Mitä päihteitä käyttäisit jos olisivat laillisia?
Mitä päihteitä käyttäisit, jos kyseisiä aineita olisi helposti saatavilla, eivät olisi laittomia, eikä niiden käyttöä paheksuttaisi sen enempää kuin alkomahoolia nykypäivänä? (Eli paheksutaan hieman, mutta kohtuukäyttäjää ei potkita pois töistä yms yms)
Kannabista nyt ainakin, suonensisäisiä en...
Kommentit (34)
En mitään. Ei tee vaikeuksia olla kokonaan ilman alkoholia jos haluan, nykyään juon 1-2 pientä lonkeroa pe-la. En juo kahvia, en polta tupakkaa ja jos 20 vuotta sittenkään en lähtenyt mukaan huumeisiin, niin miksi nyt lähtisin?
Kyllä mä näissä nykysinkin laillisissa pysyisin. Niitä menee tosi vähän enkä koe tarvitsevani enempää päihteitä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:15"]
Kofeiini, nikotiini, amfetamiini ja kokaiini ovat kaikki piristeitä ja aiheuttavat päihtymyksen keskushermostoon vaikuttamalla. Ne ovat siis kaikki päihteitä.
[/quote]
Toki jos asiaan noin ajatellaan. Energiajuoma on myös päihde tuolla mittarilla, ja täälläkin on siis paljon äitejä jotka sallivat lastensa päihteiden käytön siinä tapauksessa.
Itse määrittelen päihteen niinkun laki sen sanoo----> Päihde tarkoittaa Suomen päihdehuoltolain 2§:n mukaan alkoholijuomaa sekä muuta päihtymistarkoituksessa käytettävää ainetta. Koska tupakkaa/kahvia/energiajuomaa ei juoda/polteta päihtymistarkoituksessa ne eivät lain mukaan ole päihteitä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:09"]On kuitenkin sen verran rikos, että vaikka siististi kotona käyttäisit, niin voit saada potkut töistä tai koulusta (jos jäät kiinni testissä).
[/quote]
No minulle ei voi antaa kukaan potkuja koska olen itse itseni työnantaja.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:11"]
Kyllä, olen ihan omin pikku kätösin nikotiinin ilot kokenut. General extra sterkki huulessa saa tottumattomalle paljon pahemmat pörinät aikaan kuin sikspäkki kaljaa.
[/quote]
No sinä voit käydä lisäämässä general extra sterkkin päihdyttävien aineiden listaan. Useimmiten tupakka ei kumminkaan aiheuta käyttäjässä päihtymystä.
[/quote]
Hyvä pointti. Eihän yksi keskikalja päihdytä tottunutta viinankäyttäjää, joten alkoholikaan ei ole päihde.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:22"]
Toki jos asiaan noin ajatellaan. Energiajuoma on myös päihde tuolla mittarilla, ja täälläkin on siis paljon äitejä jotka sallivat lastensa päihteiden käytön siinä tapauksessa.
Itse määrittelen päihteen niinkun laki sen sanoo----> Päihde tarkoittaa Suomen päihdehuoltolain 2§:n mukaan alkoholijuomaa sekä muuta päihtymistarkoituksessa käytettävää ainetta. Koska tupakkaa/kahvia/energiajuomaa ei juoda/polteta päihtymistarkoituksessa ne eivät lain mukaan ole päihteitä.
[/quote]Päihteiden määrittely lain mukaan ei ole kovin mielekästä, koska lakia voidaan muuttaa, ja näin ollen jokin aine voi olla päihde tänään mutta ei enää huomenna. Farmakologinen määritelmä sen sijaan ei muutu ja se luokittelee päihteet seuraavanlaisesti: "päihteitä ovat ilman hoidollista tavoitetta nautitut, psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat aineet". Ovatko kofeiini ja nikotiini päihteitä?
Menipä vänkäämiseksi. Kysymys oli hypoteettinen. Miksi edes kommentoitte ketjuun, jos ette aio vastata otsikon kysymykseen?
Mä kokeilisin luultavasti ekstaasia, sillä haluaisin tietää, tulisiko siitä todella sellainen onnentunne kuin väitetään. Toki tämä on täysin vain pohdintaa, sillä ekstaasi ei tule koskaan olemaan laillista, joten en sitä koskaan tule kokeilemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:22"]
[/quote]Päihteiden määrittely lain mukaan ei ole kovin mielekästä, koska lakia voidaan muuttaa, ja näin ollen jokin aine voi olla päihde tänään mutta ei enää huomenna. Farmakologinen määritelmä sen sijaan ei muutu ja se luokittelee päihteet seuraavanlaisesti: "päihteitä ovat ilman hoidollista tavoitetta nautitut, psyykkisiin toimintoihin vaikuttavat aineet". Ovatko kofeiini ja nikotiini päihteitä?
[/quote]
En jaksa vääntää, enkä edes avata linkkiäsi. Jokainen määritelköön päihteen miten haluaa, minä/laki määrittelen sen niin, että se aiheuttaa päihtymyksen. Lakia voi muuttaa mikä aine on laiton mikä ei, ei siellä laissa lue mikä aine on päihde mikä ei, joten miten sitä sen osalta voi muuttaa?
Sinun määritelmän mukaan lähes jokainen Suomalainen on päihteiden käyttäjä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:40"]
En jaksa vääntää, enkä edes avata linkkiäsi. Jokainen määritelköön päihteen miten haluaa, minä/laki määrittelen sen niin, että se aiheuttaa päihtymyksen. Lakia voi muuttaa mikä aine on laiton mikä ei, ei siellä laissa lue mikä aine on päihde mikä ei, joten miten sitä sen osalta voi muuttaa?
[/quote]Jos olisit jaksanut avata tuon linkin, olisit löytänyt sieltä THL:n tutkimusprofessori Kalervo Kiianmaan blogikirjoituksen, jossa hän totesi mm. seuraavaa: "Kofeiini ja nikotiini ovat farmakologisesti huumeita ja päihteitä, mutta niitä ei mainita huumelaissa, koska ne ovat laillistettuja huumeita ja niiden käyttöä koskevat muut määräykset."
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:40"]
[/quote]Jos olisit jaksanut avata tuon linkin, olisit löytänyt sieltä THL:n tutkimusprofessori Kalervo Kiianmaan blogikirjoituksen, jossa hän totesi mm. seuraavaa: "Kofeiini ja nikotiini ovat farmakologisesti huumeita ja päihteitä, mutta niitä ei mainita huumelaissa, koska ne ovat laillistettuja huumeita ja niiden käyttöä koskevat muut määräykset."
[/quote]
Ei tarvitse avata linkkiä koska tiedän tuon. Sanoinkin, että minä/laki ei määrittele niitä päihteiksi. Onko mielestäsi happi päihde? Koska tunnet keskushermostossa muutoksia aiheuttavat aineet, tiedät varmasti, että liiallinen happi voi vaurioittaa myös keskushermostoa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:11"]
Kyllä, olen ihan omin pikku kätösin nikotiinin ilot kokenut. General extra sterkki huulessa saa tottumattomalle paljon pahemmat pörinät aikaan kuin sikspäkki kaljaa.
[/quote]
No sinä voit käydä lisäämässä general extra sterkkin päihdyttävien aineiden listaan. Useimmiten tupakka ei kumminkaan aiheuta käyttäjässä päihtymystä.