3 henkisen perheen kaikki nettotulot n 2700€/kk.
Ja ihan hyvin pärjätään. Asuntolainaan plus asunnon kuluihin menee n 800€/kk. Ruokaan 600€/kk. Sitten 2 auton bensat plus vakuutukset ja lapsen vakuutus. Hyvin pärjätään.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 15:57"]
Olemme lapseton pariskunta, ja meistä kumpikin tienaa nettona enemmän kuin tuon. Minusta hyvä elämä ei ole pärjäämistä vai selviytymistä, vaan kyllä elintason on mahdollistettava myös tietty luksus ja nautiskelu. Kituuttelusta sain tarpeeksi jo opiskeluaikana.
Hienoa tietenkin, ettette koe ahdinkoa.
[/quote]
Outoa, että kommenttini on saanut näin monta alapeukkua. Itse en pidä sitä edes erityisen provosoivana, ja seison sataprosenttisesti mielipiteeni takana. -7
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 15:53"]No varmasti pärjää! Meillä 4-henkinen perhe (lapset alakouluikäisiä) ja nettotulot n. 1800 e / kk. Tiukkaa välillä tekee, mutta hengissä ollaan.
[/quote]Asumiskulujen jälkeen pitäisi jäädä n. 1400 neljälle. Jääkö? Jos ei niin hakekaa ihmeessä toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 15:47"]
Ja ihan hyvin pärjätään. Asuntolainaan plus asunnon kuluihin menee n 800€/kk. Ruokaan 600€/kk. Sitten 2 auton bensat plus vakuutukset ja lapsen vakuutus. Hyvin pärjätään.
[/quote]
Toista se on sitten esim. viisihenkiselle perheelle. 800€ ei voi riittää enää mitenkään asumiskuluihin (pääkaupunkiseudulla hyvä jos saa omistusasunnon viisihenkiselle perheelle 1500€ asumiskuluilla) ja ruokakuluihin menee varmaan väkisinkin lähellä 1000€ varsinkin jos lapset ei ole mitään pikkulapsia jotka syö kun hiiret. Mutta näinhän se aina menee että mitä isompi perhe niin sitä isommat kulut....
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 15:57"]
Olemme lapseton pariskunta, ja meistä kumpikin tienaa nettona enemmän kuin tuon. Minusta hyvä elämä ei ole pärjäämistä vai selviytymistä, vaan kyllä elintason on mahdollistettava myös tietty luksus ja nautiskelu. Kituuttelusta sain tarpeeksi jo opiskeluaikana.
Hienoa tietenkin, ettette koe ahdinkoa.
[/quote]
Outoa, että kommenttini on saanut näin monta alapeukkua. Itse en pidä sitä edes erityisen provosoivana, ja seison sataprosenttisesti mielipiteeni takana. -7
[/quote]Ihmiset ei ymmärrä talouselämän rakenteita, siinä kaikki.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 15:57"] Olemme lapseton pariskunta, ja meistä kumpikin tienaa nettona enemmän kuin tuon. Minusta hyvä elämä ei ole pärjäämistä vai selviytymistä, vaan kyllä elintason on mahdollistettava myös tietty luksus ja nautiskelu. Kituuttelusta sain tarpeeksi jo opiskeluaikana. Hienoa tietenkin, ettette koe ahdinkoa. [/quote] Outoa, että kommenttini on saanut näin monta alapeukkua. Itse en pidä sitä edes erityisen provosoivana, ja seison sataprosenttisesti mielipiteeni takana. -7 [/quote]Ihmiset ei ymmärrä talouselämän rakenteita, siinä kaikki.
[/quote]
Ehkä sitten niin. Luulen, että joillakuilla on myös vaikeuksia hyväksyä elämäntapavalintojensa seurauksia. -7
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 15:57"] Olemme lapseton pariskunta, ja meistä kumpikin tienaa nettona enemmän kuin tuon. Minusta hyvä elämä ei ole pärjäämistä vai selviytymistä, vaan kyllä elintason on mahdollistettava myös tietty luksus ja nautiskelu. Kituuttelusta sain tarpeeksi jo opiskeluaikana. Hienoa tietenkin, ettette koe ahdinkoa. [/quote] Outoa, että kommenttini on saanut näin monta alapeukkua. Itse en pidä sitä edes erityisen provosoivana, ja seison sataprosenttisesti mielipiteeni takana. -7 [/quote]Ihmiset ei ymmärrä talouselämän rakenteita, siinä kaikki.
[/quote]
Olen samaa mieltä vaikka meillä onkin kolme lasta että elämän ei pidä missään nimessä olla kituuttelua. Ne ylimääräiset nautinnot ja hauskanpidot on tosi tärkeitä myös elämässä eikä minua saa onnelliseksi vain se että rahat riittää ruokaan ja asumiseen ja siinä suurinpiirtein kaikki. Hyvä elämä nautiskeluineen on mahdollista myös lapsiperheille tarpeeksi hyvillä tuloilla. Esim. meille tuollaiset 5500€ nettotulot riittää ihan hyvin tarpeeksi hyvään elämään ilman kituuttelua. Alemmilla tuloilla ei onnistuisi.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 14:46"]
[/quote]
Olen samaa mieltä vaikka meillä onkin kolme lasta että elämän ei pidä missään nimessä olla kituuttelua. Ne ylimääräiset nautinnot ja hauskanpidot on tosi tärkeitä myös elämässä eikä minua saa onnelliseksi vain se että rahat riittää ruokaan ja asumiseen ja siinä suurinpiirtein kaikki. Hyvä elämä nautiskeluineen on mahdollista myös lapsiperheille tarpeeksi hyvillä tuloilla. Esim. meille tuollaiset 5500€ nettotulot riittää ihan hyvin tarpeeksi hyvään elämään ilman kituuttelua. Alemmilla tuloilla ei onnistuisi.
[/quote]
Hyvä, että riittää! Vaikeaahan se on tottua huonompaan elintasoon, kun on kerran tottunut hyvään. -7
Meillä kuusi henkinen perhe ja kaikki tulot yhteensä 2300 euroa kk. Yrittäkääpä pärjätä sillä. Toimeentulotukea en ole hakenut mutta on kyllä mielessä käynyt. En tiiä saataisko.
Meillä tulot 3400 nettona. 2aikuista+2lasta. Äitiyslomaa jäljellä vielä 4kk. Asumiseen menee n.1310 ja loput menee elämiseen. Säästöön saa max.200€ kuussa. Kun tulot tippuu 4kk jälkeen kotihoitotuelle jouduttua, niin ei auta muuta kun ottaa luhennysvapaata. Kyllä Suomesss on kallista asua.
Kiva. Meillä kaikki mitä tulee käteen nyt on noin 2200€/kk, 4 henkeä ja asumiskulut myös 800€. Pärjätään mutta kyllä 500€ lisää ois ihan kiva. Onneksi paranee sitten kun minäkin palaan töihin...
Meillä tulot 6500€ ja tuntuu ettei riitä, missä vika 5hlöä.
Lainaan 1100, kaksi autoa ja työmatkat about 100km/päivä. Lasten harrastukset maksavat, soittotunnut ja jääkiekot. Ruoka on kallista murrosikäisiä lapsia, neuvokaa