Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sijoittanu pelkästään rahastoihin vuodesta 2016 strategiana "osta ja unohda, hajauta, äläkä myy".
Viimeisen 2 vuoden aikana en oo kyllä enää pistäny penniäkään, ku multa loppui ylimääräinen raha :D
Sijoitushorisonttini on noin 30 vuotta, kun aloitin. Vielä ois tarkoitus pitää rahat sisällä noin 20 vuotta. Luotan tuohon "korkoa korolle" -efektiin.
Tällä hetkellä kaikki mun rahastot yhteensä, niin on +70 % tuotto.
Siellä on jotain helmiä, jotku rahastot on jo +120 %, huonoimmat on noin 17 %.
Sama täällä. Osa on jo 100% noussut, säästöaikana noin 10v.
Oikeistolaiset aina jyrkästi kiistää että kukaan voisi milloinkaan hävitä pörssiosakekeinottelussa ja sijoituksissa, mutta kyllä se vaan totta on että joka ei tiedä sitä mitä jätetään kertomatta, häviää varmasti näissä peleissä. Kaikki haluaa aina tuoda esille vain voittajien tarinat, ja häviäjien tarinat yritetään vaientaa piiloon, näin tulee tähän asiaan "survivor's bias", eli selviytyjien / voittajien harha.
Pörssissämme on kaksi yhtiötä, jotka tekevät kiukaita, eli Harvia ja Tulikivi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt enää turha ostaa .. aika meni jo,,,sen huippunousun.
hahah.
Osaavat jo toimineet ja ne voi olla just niitä, joista et uskoisi.
Höpöhöpö
Voi voi! Otan kuitenkin osaa suureen tappiosuruunne samalla kun kiitän Teitä Minulle osakekaupoista kertyneistä voitoista.
Elämän perussääntö on toisen voitto on toisen tappio!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sijoittanu pelkästään rahastoihin vuodesta 2016 strategiana "osta ja unohda, hajauta, äläkä myy".
Viimeisen 2 vuoden aikana en oo kyllä enää pistäny penniäkään, ku multa loppui ylimääräinen raha :D
Sijoitushorisonttini on noin 30 vuotta, kun aloitin. Vielä ois tarkoitus pitää rahat sisällä noin 20 vuotta. Luotan tuohon "korkoa korolle" -efektiin.
Tällä hetkellä kaikki mun rahastot yhteensä, niin on +70 % tuotto.
Siellä on jotain helmiä, jotku rahastot on jo +120 %, huonoimmat on noin 17 %.
Sama täällä. Osa on jo 100% noussut, säästöaikana noin 10v.
Just katselin itse, että omat vapaaehtoisen eläkevakuutuksen rahastosäästöt ovat yli kolminkertaistuneet 20 vuodessa. Silloin lopetin sinne säästämisen, kun ehdot muuttui. Pääsen nostamaan halutessa 10 vuoden päästä niitä, mutta täytyy katsoa, jaksaako sitä omaa firmaa pyörittää vielä lisää siinä iässä. Varsinainen eläkeikä koittaa vasta reilun 16 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaiset aina jyrkästi kiistää että kukaan voisi milloinkaan hävitä pörssiosakekeinottelussa ja sijoituksissa, mutta kyllä se vaan totta on että joka ei tiedä sitä mitä jätetään kertomatta, häviää varmasti näissä peleissä. Kaikki haluaa aina tuoda esille vain voittajien tarinat, ja häviäjien tarinat yritetään vaientaa piiloon, näin tulee tähän asiaan "survivor's bias", eli selviytyjien / voittajien harha.
"Joka ei tiedä sitä mitä jätetään kertomatta"
Tieto ei ole piilossa.
Täällä on suositeltu alan kirjojen lukemista, mikä ettei, mutta riittävä tieto on myös jokaisen nettiä käyttävän saatavilla. Lähdekriittinen pitää kyllä osata olla, lukea eri tahoilta ja haarukoida sieltä ne asiat jotka nostetaan usein esiin.
Ei markkinoiden seuraaminen ole oikeasti rakettitiedettä, tai oikeaan aikaan ostaminen, tai oikeiden firmojen ostaminen. Jos vaan ymmärtää hajauttaa, niin aina ei tarvitse edes osua oikeaan, osa ostoista voi olla huteja kunhan on hajauttanut.
Ikäkin auttaa, kun muistissa on edellisiä taantumia 2 - 3 kappaletta, niin muistaa/tietää myös omakohtaisesti (ilman erikseen opiskelua) miten ne alkoivat, mitä silloin tapahtui ja miten sieltä noustiin.
Tosin jos ei alkeellista tiedonhakua osaa, niin ehkä se sijoitusvinkkienkin sisäistäminen on mahdotonta. Eli, jos et osaa tietoa löytää, jätä sijoittaminen.
Jos missään, niin pörssiosakekaupassa korostuu nimenomaan jälkiviisauden erinomaisuus.
Nämä säännöllisesti julkisuudessa esiintyvät korkoa-korolle-laskuharjoitukset, joissa todistetaan miten sadan euron kuukausisäästöllä ja 7% korolla SINUSTAKIN tulee eläkeikään mennessä miljonääri, halusitpa tai et, harmillisen usein toteutuvat vain paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi! Otan kuitenkin osaa suureen tappiosuruunne samalla kun kiitän Teitä Minulle osakekaupoista kertyneistä voitoista.
Ei se aivan noin mene. Voitto tai tappio ensin tulee kun osakkeet realisoidaan. Eli jos tuijottaa salkun arvoa, niin ei silloin ole vielä ap tehnyt tappiota, jos ei myy. Ja se joka on sinulta ostanut osakkeita, voi ihan hyvin myydä ne voitolla. Eli ei se sinun kauppasi toinen osapuoli automaattisesti tee tappiota. Sinun pitäisi hieman perehtyä osakekauppaan ja yrityksen arvostukseen. Jos yritys tekee voittoa ja kasvaa koko ajan, niin tämä toisen voitto on toisen tappio yhtälö ei oikein toimi..
Vierailija kirjoitti:
Pörssi ei suljettu rahaholvi, vaan sinne tulee rahaa ulkopuolelta koko ajan.
Yritykset myyvät tuotteitaan, ja tekevät voittoa, ja sitä voittoa yritykset antavat osinkoina osakkeenomistajille.
Kerro vielä, mitähän osakkeita mukamas ostelet. Ainakaan tietämyksesi markkinoiden toiminnasta ei ole kohdallaan.
Jos esittää kysymyksen, pitikö sijoittamalla rikastua, ymmärtää niin vähän sijoittamisesta, että sitä ei kannata tehdä lainkaan.
Sijoittamiseen liittyy aina riski. Siksi siitä myös tulee tuloja jos riski ei toteudu. Etenkin osakesijoittamisessa riskit kuitenkin usein myös toteutuvat.
Hajauttamalla sekä erilaisiin sijoituskohteisiin, mutta myös ajallisesti, voi välttää riskiä, mutta sitä ei voi täysin poistaa.
Jos ette viitsi lukea ja opiskella siten, että ymmärtäisitte sijoittamista, ei kannata aloittaa.
Kannataa lentobisneksestä ja autobisneksestä pysyä erossa, tesla on siinä kiikun kaakun kannattaako enään, muut voi heittää pois.
Kun on sijoittanut osinkoja maksaviin yrityksiin, niin ei haittaa vaikka on muutaman tonnin salkku tappiolla, osinko tulot nämä paikkaa. Niitä löytyy hyviä usan markkinoilta, seuraa osake suosituksia eri paikoista ja mitä muilla sijoittajilla on salkussa, siis semmoisilla, jotka ovat vuosia sijoittaneet löytyy esim. nordnetista sharevillen keskusteluista.
Itsellä on pankki, kaivos, jotkut operaattorit esim telia. ostoslistoilla.
Jokaisen valinta, mitä ostaa.
30.000e meinaa että saat oottaa 50 vuotta että saat ees asunnon ostettua etelle.
kisanpennuissaki on isompi voitto mitä osakkeissa ellet milliä pari laita kiinni heti
kättelyssä
"Olkiluodon ykkös- ja kakkoslaitosten roottorit loppu jos yksikin roottori vielä hajoaa, laitos joudutaan pysäyttämään"
https://yle.fi/a/74-20114396
Helposti käy niin, että alkavana talvena pörssisähköstä maksetaan yli 200c/kWh ja Tulikivi kiittää.
Minä aloitin 8 vuotta sitten ja salkku on 126% plussalla 🤔 mitäköhän olet ostanut.. lähivuosina olen pääasiassa ostanut osinko osakkeita ja osinkoa tulee vuodessa nettona noin 9t. En nyt rikastumisesta tiedä mutta ihan tyytyväinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Jos missään, niin pörssiosakekaupassa korostuu nimenomaan jälkiviisauden erinomaisuus.
Nämä säännöllisesti julkisuudessa esiintyvät korkoa-korolle-laskuharjoitukset, joissa todistetaan miten sadan euron kuukausisäästöllä ja 7% korolla SINUSTAKIN tulee eläkeikään mennessä miljonääri, halusitpa tai et, harmillisen usein toteutuvat vain paperilla.
Et ole tainnut kokeilla.
Minä olen pörssiosakkeilla tienallut 6 numeroisen summan rahaa, ihan mukava lisä.
Eero Lehti on ilmeisesti rikastunut kiinteistöjä ostamalla, ja hän on ostanut niitä ympäri maailmaa.
Nyt 80-vuotiaana hän ajattelee, että hankkiutuu vielä eläissään omaisuudestaan eroon, toki jälkeen jäävälle tulee jättää se mitä hänelle kuuluu, mutta...
Ajatelkaa... tyyppi omistaa hirveät määrät kiinteistöjä... Lehtijutussa muistaakseni kerrottiin millaisia kiinteistöjä on ostanut... enkä muista kyllä nyt sitä lehteäkään jonka nettisivuilla juttu oli kokonaisuudessaan luettavissa....
Mutta siis... Rikas on. Autojakin vaikka mitä.... Liittyyks tää teidän osakesijoittamiseenne... no, ei mitenkään. Kunhan sotkin sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.
Silloin kannattaa palkata asiantuntija.
Yksi ns asiantuntija taas paikalla 😂🤣
Todellakin. Tai lopeta koko homma. EU tuollaisia tappioita tule edes pahimmalle tumpelolle eli minulle joka sika sattumanvaraisesti ostelee osakkeita. Muutenkin on hyvä tehdä inventaarioita vaikka loppuvuodesta ja myydä roskat pois.