Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä sairaaloissa "pakotetaan" vaippoihin?

Lohjalta terveisiä
23.08.2021 |

Alkuun kaikki meni normaalisti ja sain pyytämällä alusastian. Vessaan en omin avuin saanu mennä. Vatsa meni kipulääkkeistä tukkoon ja luumutkaan ei auttaneet. Antoivat sit maksimiannoksen laxoberonia yötä vasten ja diapamit päälle + hoitaja sano että nyt on sit pakko laittaa vaippa. No senhän tietää että sitä tavaraa sit tuli ja paljon. Aamulla hoitaja kauhisteli määrää ja laitto mut tosi tiukkaan pakettiin. Jossain kohtaa myöhemmin mä sit tajusin että on pissahätä, mutta vastaus oli, että heillä on raportti kesken ja nyt ei ainakaan tuntiin ehdi, mutta "sulla on vaippa, pissi siihen". Tulivat sit ehkä puolentoista tunnin kuluttua kahden hoitajan voimalla. Puhe vaan kävi papattaen "että olipa hyvä ku sulla oli vaippa kun pissa tuli. Ei mitään hätää, kyllä me hoidetaan ja nyt saat kuivan...". Mä en saanu ees suutani auki. Jotain yritin myöhemmin sania, mutta iltahoitaja tuumas, että kyllä sä kuule vaipan tarviit ku oot siihen jo tänään kahdesti pissannut ja aamulla siellä oli muutakin. Eipä mulla ollu siihen enää mitään kommentoitavaa. Tottahan se oli ja varmasti niin kirjattu... Onko yleinen "kikka"? Mites muilla ja muualla?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä kun olin ollut auto-onnettomuudessa ja molemmat jalat kipsissä. Vaipat sain varmuuden vuoksi aluksi ja kerran pyysin hoitajilta päästä vessaan. Eivät ehtineet viedä ja käskivät pissimään vaippaan. Sitten parin tunnin päästä tuli vaipanvaihto ja oikein todettiin ääneen että minä tarvitsen vaipat koko sairaalassa olon ajaksi kun oli nyt niin märkä. Ei siinä oikein mitään voinut sanoa ja viikko meni vaipoissa. Yksi hoitaja sanoi vielä joskus uudestaankin että ei yleensä näin nuoria vaipoissa pidetä mutta sulla on kyllä selkeästi tarvetta kun aina kastuu

Tää kuulostaa kauhealta :(

Vierailija
22/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä kun olin ollut auto-onnettomuudessa ja molemmat jalat kipsissä. Vaipat sain varmuuden vuoksi aluksi ja kerran pyysin hoitajilta päästä vessaan. Eivät ehtineet viedä ja käskivät pissimään vaippaan. Sitten parin tunnin päästä tuli vaipanvaihto ja oikein todettiin ääneen että minä tarvitsen vaipat koko sairaalassa olon ajaksi kun oli nyt niin märkä. Ei siinä oikein mitään voinut sanoa ja viikko meni vaipoissa. Yksi hoitaja sanoi vielä joskus uudestaankin että ei yleensä näin nuoria vaipoissa pidetä mutta sulla on kyllä selkeästi tarvetta kun aina kastuu

Minkä ikäinen olet? Oli varmaan nöyryyttävää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin 27. Oli varsin nöyryyttävää olla viikko vaipoissa

Vierailija
24/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että 27v jaksaa pidättää jos ei hoitaja ehdi heti viedä vessaan. Ehkä vaipat oli oikeasti sulle hyvät

Vierailija
25/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippahousut ihan järkevä vaihtoehto, ei tarvi kaikkia petivaatteita ja patjaa vaihtaa.

Vierailija
26/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että 27v jaksaa pidättää jos ei hoitaja ehdi heti viedä vessaan. Ehkä vaipat oli oikeasti sulle hyvät

Olisin jaksanut pidättää mutta käskettiin pissata vaippaan. Sitten siitä eteenpäin sanottiin joka kerta että koska vaippa oli kerran märkä, niin pidetään sinut vaipoissa. Sitten vessa ei ollut enää vaihtoehto ja aina vaippaa vaihtaessa todettiin että katso nyt kyllä sinä tarvitset vaippaa kun taas on märkä

Vierailija
27/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sairaalassa ehdi vessassa käyttää, jos ei itse pääse niin vaipat on ihan normimeininki

Vierailija
28/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä itse kokeilemaan helppoa hoitajan työtä. Siellähän saa vaan istua kahvilla koko päivän. Hävetkää! Jos 2-3 hoitajaa hoitaa 20-30 potilasta, joista suuriosa tarvitsee apua lähes kaikessa,  ja monesti yksi potilas tarvitsee hoitoihinsa 2 hoitajaa.Ei hoitajat ehdi moneen paikkaan yhtäaikaa. 

Vierailija
29/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa jos et itse pääse vessaan eikä pidätyskyky riitä siihen asti että joku ehtii viemään, on ihan luonnollista saada vaippa. Oli sitten 27 tai 72. Tuskin ne hoitajat vaipanvaihdoista sen enempää nauttii

Vierailija
30/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuolloin 27. Oli varsin nöyryyttävää olla viikko vaipoissa

Noilla kirjauksilla olet muuten aina vaipoissa jos vielä sairaalaan joskus joudut. Siellä lukee joka päivän kohdalla että vaihdettu pissavaippa

Vierailija
31/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hyvin uhriutunut tuo 27v joka on varmasti saanut hyvää hoitoa sairaalassa kun ei ole aina just sillä sekunnilla päässyt vessaan :DD

Vierailija
32/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hyvin uhriutunut tuo 27v joka on varmasti saanut hyvää hoitoa sairaalassa kun ei ole aina just sillä sekunnilla päässyt vessaan :DD

Minusta ei ole ok että ihminen huijataan vaippoihin näin. Kerran käskettiin pissata ja sitten sanottiin että pissavahingon takia olet koko viikon vaipoissa. Olisin pärjännyt kyllä ilmankin 

Vierailija
33/39 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana ärsyttää nämä kiittämättömät ja ymmärtämättömät ihmiset. Ensin pissataan vaippaan ja sitten onkin väärin kun vaihdetaan kuiviin. Hohhoijaa

Vierailija
34/39 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokisinpa saman 

Vierailija
35/39 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana ärsyttää nämä kiittämättömät ja ymmärtämättömät ihmiset. Ensin pissataan vaippaan ja sitten onkin väärin kun vaihdetaan kuiviin. Hohhoijaa

mitä helvettiä? jos kerran olet hoitaja sun täytyisi ymmärtää miten nöyryyttävää on että ihminen oli sitten lapsi,teini-ikäinen, aikuinen tai vanhus se on nöyryyttävää yhden vahingon jälkeen joutua pitämään vaippoja, ja sinun pitäisi tajuta että ihmiset jakaa täällä kokemuksia ja mielipiteitä ei kaikki ole kiittämättömiä ja ymmärtämättömiä ja jos sanotaan eittei voi tulla käyttämään vessassa, niin vaikuttaa siltä että on liian vähän hoitajia. Se myös mitä en tajua miten jotkut hoitajat voivat olla niin ärsyttäviä. onko jollain tietoa siitä mikä aiheuttaa epilepsia kohtauksen tai onko jollain täällä epilepsia, niin voisi kertoa kokemuksia ja että tuleeko mitään outoa tunnetta ennen kohtausta, jos täällä on muitakin ihmisiä joilla on epilepsia, niin kertokaa saatteko ajaa tällä hetkellä ei ole väliä millä ajoneuvolla, mutta saatteko ylipäätään ajaa, mä katon joka kerta kateellisena mun koulun poikia (olen itse tyttö) joilla on mopo, koska on vaan epäreilua että he ja muut mun koulun ysiluokkalaiset saavat ajaa ja mä en, se on raivostuttavaa koska sitten kun saisin ajaa olisin 17 vuotias ja harjoittelisin ajamaan autoa. onko kellään muulla täällä haasteita, ihan sama mitä haasteita, itsellä on epilepsian lisäksi adhd ja autismin kirjon piirteitä. (tiedän et osa ei liittynyt mitenkään tämän ketjun aiheeseen ja älkää huomioiko kirjotusvirheitä oon kuitenki ysiluokal)

Vierailija
36/39 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä henkilökuntaa käytättämään sinua vessassa. Lisäksi riskit kaatumiseen ovat suuremmat jalkeilla kuin sängyssä.

Tämä! Hoitajat on säästetty minimiin ja silti niitä pakollisia juttuja eli esim. raportteja on pakko vääntää. Potilaat kiukuttelee mikä on myöskin ymmärrettävää kun ollaan kivuissa. Mutta ei ole hoitajien vika että aika ei vaan riitä kaikkeen. Terveisiä hallitukselle!

Vierailija
37/39 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuo siinä mielessä yleistä että jos kerran teet vaippaan jotain niin sitten olet vaipoissa kyllä yleensä sairaalassa loppuun asti

Mikähän logiikka tuossa on? Jos ei sinne vessaan siis pääse ilman apua, on vaipoissa. Vessaan ei auteta, koska on päätetty laittaa vaipat ja niihin pitää sitten pissata ja ulostaa.

Vierailija
38/39 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kiehtovaa, että lemmikkieläintä ei saa kohdella näin mutta ihmistä saa. 

En saisi laittaa koiralleni vaippoja vaikka tai etenkään jos sillä olisi ripuli ja sitten vaihtaa niitä kun jaksan, jos ehdin. Minun kuuluu viedä koira "tarvittavan usein" asioilleen. Iäkkään koiran kanssa tämä voi tarkoittaa monia kertoja päivässä ja kerran yölläkin :)

Vaippojen syyksi ei koiralla riittäisi sekään että se toipuu jalkaleikkauksesta ja on autettava asioilleen enkä ehtisi tai jaksaisi, vaan silloinkin velvollisuuteni on huolehtia sen puhtaudesta muutoin kuin vaipattamalla. 

Tämän(kään) takia en suostu sairaalaan. Minulla on jonkin verran pitkälle edennyt MS-tauti ja olen joskus käynyt neuron vuodeosastolla lääkittävänä ja kun olin niin huonossa kunnossa. Sain todella hyvää kohtelua mutta resurssipulan takia pakotettiin pyörätuoliin ja ehdotettiin unilääkkeitä ja alusastiaa ilman mielestäni oikeaa tarvetta? Kieltäytydyin hoidosta ja sain lähteä kotiin vaikken voinut kävellä. 

Nykyään on mies joka on valmis auttamaan niin pärjään kotona vaikka menisi jalat alta. En tosiaan halua muutenkin jo tuskissaan ja vaikeassa tilanteessa joutua esimerkiksi vaippoihin ja huumatuksi.

Vierailija
39/39 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa kummastellaankin, miksi yhdenvertaisuusvaltuutettu on hiljaa tällaisista mutta puuhastelee islamin edistämisen kanssa.