässä. Kuitenkin oma rakas vauva ja kotona oleminenkin olisivat niin ihania ja tärkeitä asioita. Varsinkin, jos enempää lapsia ei vaikka saisi, syystä tai toisesta.. Mutta kommentoikaa vapaasti! Syyskesän jatkoja kaikille!
Kommentit (6)
ennen synnytystä suunnittelin palaavani töihin kun vaavi n. vuoden.nyt alkaa mieli muuttua, aijon olla kotona ainakin 2 vuotispäivään asti jollen enemmänkin. aina ei kannata ajatella rahaa, " ei ne suuret tulot, vaan pienet menot" . itse olen hieman törsäilevä luonteeltani, mutta kyllä sitä pienelläkin pärjää kun vaan asennoituu niin...
kuitenkin työvuosia edessä kymmeniä eikä enää välttämättä mahollista olla kotona. voi myös käydä niin ettei enää saakaan toista kolmatta lasta ja sitte harmittaa kun ei ollut kauemmin kotona..
se on niin pieni aika kun vaavit on pieniä, jää moni asia ja oppiminen näkemättä jos liian aikaisin laittaa hoitoon
minä suosittelen kotiinjäämistä.
se on niin ohikiitävän pieni hetki kun lapsi on pieni.
itse olen ollut kymmenen vuotta kotiäitinä enkä päivääkään vaihtaisi.perheeseemme syntyi 6vk sitten viides lapsi.
minusta on ollut ihanaa nähdä jokaisen lapsen ensiaskeleet, kuulla ensimmäiset sanat ja ylipäänsä nähdä kuinka he kasvavat ja kehittyvät. olen suunnattoman kiitollinen miehelleni siitä että olen saanut olla kaikki nämä vuodet kotona, olla lähellä lapsiani. harras toiveeni on että saisin olla koton lasten kanssa niin kauan kunnes viimeinenkin lapsi on jo vähintään toka luokalla. nähtäväksi jää toteutuuko toiveeni...
mutta niin monta kuin on perheitä on mielipiteitä. kaikilla meillä on oikeus omanlaiseen toimintaan. yhdelle sopii paremmin joku asia, toiselle toisenlainen. silloin kun jokaisella on hyvä olla ja ollaan onnellisia niin silloin on kaikki hyvin.olkoon se tapa toimia millainen tahansa.
mukavaa syksyn alkua ja tsemppiä päätösissänne!
Esikoisen aikaan menin töihin heti äitiysloman jälkeen. Päiväkotiin tyttö meni reilun vuoden ikäisenä, siihen asti (3kk)häntä hoiti kotona mies, isoäiti ja täti vuorotellen lomiensa lomassa. Tämän jälkeen tyttö meni kunnalliseen päiväkotiin. Tein vuorotyötä, joten hoitoaika vaihteli päivittäin. Ja viikolla oli vapaapäiviä.
Töihin palaamiseen vaikuttivat asuntolaina ja oma halu. En ole niitä pullantuoksuisia äitejä, joten itsekkäästi koin jaksavani paremmin kun kävin töissä. Tiedä sitten miten vaikutti.
Joka tapauksessa en ole hetkeäkään katunut esikoisen aikaista hoitoonviemistä (vaikka lopullisen päätöksen tekeminen oli vaikeaa). Tuosta on kasvanut aivan uskomattoman sosiaalinen tapaus ja uskon päiväkodilla olleen vain myönteistä vaikutusta.
Nyt olen jälleen äitiyslomalla ja olen suunnitellut olevani kotona hieman pidempään. Jo näiden törkeän hintaisten päivähoitomaksujen vuoksi. Töihin voisin kyllä kuvitella palaavani jo reilun puolen vuoden kuluttua, mutta haluan nyt kokeilla pidempään kotona oloa.
Muistan aikoinani saaneeni paljon negatiivisia kommentteja siitä, että lapseni on mennyt aikaisin hoitoon, mutta enpä jaksanut niistä juurikaan repiä stressiä. Teki niin tai näin, aina on jollain jotain sanomista...
Smila sekä tyttö 3v ja poika 4kk.
1. Heti töihin vai hoitovapaalle
Hoitovapaa, plus satunnaiset keikkatyöt viikonloppuisin miehen hoitaessa kahta lastamme
2. Miksi?
Meidän molempien mielestä pienen vauvan paikka on kotihoidossa. Taloudelliset seikat: sh:n palkalla täysien hoitomaksujen jälkeen työssäkäymisestä ei jäisi kuin työnilo...mielestämme kannattavampaa on kaikkien jaksamisen kannalta hoitovapaa+ keikkatyö yhdistelmä. Esikoinen hoidettiin tällä systeemillä, ja se toimi, miinuspuolena toisinaan vähäinen yhteinen vapaa-aika
3. Entä osittainen hoitovapaa?
ei ainakaan vielä, ehkä sitten kun esikoinen aloittaa koulun
4. Miksi tuntuu, että töihin on mentävä, kun muuten jää " urajunasta" ? Tietää työnantajien julmuuden nuoria perheenäitejä kohtaan työmarkkinoilla..
Hoitsuna ei mitään urajunaa ole, mutta toki ammattitaitoa täytyy pitää yllä.
5. Hoitona perhepäivähoito vai päiväkoti?
-
6. Miten 10 kk:n ikäinen suhtautuu hoitoon?
-
7. Kuinka imetys (jos vielä imettää) hoidon alkaessa?
kuopus juo kyllä pullostakin, tällä hetkellä imetän.
Heti alkuun sanon sen mitä aina toitotan, tehkää juuri niin kuin on parasta teidän omalle perheelle, ei ole oikeata tai väärää :)
1. Heti töihin vai hoitovapaalle? Esikoisesta menin töihin kun hän oli 7kk, nyt olen kotona esikoisen ja kuopuksen kanssa syksyyn 2008 kun pienin täyttää 3v.
2. Miksi? Minulla ei ollut työpaikkaa mihin palata esikoisen ä-loman jälkeen, minulle tarjoontui mahtava tilaisuus ja tartuin siihen, sainkin vakinaisen paikan josta jäin sitten ä-lomalle ja nyt siis hoitovapaalle :) Paljon turvallisempi olo nyt kotosalla kuin esikoisen jälkeen, en halunnut jäädä tyhjänpäälle ja miettimään tulevaisuutta.
3. Entä osittainen hoitovapaa? Itse tein osa-aikaisena töitä, oli tosi piristävää, sitten kun palaan töihin onkin kokopäivätyö.
Jaa-a, tuohon kuin saisi vastauksen? Itse pelkäsin unohtavani kaiken ja laiskistuvani (en tiedä miksi :D). Minut siis otettiin ensin määräaikaiseksi ja vakinaistettiin vaikka olin jo raskaana, ihana (nykypäivänä erikoinen :D) työnantaja! Nyt olen hyvillämielin kotona.
5. Hoitona perhepäivähoito vai päiväkoti? Alle 3v suosittelen pphta.
6. Miten 10 kk:n ikäinen suhtautuu hoitoon? No varmaan paremmin kuin reilu 1v :) Jos mahdollista yritä saada tosiaan pph paikka koska noin pieni, meillä ainakin meni UPEASTI likan kanssa, ei sairastellut eikä kiukutellut, oli kaikkien lemmikki hoidossa :) Toivottavasti löydätte ihanan hoitajan, meillä kävi hyvä tuuri senkin kanssa :)
7. Kuinka imetys (jos vielä imettää) hoidon alkaessa? Tästä en osaa sanoa koska en ole koskaan imettänyt.
Äideillä 99% varmaan on huono omatunto kun palaavat töihin, oli lapsi sitten 10kk tai 5v ;) Se on iso askel mutta uskalla ottaa se jos tuntuu siltä! Jos joku kommentoi ratkaisuasi pyydä häntä kävelemään kengissäsi kilometri ja puhutaan sitten uudelleen! Rohkeutta valintoihin, sinä tiedät parhaiten!
Ihanaa ja kaunista syksyä :)
JMMK
kotiin jäämistä ainakin siihen saakka kunnes lapsi täyttää vuoden, mieluummin kaksi vuotta. Paras paikka pienelle on kodinomainen ympäristö eli perhepäivähoitaja tai ryhmäperhepäiväkoti.
Voit mennä osa-aikatöihin. Itse olin esikoisen jälkeen töissä 16 h viikossa. Esikoinen meni hoitoon ollessaan 1v3kk. Olen nyt kotona kahden lapsen kanssa ja palaan töihin vasta kuopuksen täytettyä 2v.