Nyt mun äidinvaisto sanoo että kaikki ei oo ihan niin kuin pitää. Poika alkanut valittamaan ennen kouluunlähtöä pahaa oloa.
Viime viikolla soitti koulusta, että oksettaa. Lähti kotiin ja käytin heti testissä. Nega oli ja poika meni takas kouluun. Torstai-iltana tuli sanomaan että on hirveän kipeä maha. Poika ei kuitenkaan osannut tarkemmin kuvata kipua tai kohtaa. Tuli kuulema yhtäkkiä ihan koko mahaan. Vähän ihmettelin mutta annettiin jäädä varuiksi kotiin perjantaina. Poika oli kuitenkin ihan tavallinen eikä vaikuttanut yhtään sairaalta. Äsken ruoalla valitti että on taas vähän huono olo. Juttelin pojan kanssa ja sanoin että varaan ajan terkkarille että voi olla jotain allergiaa kun on jatkuvasti maha kipeenä. Hän selvästi hätääntyi ja alkoi selittämään että ei oo niin kipeä olo. Kysyin että onko siellä koulussa sitten jotain mikä harmittaa. Kovasti väitti että ei ole mutta kiireesti lähti omaan huoneeseen. Ei kuulema jaksa puhua koulusta viikonloppuna.
Terkkarille otan huomenna yhteyttä. Oli mitä vaan, saa varmasti tuon teinin paremmin puhumaan kuin minä.
Kommentit (34)
Poikaa varmaan kiusataan koulussa :(
Tai sitten joku muu läheinen aikuinen voisi saada pojan kertomaan. Usein lapset, varsinkaan teinit, eivät ihan helpolla vanhemmille kerro. Näkee kyllä että joku vaivaa mutta mitään ei puhuta. Toisaalta nyt poika tietää, että sulla on jo epäilys, niin sekin voi rohkaista kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo noinhan niitä lapsia kasvatetaan. Kun ei itse jaksa lykätään ongelma seuraavalle. Hyvä hyvä
Sinustako olisi parempi että jättäisin asian selvittämättä kun lapsi välttelee koko asiaa? Mun mielestä se just silloin pitää selvittää. Selvästi nyt joku painaa mieltä. Ap
Onko se aina yksi ja sama kirjoittaja, jonka lapsella on milloin mitäkin ongelmaa ja traumaa olevinaan? Lapsen ikä ja ongelmat vain aina vaihtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Poikaa varmaan kiusataan koulussa :(
Tätä pelkään itsekin.. :/ ap
Ei ole kavereita? Kiusataan?
Kotona tapahtunut jotain?
Joku häntä nyt ahdistaa. Oletko puhunut pojan opettajan kanssa tuosta, että on kipuja?
Vierailija kirjoitti:
Kotona tapahtunut jotain?Joku häntä nyt ahdistaa. Oletko puhunut pojan opettajan kanssa tuosta, että on kipuja?
Kotona on kaikki ihan tavallisesti. Opettajalle en ole vielä mitään sanonut. Voisi kyllä olla ihan hyvä idea vähän kysellä sieltä suunnalta, miten koulu lähtenyt sujumaan. Toisaalta en tiedä kun on uusi koulu ja uudet opet, että onko opetkaan vielä niin perillä pojan tilanteesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona tapahtunut jotain?Joku häntä nyt ahdistaa. Oletko puhunut pojan opettajan kanssa tuosta, että on kipuja?
Kotona on kaikki ihan tavallisesti. Opettajalle en ole vielä mitään sanonut. Voisi kyllä olla ihan hyvä idea vähän kysellä sieltä suunnalta, miten koulu lähtenyt sujumaan. Toisaalta en tiedä kun on uusi koulu ja uudet opet, että onko opetkaan vielä niin perillä pojan tilanteesta. Ap
Poika on aloittanut uudessa koulussa? Johtuu varmaan siitä.
Itsellä ei ollut kiusaamista, masennusta oli. Halusin myös kokeilla, onnistuuko lintsata, ihan kokeilunhalun takia. En ollut ennen lintsannut ja se tuntui jännältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo yläasteella. Tuttuja kavereita kuitenkin on luokka täynnä. Ennen ei ollut mitään ongelmia mennä kouluun, mutta nyt jotain on. Ap
Kiusaaminen voi olla syynä. Kun itseäni kiusattiin koulussa, niin aamuisin oli usein oksettava olo, aamiainen ei maistunut enkä olisi halunnut lähteä kouluun. Välillä koulussakin meni maha sekaisin. Nyt siis olen jo päälle 30, mutta muistan tämän tosi elävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo yläasteella. Tuttuja kavereita kuitenkin on luokka täynnä. Ennen ei ollut mitään ongelmia mennä kouluun, mutta nyt jotain on. Ap
Jännittää uusia opettajia? Pelkää ysejä tai kaseja? Tuliko luokalle uusia oppilaita? Niiden kanssa vaikea olla tai jännittää? Ihastunut?
Uusi koulu ja kaikilla on omat kaverinsa. Voi olla että on joutunut joittenkin silmätikuksi. Surku sentään. Yritä selvittää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ollut kiusaamista, masennusta oli. Halusin myös kokeilla, onnistuuko lintsata, ihan kokeilunhalun takia. En ollut ennen lintsannut ja se tuntui jännältä.
Alapeukku? Kerroin mitkä syyt oli omalla kohdallani saman ikäisenä. Mikä siinä mättää?
Kannattaa kuitenkin poissulkea fyysisetkin vaivat ennen kuin aletaan epäilemään kiusaamista, masennusta ja sen semmoista. Minulle puhkesi vatsaongelmia teini-iässä ja kivut sekä laihtuminen laitettiin heti teinitytön oikuttelun syyksi, eikä kukaan aikuinen oikein ottanut niitä tosissaan.
oon aika varma että 100% koulukiusaamista. Itse käyttäydyin ihan samalla tavalla ettei tarvitsisi mennä kouluun kiusaajien keskelle... mutta koskaan ei asiasta kellekään puhuttu. Toivottavasti se vaikenemisen kulttuuri ei jatku enää vaan saisitte pojan puhumaan! :(
Sulje hyväksikäyttökin pois. Kysy suoraan.
1. Ole kaikkitietävä kertoja
2. Kerro se mammapalstalla
Joo noinhan niitä lapsia kasvatetaan. Kun ei itse jaksa lykätään ongelma seuraavalle. Hyvä hyvä