Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä levymoppia käytetään??

Vierailija
20.09.2014 |

Ostin Lidlistä tuon tarjouksessa olleen lattianpesumopin, mutta miten tuota käytetään? Eli se on ns levymoppi, jossa on irroitettava/vaihdettava mikrokuitupesin. Miten se kastellaan ja huuhdotaan, nihkeytetään kun koko talon lattiat pestään? :/ 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanan alla kastelen ja rutistan melkein kuivaksi. Sitten välillä aina huuhtasen hanan alla uudelleen.

Vierailija
2/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mites se pesuaineen käyttö sitten? Ei minusta lattiat pelkällä vedellä puhdistu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? Et oo tosissas... mitä sä et siinä tajuu?

Vierailija
4/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua! Millä sä beibe oot aiemmin pessyt lattiat? Ootko?

Vierailija
5/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillä perinteisellä mopilla mikä kastellaan ja pyöräytetään siinä ritilässä nihkeäksi! En levymoppia ole ikinä käyttänyt, sori vaan.

ap

Vierailija
6/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 01:21"]Mutta mites se pesuaineen käyttö sitten? Ei minusta lattiat pelkällä vedellä puhdistu.

ap
[/quote]
Ainakin parkettia voi pyyhkiä pelkällä vedellä kostutetulla mopilla. Oon välillä kyllä laittanut lavuaariin vähän enemmän vettä ja siihen sitten puoli korkillista laminaattipesua. Sitten oon siinä huljutellu moppia ja rutistanut melkein kuivaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö meinaat alkaa pesemään niitä lattioita?

Vierailija
8/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan ämpäriin vettä ja sinne pesuainetta. Sitten siellä aina käsin pesen sitä moppia välillä,  ja vaihdan veden kun se on likainen. En lavuaarissa pesis lattiamoppeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa, tiedän että oikeaoppisesti nuo mikrokuituliinat (ne vaihdettavat pesimet) pitäisi oikeasti NIHKEYTTÄÄ pussissa, jossa on tietty suhde vettä ja pesuainetta, olikohan että tunti pitäisi siellä pussissa nihkeyttää niitä ja niillä sitten pestä lattiat, vaihtaen uusi pesin tarvittaessa sieltä pussista... mutta en vain jaksa niin monimutkaisela tavalla nihkeyttelemään ja pesemään lattioita.

ap

Vierailija
10/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 01:29"]

No sillä perinteisellä mopilla mikä kastellaan ja pyöräytetään siinä ritilässä nihkeäksi! En levymoppia ole ikinä käyttänyt, sori vaan.

ap

[/quote]

Onko nyt kyseessä levymoppi "lankamoppi"  http://www.sinituote.fi/levymoppi

vai koko varrellinen siivousväline, johon pyyhintätekstiili kiinnitetään? Vastaan ajatellen jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Levymoppia ei sitten tungeta ämpäriin (kuten muinaista SiniPiikaa), vaan pelkästään se irrotettava mikrokuituliina kastellaan ja väännetään nihkeän kuivaksi ja kiinnitetään takaisin siihen moppiin. Kannattaa siis ostaa useampia lattialiinoja/moppeja. (Sini-tuotteen levymopissa on vielä levymoppiin tarralla kiinnitetty pehmuste, jonka päälle tuo mikrokuituliina viritellään.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottaksi on järkevämpää huuhdella moppi lavuaarissa juoksevalls vedellä kuin kuljettaa jotain likavesiämpäriä ja pyyhkiä lattioita sillä likaisella vedellä eli vain siirtää likaa edestakaisin.

Tee suihkepulloon valmista pesuaineliuosta ja suihkauta sitä moppiin kun olet sen huuhdellut ja rutistanut mahdollisimman kuivaksi. Minä käytän pesuaineena etikkaa laimennettuna, toimii hyvin tummalla laminaatilla.

Vierailija
12/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suihkepullossa yleispesunestettä laimennettuna. Suihkutan huuhdeltuun moppiin ja moppaan. Välillä huuhdon hanan alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laittanut levymoppiin sideharson, josta taittelen aina puhtaan puolen esiin kun menee likaiseksi. Sitten huuhtelen harson sankossa ja laitan taas takaisin. Käytän parketille ja laminaatille tarkoitettua ainetta, olikohan Tolu merkiltään.

Vierailija
14/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se toisenmallinen moppi on ollut sinulle mieleen, ap, niin miksi menit ylipäätään ostamaan levymopin? Vain siksikö, että se oli tarjouksessa ja vieläpä Lidlissä? Mitä muuta ostat suotta? 

Sinin levymopissa on vakiovarusteena myös ihan klassinen lattiarätti, jolla voi pestä likaisimpia lattioita. Pehmikettä käytetään levyssä kai silloin kun lattioita pyyhitään kuivalla liinalla? Nihkeä mikrokuituliina sopii kevyempään putsaamiseen ja se vie hyvin lian mennessään. Pesuaine mun käsittääkseni vie mikroliinan puhdistustehoa. Katso vinkkejä Marttojen sivuilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette käytä niitä oransseja öljyisen tuntuisia liinoja siinä mopissa. Ainakin puulattioille ei tarvi muuta, kun sillä puhdistaa ja siitä liinasta kyllä näkee, että hyvin puhdistaa.

Vierailija
16/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiat pitää pestää luutulla. Ämpäri viereen ja kontalleen vaan jynssäämään. Listojen päällyksiä ei sovi unohtaa ei myöskään pistorasiota. Ja pyyhitään sitten seinien ja nurkkien reunoja myöten kunnolla.

Vierailija
17/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 07:52"]

Lattiat pitää pestää luutulla. Ämpäri viereen ja kontalleen vaan jynssäämään. Listojen päällyksiä ei sovi unohtaa ei myöskään pistorasiota. Ja pyyhitään sitten seinien ja nurkkien reunoja myöten kunnolla.

[/quote]

Ei kun heitetään eteisen kynnyksen yli ämpärillinen vettä lattialle ja jynssätään juuriharjalla puhtaaksi pari kertaa vuodessa, jo tulee puhdasta!

Vierailija
18/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä moppeja (kasteltavia osia, en siis tarkoita varsiosaa) kannattaa olla useampi (esim. 3-4 kpl). Näin voi likaantuneen nopin vain heittää jonnekin odottamaan pesua ja vaihtaa puhtaan tilalle ilman, että kesken siivouksen kannattaa huuhdella mitään. Siivouksen lopuksi voi heittää kaikki mopit pyykkikoneeseen. Näin ammattisiivoojatkin tekevät.

Vierailija
19/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäkää ne levymopit menemään, niillä vain ja ainoastaan levitätte likaa. Levymopeissa on vain yksi pinta, joka osuu kokonaan lattiaan, eli sitä pitäisi olla huuhtelemassa koko ajan ettet levittäisi sitä likaa. Ja huuhtelu tekee mopista läpimörän, millä vain pilaat parkettisi. Yksikään asiansa osaava kotisiivooja ei sellaista käytä, eikä ikinä myöskään sellaista kamalaa luuttua, jossa on niitä karvoja tai kangasrepaleita - sillon kyllä lattioiden moppaamisesta tulee ikävää ja likaista puuhaa... Miten pesette tällaiset levymopit tai ne hirveät karva/kangasrepalemopit lattian pesun jälkeen? Ette ilmeisesti mitenkään?

Paras ratkaisu on tietenkin käydä ostamassa kunnon ammattilaisten ja mm. Lohjan sairaalassa käytössä oleva Sappax ja siihen putkipyyhkeitä tarpeeksi monta, mutta toiseksi paras ratkaisu on ostaa teräväkuivain ja muutama lattiapyyhe. Hieman ennen pesua mittaat vaikka lavuaariin sopivan määrän vettä/pyyhe (mitä nyt valmistaja suosittelee, esim. 0,3 dl/pyyhe), taittelet pyyhkeen ja imeytät veden siihen. Sitten laitat pyyhkeen muovipussiin, suun taittelet kiinni ja annat hetken olla. Voit myös laittaa pyyhkeen pussiin ja kaataa veden tasaisesti päälle.

 Pesuun ostat sitten kostutuspulloon (0,5 dl pullo, jossa korkissa reikiä) pesuainetta ja tarvittaessa annostelet siitä. Kostutuspullo on parempi kuin suihkepullo, sen käytöstä saat vain jännetuppitulehduksen. Pesuainetta ei todellakaan tarvitse paljoa, jo teelusikallinen 0,5 litraan vettä voi olla liikaa. Lattiapyyhkeissä on koko pinta-ala mitä pystyt pesussa käyttämään, joten pintaa vaihtamalla et vedä likaa pitkin lattioita. Kun käytät useampaa pyyhettä, saat tietenkin parhaan tuloksen. Lattioiden pesun jälkeen kuivatat pyyhkeen jos et pysty sitä heti pesuun laittamaan. Pesu ainakin 60 asteessa.

Vierailija
20/30 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 07:47"]

Miksi ette käytä niitä oransseja öljyisen tuntuisia liinoja siinä mopissa. Ainakin puulattioille ei tarvi muuta, kun sillä puhdistaa ja siitä liinasta kyllä näkee, että hyvin puhdistaa.

[/quote]Ne eivät pese, ne öljyävät ja mahdollinen pesu on sen jälkeen yhtä helvettiä. En suosittele todellakaan kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä