Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on väliä sillä, onko tutkija mies vai nainen?

Vierailija
19.09.2014 |

Ja jos sillä on väliä, miksi tarjolla ei ole sitä kolmatta vaihtoehtoa?

suomen akatemia jakaa oman ilmoituksensa mukaan rahoitusta tutkimushankkeille pelkästään niiden tieteellisen laadun, innovatiivisuuden ja toteuttamiskelpoisuuden perusteella. Kuitenkin hakemukseen liittyvässä cv-mallissa (jota on pakko käyttää) ja itse hakemuskaavakkeessa on pakko ilmoittaa sukupuoli ja vaihtoehtoja on kaksi, mies tai nainen. Miten sukupuoli liittyy hankkeen tieteelliseen laatuun, innovatiivisuuteen tai toteuttamiskelpoisuuteen?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:36"]

Huippututkimus on nykyään siirtynyt yritysmaailmaan, yliopistot ovat täynnä diletanttitutkijoita. Väittäisin, että kaikkein surkein akateeminen aines on jäänyt yliopistolle hutkimaan. Väitöskirjojen taso on nykyisin surkea, väitöksen voi pahimmassa tapauksessa hutaista vuodessa.  

[/quote]

Toisaalta eipä sillä väitöskirjalla niin kauheasti väliä ole millainen on, se on vasta portti siihen että pääsee ihan oikeasti tutkimaan jotain. 

Itse tein ihan tietoisesti "huonon" väitöskirjan, eli sellaisen minkä saa helpolla kasaan. Kirjallisuuskatsaus-tyyppisen vieläpä joten ei varsinaisesti tarvinnut itse tutkia mitään edes, paitsi toisten tutkimuksia. Ainoa motiivini tehdä väikkäri yleensäkin oli että voin hakea yliopistovirkaan ja päästä tutkimaan sitä mikä kiinnostaa. Ja se tavoite toteutui.

Vierailija
22/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:26"]

Huippututkimus on nykyään siirtynyt yritysmaailmaan, yliopistot ovat täynnä diletanttitutkijoita. Väittäisin, että kaikkein surkein akateeminen aines on jäänyt yliopistolle hutkimaan. Väitöskirjojen taso on nykyisin surkea, väitöksen voi pahimmassa tapauksessa hutaista vuodessa.  

[/quote]

Toisaalta eipä sillä väitöskirjalla niin kauheasti väliä ole millainen on, se on vasta portti siihen että pääsee ihan oikeasti tutkimaan jotain. 

Itse tein ihan tietoisesti "huonon" väitöskirjan, eli sellaisen minkä saa helpolla kasaan. Kirjallisuuskatsaus-tyyppisen vieläpä joten ei varsinaisesti tarvinnut itse tutkia mitään edes, paitsi toisten tutkimuksia. Ainoa motiivini tehdä väikkäri yleensäkin oli että voin hakea yliopistovirkaan ja päästä tutkimaan sitä mikä kiinnostaa. Ja se tavoite toteutui.

[/quote]

Kyllä tuo väikkäri kuulostaa jo nollatutkimukselta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
24/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen itsekin pääosin samaa mieltä (joskin kyllä silläkin jotain arvoa on, että joku kokoaa yhteen paikkaan sen tiedon mitä ala jostain asiasta tuntee tällä hetkellä), mutta toisaalta eipä sitä mikään taho ole rahoittanutkaan. Olin sitä tehdessäni yritysmaailmassa töissä koko ajan ja tein hommaa "sivubisneksenä" iltaisin. Silloin tällöin vaan kävin yliopistolla ohjaajaa tapaamassa mutta muuten en kaivannut julkisia resursseja hommaani. 

Vierailija
25/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä taida mitään merkitystä olla rahoituksen saamisen kannalta, mutta tilastointi on aina kivaa. Ihan mutulla veikkaan sitä, että Akatemialta on joskus kysytty, että kuinka moni hakijoista on ollut naisia/miehiä ja kuinka moni apurahan saajista on ollut naisia/miehiä. Siinä sitten on laitettu joku assari laskemaan hakemuksia ja arvuuttelemaan nimien perusteella sukupuolia. Tämän jälkeen on todettu helpommaksi pyytää hakijaa laittamaan rasti oikeaan ruutuun.

Vierailija
26/26 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku halusi todistuksen siitä että väitösten taso on laskenut, ja että se olisi naisten syytä. Ei kai kukaan sellaista tutkimusta voisi tehdä, se olisi melkoinen itsemurha. Jo sen faktan kaivaminen esille että väitösten taso on laskenut selvästi, ei ole helppoa, sillä yliopistot eivät juuri harrasta tällaista oman laadun tarkkailua. No se voidaan havaita jos lukee mediasta tai Internetistä arvioijien palautteita, että taso on laskenut. Aikaisemmin ei hyväksytty alimpia arvosanoja väitöskirjalle, mutta nyt nekin menevät läpi. Muistaakseni myös Jyrki Kontio teki 2000-luvulla vertailun TKK:n tietotekniikan alan väitöskirjoista, ja kirjoitti siitä Hesarissa että suuri osa (ei suurin osa kuitenkaan) hyväksytyistä väitöskirjoista kelpaisi enintään hyväksi diplomityöksi, jos kansainvälisillä mittareilla tarkastellaan töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi