Kehitysvammaiset ennen ja nyt
Ennen kehitysvammaiset elivät laitoksissa ja ainakin vaikeimmin kehitysvammaiset käyttäytyivät sen mukaan minkä "tasolla" ovat eli hyvin pienen lapsen tavoin. Vetelivät perässään leikkikaluja ja leikkivät muutenkin ja käyttäytyivät kuin pienet lapset ja heitä kohdeltiinkin lapsena.
Nykyään pyritään aikuistamaan vammaisia, eli pyritään siihen että elävät mahdollisimman normaalia, iänmukaista elämää ja ainakin nuo Toisenlaiset frensit ovat hyvin aikuista ja fiksua porukkaa.
Miten on nykyään vaikeimmin kehitysvammaisilla, eli niillä joilla paljon vaikeampi kehitysvamma kuin frendeillä? Ovatko hekin fiksuja ja vastuullisia aikuisia tai onko heitä opetettu/koetettu opettaa siihen vai ovatko edelleen tänäkin päivänä kuin "isoja lapsia" joilta ei oikeastaan muuta odotetakaan kuin lasten käytöstä.
Tämä olisi mielenkiintoista tietää.
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:58"]
Miten on nykyään vaikeimmin kehitysvammaisilla, eli niillä joilla paljon vaikeampi kehitysvamma kuin frendeillä? Ovatko hekin fiksuja ja vastuullisia aikuisia tai onko heitä opetettu/koetettu opettaa siihen vai ovatko edelleen tänäkin päivänä kuin "isoja lapsia" joilta ei oikeastaan muuta odotetakaan kuin lasten käytöstä.
[/quote]
Kaikkein vaikeimmin kehitysvammaiset eivät puhu eivätkä liiku välttämättä lainkaan itse. Joku voi heiluttaa kättään tai päätään. Eivät katso sinua kun puhut heille. Eivät kommunikoi vastavuoroisesti. Kaikki eivät pysty syömään edes syötettynä. Heidät ruokitaan vatsanpeitteiden läpi asennetun letkun avulla. Ei, heille ei opeteta fiksua ja vastuullista aikuisuutta.
Jotkut vaikeasti kehitysvammaiset voivat kommunikoida äännellen ja vastavuoroisesti. He voivat noudattaa hyvin yksinkertaisia ohjeita ja liikkua itse. Osa voi oppia syömään itse. Heillekään ei opeteta fiksua ja vastuullista aikuisuutta.
Varmaankin ymmärrät, miksi.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:26"]
[/quote]
Kaikkein vaikeimmin kehitysvammaiset eivät puhu eivätkä liiku välttämättä lainkaan itse. Joku voi heiluttaa kättään tai päätään. Eivät katso sinua kun puhut heille. Eivät kommunikoi vastavuoroisesti. Kaikki eivät pysty syömään edes syötettynä. Heidät ruokitaan vatsanpeitteiden läpi asennetun letkun avulla. Ei, heille ei opeteta fiksua ja vastuullista aikuisuutta.
Jotkut vaikeasti kehitysvammaiset voivat kommunikoida äännellen ja vastavuoroisesti. He voivat noudattaa hyvin yksinkertaisia ohjeita ja liikkua itse. Osa voi oppia syömään itse. Heillekään ei opeteta fiksua ja vastuullista aikuisuutta.
[/quote]
KANSALAISPALKKA!!! TÄNNE JA HETI!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:26"]
[/quote]
[/quote]
KANSALAISPALKKA!!! TÄNNE JA HETI!
[/quote]
Mitä helkkaria? Mikä mielenterveyspotilas tähän ketjuun tuli riehumaan? Tylsä perjantai-ilta vai?
Kehitysvammaiset ovat ehdottomasti "helpoin" poikkeava lapsi vanhemmilleen.
Menepäs kertomaan aikuisesta ihmisestä, jolla on mielenterveysongelmia, alkoholiongelmia tms. niin yksin jäät. Kehitysvamma on helposti todettava ja siihen on yhteiskunnan tukiverkosto ja myönteinen asenne valmiina.
Ei kaikkea voi tehokkaallakaan kuntoutuksella parantaa eli syvästi kehitysvammaiset makaavat edelleenkin vuoteissaan.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:12"]Kaasukammioon.
[/quote]
Ilmoitin viestin asiattomaksi.
Tosiaan kehitysvammoja on eri tasoisia ja he ketkä ovat lievästi(frendit) pystyvät elämää ns. Normaalia elämää melko lähellä omaa ikätasoa. Totta kai hekin tarvitsevat apua mm talous asioissa johon usdin palkataan sitten edunvalvoja
Ennen ei tunnettu termiä kehitysvammainen. Vaan he, sekä köyhät, mielenterveysongelmaiset ja orvot olivat vaivaisia jotka asuivat samoissa vaivaistaloissa.
Kehitysvammainen voi olla nykyään kunnallispoliitikkokin ja käydä AMK:n. Nimittäin minä olen sellainen. ÄO on mitattu ja se on 69. Mukavasti minulla menee eikä kaikki tiedä että olen kehitysvammainen :). Mitä nyt jaksamisessa ja motivaatiossa joskus häikkää kun en älyä samoja asioita kuin muut, mutta kaiken kestää jos ihmiset on mukavia.
Minua kiinnostaisi tietää milloin kehitysvammaiset alkavat vaatimaan parempia oloja ja tuloja itselleen.
Heitä on syrjitty jo pitkään ja pidetty varjossa. Minusta kehitysvammaiset tarvitsevat vähän enemmän varoja, kuin terveemmät yksilöt pärjätäkseen. Etenkin töissä käyvä kehitysvammainen mielestäni ansaitsisi enemmän, kuin muut, koska on ylittänyt itsensä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:52"]
Minua kiinnostaisi tietää milloin kehitysvammaiset alkavat vaatimaan parempia oloja ja tuloja itselleen.
Heitä on syrjitty jo pitkään ja pidetty varjossa. Minusta kehitysvammaiset tarvitsevat vähän enemmän varoja, kuin terveemmät yksilöt pärjätäkseen. Etenkin töissä käyvä kehitysvammainen mielestäni ansaitsisi enemmän, kuin muut, koska on ylittänyt itsensä.
[/quote]
kehitysvammaiset eivät ossaa itsenäistä rahankäyttöä vaan heillä on edunvalvoja. koulu on erityisammattikoulu ja työpaikkana työkeskus tai avotyötoiminta. Antaisitko kehitysvammaiselle vapaaseen käyttöön esim 7000 euroa? Eiköhän se karkkiin tai kaljaan menis hyvin äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:52"]
[/quote]
kehitysvammaiset eivät ossaa itsenäistä rahankäyttöä vaan heillä on edunvalvoja. koulu on erityisammattikoulu ja työpaikkana työkeskus tai avotyötoiminta. Antaisitko kehitysvammaiselle vapaaseen käyttöön esim 7000 euroa? Eiköhän se karkkiin tai kaljaan menis hyvin äkkiä.
[/quote]
Haista vittu. Et ilmeisesti anna paljoakaan arvoa valmistetun tiedon ja "älyn" eli logiikan oppille. Meille on kaikki pedattu tekstinä. Riittää että luemme ja ymmärräme sen kaikessa rauhassa. Enää te ette alista meikäläisiä.
Olemme löytäneet sosialismin. Sama kaikille, tieto ja logiikka on jo tarjolla. Sama palkka ei ole vieläkään.
Viimeisin etappi on kansalaispalkka!