Lapsi ostaa kavereilleen karkkia. Antaako lupa vai ei?
Esikoinen 8 v. soitti, että hän menisi koulukaverinsa kanssa kauppaan ja ostaisi puoliksi kaverin kanssa Twix-patukan. Kaverilla ei ole rahaa vaan esikoinen tarjoaisi. Alunperin oli sovittu, että esikoinen ostaa koulun jälkeen itse viikonloppukarkkina suklaapatukan.
Nyt esikoinen soitti, että saako hän tehdä näin eli kaverin kanssa kauppaan ja hän tarjoaa kaverille puolet. Haluaa kuulemma tehdä näin ja se on ok. Mun korvaan se kuulostaa vain "hyväksikäytöltä" kaverin taholta. Kaverilla ei ole rahaa, mutta haluaa karkkia.
Annoin nyt tämän kerran luvan. Tämä oli eka kerta kun esikoinen tämmöistä kysyi. Sanoin tosin myös, ettei näin kannata aina tehdä koska kaverit voivat ostaa omat karkit, jos haluavat. Alkavat vain käyttämään hyväksi, että esikoinen on se karkkien ostaja ja he ostattaa herkut hänellä.
Näinkö ne muksut toimii? Miten te olette toimineet ja suhtautuneet tämmöisiin? Esikoisen kanssa hetken aina miettii, että miten näihin täytyy suhtautua.
Kommentit (24)
AP:n huoli ei minusta ole aiheeton. Toki tilanne voi aidosti olla se, että ap:n lapsi haluaa tarjota kaverilleen.
Mutta kerronpa esimerkin muutaman viikon takaa, kun lapsen harrastusryhmässä yksi lapsi yritti "ostaa" kavereita tarjoamalla heille jätksit kioskilta. Muut eivät olisi jääneet harrastuksen jälkeen hengailemaan kentän reunalle, niinpä tämä yksi lupasi ostaa muutamalle jätskit. Kun ne oli syöty, ja joku halusi jo oikeasti lähteä kotiin, niin tämä ostaja alkoi lupailla, että ostaa suklaata vielä niille, jotka jäävät hänen kanssaan. Tuntui vaan pahalta huomata, että lapsi yritti tällä tavalla saada kavereita.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:32"]
Käsittämätöntä, että joku lapsen itse valitsema karkkipäivän karkki saa hämmästelyjä?! :D Jos lapsi itse haluaa suklaapatukan, niin tuleeko mun kieltäytyä siitä ja sanoa, ettei käy. Karkkipäivänä syödää levyllinen suklaata sekä 300 g karkkipussi. :D
ap
[/quote]
Niinpä. Meidän ekaluokkalainen on ihan tyytyväinen kun karkkipäivänä laitetaan PEZ-automaatti täyteen... siis 1 pötkö. Tosin niitä saa sitten aamulla ja päiväruuan jälkeen molempina lauantaina sekä sunnuntaina. Mutta innolla odotan milloin joku pösilö alkaa siitä ilkkua.
Mutta en todella ala lapselle tuputtaa karkkia enempää kuin mitä lapsi itse pyytää. Toki annan pari salmiakkia / suklaapalaa jos on kohdilla kun itse otan ja suklaavanukastakin saa iltapalana kerran viikkon, ettei ole mitenkään herkuttomissa olosuhteissa joutunut kasvamaan.
19 ja 21
Kysyttekö lapsen kavereiden vanhemmilta, että saisiko heidän lapsi ostaa karkkeja teidän lapsestanne? Saisiko hän karkkien ostamisen lupaa vanhemmilta ennen kuin hän kysyy teidän lapselta?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:28"]
Mun mielestä se menee niin, että jos seurassa syödään niin tarjotaan kaikille. Koulureppu voi olla vaikka täynnä karkkia ja sitä ei tarvitse jakaa muille jos ei itsekään seurassa syö, vaan vie kotiin.
Lapselle voi jutellla, että tuo tapahtuma on ihan ok ja jos jatkossa kaverikin tarjoaa hänelle karkkia, niin hyvä. Mutta jos jatkossa hän on aina se joka tarjoaa ja joka jopa painostetaan kauppaan, niin saa sanoa ei. Ja jos karkin ostosta kotimatkalla tulee onhgelma, niin se on helppo hoitaa: karkkia ei enää osteta kotimatkalla vaan käydään kaupassa muulloin.
[/quote]
No näin. Kiitos vastauksesta. Näin toimitaan.
Käsittämätöntä, että joku lapsen itse valitsema karkkipäivän karkki saa hämmästelyjä?! :D Jos lapsi itse haluaa suklaapatukan, niin tuleeko mun kieltäytyä siitä ja sanoa, ettei käy. Karkkipäivänä syödää levyllinen suklaata sekä 300 g karkkipussi. :D
ap