Syyllinen? Kuorsaaja vai vierustoveri?
Oletetaan, että olet paikassa, jossa pitää nukkua vieraan ihmisen kanssa. Esim. työmatkalla tai kuntoutuksessa tai ulkomaan matkalla. Jokin paikka, jossa täytyy nukkua vieraan ihmisen (tai useamman) kanssa. Ei samassa sängyssä, mutta samassa huoneessa.
Oletetaan, että vieruskaveri kuorsaa. Koko yön. Onko vika silloin kuorsaajan, joka pitää tarpeetonta meteliä? Vai onko vika sinussa kun et pysty nukkumaan?
Toisin sanoen: kumman pitää muuttaa tapansa?
Pitääkö kuorsaajan herätä, kääntää kylkeä, ettei kuorsaisi? Pitääkö sinun vain sietää kuorsaajaa ja valvoa? Pitääkö sinun käytää korvatulppia?
Ja lisäksi oletetaan, että tilanne jatkuu vähintään kaksi viikkoa. Ei vain yhtä yötä. Miten toimitaan?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:25"]Miksi muute muka lapset voi opettaa nukkumaan metelissä. Luulis sitten aikuisena osaavan
[/quote]
Kyllä mä kuulemma lapsena nukuin vaikka äiti imuroi, mutta nyt aikuisena olen toivottoman herkkäuninen. Nytkin voin 100%:n varmuudella sanoa että herään noin kello 4.30 kun mies tulee töistä, mikäli saan tuolta basson jumputukselta nukuttua edes ennen sitä...
Laitan korvatulpat. Näin oon tehny lähes joka yö viimeset 5v. T: Kuorsaavan miehen vaimo.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:25"]
Miksi muute muka lapset voi opettaa nukkumaan metelissä. Luulis sitten aikuisena osaavan
[/quote]
Nukuin lapsena vaikka minkälaisessa metelissä: pölynimurin ääni, viereisen leikkipuiston lasten kirkuminen jne. Mutta aikuisena herään herkästi "asiaankuulumattomiin ääniin." Eli kaikkiin ääniin, jotka eivät kuulu normaaliin yöhön.
Ja jos olisin jossain työmatkalla viikon niin epänormaali ääni olisi vierustoverin kuorsaus. Mielestäni kuorsaajan pitää vaihtaa (ja maksaa!) erillinen huone, ei sen hiljaisen nukkujan.
Onko kuorsaajan syy, että hän kuorsaa? Onko invalidin vika, että hän on invalidi? Onko reumasta kärsivän ihmisen vika, että hänellä on reuma? Jne. Entä onko jonkun oma vika ja harkittu juttu, jos hän herää vierestä kuuluvaan meteliin? No aaaivan, ei ehkä sekään.
Eli olosuhteiden uhreja molemmat, ja se, joka pystyy tilannetta auttamaan tehköön molempien elämisestä siedettävää. Jos joku kuorsaa tolkuttomasti, voisi harkita kaksi kertaa lähetetäänkö häntä 2 viikon työmatkalle samaan huoneeseen toisen kanssa, vai laitetaanko matkaan joku joka nukkuu siedettävällä tavalla. Mutta noin lyhyen aikaa voisi toinen käyttää korvatulppiakin.
Kuorsaaja ei voi sille mitään eikä pysty itse itseään herättämään yöllä jotta lopettaisi kuorsauksen.
Joten se toinen joko a) kärsii b) hankkii korvatulpat ja opettelee nukkumaan niillä c) yrittää vaihtaa huonetta d) mainitsee asiasta kuorsaajalle ja kysyy, jos tämä voisi yrittää nukkua kyljellään ja jos hänet voisi välillä herättää jos kuorsaa oikein lujaa
Itse valitsisin kohdat b ja d, korvatulpat ja keskustelu asiasta. Jos nämä eivät auta, yrittäisi vaihtaa huonetta.
Kuorsaaja vaihtakoon huonetta! Hän aiheuttaa haittaa, ei se hiljainen nukkuja.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:24"]
Vaihtaisin huonetta yhden yön jälkeen
[/quote]
Toisin sanoen: sinä olet syyllinen. Ei kuorsaaja.
Sinä kärsit maksamalla toisen huoneen. Kuorsaaja ei kärsi.
Reilua?