Onko tämä kummin velvollisuus?
Kummipoikani on kymmenen. Minulla on itselläni 3 vuotias lapsi. Lapsen äiti kysyi voisinko kuskata poikaa kerran viikossa viedä ja hakea. Harrastus 26km päässä. Heillä on niin sutinaa ja harrasuksia lapsilla eikä vapaata. Lupasi korvata bensat reilusti. Käyn itsekin töissä, välillä harrastan jumppia. Muutenkin tuntuu että vapa aikaa liian vähän. Minulta menisi yksi iltapäivä ja ilta siihen. En halua.
Kommentit (12)
No älä sitten suostu, jos et halua.
Siis miksei se itse kuskaa omaa lastaan?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:15"]Kummipoikani on kymmenen. Minulla on itselläni 3 vuotias lapsi. Lapsen äiti kysyi voisinko kuskata poikaa kerran viikossa viedä ja hakea. Harrastus 26km päässä. Heillä on niin sutinaa ja harrasuksia lapsilla eikä vapaata. Lupasi korvata bensat reilusti. Käyn itsekin töissä, välillä harrastan jumppia. Muutenkin tuntuu että vapa aikaa liian vähän. Minulta menisi yksi iltapäivä ja ilta siihen. En halua.
[/quote]
Muistellaampas mitä siellä kirkossa on sovittu: "Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa ja olla lapselle aikuinen ystävä. Kummi voi rukoilla lapsen puolesta ja muistaa lasta silloin tällöin muutenkin."
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:15"]Kummipoikani on kymmenen. Minulla on itselläni 3 vuotias lapsi. Lapsen äiti kysyi voisinko kuskata poikaa kerran viikossa viedä ja hakea. Harrastus 26km päässä. Heillä on niin sutinaa ja harrasuksia lapsilla eikä vapaata. Lupasi korvata bensat reilusti. Käyn itsekin töissä, välillä harrastan jumppia. Muutenkin tuntuu että vapa aikaa liian vähän. Minulta menisi yksi iltapäivä ja ilta siihen. En halua.
[/quote]
Muistellaampas mitä siellä kirkossa on sovittu: "Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa ja olla lapselle aikuinen ystävä. Kummi voi rukoilla lapsen puolesta ja muistaa lasta silloin tällöin muutenkin."
[/quote]
Hahah, nyt ap kädet ristiin, että kummipoika pääsee harrastamaan lähemmäs :D
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:15"]Kummipoikani on kymmenen. Minulla on itselläni 3 vuotias lapsi. Lapsen äiti kysyi voisinko kuskata poikaa kerran viikossa viedä ja hakea. Harrastus 26km päässä. Heillä on niin sutinaa ja harrasuksia lapsilla eikä vapaata. Lupasi korvata bensat reilusti. Käyn itsekin töissä, välillä harrastan jumppia. Muutenkin tuntuu että vapa aikaa liian vähän. Minulta menisi yksi iltapäivä ja ilta siihen. En halua.
[/quote]
[/quote]Voi voi ja välillä auttaa. Mutta pyysi että kuskaisin viikottain. Asun omakotitalossa hommaa on. Haluan itsekkin välillä harrastaa.
Saa kyllä tuoda poikasa meille välillä, laitan pihatöitä tekemään siinä harrastusta. Kieltäydyn. Muutenkin olen uupunut töistä.
Tämä mene nyt ohi aiheen, mutta:
Lapsemme kummisetä soitti yöllä ja tarvitsi juoppokuskia. Kun kieltäydyimme, hän vetosi kummiuteen. Kummilapsen vanhempien velvollisuus on palvella kummisetää, hän sanoi. Uutta sisältöä kummiuteen..
Voit sanoa, ettet töittesi (jos olet töissä), kotitöiden, oman lapsen ja omien menojesi vuoksi pysty sitoutumaan joka viikkoisern kuljetukseen.
Voit sanoa, että voit joskus viedä jos sinulla on sopivasti aikaa. Ja hätätilanteessa voivat kysyä sinulta apua.
Toki jos hätätilanne tuntuu olevan jokaviikkoinen, niin älä lupaudu joka kerta.
Itse olen joskus ollut kummitytön kanssa muskarissa, kun äiti ei ehtinyt. Ja joskus vienyt toista harrastukseen, mutta nämä ovat ihan satunnaisia kertoja.
Ap, keskustele avoimesti ja rauhallisesti lapsen vanhempien kanssa tilanteestasi. Eivät he välttämättä tiedä tai ymmärrä, että et jaksa etkä ehdi.
jos se tuntuu sinusta vaikealta ja ikävältä, niin tietenkään et sitä tee. En tekisi minäkään, ihan tarpeeksi töitä omissa jutuissa, ja tuskinpa tekisi se kummilapsesi äitikään omille kummilapsilleen. Joten ihan ok kieltäytyä, ei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Mutta ei myöskään tarvitse olla vihainen siitä, että sinulta kysyttiin, ainahan sitä kysyä saa. (Mutta ymmärrän, että jos on sellainen ihminen, joka ei osaa sanoa ei - kuten minä itse - niin tällaiset kysymykset suututtaa, se on kai ainoa tapa, jolla saa itsestään irti sen "ein", siis se että on vähän vihainen ja suuttuu. Mutta ei pitäisi, pitäisi opetella sanomaan ei ja ymmärtää, että kysyjä ei välttämättä edes odota, että suostuu, kunhan varmuuden vuoksi kysyy)
Meinaan kieltäytyä. Ihan joskus voin viedä.
Ei tietenkään.