Tietokoneista jotain ymmärtävät help!
Tapahtui jotain tosi outoa. Miesystäväni sanoi sellaisen asian jota en ole koskaan hänelle kertonut. En keksi muita selityksiä kuin että joko on meillä on yhteinen ystävä (ei pitäisi olla ellei se valehtele ja petä minua jonkun kaverini kanssa) tai sitten se on tutkinut tietokonettani.
Onko tietokoneissa jokin loki mistä näkee kaiken mitä sillä on tehty?
Kommentit (22)
Sinulla on joskus jäänyt veispuukki päälle ja ukko on sieltä lukenut käymiäsi keskusteluja. Ole hyvä.
Nettiselaimen historia. Tai sitten sulla on salaamaton tai huonosti salattu langaton verkko, jota poikaystäväsi on vakoillut. Tai sitten se on ladannut näppäinloggerin sun koneelle. Tai salakuunnellut sua. Tai nähnyt, kun kirjoitat salasanasi koneellesi. Keinoja on monia...
Niin mutta näenkö jostain mitä kaikkea mies on tutkinut koneeltani? Koneella on joitain alastonkuvia joiden en toivo päätyvän mihinkään ylilaudalle.
Vai kuvia. Yleensä kait jos koneelle on päästy, niin oletetaan että kaikki siellä oleva on ollut ainakin mahdollista nähdä tai viedä tms.
Pistä kuvasi itse ylilaudalle, niin miehesi menettää tämän mahdollisuuden kostoon...
Windowsin logitiedot löytyy paikasta Control Panel > Administrative Tools > Event Viewer.
Siellä on kyllä aika paljon tietoja siitä mitä koneella on tapahtunut, joten sinulla pitää olla aikaa ja viitseliäisyyttä jos alat siellä niitä tapahtumia penkomaan..
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:01"]
Niin mutta näenkö jostain mitä kaikkea mies on tutkinut koneeltani? Koneella on joitain alastonkuvia joiden en toivo päätyvän mihinkään ylilaudalle.
[/quote]
Onko sulla win7..? Klikkaa vas alhaalla olevaa start-kuvaketta hiiren oikealla napilla. Valitse properties. Mene Start menu- välilehdelle, valitse Customize. Etsi kohta Recent items ja rastita se. Klikkaa ok, apply ja ok.
Nyt avaa Start uudestaan ja oikealle sarakkeeseen on ilmestynyt Recent Items- valikko. Voila! Nyt näet mitä on viimeksi availtu..
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:09"]
Windowsin logitiedot löytyy paikasta Control Panel > Administrative Tools > Event Viewer.
Siellä on kyllä aika paljon tietoja siitä mitä koneella on tapahtunut, joten sinulla pitää olla aikaa ja viitseliäisyyttä jos alat siellä niitä tapahtumia penkomaan..
[/quote]
Windowsini on suomenkielinen. Löysin tapahtumien valvonnan. Onko se se? Minne sitten menen?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:24"]
[/quote]
Onko sulla win7..? Klikkaa vas alhaalla olevaa start-kuvaketta hiiren oikealla napilla. Valitse properties. Mene Start menu- välilehdelle, valitse Customize. Etsi kohta Recent items ja rastita se. Klikkaa ok, apply ja ok.
Nyt avaa Start uudestaan ja oikealle sarakkeeseen on ilmestynyt Recent Items- valikko. Voila! Nyt näet mitä on viimeksi availtu..
[/quote]
Mikä on recent items suomeksi?
#8 on aika hyvä idis. Tapahtumien valvonnasta löytänee jotain, en vaan ole koskaan jaksanut siihen perehtyä kun sinne tulee sitä soopaa tonnikaupalla. Sitä saa jotenkin suodatettua.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:25"]
[/quote]
Windowsini on suomenkielinen. Löysin tapahtumien valvonnan. Onko se se? Minne sitten menen?
[/quote]
Esim. Windows logs:n alla Security- sivuilla (en tiedä mitä ne on suomi-win:ssa) on kaikenlaisia tapahtumia. Etsi Event ID- sarakkeesta vaikka kaikki 4624-koodit. Ne on windowsiin sisäänkirjautumisia, joten voit muistella, oletko juuri sinä loggautunut siihen kellonaikaan koneeseen..
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on varmaan "Viimeisimmät.. jotain". Minulla se on siinä listassa Pictures ja Recorded TV välissä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on varmaan "Viimeisimmät.. jotain". Minulla se on siinä listassa Pictures ja Recorded TV välissä.
[/quote]
Ainoa viimeisimmät siellä oli viimeisimmät tiedostot. Laitoin siihen rastin mutt amitään ei taphatunut. Start näyttää edelleen samalta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
Esim. Windows logs:n alla Security- sivuilla (en tiedä mitä ne on suomi-win:ssa) on kaikenlaisia tapahtumia. Etsi Event ID- sarakkeesta vaikka kaikki 4624-koodit. Ne on windowsiin sisäänkirjautumisia, joten voit muistella, oletko juuri sinä loggautunut siihen kellonaikaan koneeseen..
[/quote]
Löysin. Erityiskirjautuminen, kirjautuminen, muutos suojauksessa...näitä on ihan helvetisti. Tässä onpi vaan se ongelma, että en itse muista milloin olen kirjautunut.
Jos menen koneelle johonkin kansioon, niin jääkö sinne kansioon joku jälki milloin siellä on viimeksi käyty?
Hei ap hyvä, nyt talleta ne alastonkuvasi cd:lle tai tikulle. Toi koneella niiden pitäminen on ihan vihonviimeinen paikka, jos niitä ei saa löytää. Kai tajuat, että jos joku hakkeroi koneellesi niin sieltähän ne löytyvät.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:58"]
Hei ap hyvä, nyt talleta ne alastonkuvasi cd:lle tai tikulle. Toi koneella niiden pitäminen on ihan vihonviimeinen paikka, jos niitä ei saa löytää. Kai tajuat, että jos joku hakkeroi koneellesi niin sieltähän ne löytyvät.
[/quote]
Joo.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:07"]
Pistä kuvasi itse ylilaudalle, niin miehesi menettää tämän mahdollisuuden kostoon...
[/quote]
No en todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:02"]
[/quote]
No en todellakaan.
[/quote]
Se oli vitsi tietenkin. Itse salaisin tuollaiset kansiot joiden on pysyttävä salassa melkein joka tilanteessa. En osaa suoralta kädeltä neuvoa windowsille hyvää salausohjelmaa. Miksi ihmeessä muuten säilytät omia alastonkuviasi koneellasi?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:02"]
[/quote]
No en todellakaan.
[/quote]
Se oli vitsi tietenkin. Itse salaisin tuollaiset kansiot joiden on pysyttävä salassa melkein joka tilanteessa. En osaa suoralta kädeltä neuvoa windowsille hyvää salausohjelmaa. Miksi ihmeessä muuten säilytät omia alastonkuviasi koneellasi?
[/quote]
No missä sitten jos en koneellani?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Löysin. Erityiskirjautuminen, kirjautuminen, muutos suojauksessa...näitä on ihan helvetisti. Tässä onpi vaan se ongelma, että en itse muista milloin olen kirjautunut.
Jos menen koneelle johonkin kansioon, niin jääkö sinne kansioon joku jälki milloin siellä on viimeksi käyty?
[/quote]
Eipä sinne kansioon oikein mitään jälkeä jää, jos siellä vaan käy. Eri asia sitten jos siellä kansiossa tekee jotain muutoksia..
Vastaisuuden varalle, yksi hyvä tapa suojata kuvat on käyttää esim 7zip:iä. http://www.7-zip.org/
Voit luoda kansion, siirtää kaikki kuvat sinne ja sitten voit salasanalla suojata sen kansion. Ilman salasanaa mistään ei voi päätellä onko siellä kansiossa esim. kuvia vai jotain muita tiedostoja..
Eikö kukaan tiedä?