Tuloverotuksen pitäisi olla kotitalouskohtaista
Nythän erittäin vaativissa tehtävissä 5000e/kk tienaava yksinasuva maksaa paljon enemmän veroja kuin duunaripariskunta jotka kummatkin tienaa 2500e/kk. Tämän pitäisi tasapuolisuuden nimessä muuttaa niin että veroprosentti laskettaisiin samassa osoitteessa asuvien aikuisten yhteistuloista, poikkeuksena lapset jotka ei vielä muuttaneet kotoa. Parantuisi tasa-arvo koska yksinasuvat joutuu tällä hetkellä huomattavasti heikompaan taloudelliseen asemaan.
Kommentit (22)
Talouskohtaisuutta kannatan kyllä. Mutta niin, että taloudessa asuvien aikuisten määrä otetaan huomioon. Se, että sinnku maksaa tulostaa enemmän, kuin 2 aikuista on ok. Mutta se, että asiantuntija (5000) +kotiäiti tai - isä (0) maksaa enemmän kuin 2 duunaria (2500 kpl) ei ole tasa-arvoista.
Aviopuolisoiden yhteisverotus on lopetettu jo vuosikymmeniä sitten.
Aikaisemmin sellainen oli.
Aikaisemmin myös naimattomat naiset ja miehet joutuivat maksamaan enemmän veroa.
Sitä sanottiin vanhanpiian ja vanhanpojan veroksi.
On jokaisen oman henkilökohtainen asia, elääkö sinkkuna, vai perustaako perheen.
Varmaa kuitenkin on että esim. 5000 euroa /kk ansaitseva sinkku pärjää monta kertaa taloudellisesti paremmin, kuin pienituloinen perhe.
Ja veroprosenttihan on kaikille yksilöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Talouskohtaisuutta kannatan kyllä. Mutta niin, että taloudessa asuvien aikuisten määrä otetaan huomioon. Se, että sinnku maksaa tulostaa enemmän, kuin 2 aikuista on ok. Mutta se, että asiantuntija (5000) +kotiäiti tai - isä (0) maksaa enemmän kuin 2 duunaria (2500 kpl) ei ole tasa-arvoista.
Kyllä tässä pitäisi sitten jotenkin huomioida myös lasten lukumäärä. Hyvätuloinen yksinhuoltaja kärsisi tuossa kaikkein eniten suhteessa muihin.
Yksineläjille ja lapsettomille tuplaverotus. Lapsiperheille verohelpotuksia.
Kiitos!
No, jos noin tehtäisiin, sitten kannattaisi virallisesti asua eri osoitteissa vaikka olisikin yhdessä. Niin minä ainakin tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Lapsiperheiden pitäisi maksaa itse niistä omista arvovalinnoistaan, esim päivähoito kokonaisuudessaan, koulutus maksulliseksi, jne. Ei yhteiskunnan pitäisi kenenkään perheleikkejä maksaa. Alhainen syntyvyys olisi mahdollisuus, eikä uhka.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Tämä ehdottomasti. Samalla päivähoidosta ja koulusta täysi maksu eli 2 lasta päivähoidossa = 2000 e/kk lasku perheelle, ei mitään tulosidonnaisia helpotuksia.
Vierailija kirjoitti:
No, jos noin tehtäisiin, sitten kannattaisi virallisesti asua eri osoitteissa vaikka olisikin yhdessä. Niin minä ainakin tekisin.
Niihän moni tukien varassa elävä jo tekeekin. Esim toinen on kirjoilla vanhemmillaan vaikka asuvat yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Samalla logiikalla bensan pitäisi olla sitä halvempaa, mitä enemmän sitä käyttää.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!Lapsiperheiden pitäisi maksaa itse niistä omista arvovalinnoistaan, esim päivähoito kokonaisuudessaan, koulutus maksulliseksi, jne. Ei yhteiskunnan pitäisi kenenkään perheleikkejä maksaa. Alhainen syntyvyys olisi mahdollisuus, eikä uhka.
Kyllä siitä pitkässä juoksussa tulee uhkatekijä.
Joo, yksinhuoltajana saan pari kympin "hyvityksen" lapsilisääni siitä että maksan veroja 6300 bruttotuloistani huomattavasti enemmän kuin kaksi 3150 ansaitsevaa. Myös päivähoitomaksut lapsestani on maksimi.
Mutta näillä mennään, ainakin tulen hyvin toimeen ja olen bruttomaksaja tässä yhteiskunnassa, jossa huono-osaisitakin pidetään huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!Lapsiperheiden pitäisi maksaa itse niistä omista arvovalinnoistaan, esim päivähoito kokonaisuudessaan, koulutus maksulliseksi, jne. Ei yhteiskunnan pitäisi kenenkään perheleikkejä maksaa. Alhainen syntyvyys olisi mahdollisuus, eikä uhka.
Ilman perheleikkejä ei ole yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä pitkässä juoksussa tulee uhkatekijä.
Ei ihmiset ole maapallolta loppumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne on kuulemma tulossa paljon nuorta väkeä Afganistanista loiventamaan väestöpyramidia, joten huoli pois.
Tulevaisuuden toivot kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne on kuulemma tulossa paljon nuorta väkeä Afganistanista loiventamaan väestöpyramidia, joten huoli pois.
Joo mutta veroja ne ei maksa ikänä. Miehistä alle puolet osaa lukea ja naisista joku viidennes. Ei ne täälä töihin pääse.
Kotitalousvähennys siitä yksineläjä vasta saakin kärsiä. Pariskunta saa tuplahyödyn, sinkku ei
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennys siitä yksineläjä vasta saakin kärsiä. Pariskunta saa tuplahyödyn, sinkku ei
Protip: ajoita remontti vuodenvaihteen tienoille ja sovi laskutus kahteen osaan. Eri vuosille.
Suomessa oli perheverotus, mutta tasa-arvon nimissä siitä luovuttiin.