Ne, jotka lutraavat hajuvesien kanssa ja tulevat sitten terveyskeskusten ja sairaaloiden odotushuoneisiin: mitä heidän päissään oikein liikkuu?
Me allergikot ja astmaatikotkin haluaisimme hengittää, kiitos!
Kommentit (131)
Vähän niin kuin torakoiden torjuntaa...
Se haisunäätä, joka vieressäni istui, olikin aikuinen mies! Vähän sellainen ämmätyyli (ei homo), vaan jotenkin epämaskuliininen sellaisella oksettavalla tavalla.
En tiiä mikä heitä päissään vaivaa. Se mikä heitä vaivaa omassa päässään, onkin toinen juttu.
Ylipäänsä. Älkää käyttäkö voimakkaita tuoksija missään, kiitos. Ihan hirveetä mennä mihin tahansa, jossa on joku henkilö, joka on uittanut itsensä hajusteissa. Teillä ei vissii oo mitään kokemusta siitä, miltä joku allergia/yliherkkyys aiheuttaa? Ne ei kivoja oireita ne.
Homot on ok. Sen sijaan heterot "ämmät" on OKSU. Just ne jostain syystä aina lemuaa köyhälle.
Käytin voimakastakin hajuvettä vielä joskus kun olin alle 35-vuotias. Sitten meni uuteen työpaikkaan, jonka sisäilma sairastutti astmaan ja jatkuvaan nuhaan. Noista ajoista lukien ovat hajuvedet ja hiuslakat jääneet käyttämättä, koska ne käyvät henkeen. Hajustetut ihonhoitotuotteet aiheuttavat puolestaan ihottumaa.
Astmasuihkeista huolimatta olen joutunut poistumaan esimerkiksi elokuvateatterista. Hajusteella itsensä hölvännyt nuori mies tuli viereiselle istuinpaikalle. Mielestäni partavedet ovat pahimpia, seuraavalla sijalla ne lähinnä yökerhokäyttöön tarkoitetut parfyymit.
Tämä on hyvä ohje: "Suosi aamulla kevyitä päivätuoksuja: ihmisen hajuaisti on herkimmillään aamupäivästä. Illalla erilaisiin tapahtumiin tai illanviettoihin suunnatessa voit valita vahvemman, täyteläisemmän iltatuoksun. Eli ota tavaksesi käyttää esimerkiksi töissä ja arkena Eau de Toilettea, iltamenoissa parfyymia."
Ei muakaan jotkut kevyet vähäisessä määrin iholle (ei vaatteelle) laitetut eau de toilettet haittaa, ellei niitä suihkutella lähistöllä kuten esimerkiksi työhuoneessa.
Mä aina itse oletan, että he jotka tuoksuvat todella voimakkaasti hajuvesille tuoksuvat ilman niitä todella pahalle, eli ideana on peittää se oma paha tuoksu?
Minulla on päivittäistä lääkitystä vaativa astma ja yli sadan hajuvesipullon kokoelma. Yksi suihkaus paidan alle ei vaikuta millään tavalla astmaani pahentavasti, ellen nyt tieten tahtoen hengitä aerosolipilveä suoraan henkeen suihkauksen jälkeen.
On aika vaikea ymmärtää hajusteiden totaalikieltoja. Hajusteiden maltillinen käyttö kuuluu hyviin käytöstapoihin, aivan kuten kiroilemattomuus. Joillakin tuntuu olevan periaatekysymys, ettei ihminen saa tuoksua yhtään miltään. En ymmärrä, miksi moista nat*ismia ei kulttuurissamme tunnuta kyseenalaistavan. Hajuaisti on muutenkin väheksytyin aisti.
Nämä hyperallergiset hajustehysteerikot sitä paitsi istuvat siellä odotushuoneissa ihan tyytyväisenä ihmisten vieressä, joilla on kotona lemmikkejä. Minä saatan saada tällaisen ihmisen vieressä allergisia oireita, mutta ei tulisi mieleenikään alkaa heille siitä meuhkata.
Astmaatikkona kärsin todella paljon tupakanhajusta, hajuvedessä uineista ja Axea käyttäneistä kanssamatkustajista. Juuri Axen käyttäjän vierustoverina sain niin pahan astmakohtauksen, että jouduin jäämään seuraavalla pysäkillä pois. Ikävä kyllä teitä hajuherneitä on vaikea vältellä. Terveys menee mielestäni "minä minä minä haluan haista kilometrin päähän" -öykkäreiden edelle.
Onneksi nykyisessä työpaikassani on hajusteiden käyttökielto, joka koskee kaikkia kansalaisiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikkona kärsin todella paljon tupakanhajusta, hajuvedessä uineista ja Axea käyttäneistä kanssamatkustajista. Juuri Axen käyttäjän vierustoverina sain niin pahan astmakohtauksen, että jouduin jäämään seuraavalla pysäkillä pois. Ikävä kyllä teitä hajuherneitä on vaikea vältellä. Terveys menee mielestäni "minä minä minä haluan haista kilometrin päähän" -öykkäreiden edelle.
Onneksi nykyisessä työpaikassani on hajusteiden käyttökielto, joka koskee kaikkia kansalaisiuksia.
Joutuvatko karvaisten lemmieläinten omistajat kulkemaan imurikopin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Minulle toi kerran eräs tuttava joulun alla hyasintin. Hän ei tiennyt, että olen allerginen sen hajuille. Olin menettää tajuntani. Onneksi vieras oli vain lyhyellä kyläreissulla. Sen jälkeen heitin hyasintin ulos, itse puolestani lähdin kävelylle lähistölle ja jouduin menemään useita kertoja ojan reunaan ja haukkoa siellä henkeäni kuin kala kuivalla maalla. Tuntui siltä, että tukehdun. Se oli aika kamala kokemus.
Voi lumihiutaleparkaa. Jäit onneksi henkiin,
Vietkö itse koskaan mitään ystävillesi?
En ikinä palkkaisi lemuavaa ihmistä.