Ne, jotka lutraavat hajuvesien kanssa ja tulevat sitten terveyskeskusten ja sairaaloiden odotushuoneisiin: mitä heidän päissään oikein liikkuu?
Me allergikot ja astmaatikotkin haluaisimme hengittää, kiitos!
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ei kukaan tosiaan ole tuoksuyliherkkä
Espanjassa esim. Käytetään tuoksuja reilulla
Kädellä
Tämän ketjun inspiroimana kyllästän itseni kunnon parfyymilla kun menen lääkäriasemalle. Aloittajalla Tuskin on varaa yksityisen hintoihin eikä kosmetiikkaan tai parfyymiin
Korvienvälisairaus,ellei kestä tuoksuja
Kyllä hajusteista oireita saavia on niin Espanjassa kuin muissakin maissa.
Kylläpäs tästäkin on saatu riita aikaiseksi.
Minä käytän päivittäin hajuvettä. Se on yksi iloista elämässä. Onneksi en tunne ketään allergista, mutta jos tuntisin niin jättäisin tuoksun pois silloin, kun tavataan. Eräs ystäväni saa joskus päänsärkyä tuoksuista, joten laitan vain ihan vähän jotain kevyehköä tapaamisiin. Ei ole koskaan sanonut että olisin tuoksunut liikaa (olen kysynyt). En käytä tuoksua myöskään terveydenhuoltoasioinneilla (paitsi tietysti jos joutuisin vaikka yllättäen sairaalaan).
Yleensä en koskaan käytä paria, kolmea suihkausta enempää. Joku tymäkämpi tuoksu kun on kyseessä niin yksikin suihkaus riittää. Periaatteena on, että muiden ei pitäisi haistaa minun hajuvettäni paitsi ihan lähelle tullessa. En koskaan lisää tuoksua päivän aikana. Kaikki muut käyttämäni tuotteet pesu-ja huuhteluaineista kasvovoiteisiin ovat tuoksuttomia, koska en voi sietää teollisia hajusteita.
Uskon, että joidenkin nenä on turtunut siihen oman hajuveden tuoksuun, eikä sitä enää haista. Liikakäyttö vain pahentaa asiaa. Toisaalta, sanoohan jo järkikin kai, ettei hajuvettä voi suihkutella ympäriinsä useita kertoja päivässä muita häiritsemättä? Sellaista kollegaa voi minusta ihan reilusti pyytää vähentämään tuoksun käyttöä, ja jos hän pahastuu niin voi selittää miksi.
Tulin vain kertomaan, että kyllä hajuvettäkin voi käyttää muut huomioonottaen. :)
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ei kukaan tosiaan ole tuoksuyliherkkä
Espanjassa esim. Käytetään tuoksuja reilulla
Kädellä
Tämän ketjun inspiroimana kyllästän itseni kunnon parfyymilla kun menen lääkäriasemalle. Aloittajalla Tuskin on varaa yksityisen hintoihin eikä kosmetiikkaan tai parfyymiin
Korvienvälisairaus,ellei kestä tuoksuja
Sinun oma asenteesi kielii jonkinnäköisestä korvienvälisairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Blaa-blaa... Parfyymit ovat kaaaamaaaliaaaa, mutta jos joku lemuaa tupakalle, viinalle tai pazkalle & kuselle, niin ei haittaa, niinkö?
Haittaa, mutta harvinaisempaa arjessa kohdata tuo viinan, paskan ja kusen haju. Tupakan hajua kyllä kohtaa ja sekin on paha. En ole hajusteyliherkkä, mutta en pidä voimakkaista hajusteista, ne maistuu suussa.
Lapsi sai hyasintista pahan ihottuman ja kuumeen, tilanteessa jossa ei ollut aiemmin ollut mitään allergiaoireita. Se loppui siihen kun hyasintti lähti ja tuuletettiin, kaverini osasi arvella syyksi sitä, kun hänen veljellään oli tullut siitä samoja oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään lakia riko.
Sairaaloiden osastoilla on isot kieltokyltit, että tulethan tuoksuitta. Kummallisinta on että mieshoitajilla löyhkää vahvat partavedet. Astmaatikolle vahvat parfyymit käy henkeen, eikä se tukehtumisen tunne ole mukava.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa käyttää hajuvettä, niin paskon minäkin housuun Saatte haistella luonnon tuoksua nuuhkikaa siis paskaani.
Teepä tuo, ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin käyttää hajusteettomia tuotteita, jos se minusta mahdollisesti valittava hajusteyliherkkä maksaa ne mulle. Ei ole varaa ostaa kaikkia pesuaineita myös hajusteettomana. Minäkin olen allerginen ihmisten rumille naamoille ja jatkuvalle tuijottamiselle ja en minä silti vaadi niitä katselemaan seiniä tai peittämään silmänsä tms.
Hajusteeton Omo maksaa tismalleen saman verran mitä hajustettu Omo.
Etkö ymmärrä lukemaasi? Kirjoitin että MYÖS hajusteettomana. Ai että sinun mielestä kaikkien pitäisi käyttää hajusteettomia tuotteita ihan aina vain varmuuden vuoksi, että jos nyt sattuisi tulemaan vastaan jossain joku herkkänokka joka pökrää eilisen päivän dödön sipaisusta. Älä unta näe. Ei suurimman osan ihmisistä tarvi mukautua yhden tarpeiden mukaan vaan toisinpäin, se yksi saa mukautua muiden mukaan ja keksiä selviytymiskeinonsa. Laittakoon sitten varmuuden vuoksi vaikka happinaamarin sinne lääkärin vastaanotolle.
Et kai sinä samalla pesukerralla käytä molempia pesuaineita, vai miten se tulisi kalliimmaksi ostaa molemmat?
Tulee kalliimmaksi jos ei muulloin halua käyttää niitä hajusteettomia tuotteita. Ne lojuu sitten käyttämättöminä kaapissa ja lopulta pilaantuu. Minä en ainakaan osta hajusteetonta pyykinpesuainetta, shampoota, hoitoainetta, suihkusaippuaa, vartalovoidetta, käsivoidetta, kasvovoidetta yms. vain siltä varalta, että käyn ehkä kerran vuodessa tk:ssa.
eri
Sinua ympäröi tuhti hajukerros. Erotatko sinä itsekään eri tuotteiden tuoksut vai onko se yksi myrkkypilvi?
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan ihan veetuillakseen reilulla kädellä hajuvettä juurikin näitä herkkänekkuja varten. Kjäh kjäh. Kiva laukoa jotain ilkeää takaisin jos joku alkaa aukoon päätä hajusteiden käytöstä.
Minä en sano mitään, yskin vain päällesi keuhkoista limaklönttejä. Koronaa minulla ei ole, joten et ole vaarassa.
Itseidentifikaatio. Minä koen itseni kokonaiseksi vain, jos käytän hyvän tuoksuista hajuvettä. Käytän lisäksi saman sarjan suihkugeeliä ja vartalovoidetta.
Ja sillehän te valittajat ette voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä niin suomalainen ongelma kuin olla ja voi.
Asuin ulkomailla vuosikymmeniä, enkä koskaan edes kuullut mistään hajusteyliherkkyydestä.
Paluu Suomeen on ollut monessa mielessä ankeaa, perhetilanteen vuoksi tulin, mutta Suomessa on kyllä opittu tekemään ongelma asiasta kuin asiasta.
Suomessa ei kukaan, eikä mikään, saa näkyä, kuulua, haista/tuoksua, eikä maistua miltään.
Juuri näin!
Nykytiedon mukaan paras hoito allergioihin on siedätyshoito.
Koittakaa myös opetella sietämään sitä, ettette voi kontrolloida mitä kaikkia aistimuksia vastaanotatte. Mä asun landella ja välillä ärsyttää ulkona leijaileva lannan haju, mutta kestän sen, koska erilaiset hajuaistimukset nyt vaan on osa tätä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blaa-blaa... Parfyymit ovat kaaaamaaaliaaaa, mutta jos joku lemuaa tupakalle, viinalle tai pazkalle & kuselle, niin ei haittaa, niinkö?
Haittaa, mutta harvinaisempaa arjessa kohdata tuo viinan, paskan ja kusen haju. Tupakan hajua kyllä kohtaa ja sekin on paha. En ole hajusteyliherkkä, mutta en pidä voimakkaista hajusteista, ne maistuu suussa.
Lapsi sai hyasintista pahan ihottuman ja kuumeen, tilanteessa jossa ei ollut aiemmin ollut mitään allergiaoireita. Se loppui siihen kun hyasintti lähti ja tuuletettiin, kaverini osasi arvella syyksi sitä, kun hänen veljellään oli tullut siitä samoja oireita.
Lapsi tainnut katsoa viime jouluna sitä ylen joulukalenteria, missä tonttu-opettaja sairastui kuumeeseen hyasintista. Hänkin parani, kun vietiin kukka pois. :) Sama ajoitus vaan taisi olla.
Hajusteyliherkkyydestä vähintään puolet on päänsisäistä. Joten opettele hoitamaan ”allergiasi” ja suvaitsemaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Olin astman vuoksi päivystyksessä yön yli. Aamulla tuli kierrolla ollut lääkäri ja halusi kuunnella minun keuhkot, mutta piti kieltää häntä tulemasta lähelle. En tiedä mikä siitä lemusi, varmaan Axea tai vastaavaa.
No huhhuh. Mitenhän se sinun mummosi kesti haravoida pois lehmänpaskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin käyttää hajusteettomia tuotteita, jos se minusta mahdollisesti valittava hajusteyliherkkä maksaa ne mulle. Ei ole varaa ostaa kaikkia pesuaineita myös hajusteettomana. Minäkin olen allerginen ihmisten rumille naamoille ja jatkuvalle tuijottamiselle ja en minä silti vaadi niitä katselemaan seiniä tai peittämään silmänsä tms.
Etkö ymmärrä lukemaasi? Kirjoitin että MYÖS hajusteettomana. Ai että sinun mielestä kaikkien pitäisi käyttää hajusteettomia tuotteita ihan aina vain varmuuden vuoksi, että jos nyt sattuisi tulemaan vastaan jossain joku herkkänokka joka pökrää eilisen päivän dödön sipaisusta. Älä unta näe. Ei suurimman osan ihmisistä tarvi mukautua yhden tarpeiden mukaan vaan toisinpäin, se yksi saa mukautua muiden mukaan ja keksiä selviytymiskeinonsa. Laittakoon sitten varmuuden vuoksi vaikka happinaamarin sinne lääkärin vastaanotolle.
Et kai sinä samalla pesukerralla käytä molempia pesuaineita, vai miten se tulisi kalliimmaksi ostaa molemmat?
Tulee kalliimmaksi jos ei muulloin halua käyttää niitä hajusteettomia tuotteita. Ne lojuu sitten käyttämättöminä kaapissa ja lopulta pilaantuu. Minä en ainakaan osta hajusteetonta pyykinpesuainetta, shampoota, hoitoainetta, suihkusaippuaa, vartalovoidetta, käsivoidetta, kasvovoidetta yms. vain siltä varalta, että käyn ehkä kerran vuodessa tk:ssa.
eri
Sinua ympäröi tuhti hajukerros. Erotatko sinä itsekään eri tuotteiden tuoksut vai onko se yksi myrkkypilvi?
No enpä erota kun tuotteet kuuluvat pääsääntöisesti samaan sarjaan tai sisältävät yhteensopivia tuoksuja. Tämäkin olisi saattanut selvitä sinulle jos olisit vaivautunut lukemaan seuraavan vastauksen. Ja tiedoksesi, kaikki hajustetut tuotteet ei tuoksu kilometrin päähän. Varsinkin ihonhoitotuotteissa valitsen vain miedosti hajustettuja. Useimmat täysin hajusteettomat tuotteet, etenkin ihovoiteet, haisevat minun nenään todella etovalle. Kai minullakin on sentään oikeus valita itselleni sopivimmat tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa työnantaja olla varovainen kun teitä yliherkkiä palkkaa. Joutuu koko työyhteisö pomppimaan teidän mielen mukaan. Ja asiakkaat mahdollisesti myös. Ja palvelualalla ette voi olla siellä eikä siellä töissä, koska hajut. Ja taitaa löytyä muitakin herkkyyksiä. Johon koko muun maailman tulee reagoida.
Seuraavaksi kun haetaan työntekijää, taidankin laittaa haastatteluun hajuvettä ylleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
No enpä erota kun tuotteet kuuluvat pääsääntöisesti samaan sarjaan tai sisältävät yhteensopivia tuoksuja. Tämäkin olisi saattanut selvitä sinulle jos olisit vaivautunut lukemaan seuraavan vastauksen. Ja tiedoksesi, kaikki hajustetut tuotteet ei tuoksu kilometrin päähän. Varsinkin ihonhoitotuotteissa valitsen vain miedosti hajustettuja. Useimmat täysin hajusteettomat tuotteet, etenkin ihovoiteet, haisevat minun nenään todella etovalle. Kai minullakin on sentään oikeus valita itselleni sopivimmat tuotteet.
Ihonhoitotuotteet tuoksuvat hyvin miedosti ja ovat miellyttäviä tuoksuja. Ainoan poikkeuksen tekee Ruohonjuuren ja muiden ekosössötysten vahvat tuoksut - huulirasvasta alkaen.
Se on tietysti ikävää kun joku saa oireita tuoksuista, jopa pahoja oireita. Mulla haisee kainalot pistävälle hielle ellen käytä deodoranttia. Itse tykkään että siinä on joku mieto tuoksu. Kaikki menee nykyisin vähemmistön ehdoilla vai onkohan haju yliherkkyyttä enemmällä kuin yhdellä tai kahdella sadasta?
Tänään olen jo kohdannut monta haisevaa suomalaista: kaupassa, kirjastossa, ulkona. Nuoria miehiä. Jokin mättää pahasti, ellei tajua haisevansa, tai piittaa muista. Haisevat monen metrin päähän. Yhtä hyvin voisivat kirjoittaa otsaansa, ettei kaikki ole kunnossa.
Voi myös olla, että näiden nuorten miesten/poikien äideillä, sikäli kun hoitavat pyykinpesun, on jokin ongelma. Eivätkä jälkeläisensä vielä tajua manifestoivansa sitä ympäriinsä.
Nytkin vierelläni istuva poika HAISEE. Aika kurja lapselle, ellei aikuinen viitsi huolehtia puhtaudesta, vaan yrittää peittää sitä halpojen hajusteiden liikakäytöllä... Ketä he yrittävät huijata?
No eikö voida sopia, että sopiva parfyymimäärä on 1-2 suihkausta?