Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä olet huomannut ikäsyrjinnän alkavan työelämässä?

Vierailija
23.08.2021 |

Miten on ilmennyt ja millä alalla olet?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika on nuorten palkkaamisessa? Sehän tutkittu fakta että 50 plus -porukka on työteholtaan surkea, sairastelee paljon ja heidän koulutuksensa on vanhentunutta. Tuon ikäiset ovat jo talonsa rakentaneet ja mökkinsä hankkineet joten heillä ei ole huutavaa tarvetta työpaikalle, voivat siis hyvin antaa tilaa nuorille. Mummelit ja papparaiset pois jumittamasta työpaikoilta!

Kuvitteletko ihmisen olevan töissä koko työikänsä ainoastaan sillä koulutuksella minkä hän on lukion jälkeen hankkinut? Et ilmeisesti itse ole töissä.

Vierailija
22/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 v on taitekohta ainakin media-alalla (poislukien verovaroin toimiva Yle). Yt-kierrokset 2 kertaa vuodessa in nykyään peruskauraa ja joka kerta yli 50-vuotiaita ulos. Muodon vuoksi irtisanotaan yksi alle 30-vuotias, ettei kukaan pääse nostamaan oikeusjuttua. Sitten melkein saman tien aletaan ottaa toisesta ovesta sisään nuoria uusia työntekijöitä hiukan eri tehtävänimikkeillä kuin poispotkitut olivat. Onhan tuo läpinäkyvää. Itse otin 2 vuotta sitten kultaisen kädenpuristuksen jonka neuvottelin itse työnantajan kanssa yt-menettelyn alkaessa. Olin silloin 48-vuotias ja kouluttauduin 1,5 vuodessa toiselle alalle. Nyt vakityöpaikassa jossa aloitin 1.4. ja olen tosi tyytyväinen. Palkkakin on parempi eikä tarvii koko ajan olla pelko persiissä toimeentulon vuoksi. Lähtöni jälkeen kyseisessä mediatalossa on ollut isot lomautukset ja kaksi irtisanomiskierrosta ja tälläkin hetkellä siellä on paikkoja auki. Veikkaan että ko. yhtiön vetovoima on kuitenkin olematon. Kuka muka haluaisi tuollaiseen työpaikkaan?

Kiinnostasi tietää, mikä on uusi alasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nykyisen työni 6 viotta sitten 44-vuotiaana ja vasta viime viikolla rekrykonsultti tarjosi työhaastattelua, mikä on huomena. Ei ainakaan vielä vaivaa ikärasismi. Riippuu näköjään alasta. Moni tuttu tekee konsulttikeikkas eläkkeelläkin.

Vierailija
24/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt 40+ vuotiaana tuntuu, ettei saa enää niitä kiinnostavimpia projekteja ja aletaan työntämään syrjään. Tiedä mikä tilanne olisi, jos joutuisin työnhakuun.. IT-ala kyseessä.

Puoliso on yli 50 ja hakee töitä, ei ole päässyt kuin yhteen haastatteluun vuoden aikana vaikka on yli 20 vuotta työkokemusta alalta. Eikä saanut paikkaa, yllätys yllätys. Ei saa edes harjoittelupaikkaa.

Vierailija
25/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin parikymppisenä naimisiin. Kun työnantajat huomasivat, että olen juuri solminut avioliiton he otaksuivat, että on vahinkoraskaus, enkä saanut yllättäen enää ollenkaan töitä. Siihen asti oli aina ollut töitä nuorelle naiselle Helsingissä.

Vanhana en ole kokenut ikäsyrjintää. Johtuu varmaan siitä, että olen ollut tissä joko kunnalla tai valtiolla. Niissä katsotaan vain papereita.

Vierailija
26/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 v on taitekohta ainakin media-alalla (poislukien verovaroin toimiva Yle). Yt-kierrokset 2 kertaa vuodessa in nykyään peruskauraa ja joka kerta yli 50-vuotiaita ulos. Muodon vuoksi irtisanotaan yksi alle 30-vuotias, ettei kukaan pääse nostamaan oikeusjuttua. Sitten melkein saman tien aletaan ottaa toisesta ovesta sisään nuoria uusia työntekijöitä hiukan eri tehtävänimikkeillä kuin poispotkitut olivat. Onhan tuo läpinäkyvää. Itse otin 2 vuotta sitten kultaisen kädenpuristuksen jonka neuvottelin itse työnantajan kanssa yt-menettelyn alkaessa. Olin silloin 48-vuotias ja kouluttauduin 1,5 vuodessa toiselle alalle. Nyt vakityöpaikassa jossa aloitin 1.4. ja olen tosi tyytyväinen. Palkkakin on parempi eikä tarvii koko ajan olla pelko persiissä toimeentulon vuoksi. Lähtöni jälkeen kyseisessä mediatalossa on ollut isot lomautukset ja kaksi irtisanomiskierrosta ja tälläkin hetkellä siellä on paikkoja auki. Veikkaan että ko. yhtiön vetovoima on kuitenkin olematon. Kuka muka haluaisi tuollaiseen työpaikkaan?

Kiinnostasi tietää, mikä on uusi alasi?

OnlyFans

Vierailija
27/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne työpaikat ole aina suoraan iästä kiinni.

Kyllä siihen vaikuttaa ammattitaito ja onko pitänyt osaamisensa ajan tasalla.

Ja se tyyppi itse, jota töihin haastelellaan.

Olen itse ollut mukana haastatteluissa, ja jo siinä näkee jonkin verran käytännössä, millainen tyyppi meille töihin haluaa.

Luulisi, että aikusilla ja yli 40 vuotiailla sujuisivat nuokin jutut paremmin, mutta ei se aina niin mene.

Voi johtua siitäkin, etteivät ole koskaan joutuneet haastetteluissa käymään, kun on pitkään ollut se yksi ja sama työ.

Ihmisten tulisi käsittää, että haastettelu tilanteessa hän myyy yriykselle omaa osaamistaan ja omia taitojaan.    Tulisi oppia pitämään itsestään selkeä myyntipuhe, niin että kaupat tulee.

Vierailija
28/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne työpaikat ole aina suoraan iästä kiinni.

Kyllä siihen vaikuttaa ammattitaito ja onko pitänyt osaamisensa ajan tasalla.

Ja se tyyppi itse, jota töihin haastelellaan.

Olen itse ollut mukana haastatteluissa, ja jo siinä näkee jonkin verran käytännössä, millainen tyyppi meille töihin haluaa.

Luulisi, että aikusilla ja yli 40 vuotiailla sujuisivat nuokin jutut paremmin, mutta ei se aina niin mene.

Voi johtua siitäkin, etteivät ole koskaan joutuneet haastetteluissa käymään, kun on pitkään ollut se yksi ja sama työ.

Ihmisten tulisi käsittää, että haastettelu tilanteessa hän myyy yriykselle omaa osaamistaan ja omia taitojaan.    Tulisi oppia pitämään itsestään selkeä myyntipuhe, niin että kaupat tulee.

Joo mutta kyse on siitä ettei edes kutsuta pitämään sitä myyntipuhetta, miten pidät jos heti tulee vastaus että kiitos mielenkiinnosta mutta..

Vierailija
29/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani jo vuosia sitten olin liian vanha 34-vuotiaana toimistotyötekijäksi. Ei sanottu suoraan, mutta haastattelu loppui kuin seinään, tätähän kysyttiin, puhelinhaastattelussa, vaikkei olisi ehkä saanut kysyä. Toisaalta minut on valittu nykyiseen työhöni mm. yhtenä perusteena että lapset olivat jo isoja. Sitäkään ei saa äänen sanoa, mutta paikka ei ollut julkisesti auki ja kukaan ei oikeasti sitä tiedä, esimies sanoo löytäneensä vain sopivan henkilön. Minulle on sen sanonut. 

Vierailija
30/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

36-vuotiaana on sekä liian vanha että nuori. Tässä iässä on peli menetetty. Nuorempana oli liian vähän kokemusta ja liian suuri riski saada lapsia. Nyt on liian vanha. Uusia ja parempia tulee koko ajan työmarkkinoille ja heille ei tarvitse maksaa ikälisiä. Lisäksi 36-vuotias lapseton on kaikkein suurin riski, koska hän ehtii vielä saada lapsia.

Kunta-alalla näin.

Vierailija
31/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä oli virlä kolmekymppisenä liisn nuori ja tytöteltiin. Sain pari lasta ja äitiyslomien jälkeen olenkin liian vanha. Äkkiä meni työura.

Vierailija
32/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

49-vuotiaana silloinen minua vanhempi esimies alkoi huomauttaa iästä: "Kun sinulle on tuota ikää tullut". En ollut sitä ennen ajatellut aiemmin, että olisin liian vanha.

Tämän jälkeen on muutama minua vanhempi mieshenkilö huomautellut iästäni. Ei ikinä nainen tai nuorempi mies.

Ja olen it-alalla. 

Vierailija
33/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika on nuorten palkkaamisessa? Sehän tutkittu fakta että 50 plus -porukka on työteholtaan surkea, sairastelee paljon ja heidän koulutuksensa on vanhentunutta. Tuon ikäiset ovat jo talonsa rakentaneet ja mökkinsä hankkineet joten heillä ei ole huutavaa tarvetta työpaikalle, voivat siis hyvin antaa tilaa nuorille. Mummelit ja papparaiset pois jumittamasta työpaikoilta!

Ei kai nyt 50-vuotias ole vielä mikään mummeli? Eläkeikäkin on tulevaisuudessa lähes 70 vuotta ja eläkeputkikin poistetaan.. pyhällä hengelläkö ihmisten pitäisi viimeiset 20 vuotta elää ennen eläkettä, mikä sekin jää pieneksi? Ja tutkitusti nuoret ovat enemmän sairaslomilla kuin keski-ikäiset. T. Ei nuori, eikä vanha (38 vee)

Elämä on vakaata eikä lapset sairastele.

Moni vaihtaa alaa ja tiedot on tuoreet.

Toki ketään ei pidä syrjiä iän vuoksi. Nuortakaan.

Vierailija
34/34 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntialalla olen nyt ja minkään sortin syrjintää ei ole meillä olemassa. Aiemmin ict-alalla, syrjinnän huomasin vasta jäätyäni työttömäksi eli työtä ei löydy yli 50-vuotiaalle naiselle, vaikka pari vuosikymmentä on kokemusta alalta.