Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyllinen? Kuorsaaja vai vierustoveri?

Vierailija
21.09.2014 |

Oletetaan, että olet paikassa, jossa pitää nukkua vieraan ihmisen kanssa. Esim. työmatkalla tai kuntoutuksessa tai ulkomaan matkalla. Jokin paikka, jossa täytyy nukkua vieraan ihmisen (tai useamman) kanssa. Ei samassa sängyssä, mutta samassa huoneessa.

Oletetaan, että vieruskaveri kuorsaa. Koko yön. Onko vika silloin kuorsaajan, joka pitää tarpeetonta meteliä? Vai onko vika sinussa kun et pysty nukkumaan?

Toisin sanoen: kumman pitää muuttaa tapansa?

Pitääkö kuorsaajan herätä, kääntää kylkeä, ettei kuorsaisi? Pitääkö sinun vain sietää kuorsaajaa ja valvoa? Pitääkö sinun käytää korvatulppia?

Ja lisäksi oletetaan, että tilanne jatkuu vähintään kaksi viikkoa. Ei vain yhtä yötä. Miten toimitaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorsaaja on syyllinen. Tosin pahin syyllinen olisi työnantaja, joka ei olisi kustantanut omia huoneita.

Vierailija
2/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorsaajahan siinä aiheuttaa häiriötä, vaikkakin tahattomasti. En kuorsaa aina, mutta olen kertonut vaimolleni, että minua saa töniä ja käännellä reilusti, jos alan kuorsata.

Jos olisin vakavasti ylipainoinen eikä vaimoni siksi mahtuisi samaan sänkyyn, eihän sekään vaimoni vika olisi, vaikken olisikaan läski tahallani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:53"]Kuorsaaja ei voi sille mitään eikä pysty itse itseään herättämään yöllä jotta lopettaisi kuorsauksen.

Joten se toinen joko a) kärsii b) hankkii korvatulpat ja opettelee nukkumaan niillä c) yrittää vaihtaa huonetta d) mainitsee asiasta kuorsaajalle ja kysyy, jos tämä voisi yrittää nukkua kyljellään ja jos hänet voisi välillä herättää jos kuorsaa oikein lujaa

Itse valitsisin kohdat b ja d, korvatulpat ja keskustelu asiasta. Jos nämä eivät auta, yrittäisi vaihtaa huonetta.
[/quote]
Itse asiassa kuorsauksesta voi olla mahdollista päästä eroon... Joten joskus kyllä kuorsaaja mahtaa asialle jotain.

Vierailija
4/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten sen hiljaisen nukkujankin sitten olla varma, ettei itse kuorsaa. Muutaman tällaisen olen tuntenut, jotka valittavat muiden kuorsaamisesta, mutta eivät itse tiedä "syyllistyvänsä" samaan. Tai sitten narskuttavat hampaita unissaan niin, että saa pelätä, että legot menee niiden suussa rikki :)

Vierailija
5/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:47"]Kannattaa muuten sen hiljaisen nukkujankin sitten olla varma, ettei itse kuorsaa. Muutaman tällaisen olen tuntenut, jotka valittavat muiden kuorsaamisesta, mutta eivät itse tiedä "syyllistyvänsä" samaan. Tai sitten narskuttavat hampaita unissaan niin, että saa pelätä, että legot menee niiden suussa rikki :)

[/quote]
Mä ainakin olen varma. Ja jos kuorsausta kuunnellessaan ei saa nukuttua niin tuskin sillon kuorsaakaan...

Vierailija
6/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi niistä asioista, joissa uhri syyllistetään. Eli se, joka ei saa nukuttua, on syyllinen. Miksi?

Koska kuorsaajaa ei saa häiritä. Ja koska ei ole aikuismaista häiritä kuorsaajan unia.

Itse olen sitä mieltä, että pitäisi lopettaa kuorsaajien hyysääminen. On todella törkeää häiritä toisten unia kuorsaamalla! Hankkisivat apua tuohon vaivaansa.

Vierailija
7/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kuorsaa ja mä olen jo vuoden nukkunut olohuoneessa, hankittiin sinne mulle oma sänky. Anoppi osti meidän sängyn, joten mies vaati että hän saa nukkua siinä, joten mä ostin itselleni pienen, halvan sängyn olohuoneen nurkkaan. Alistuin.

Vierailija
8/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä meillä töissä saa jokainen oman huoneen, jos pitää yöpyä hotellissa. Vain poikkeustilanteissa pistetään kaksi samaan huoneeen,  lähinnä silloin kun ei saada omia huoneita ja joskus kun on olltu jostain syystä erityisen niukalla budjetilla liikkeillä.

Vierailija
9/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:25"]

Miksi muute muka lapset voi opettaa nukkumaan metelissä. Luulis sitten aikuisena osaavan

[/quote]

Nukuin lapsena vaikka minkälaisessa metelissä: pölynimurin ääni, viereisen leikkipuiston lasten kirkuminen jne. Mutta aikuisena herään herkästi "asiaankuulumattomiin ääniin." Eli kaikkiin ääniin, jotka eivät kuulu normaaliin yöhön.

Ja jos olisin jossain työmatkalla viikon niin epänormaali ääni olisi vierustoverin kuorsaus. Mielestäni kuorsaajan pitää vaihtaa (ja maksaa!) erillinen huone, ei sen hiljaisen nukkujan.

[/quote]No ei sitä kuorsaajaa voi pistää maksamaan ylimääräistä huonetta, ei hän sille kuorsaamiselle mitään voi eikä tee sitä tahallaan.

Työnantajan pitäisi kyllä antaa kaikille oma huone että kaikki saa nukuttua kunnolla.

Jos haluaa varmistaa oman yöunensa, niin silloin pitää itse ottaa oma huone.

Vierailija
10/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:53"]Kuorsaaja ei voi sille mitään eikä pysty itse itseään herättämään yöllä jotta lopettaisi kuorsauksen. Joten se toinen joko a) kärsii b) hankkii korvatulpat ja opettelee nukkumaan niillä c) yrittää vaihtaa huonetta d) mainitsee asiasta kuorsaajalle ja kysyy, jos tämä voisi yrittää nukkua kyljellään ja jos hänet voisi välillä herättää jos kuorsaa oikein lujaa Itse valitsisin kohdat b ja d, korvatulpat ja keskustelu asiasta. Jos nämä eivät auta, yrittäisi vaihtaa huonetta. [/quote] Itse asiassa kuorsauksesta voi olla mahdollista päästä eroon... Joten joskus kyllä kuorsaaja mahtaa asialle jotain.

[/quote]Harmi kun et kertonut saman tien että miten siitä päsee eroon.

t. yksi kuorsaaja, kaikkea kokeiltu

Vierailija
11/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:47"]Kannattaa muuten sen hiljaisen nukkujankin sitten olla varma, ettei itse kuorsaa. Muutaman tällaisen olen tuntenut, jotka valittavat muiden kuorsaamisesta, mutta eivät itse tiedä "syyllistyvänsä" samaan. Tai sitten narskuttavat hampaita unissaan niin, että saa pelätä, että legot menee niiden suussa rikki :)   [/quote] Mä ainakin olen varma. Ja jos kuorsausta kuunnellessaan ei saa nukuttua niin tuskin sillon kuorsaakaan...

[/quote]Ei sitä omaa kuorsaustaan kuule. Olen kuorsaaja ja joskus kun olen väsyneenä ja hyvin rentoutuneena kastonut telkkaria, niin minua on alettu tuijottaa ja sanottu että aloin kuorsata. Itse olen siis aivan tajuissani, mutta en kuule sitä.

Vierailija
12/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on niin hyvät unenlahjat etten heräisi korvan juuressa räjäytettävään pommiinkaan.

Vierailija
13/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ainakin häipyisin kyseisestä paikasta. Oon ilonen että nykyinen mies ei kuorsaa, exän kanssa kärsin jatkuvasta univelasta ja välillä laitoin sen sohvalle nukkumaan kun en vaan pystyny siinä metelissä nukkumaan.

Vierailija
14/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin huonetta yhden yön jälkeen

Vierailija
15/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nukkunut vieraan ihmisen kanssa. Maksan vaikka itseni kipeäksi siitä hyvästä, että saan nukkua yksin. Ja näin olen tehnytkin ja se on ollut sen arvoista. Uni on tärkeätä, älä anna kenenkään pilata sitä, milloinkaan.

Vierailija
16/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muute muka lapset voi opettaa nukkumaan metelissä. Luulis sitten aikuisena osaavan

Vierailija
17/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kuorsaaja ei herää kuorsaukseensa, niin minkä hiton sille muuta voi, kun että vierustoveri hankkii korvatulpat.

Vierailija
18/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme tilanne ajaa nukkumaan pakosta kuorsaavan vieraan ihmisen viereen kahdeksi viikoksi?

Vierailija
19/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys! Olen ollut paikassa, jossa jouduin viikon nukkumaan kuorsaajan kanssa. Herättelin häntä jatkuvasti, koska en pysty nukkumaan epäsäännöllisessä melussa. (kun joudun kuuntelemaan, tuleeko seuraavaa henkäystä vai ei...)

Seurauksena oli se, että koko seurueen mukaan MINÄ olin se PAHA ihminen tässä tapauksessa. MINÄ en antanut toisen nukkua vaan herättelin vähän väliä. MINÄ olin syyllinen siihen, että kuorsaaja ei jaksanut keskittyä opetettavaan aiheeseen/luentoihin. Kukaan ei välittänyt siitä, että MINÄ olin aivan järkyttävän väsynyt koko viikon kun yhtäkään yötä en saanut nukkua kunnolla. Kaikki olivat vain huolissaan siitä, että kuorsaaja oli herätetty monta kertaa yössä...

Vierailija
20/27 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:30"]

Mikä ihme tilanne ajaa nukkumaan pakosta kuorsaavan vieraan ihmisen viereen kahdeksi viikoksi?

[/quote]

Eikö ap maininnut muutaman esimerkin, joissa tilanne on mahdollinen? Eli esim. työmatka tai kuntoutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä