Mulle tarjottiin palkkatuettua työtä, mitä se käytännössä tarkoittaa?
Otsikossa tulikin jo. Olen ollut pari vuotta työttömänä ja nyt tuli tarjous, että menisin erääseen kouluun (eskariin) avustajaksi? Saako tästä siis jotain oikeaa palkkaa, vai kelan rahoja? Osaako kukaan neuvoa? :)
Kommentit (30)
Kakskymppinen poikani sai myös työpaikan joka voi hyödyntää palkkatukea. Työantaja saa tuen, työntekijä normaalin palkan. Kannustaa työtantajia palkaamaan esim vastavalmistuneita, säästävät itse palkkakuluissa.
TE-toimisto (entinen työkkäri) myöntää. Lue lisää täältä http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_rekrytointiin/palkkatuki/
Normaali palkka siinä on! Ota vaan selvää siitä montako tutia viikossa sulle on töitä tarjolla. Koulun avustajilla on harvemmin kokopäivätyötä.
Ja pääset ansiosidonnaiselle. Yleensä ovat sen verran pitkiä pätkiä.
Avustajan palkka ei välttämättä ole häävi, enemmän kuitenkin kuin ilman. Työnantaja taitaa saada osan rahoista jostain (kelalta?) mutta maksaa sinulle sen mitä maksaa ihan palkkana.
Se pitää ottaa huomioon, että kun on palkkatuella, vain joka toinen viikko lasketaan kerryttämään työssäoloehtoa.
Oletko muuten ap varma että pääset siihen työpaikkaan, ilman mitään haastattelua? Meidän kaupungissa ainakin on palkkatuellakin hankala päästä töihin, on jopa henkilöitä jotka etsivät nuorille ja pitkäaikaistyöttmille palkkatukipaikkoja kiertämällä firmoja. Kaupunki toki itse hyödyntää aina palkkatuet, kun kaupunkihan valtiolle maksaa sakkomaksut jokaisesta pitkäaikaistyöttömästä. Mutta erikoista jos otetaan noin vaan tuntematon henkilö töihin ilman työhaastattelua, sinähän voisit olla ties mikä hullu joka ei sovi tuollaiseen työhön.
Eikö sinulle ole työkkärissä kerrottu tarkemmin ja annettu esitteitä palkkatuesta?
Tiesittekö muuten että yksityiselle ihmisellekin voidaan maksaa palkkatukea jos palkkaa pitkäaikaistyöttömän? Työntekijälle maksettu palkka pitää olla suurempi kuin tuki, ja korkein tuki on yli tonni kuussa.
Saat tessin mukaisen palkan ja kuten yleensä nuo palkkatuetut työt ovat osa-aikaisia, niin saat myös soviteltua päivärahaa.
Olen itse nyt vastaavassa työssä ja palkka+soviteltu päiväraha(kela) yhteensä n. 1700e/kk (25h/vko).
Onko palkkatukipaikkaa pakko hakea, tuleeko muuten karenssia?
Oletko vieläkin laistanut töitä vuoden 2014 jälkeen vai oletko nyt mennyt vakituiseen duuniin ? Eläkkeelle et ilmeisesti ole vielä päässyt ?
Itse ainakin sain palkkatukityössä täysin koulutustani vastaavaa ja työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Kunta maksoi palkkatuen työnantajalle. Työtodistuksesta ei ilmennyt työn olleen palkkatukityöpaikka. Palkkatuki ainoastaan kannustaa työnantajia palkkaamaan lisää työntekijöitä.
Ainoa pettymys oli kun huomasin, ettei palkkatuettu työ kerryttänyt työeläkettä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:10"]
Palkkaa, mutta sen maksaa kunta/valtio/julkinen sektori (?), ei kuitenkaan Kelan kautta.
Varaudu surkeaan palkkaan, joka ei välttämättä ole missään suhteessa tehtyyn työmäärään nähden. Varaudu myös siihen, että jotkut tahot eivät pidä palkkatuettua työtä oikeana työnä, ja parin kuukauden välein joku ELY-keskuksen tyyppi käy kyttäämässä ja kyselemässä, että mites ne jatkosuunnitelmat. :(
[/quote]
Mulla luki tuossa lapussa, että pitäisi olla kunnallisen tes:in mukainen palkka? Jos oikein ymmärsin tuosta lapusta, niin tämä paikka on pakko ottaa vastaan vaikka ala ei minua kiinnostaisi? :/