Mulle tarjottiin palkkatuettua työtä, mitä se käytännössä tarkoittaa?
Otsikossa tulikin jo. Olen ollut pari vuotta työttömänä ja nyt tuli tarjous, että menisin erääseen kouluun (eskariin) avustajaksi? Saako tästä siis jotain oikeaa palkkaa, vai kelan rahoja? Osaako kukaan neuvoa? :)
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:10"]
Palkkaa, mutta sen maksaa kunta/valtio/julkinen sektori (?), ei kuitenkaan Kelan kautta.
Varaudu surkeaan palkkaan, joka ei välttämättä ole missään suhteessa tehtyyn työmäärään nähden. Varaudu myös siihen, että jotkut tahot eivät pidä palkkatuettua työtä oikeana työnä, ja parin kuukauden välein joku ELY-keskuksen tyyppi käy kyttäämässä ja kyselemässä, että mites ne jatkosuunnitelmat. :(
[/quote] niin just, älä vaan mene sinne töihin. parempi maata perse homeessa himassa. hyvä neuvo.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:48"]
Meidän kaupungissa ainakin on palkkatuellakin hankala päästä töihin, on jopa henkilöitä jotka etsivät nuorille ja pitkäaikaistyöttmille palkkatukipaikkoja kiertämällä firmoja. Kaupunki toki itse hyödyntää aina palkkatuet, kun kaupunkihan valtiolle maksaa sakkomaksut jokaisesta pitkäaikaistyöttömästä.
Tiesittekö muuten että yksityiselle ihmisellekin voidaan maksaa palkkatukea jos palkkaa pitkäaikaistyöttömän? Työntekijälle maksettu palkka pitää olla suurempi kuin tuki, ja korkein tuki on yli tonni kuussa.
[/quote]
Tässä hyvä kirjoitus, siteeraus täältä: http://sakutimonen.com/2014/08/etta-sitten-niin-kuin/
"Palkkatuettu työ on työttömän kannalta tietenkin parempi kuin palkaton työ. Siinä on vain pari ongelmaa. Ensinnäkin palkkatuetun työn työtunnit mitoitetaan niin, että työnantajan ei tarvitse sijoittaa yhtään omia rahojaan. Palkka siis jää huomattavasi pienemmäksi kuin kokopäivätyöhön otetun palkka.Toiseksi palkkatuettu työ loppuu heti, kun tukeen oikeutettu aika on kulunut loppuun. Erityisen paljastava on tämä kappale:
Kuntouttava työtoiminta maksaa käytännössä itsensä takaisin kaupungille, kun työmarkkinaosuuden maksuvelvollisuudelta säästytään. Palkkatukityö ei ole kaupungille rahallisesti yhtä edullinen sijoitus, koska työntekijälle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
Tässä paljastuu se tosiasia, että lakia rikotaan avoimesti. Lain mukaan kuntouttavalla työtoiminnalla ei saa korvata sellaista työtä, johon muuten olisi palkattava joku. Kaupunki siis myöntää avoimesti, että sen tarkoitus on vain säästää työmarkkinatuen kuntaosuudessa ja samalla teettää palkatonta työtä. Olen aistivinani jopa pientä harmistumista siitä, että palkkatuetussa työssä olevalle pitää maksaa palkkaa. Paljon mieluummin otettaisiin palkaton työntekijä ja säästettäisiin palkkakulujen lisäksi myös ns. sakkomaksuissa.
Ei kakka kaunistu yhtään, vaikka se pakataan koreaan pakettiin ja tarjoillaan yleisölle puppugeneraattorin läpi lasketun virastojargonin säestyksellä ymmärtämättömyytään salaavan toimittajan välityksellä."
Palkkatuetussa työssä todellakin vain puolet tehdystä ajasta lasketan kerryttävän työssäoloehtoa. Olin muutama vuosi sitten vuoden tällaisessa työsuhteessa, mutta liitto ja kela olivat sitä mieltä että työssäoloa oli kertynyt vain kuusi kuukautta. Eli en saanut minkäänlaista tukea työrupeaman päättymisen jälkeen. Silloin vielä puolison (n. 2000€/kk) tulot vaikuttivat.
Eikä minuun suhtauduttu osaavana ja järkevänä henkilönä vaan surkeana luuserina jolla ei voi olla ammattitaitoa j -kokemusta ja fiksuja ajatuksia. Mutta riippuu paljon työpaikasta, kai niitä ihan hyviäkin on.
Eli täytyis olla lähes 2 vuotta tällaisessa työssä, jotta työssäoloehtoa kertyy niin paljon, että on oikeutettu ansiosidonnaiseen?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:15"]
Palkkatuetussa työssä todellakin vain puolet tehdystä ajasta lasketan kerryttävän työssäoloehtoa. Olin muutama vuosi sitten vuoden tällaisessa työsuhteessa, mutta liitto ja kela olivat sitä mieltä että työssäoloa oli kertynyt vain kuusi kuukautta. Eli en saanut minkäänlaista tukea työrupeaman päättymisen jälkeen. Silloin vielä puolison (n. 2000€/kk) tulot vaikuttivat.
Eikä minuun suhtauduttu osaavana ja järkevänä henkilönä vaan surkeana luuserina jolla ei voi olla ammattitaitoa j -kokemusta ja fiksuja ajatuksia. Mutta riippuu paljon työpaikasta, kai niitä ihan hyviäkin on.
[/quote]
Onko tämä totta:
Lakimuutoksen myötä 30.12.2013 alkaen tehty palkkatukityö hyväksytään työssäoloehtoon kokonaisuudessaan.Palkkatukityön on kuitenkin oltava työssäoloehdon täyttävää työtä palkan ja työajan suhteen.
http://www.prokassa.fi/fi/paivarahat/ansiopaivaraha/tyossaoloehto.html
Kuusitoista kuukautta. Ainakin ennen oli khdeksan kuukautta se miminiaika et ehto täyttyi. Mut harva työnantaja ottaa yli vuodeksi, koska ensimmäisen vuoden työnanatja saa korotettua tukea. Sen jälkeen työnantajalle maksettava tuenmäärä pienenee. Eli ottavat (siinä paikassa ainakin jossa olin) joka vuosi uuden tukityöllistetyn. Näinhän ei saisi tehdä vaan tulisi palkta "oikea" työntekijä vakinaiseen/määräaikaiseen työsuhteeseen koska tarvetta ilmiselvästi on, saman kuvion toistuessa vuodesta toiseen. TE-toimistossa tämä tiedetään mutta sallitaan, saadaanhan tilastot kauniimmiksi kun aina joku työtön on hetken poissa sieltä.
Palkkatuettu työ
1.1.2014 voimaan tulleen työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työnantajasi saama palkkatuki ei enää vaikuta työssäoloehtosi kertymiseen. Sellaisetkin kalenteriviikot, joilta työnantajasi on saanut korkeinta korotettua palkkatukea, voidaan lukea siten työssäoloehtoosi normaalisti, jos vaan muut edellytykset tälle täyttyvät. Muutos koskee 29.12.2013 jälkeen tehtyä työtä. Ennen kyseistä päivämäärää tehdystä työstä työssäoloehtoosi voidaan ottaa huomioon puolet niiden kalenteriviikkojen lukumäärästä, joilla työnantajasi on saanut palkkakustannuksia varten korkeinta korotettua palkkatukea. Työssäoloehdon täyttymisen tarkastelujaksoa pidennetään tällöin siltä osin, kun työtä ei voida lukea työssäoloehtoon.
http://www.ytk.fi/fi/ansioturvan_abc/ansiopaivarahan_saamisen_edellytykset/muut_edellytykset/
en tiennytkään tuollaisesta muutoksesta. Sehän olisi hienoa! Tosin valtaosa palkkatuella täytetyistä paikoista ovat alle täyden työajan, esim 85% normaalista työajasta. Johtuen työnantajan saamasta tuesta. joutuisi muuten maksamaan itse enemmän.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:47"]
Kakskymppinen poikani sai myös työpaikan joka voi hyödyntää palkkatukea. Työantaja saa tuen, työntekijä normaalin palkan. Kannustaa työtantajia palkaamaan esim vastavalmistuneita, säästävät itse palkkakuluissa.
TE-toimisto (entinen työkkäri) myöntää. Lue lisää täältä http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_rekrytointiin/palkkatuki/
[/quote]Itelläni on tuo sanssi-kortti. En tosin mainitse siitä työhakemuksissa, enkä haastatteluissa :) kerran yks kysyi "onko sinulla sanssi-kortti?" sanoin että "ei ole" xD mulla on sellanen ajattelutapa, et jos firma tarvitsee yhteiskunnalta palkkatukea palkatakseen työntekijän, niin todennäköisesti moni muukin asia mättää kyseisessä firmassa.
Eipä mua työ enää kiinnosta, nuorena 15-19 kesäsenä tein aina töitä kesäsin ja viikonloppusin. Nyt 21vnä ei nappaa, antaa töiden mennä niile jotka haluaa/tarvitsee duunia. Kävin kuitenkin koulun loppuun kun sen aloitinki ja "vein" aloituspaikan joltakin joka ei päässy sisään. Itse en ole etsinyt töitä, vaan työnantajat on bongannu mut työkkärin vaatimasta cv-netistä.
Hahaahaa saat 1100e/kk korkeintaan. Wou vou vou vou
niin ja sillä pärjää aivan loistavasti :D
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:10"]Palkkaa, mutta sen maksaa kunta/valtio/julkinen sektori (?), ei kuitenkaan Kelan kautta.
Varaudu surkeaan palkkaan, joka ei välttämättä ole missään suhteessa tehtyyn työmäärään nähden. Varaudu myös siihen, että jotkut tahot eivät pidä palkkatuettua työtä oikeana työnä, ja parin kuukauden välein joku ELY-keskuksen tyyppi käy kyttäämässä ja kyselemässä, että mites ne jatkosuunnitelmat. :(
[/quote]
No hohhoh taas. Et varmaankaan oo koskaan itte ollu palkkatukitöissä?
Ap, mä olen nyt palkkatuella ollu 5kk, palkka kuussa 1559e kuussa bruttona ja sentit päälle. Palkkatuettu työ meinaa sitä, että työnantaja maksaa sulle tessin mukasen palkan, ja työnantaja itse saa siihen palkanmaksuun tukea eli ei vaikuta sun palkkaan millään tavalla. Eikä ne mitään kyttää. Kuukauden päästä mulla loppuu sopimus, ja ite pitää soottaa työkkäriin että uus jatkosopimus pitäs alkaa tekemään kun mulla on pallkatuki myönnetty vielä toiseksi puoleksi vuodeksi :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:10"]
Palkkaa, mutta sen maksaa kunta/valtio/julkinen sektori (?), ei kuitenkaan Kelan kautta.
[/quote]
Mulla luki tuossa lapussa, että pitäisi olla kunnallisen tes:in mukainen palkka? Jos oikein ymmärsin tuosta lapusta, niin tämä paikka on pakko ottaa vastaan vaikka ala ei minua kiinnostaisi? :/
[/quote]
No mitä siinä lapussa tarkalleen ottaen lukee? ja tärkein: mitä työllistymissuunnitelmassasi lukee, sen sisältö ratkaisee kaiken!
Tässä malliesimerkki kohtelusta varaudu siis pahimpaan!
Täällä http://sakutimonen.com/2013/03/iloista-tietamattomyytta/
hyviä juttuja ylipäänsä, tässä yksi ote:
"Palkkatuettu työ on oikeaa työllistämistä. Siinä syntyy työsuhde, palkka on alan TES:n mukainen ja eläkekertymä normaali. Palkkatuen myöntää TE-toimisto, jos työnantaja sitoutuu maksamaan TES:n mukaista palkkaa. Perustuki on työttömän peruspäivärahan suuruinen, joten työnantaja joutuu maksamaan peruspäivärahan ja TES:n mukaisen palkan erotuksen itse.
Työnantaja saa kuitenkin perustuen lisäksi perustuen lisäosaa, jos työaika on 85 % alan säännöllisestä työajasta. Lisäosa on 60 % perustuen määrästä. Nyt aletaan olla jo melko lähellä monen alan TES-palkkoja.
Vielä tämän lisäksi työnantaja saa korotettua lisäosaa, jos hän palkkaa 500 päivää työttömyysetuutta saaneen pitkäaikaistyöttömän. Korotettu lisäosa on 90 % perustuen määrästä. Näillä tuilla päästään jo ainakin matalapalkka-alojen TES:n mukaiseen palkkaan, josta kertyy eläkettä.
Myös kunta voi saada palkkatukea, lisäosaa ja korotettua lisäosaa."
Tässä yksi ote, hyvä kirjoitus: http://sakutimonen.com/2014/08/tuettu-palkka-ale/
"Tuettu palkka-ale
Posted on 12. elokuu 2014
Työ- ja elinkeinoministeriö antoi kesäkuun alussa lähes huomaamatta uudet ohjeet palkkatuen myöntämisestä. Ohjeiden mukaan yrityksen yt-neuvottelut eivät enää estä palkkatuen saamista työttömän työnhakijan palkkaukseen. Työnantajan on kuitenkin tarjottava kyseistä työtehtävää lomautetuille, osa-aikaisille ja irtisanotuille työntekijöille irtisanomisaikana.
Jos työntekijät kieltäytyvät ottamasta työtehtävää vastaan, niin palkkatukea voidaan myöntää työttömän palkkaamiseen. Uudistus mahdollistaa palkkatuen maksamisen myös alle 700 euron palkkakustannuksiin.
Äkkiä katsoen tämä vaikuttaa hyvältä ajatukselta, koska työttömien pääsy palkkatukityöhön helpottuu. Irtisanomiset, lomautukset tai osa-aikaisen työntekijän alhaiset palkkauskustannukset eivät enää ole este palkkatuen saamiselle.
Millainen koira tähän uudistukseen sitten voi olla haudattuna?
Palkkatuen perusteista säädetään julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvussa. Sen mukaan palkkatukea voidaan myöntää vain siinä tapauksessa, että työnantaja sitoutuu maksamaan alan yleissitovan TES:n mukaista palkkaa. Sopimuksissa on kuitenkin yleensä liukumavaraa, joten palkattaessa uusia työntekjöitä palkkatuella käytetään tietenkin TES:n alarajaa. Näin työnantajan omat kustannukset pienevät, kun tuki kattaa suuremman osan palkkamenoista.
Osa-aikaisia työntekijöitä kannattaa myös palkata, kun tukeen oikeutetun palkkasuman alaraja poistuu.
Lain 7 luvun 5 §:n mukaan palkkatukea myönnetään silloin, kun työnhakija on saanut työttömyysetuutta 500 päivää tai on ollut yhtäjaksoisesti työttömänä kuusi kuukautta ennen palkkatuen myöntämistä.
Nyt työnantajien kannataa siis aloittaa yt-neuvottelut ja tarjota työntekijöille heidän nykyistä työtään pienemmällä palkalla. Jos työntekijät eivät suostu, niin heidät voidaan irtisanoa ja korvata palkkatuetulla työvoimalla.
Näin kitkutellaan puoli vuotta, jonka jälkeen työttömiksi joutuneet irtisanotut ovat tulleet palkkatuen piiriin. Nyt heidät voidaan palkata takaisin TES:n mukaisella alimmalla palkalla ja saada suurin osa palkkakustannuksista palkkatukena. Työttömät työnhakijat eivät voi enää kieltäytyä ottamasta työtä vastaan, koska silloin he menettäisivät työttömyysetuutensa.
Näin saadaan alennettua palkkoja ja sen alennetun palkan maksaa pääosin valtio.
Myönnän maalaavani piruja seinille ja toivon olevani väärässä. Jos kuitenkin olen oikeassa, niin saanpahan sitten sanoa sanoneeni."
Palkkatuetusta työstä voi milloin vaan siirtyä avoimille työmarkkinoille eli tuettomaan työhön. Se voi olla hyvä askel esimerkiksi sijaisuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:48"]
Se pitää ottaa huomioon, että kun on palkkatuella, vain joka toinen viikko lasketaan kerryttämään työssäoloehtoa.
[/quote]
Onko oikeasti näin??