Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästäminen kunniaan !

Vierailija
30.08.2026 |

Mä olen onnellinen, minulla ja miehellä on työpaikka. Meillä on myös samanlaiset arvot monessa asiassa. Eräs niistä on talous. Asumme pienessä kaksiossa. Tulomme ovat yhteensä n 150000 euroa vuodessa. Päätimme että säästämme, emme ota velkarahaa muuhun kuin asuntoon ja siihenkin enintään vuositulojemme verran. 

Olen 29, mies 31, meillä on velaton jaksio, 2 velatonta autoa, ei luottokorttivelkaa ja säästössä jo 85000 euroa. Säästöön karttuu n1100 euroa kuukaudessa, lisäksi siellä on tätini 20000 lahjoitus, miehen 11000 euron metsänmyyntitulot jne.

Olemme päättäneet että emme ota velkaa, mieti sinäkin, mikä on oikeasti tarpeellista ja välttämätöntä. Uusi auto ei ole välttämätön, sähköpyörä ei ole välttämätön, etelän lomamatka ei ole välttämätön. Ei alkoholia, ei kuntosaleja, ei ravintolaruokailuja.

Tämän vuoden kesäloma vietettiin sukulaisten mökillä, rakennettiin heille uusi sauna ja laituri ja asuttiin 6 viikkoa täysihoidossa, ihan hyvä diili. Elokuussa saatiinkin säästöön yli 2300 euroa. Me pärjäämme, vaikka olemme kai huonoja asuakkaita kun emme osta velaksi osioita ..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velattomuus vapauttaa, se on totta, mutta jos velattomuus syö pääomaa, se on virhe. Mikäli omalle rahalle saa paremman tuoton jossain muualla kuin velan kulut, silloin kannattaa laittaa rahat sinne. Yritysmaailmassa ei esimerkiksi kannata ostaa tietokoneita omaksi, koska niiden arvo laskee nopeasti ja kolmen vuoden jälkeen eivät ole käyttökelpoisia tai ainakin korjaus- ja tukikustannukset nousevat. Fiksumpaa on liisata ja kierrättää koneita. Tällöin oma pääoma jää firman ydinjuttujen pyörittämiseen, eli sen, josta tulos tulee.

Vierailija
2/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista jos noilla tuloilla ei tosiaan voi käydä edes kuntosalilla, senhän saa monesti työpaikan liikuntaedulla. Itsellä on huomattavasti pienemmät tulot, löytyy auto, kävin etelänmatkalla, kuntosalijäsenyys ja harkitsin itseasiassa sähköpyörän ostoa. Silti rahaa on enemmän säästössä kuin teillä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla palkka vuodessa n. 75 000 e ja per lärvi onnistuu säästää hikinen 500 e/kk yli 6000 kuukausipalkasta? Ei nyt kovinkaan ihmeellinen suoritus.

Vierailija
4/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä ostettiin tuossa vaiheessa se unelmien talo. Nyt se on jo velaton eikä muutakaan velkaa tällä hetkellä ole. Säästöön/ sijoituksiin jää pari tonnia kuukaudessa vaikka eletään todella laadukasta elämää, matkustellaan, harrastetaan, syödään ravintoloissa yms yms

Elämä on valintoja, kituuttaminen ei vaan ole mun juttu kun koskaan ei tiedä milloin tämä elon polku päättyy... 

Vierailija
5/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lapsille jää sellainen perintöpotti, etteivät joudu säästelemään 🥳

Vierailija
6/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen parisuhteessa, mutta mulla on oma palkka ja omat säästöt, omat tilit. Meneekö teillä palkkatulotkin samalle tilille, entä säästöt?

7/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini opetti mulle jo 1979, kun vielä olin lukiossa, kolme tärkeää asiaa. Ensimmäinen niistä oli, että vain asunto ostetaan velaksi. Toinen oli, että joka kuukausi laitetaan rahaa säästöön. Vaikka sitten vain yksi markka, jos enempää ei ole. Kolmas oli vuosibudjetin tekeminen. Tuosta säästämisestä alussa mietin, että no sepä onkin hyödyllistä, jos vuodessa saa säästöön kokonaiset 12 markkaa. Myöhemmin ymmärsin, että kyse ei ollut siitä markasta vaan siitä, että säästämisestä tulee tapa. Vuosibudjetista sitten näki, kuinka paljon rahaa menee pakollisiin menoihin ja kuinka paljon jää kaikkeen sellaiseen, mitä ilmankin pärjää. Joinain kuukausina pystyi laittamaan 100 markkaa, joinain 300 markkaa. Ja mä laitoin budjetissa nuo säästöön tarkoitetut rahat meno-sarakkeeseen ihan kuten asumiskulut, puhelinlaskun, ruuan jne. En silti pistänyt säästöön aivan koko summaa, mikä jäi pakollisten menojen jälkeen käyttöön, mutta vähintään puolet siitä. Ihan mukavaa oli välillä tehdä jotain kivaakin. 

Vierailija
8/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jokin parodia kun hyväosaiset kuvittelee elävänsä säästeliäästi? Noilla tuloilla saa olla kyllä aina kädetön jos ei mitään säästöön jäisi. Minne kuukaudessa valuu tuhansia euroja jos asutaan pienessä kaksiossa ja on velattomat autot?

Vierailija
9/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä jokin parodia kun hyväosaiset kuvittelee elävänsä säästeliäästi? Noilla tuloilla saa olla kyllä aina kädetön jos ei mitään säästöön jäisi. Minne kuukaudessa valuu tuhansia euroja jos asutaan pienessä kaksiossa ja on velattomat autot?

Sitä mäkin ihmettelen, asuminen halpaa, mitään ei tehdä ja silti säästösumma on siihen nähden noin pieni.

Vierailija
10/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla pystyy säästämään koko toisen palkan ilman että tarvii lopettaa eläminen.

Vierailija
11/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
12/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sä sitä rahaa säästät? Hautaan? Koska noin köyhällä elämän sisällöllä se kutsuu aika pian.

Vierailija
13/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mäkin ihmettelen, asuminen halpaa, mitään ei tehdä ja silti säästösumma on siihen nähden noin pieni.

Ehkä se on joku yksinäinen joka yrittää vedellä naruja että "minulla menee paremmin kun sinulla hähhähhää".

T.Kelaloinen

Vierailija
14/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on hyve. Valtio ja kunnat voisivat näyttää esimerkkiä!

15/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin uudestaan aloituksen summat ja vaikka en nyt autojen kustannuksista mitään tiedäkään, kun mulla ei ole koskaan autoa ollut, eikä tietoa, kuinka paljon ap sitten miehensä kanssa huristelee ympäri Suomea autoillaan, niin aika vähän tosiaan heillä jää tuloihinsa nähden säästöön.

Vierailija
16/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla velaton asunto, jos olette ottaneet siihen lainaa? Pohdin vaan kun ikää on vasta tuon verran?

Mutta tuo elämäntyyli on kyllä niin kengännauhabudjetilla menoa, että hieman pitäis elääkin. Ja mihin te nyt siia säästätte, isompaan asuntoon vai mihin? Ymmärtäisin jos ikää on 50vee, mutta kaikki velatonta, hmm, erikoista jos ansiotuloilla makseltu. Mutta hienoa silti!

17/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sä sitä rahaa säästät? Hautaan? Koska noin köyhällä elämän sisällöllä se kutsuu aika pian.

Miksi pitäisi säästää hautaan? Ehkä säästää ihan vaan siihen, että voi hypätä pois oravanpyörästä jo paljon aikaisemmin kuin milloin eläkeikä tulee täyteen. Ja voihan sitä nykypäivänä kuka tahansa jäädä työttömäksi. Omistusasuntoon ei saa enää nykyisin asumistukea, niin onhan se ihan hyvä, että vaikka yleistuelle tipahtaisikin ansiosidonnaisen päätyttyä, on edelleen varaa maksaa vastikkeet. 

Vierailija
18/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,ihan mitä vaan sivuun säästöön..Vaikka pullopanttirahat.Nekin voi pyytää rahana ..

Vierailija
19/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi säästää hautaan? Ehkä säästää ihan vaan siihen, että voi hypätä pois oravanpyörästä jo paljon aikaisemmin kuin milloin eläkeikä tulee täyteen. Ja voihan sitä nykypäivänä kuka tahansa jäädä työttömäksi. Omistusasuntoon ei saa enää nykyisin asumistukea, niin onhan se ihan hyvä, että vaikka yleistuelle tipahtaisikin ansiosidonnaisen päätyttyä, on edelleen varaa maksaa vastikkeet. 

Miksi aina puhutaan että kun omistusasuntoon ei enää saa asumistukea? Miksi sitä yleensä on saanut, ihan hullua.

Vierailija
20/20 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla ja tolla kulutuksella (eli kaikesta ylimääräisestä on karsittu) pitäisi jäädä säästöön helposti vähintään 6000-7000e/kk, eikä vain 1000e/kk. Provahan tämä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme