Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas on rahat loppu :(

Vierailija
19.09.2014 |

En vain osaa elää niin, että rahat riittäisivät palkkapäivästä seuraavaan palkkapäivään. Paskaa. Se on varmaan otettava jo toinen pikavippi...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nuo ruokamenot yhden ihmisen? Nehän on aivan älyttömän paljon! Syötkö usein ulkona? Meillä kolmen hengen perheessä ruokaan menee noin 250-300 euroa kuussa. Ja niistä saadaan vielä eväät töihin, tällä hetkellä vain miehelle.

Vierailija
2/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:59"]

Voivoi itku sääli :( laita tilinros niin siirrän sun tilille säälistä 1000 e kun joudut elämään noin tiukilla ja ajatella, pääsit vain kerran baariin tässä kuussa :/ on sitä tässäkin maassa vähäosaisia näköjään! Auttakaamme av mammat yhdessä näitä siskoja ja veljiä

[/quote]

Apua, tällä vertauksella minä olen sitten todella huono-osainen, olen käynyt baarissa viimeksi vuosi sitten :D Ja silti minulla riittää raha tilipäivästä toiseen vaikka saan alle 1500 euroa käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-in. Tyhmä minä menin tosiaan käymään yhtenä iltana baarissa ja kuulkaas joinkin siellä sen verran, että en voinut itse ajaa kotiin, vaikka sitä autokultaa on pakko pitää, siitä maksaa verot ja vakuutukset. Siitä se minun rahattomuuteni johtuu, jatkuvasta ryyppäämisestä ja ilakoinnista.

Oli aivan loistava ilta.

Vierailija
4/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan noin paljon yhdelle hengelle... Mitä ihmettä oikein ostat.?? Filettä joka päivä..

Vierailija
5/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kyllä kaksi. Siltihän me syödään liian kalliisti. Kun ei aina jaksaisi kaikessa pihistellä.

Vierailija
6/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:04"]Meitä on kyllä kaksi. Siltihän me syödään liian kalliisti. Kun ei aina jaksaisi kaikessa pihistellä.
[/quote]

No siinähän se tuli...

Syödä kalliisti-----pihistellä.
Tuossa välissäkin on muuten vaikka mitä. Opettele tekemään ruokaa.

Vierailija
7/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:15"]

Ruokakaupat 450 e Bensa 170 e Vaatteet 65 e Asuminen+vakuutukset 910 e Auton kesärenkaat 280 e Viihde 54 e --- Siinä minun tämän kuukauden menot. Bensaa meni lomareissulla. Ja yhden illan istuin kapakassa ja menin pätkän taksilla (viihde). Mutta pitää varmaan alkaa paremmin katsoa ruokaostoksia. Ensi viikolla ei ostetakaan mitään...

[/quote]

Siis tän kuun? Nyt on 19. päivä, eli melkein puoli kuuta jäljellä. Onko sulla siis mennyt ruokaan ja bensaan jo nyt 450 € ja 170 €, vaikka kuuta on 11 päivää jäljellä? Bensoille ei tietenkään voi mitään, jos on pitkät työmatkat, mutta muuten aika paljon kahdelle hengelle.

Vierailija
8/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ostaa kesärenkaat syksyllä? Vai oliko jo niin huonossa kunnossa, että oli ehdottoman pakko hankinta? Auton käyttöäkin voi vähän miettiä, tarvitsetko ihan joka reissuun autoa. Voitko yhdistää työmatkan kauppareissuun, tai voisitko mennä vaikka kävellen kauppaan? Siinä muuten karsiutuu äkkiä turhat ruokaostokset, kun ei jaksa kantaa sitä ruokaa niin paljon. Vaatteita tuskin tarvitsen, joten siinä säästää monta kymppiä kuukausittain. Ostat niitä tietty vain tarpeeseen. Pikavippi ei ole mikään vaihtoehto, joten turha ottaa sitä. Luulisi, että noilla ruokarahamäärillä sinulla on kaapissa vaikka mitä syötävää, jolla pärjäät monta päivää.

Nyt vain niskasta kiinni, paperi ja kynä nenän eteen ja laskemaan niitä ruoka- ja vaatekuluja. Mun mielestä viihteeseen kulunut raha oli aika pieni summa, joten en siitä viitsi nalkuttaa.

Vierailija
9/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensaan on mennyt poikkeuksellisen paljon rahaa, koska olin lomalla ja kävin reissussa. Toki reissussa meni myös ruokakauppaan ehkä hieman enemmän, mutta marketteihinhan meillä menee liikaa rahaa. Yritin muistella, että olenko ostanut tavattomasti jotain turhuuksia, mutta en kyllä muista hirveästi ostaneeni. Jonkun lehden joskus, pyykinpesuainetta, jotain hiushärpäkettä, muutamat sukat ja hanskat. Ah, ja veljenpojalle jonkun pelin synttärilahjaksi. Varmaan sitten jotain muutakin... Mutta enivei, opittavahan se joskus olis, että rahaa jäisi mielellään joskus purkin pohjallekin... Ehkä vielä joskus.

Vierailija
10/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 5 henkeä. Käyn kaupassa pari kertaa viikossa, alkuviikolla ostan arkipäivien ruoat ja rahaa menee noin 40-100 e. Viikonlopun ruokiin menee noin 50 e. Alle 500 menee ruokakauppaan kuukaudessa siis meidän 5 henkiseltä perheeltä. Eineksiä ei juurikaan käytetä, vaan ihan terveellistä peruskotiruokaa arkena. Aamuisin monesti puuroaamiainen, jonka kanssa kiisseliä tai hilloa. Leipää, munia, smoothieta. Itse kun poimii ja tekee ei paljoa maksa marjoista tehdyt herkut. Lapsille puolukoista ja ruisjauhosta puuroa välipalaksi. Jugurtteja tai mehukeittoja en juurikaan ostele, maustamatonta rahkaa ja jugurttia kuluu senkin edestä. Ruisleipää haen säkeissä leipomolta ja pistän pakastimeen, jossa on myös kaikkea mahdollista -30% tarjouslihaa. Jos jotain tuotteita alennuksesa esim. pesuaineita tms. ostan sitten kerralla enemmän. Talvisin herkutellaan sienikastikkeilla ja tattikeitoilla. En oikeastaan ajattele edes ostavani ruokaa mitenkään säästäväisesti tai pihisteleväni, vaan lähinnä järkevästi. Jos tekee mieli lohta, ostan sitä enkä katso hintoja muutenkaan juuri. Kyllähän sitä saisi kaikkeen höttöön menemään rahaa vaikka kuinka paljon, mutta ehkä me vain emme edes nyt sitten syö sellaisia ruokia, että saisimme ylisuurta ruokalaskua aikaiseksi. Kyllä meilläkin herkutellaan, syödään karkkia, jäätelöä ja juodaan limsaa ja lämmitetään einesmaksalaatikkoa, mutta satunnaisesti. Ehkä niihin ei sillä mene niin paljoa rahaa. Joten 480 kahdelta hengeltä on mielestäni aika paljon.

Vierailija
11/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei aina voi olla perjantai, perjantai, PERJANTAI? .  Tulee pakostakin mieleen tuo rallatus jostain vuosien takaa, kun ne rahat loppuu aina juuri perjantaina. Pitäis päästä vapaalle ja viihteelle. Just joo. Sitten teitä on siellä vielä kaksi urpoa, eikä kumpikaan näemmä osaa huolehtia itsestään tai raha-asioistaan. Ei tipu sääliä.

Vierailija
12/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tehokasta tapaa on siirtyä käteisen käyttöön ja ottamaan kuitit talteen. Kun tekee näitä tietoisia valintoja, niin pää alkaa automaattisesti ajattelemaan sitä rahankäyttöä erilailla. Tulee myös vähennettyä nettiostoksia, kun tilillä ei ole rahaa :)

Vierailija
13/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:15"]

Ruokakaupat 450 e Bensa 170 e Vaatteet 65 e Asuminen+vakuutukset 910 e Auton kesärenkaat 280 e Viihde 54 e --- Siinä minun tämän kuukauden menot. Bensaa meni lomareissulla. Ja yhden illan istuin kapakassa ja menin pätkän taksilla (viihde). Mutta pitää varmaan alkaa paremmin katsoa ruokaostoksia. Ensi viikolla ei ostetakaan mitään...

[/quote]

Ruokamenot: vaikka et suostukaan puolukkaan tai sieneen, opettele laittamaan ruokaa. Käytä pakastinta, joka sinulla tod. näk. on. Saat 450 eurosta helposti ainakin 150 pois. 

Bensakuluissa on osa lomamatkustelua, eli ne eivät siis ole joka kuukausi noin isot. Minkä verran menee bensaan rahaa normaalisti?

Sanot, että auto on pakollinen, miten "pakollinen"? Kuinka pitkä työmatka sinulla on, millainen julkinen liikenne, onko fillarointi tai kävely (edes osan matkaa) täysin mahdotonta? Vai onko kyse samasta kuin sienimetsään menossa, että et vain halua etsiä edullisempia vaihtoehtoja?

Sinun ei tarvitse ostaa joka kuukausi vaatteita. Muutaman viikon välein vaihtuvan pintamuodin seuraaminen on typerää. Hoida hyvin niitä vaatteita, jotka sinulla on. Tuo 65 e on siis kertameno. Myy liiat vaatteet pois, esim. kaikki ne, joita et ole käyttänyt vuoteen. 

Myös kesärenkaat ovat kertameno.

Asumiseen ja vakuutuksiin menee yhdeltä ihmiseltä aika paljon/ kk kun menee melkein tonni. 

Viihdettä tarvitsee jokainen. Jos rahat ovat tiukalla voi ystävien kanssa tehdä muutakin viihdyttävää kuin mennä kapakkaan. Toivottavasti sait kunnon aterian ja lasillisen hyvää viiniä tuolla 54 e:lla. Taksi on joskus pakko ottaa, se on julkinen liikenneväline siinä missä bussikin. 

Vierailija
14/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun kyseessä on jatkuva ongelma, niin se raha valuu jokatapauksessa jonnekkin kaivoon, oli rengasostoja taikka ei. Nyt aloittajan pitää oikeasti alkaa seuraamaan sitä rahankäyttöään, sillä joka kk menee vähintään 280e jonnekkin, mihin sen ei ilmeisesti tarvitse mennä. Tai ainakin tämä kk on pärjätty, vaikka on ollut yksi iso kuluerä.

Vierailija
15/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kuussa on ainakin öljynvaihto (minimissään 45 euroa, jos saan kaverin tekemään ilmaiseksi), harrastusmaksu 64 euroa ja autovero muistaakseni 85 euroa. Mutta tuleekin myös lomaltapaluurahaa ja edellisestä tilistä maksamattajäänyttä palkkaa. Ja olen taas enemmän töissä, joten jää vähemmän aikaa tuhlata.

Vierailija
16/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin 10. Turha valittaa, jos ei ole loppujen lopuksi kuitenkaan valmis tekemään mitään asioiden eteen. 

Vierailija
17/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi itku sääli :( laita tilinros niin siirrän sun tilille säälistä 1000 e kun joudut elämään noin tiukilla ja ajatella, pääsit vain kerran baariin tässä kuussa :/ on sitä tässäkin maassa vähäosaisia näköjään! Auttakaamme av mammat yhdessä näitä siskoja ja veljiä

Vierailija
18/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alkuun sun kannattaa ihan konkreettisesti listata tulot ja menot ja selvittää se mihin sun rahat todellisuudessa menee. 

Voin vakuuttaa sinulle että tuo rahankäyttö on ihan opittavissa oleva asia. 

Katso sitä menojen listaa ja mieti mikä olisi tarpeetonta ja mistä helpoiten voisi leikata menoja. Jos rahat ei riitä ja tuloja ei tule lisää niin menoja on silloin leikattava. 

Vierailija
19/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaisi pikkuhiljaa opetella, tai tuo kierre vaan jatkuu.

Minä ainakin osaan elää työttömyyskorvauksesta seuraavaan...

Vierailija
20/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupat 450 e
Bensa 170 e
Vaatteet 65 e
Asuminen+vakuutukset 910 e
Auton kesärenkaat 280 e
Viihde 54 e
---
Siinä minun tämän kuukauden menot. Bensaa meni lomareissulla. Ja yhden illan istuin kapakassa ja menin pätkän taksilla (viihde). Mutta pitää varmaan alkaa paremmin katsoa ruokaostoksia. Ensi viikolla ei ostetakaan mitään...