Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko kieltää miestäni tulemasta synnytyssaliin?

Vierailija
23.08.2021 |

En haluaisi, että hän näkee sen synnytyksen ja mahdolliset repeämiset sun muut. Hyi. Hän haluaa kuitenkin ilman muuta tulla sinne mukaan. Voinko kieltää sen sairaalassa??

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tuoreena isänä totean että jokaisella isällä pitää olla oikeus osallistua synnytykseen, vai miten isien olisi tarkoitus "bondata" lapsensa kanssa? Itse lähtisin kävelemään koko suhteesta ja saisi muija kasvattaa kakaran itse jos alkaisi diktatoimaan isyyden merkitystä ja kokemuksia vain itselleen.

Isien mukanaolo on varsin tuore asia. Naiset ovat tuhansien vuosien ajan synnyttäneet yhteisön muiden naisten tukemana.

Esimerkiksi 80-luvulla kun minä ja veljeni synnyimme, enemmistö isistä ei osallistunut. Isäni näki meidät ensimmäistä kertaa kun synnytyksestä oli jo kulunut useampi tunti, mutta eipä tuo ole meidän väleihimme vaikuttanut millään tavalla. Läheisiä olemme.

Naiset ovat myös tuhansia vuosia olleet alisteisessa asemassa suhteessa miehiin, pitäisikö tästäkin pitää kiinni?

Vierailija
22/24 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käskin miehen pihalle, meni katsomaan telkkaria. Kätilö haki ihan kysymättä paikalle juuri ennen lapsen syntymää. En tuntenut tarvetta siihen, että joku ihmettelee vieressä. Vaikka oli kyllä hiljaa. Yhdessä synnytyksessä käskin osaa henkilökuntaakin ulos. Ei kaikki halua ihmisiä ympärille, kyllä sen yksinkin voisi hoitaa ja soittaa vaikka tarvittaessa apua paikalle. Minulla oli omatoimisynnytys, sopi mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit.

Periaatteessa mies on toki pääpuolessa, ellei sitten käy jotain.

Yhden lapseni synnytyksessä mies joutui pitämään minua jalasta polvitaipeesta kiinni, kun ei ollut tarpeeksi henkilökuntaa paikalla ja lapsi tuli nopeasti ulos. Eli kyllä siinä saattaa joutua osallistumaan enemmän kuin olisi alun perin tarkoitus.

Vierailija
24/24 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tuoreena isänä totean että jokaisella isällä pitää olla oikeus osallistua synnytykseen, vai miten isien olisi tarkoitus "bondata" lapsensa kanssa? Itse lähtisin kävelemään koko suhteesta ja saisi muija kasvattaa kakaran itse jos alkaisi diktatoimaan isyyden merkitystä ja kokemuksia vain itselleen.

Isien mukanaolo on varsin tuore asia. Naiset ovat tuhansien vuosien ajan synnyttäneet yhteisön muiden naisten tukemana.

Esimerkiksi 80-luvulla kun minä ja veljeni synnyimme, enemmistö isistä ei osallistunut. Isäni näki meidät ensimmäistä kertaa kun synnytyksestä oli jo kulunut useampi tunti, mutta eipä tuo ole meidän väleihimme vaikuttanut millään tavalla. Läheisiä olemme.

Yllättäen meilläpäin 80-luvulla isät osallistuivat synnytykseen, ainakin meidän suvussa. On oma isä, sedät ja tätien puolisot ja muutkin heidän tuttavansa osallistuneet synnytyksiin ja pitivät sitä normaalina. Vanhinkin isän veljistä oli osallistunut vaimonsa synnytykseen, vaikka ei sitten kyllä ainoatakaan vaippaa lapsiltaan ilmeisesti isän juttujen perusteella vaihtanut.

Mieheni isä sen sijaan oli tokaissut kysyttäessä, että en tietenkään osallistunut ja hänen äitinsä oli pöyristyä siitä, että pitäisi, kun "onhan siinä kätilöitä ja lääkäreitä" huoneen täydeltä. Joo, ehkä silloin 80-luvulla oli aina joku seurana, mutta nykyään törötät siellä vieraassa kaupungissa, vieraassa paikassa niin pitkään yksin, kunnes alkaa ponnistuttaa ja kätilö on pakko kutsua (huom. ja se kätilö pitää itse kutsua) tai jos näkevät käyriltä jotain, minkä takia olisi syytä käydä juttusilla. Meillä ei siis ole synnytyslaitosta koko kaupungissa, lähimpään matkaa 1,5 tuntia, että jos siinä ei ole isää mukana, niin olet oikeasti ihan yksinäsi vieraassa paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän