Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako suosittelijaa sinulla on CV:ssäsi?

Vierailija
21.09.2014 |

Mulla on kolme ja mietin onko jo vähän liikaa?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki ei estä laittamasta työkaveria suosittelijaksi. Vannon sen : ) Asia ei tuntunut olevan ongelma työnantajille eikä rekryfirmoillekaan.

Luonnollisesti kysyn etukäteen lupaa suosittelijoilta. Laitan ansioluetteloon nimen, puhelinnumeron ja nykyisen aseman sekä sen missä ja miten olen tehnyt suosittelijan kanssa yhteistyötä.

Tai en siis laita enää, koska sain nopeasti töitä ja mahdollisuuden valita kahden eri paikan välillä : )

Vierailija
2/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:01"]

Mikään laki ei estä laittamasta työkaveria suosittelijaksi. Vannon sen : ) Asia ei tuntunut olevan ongelma työnantajille eikä rekryfirmoillekaan.

Luonnollisesti kysyn etukäteen lupaa suosittelijoilta. Laitan ansioluetteloon nimen, puhelinnumeron ja nykyisen aseman sekä sen missä ja miten olen tehnyt suosittelijan kanssa yhteistyötä.

Tai en siis laita enää, koska sain nopeasti töitä ja mahdollisuuden valita kahden eri paikan välillä : )

[/quote]

Joo, mutta ei se kovin luotettavaa ole. Itse ainakin saisin kymmenen työkaverin suosittelua tuosta vain, mutta kuinka todenperäisiä ne olisivat, en tiedä. Kyllähän työnantajakin sen varmasti tietää :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:55"]

Siis keitä edes voi laittaa suosittelijoiksi? Eikö siihen pidä aina olla kysynyt lupa? En ole ollut kuin kahdessa kesätyössä, jotka liittyvät omaan alaani (valmistun kohta). En ole pyytänyt pomoja noista paikoista suosittelijoikseni. Voiko joitain muita laittaa suosittelijoiksi kuin työnantajia? Miten laitatte yhteystiedot:

Tyyliin: Pirkko Penttinen puh.

VAI

Pirkko Penttinen, ylilääkäri, puh.

VAI 

Pirkko Penttinen, ylilääkäri, esimiehenäni 2010-2012, puh.

Kuinka tarkasti?

[/quote]Mulla lukee näin:

Pirkko Penttinen, ylilääkäri HYKS Osasto, puh. 123456

Pentti Pirkkonen, kouluttaja Sejase opisto, puh. 654321

ja ylempää käy ilmi että olen ollut työssä tuolla osastolla sekä kouluttautunut ko. opistossa.

[/quote]Ja lupa on siis tietysti kysytty!

Vierailija
4/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kysynyt lupaa suosittelijoilta (kun en ole tajunnut ja kohta siis valmistumassa), voikohan kirjoittaa suosittelijat-kohtaan, "En ole kysynyt aiemmilta työantajiltani lupaa mainita heidät suosittelijoina, mutta annan luvan soittaa aiempiin työpaikkoihini ja tiedustella minusta työntekijänä, jos sen katsotte tarpeelliseksi" tms. ??? 

Vierailija
5/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:03"]

[/quote]

Joo, mutta ei se kovin luotettavaa ole. Itse ainakin saisin kymmenen työkaverin suosittelua tuosta vain, mutta kuinka todenperäisiä ne olisivat, en tiedä. Kyllähän työnantajakin sen varmasti tietää :D

[/quote]

Onpas sulla positiivinen ajattelutapa. No älä sitten laita yhtään suosittelijaa.

Mulla ainakin ulkomaalainen työkaveri oli todella hyvä suosittelija, koska hän kertoi rekrytoijalle, että osaan hänen maansa kielen, ymmärrän sen kulttuuria jne. ja vielä esimerkein.

Toinen työkaveri osasi kertoa yhteistyökyvystäni, myös esimerkein.

Itsekin joskus rekrytoineena mulle on ainakin tärkeää valita hakija, joka YRITTÄÄ! Mieluummin 4 suosittelijaa kuin 1. Ja haastatteluissa kysytään kysymyksiä, ollaan ulospäinsuuntautuneita ja valmistautuneita ja positiivisia.

Vierailija
6/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla. Mielestäni todella noloa koko suosittelijasysteemi. Se suosittelija voi olla entinen/nykyinen pomo joka haluaa pistää vahingon kiertämään. Tai nykyinen pomo voi haukkua työntekjän, jota ei halua menettää. Tai suosittelija on hakijan kaveri, joka ei kehtaa kertoa totuutta. Joku nuori voi pyytää vaikka äitiään suosittelemaan, varmaan todella totuudenmukainen kuvaus tulee sieltä. En ymmärrä miksi suosittelijoille annetaan nykyään niin suuri painoavo. Varsinkin jos työ on jokin määräaikainen perusduuni 3kk:n koeajalla.

Vierailija
7/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:06"]

Jos ei ole kysynyt lupaa suosittelijoilta (kun en ole tajunnut ja kohta siis valmistumassa), voikohan kirjoittaa suosittelijat-kohtaan, "En ole kysynyt aiemmilta työantajiltani lupaa mainita heidät suosittelijoina, mutta annan luvan soittaa aiempiin työpaikkoihini ja tiedustella minusta työntekijänä, jos sen katsotte tarpeelliseksi" tms. ??? 

[/quote]

Et. Ensin soitat kyseisille työnantajille ja kysyt lupaa käyttää heitä suosittelijoina. Muuten a) pilaat maineesi b) et saa työtä, koska suosittelijat eivät ole valmistautuneet saamaan sinua koskevia puheluja eivätkä suunnitelleet, mitä sanoa.

Vierailija
8/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:09"]

[/quote]

[/quote]

Onpas sulla positiivinen ajattelutapa. No älä sitten laita yhtään suosittelijaa.

Mulla ainakin ulkomaalainen työkaveri oli todella hyvä suosittelija, koska hän kertoi rekrytoijalle, että osaan hänen maansa kielen, ymmärrän sen kulttuuria jne. ja vielä esimerkein.

Itsekin joskus rekrytoineena mulle on ainakin tärkeää valita hakija, joka YRITTÄÄ! Mieluummin 4 suosittelijaa kuin 1. Ja haastatteluissa kysytään kysymyksiä, ollaan ulospäinsuuntautuneita ja valmistautuneita ja positiivisia.

[/quote]

Joo, ymmmärrän tuon pointin mutta en silti näe sitä kovin luotettavana toimintatapana, koska työkaverit ovat yleensä myös kavereita. Tietysti hän voi kertoa, että puhut sujuvasti espanjaa, mutta kuinka objektiivinen arvio se on, on eri asia. Esimieheltä saa varmasti realistisemman arvion kyvyistä. 

Vierailija
9/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:47"]

Mistä yrittäjänä tempaisisin muka suosittelijoita? Monen vuoden takaisista opettajista vai, enpä usko.

[/quote]

Asiakkaista?
[/quote]

Ja mites päättäisim kenet monista kymmenistä asiakkaistani valikoisin? Naapurin-Pirkon, uskolliset Erkin ja Martin vai paljon vaativan Fitness-tähti Esterin näin esimerkiksi?

Vierailija
10/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:06"]

[/quote]

Et. Ensin soitat kyseisille työnantajille ja kysyt lupaa käyttää heitä suosittelijoina. Muuten a) pilaat maineesi b) et saa työtä, koska suosittelijat eivät ole valmistautuneet saamaan sinua koskevia puheluja eivätkä suunnitelleet, mitä sanoa.

[/quote]

Enpä taida soittaa, useita vuosia sitten olen lopettanut siellä. No, ehkä seuraavassa työpaikassa kysyn pomolta. Onneksi suosittelijat-kohta tuskin on kohdallani mikään erityisen merkityksellinen asia.

Vierailija
11/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää että yli puolet keskustelijoista on taas jotain rekrytointiammattilaisia :D

Vierailija
12/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo, ymmmärrän tuon pointin mutta en silti näe sitä kovin luotettavana toimintatapana, koska työkaverit ovat yleensä myös kavereita. Tietysti hän voi kertoa, että puhut sujuvasti espanjaa, mutta kuinka objektiivinen arvio se on, on eri asia. Esimieheltä saa varmasti realistisemman arvion kyvyistä. 

[/quote]

No mun ex-esimies ei osaa kyseistä kieltä sanaakaan.

Hän on myös suosittelijani, mutta kertoo varmasti eri asioista kuin työkaverit.

Ja itse ainakin palkkaisin mielellään henkilön, joka edes jotenkin voi todistaa olleensa pidetty työpaikallaan.

Vierailija
13/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:17"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mun ex-esimies ei osaa kyseistä kieltä sanaakaan.

Hän on myös suosittelijani, mutta kertoo varmasti eri asioista kuin työkaverit.

Ja itse ainakin palkkaisin mielellään henkilön, joka edes jotenkin voi todistaa olleensa pidetty työpaikallaan.

[/quote]

Varmaan alakohtaista. En vain näe, että omalla kohdallani toisen työntekijän arviolla olisi lähes minkäänlaista painoarvoa. 

Vierailija
14/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:15"]

Yllättävää että yli puolet keskustelijoista on taas jotain rekrytointiammattilaisia :D

[/quote]

Se, että olen rekrytoinut pari ihmistä ei tarkoita, että olisin ammattilainen. Vaan että pienessä firmassa on normaalia, että tavalliset toimihenkilötkin osallistuu uuden työntekijän valintaan. Ja hyvä niin!

Vierailija
15/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suosittelijoita ja en ole tarvinnut. En nyt sano että olisin saanut jokaisen paikan minne olen hakenut, mutta ei ole koskaan tullut mieleenkään kysyä ketään suosittelijaksi. Ei kukaan koskaan edes kysy onko mulla suosittelijoita.

Vierailija
16/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole ketään, en ole edes tiennyt että pitäisi. Työhaastattelussa voi kysyä jos haluaa. Apurahahakemuksissa kysytään suosittelijat erikseen, mutta minusta tuo tuntuu vähän hyvä veli -henkiseltä.

Vierailija
17/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:10"]

Nolla. Mielestäni todella noloa koko suosittelijasysteemi. Se suosittelija voi olla entinen/nykyinen pomo joka haluaa pistää vahingon kiertämään. Tai nykyinen pomo voi haukkua työntekjän, jota ei halua menettää. Tai suosittelija on hakijan kaveri, joka ei kehtaa kertoa totuutta. Joku nuori voi pyytää vaikka äitiään suosittelemaan, varmaan todella totuudenmukainen kuvaus tulee sieltä. En ymmärrä miksi suosittelijoille annetaan nykyään niin suuri painoavo. Varsinkin jos työ on jokin määräaikainen perusduuni 3kk:n koeajalla.

[/quote]

Toisekseen, en TODELLAKAAN pidä yhteyttä entisiin esimiehiin. Miksi ihmeessä pitäisin? Eivät ne ole minun kavereitani, enkä ymmärrä miksi pitäisikään olla. Minä olen töissä tekemässä töitä enkä seurustelemassa. Eihän minulla ole yhteystietojakaan, muuten kuin firman vaihde tai päivystävä puhelin.

Olisi aika kiusallista vaivata jotain entistä pomoa, kun ei edes tiedä mikä on nykytilanne. Eräs pitkäaikainen esimieheni on huhujen mukaan vakavan sairauden takia jäänyt pysyvästi pois töistä. Kamala ajatus että joku potentiaalinen työnantaja soittaisi vahingossa jonnekin saattohoitokotiin.

Vierailija
18/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:24"]

Ei mulla ole ketään, en ole edes tiennyt että pitäisi. Työhaastattelussa voi kysyä jos haluaa. Apurahahakemuksissa kysytään suosittelijat erikseen, mutta minusta tuo tuntuu vähän hyvä veli -henkiseltä.

[/quote]

No verkostojensa perusteellahan monet sen työnsä saa, siis yrityssektorilla. Ja kun työllistyminen kuitenkin on tavoitteena niin mieluummin panostan hyviin suosittelijoihin kun esittelen vanhentunutta tutkintotodistustani vuodelta 2005. Kun olen alalla, jossa työnäytteiden antaminen ei oikein onnistu ja jotenkin on vain vakuutettava työnantaja.

Vierailija
19/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:15"]

[/quote]

Kyllä se "suosittelu" on ihan tätä päivää. Varsinkin, jos vähänkään vaativampi työ. Olen myös aikoinaan rekrytoinut (onneksi en enää) ja soittelin suosittelijoille. En aina, mutta usein. Riippuu toki tosi paljon alasta ja työtehtävästä.

Vierailija
20/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:10"]

[/quote]

Toisekseen, en TODELLAKAAN pidä yhteyttä entisiin esimiehiin. Miksi ihmeessä pitäisin? Eivät ne ole minun kavereitani, enkä ymmärrä miksi pitäisikään olla. Minä olen töissä tekemässä töitä enkä seurustelemassa. Eihän minulla ole yhteystietojakaan, muuten kuin firman vaihde tai päivystävä puhelin.

Olisi aika kiusallista vaivata jotain entistä pomoa, kun ei edes tiedä mikä on nykytilanne. Eräs pitkäaikainen esimieheni on huhujen mukaan vakavan sairauden takia jäänyt pysyvästi pois töistä. Kamala ajatus että joku potentiaalinen työnantaja soittaisi vahingossa jonnekin saattohoitokotiin.

[/quote]

Pidän yhteyttä entisiin esimiehiini jollain tasolla, koska olimme kerran työkavereita. Olemme samalla alalla, joten ei ole syytä katkaista välejä. Ja miksi katkaisisinkaan, en polta siltoja takanani. Olen tullut irtisanotuksi kerran, mutta siihen ei liittynyt mitään henkilökohtaista. Tietenkään en vaivaisi ihmisiä, joihin en ole pitänyt yhteyttä tai joiden elämäntilannetta en tunne. Mutta onneksi näin ei voi käydä, koska käyn joskus kääntymässä entisellä työpaikalla tai näemme työtilaisuuksissa tai soittelemme kerran vuodessa muuten vain. Rupesin nyt oikeasti miettimään, että missä kurjuudessa oikein olisinkaan ilman sosiaalisia taitojani?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi