Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä Joensuun keskustasta?

Vierailija
18.09.2014 |

Hei!
Olen 45-vuotias nainen ja olen muuttamassa töiden perässä loppuvuodesta Joensuuhun. Kaupunki on minulle aivan uusi, joten kaipailisinkin vinkkejä keskustan harrastusmahdollisuuksista. Olen liikunnallinen, mutta myös kulttuuri ja luova toiminta kiinnostaa. Olisi mukava kuulla myös mielipiteitä ja kokemuksianne Joensuun keskustan alueesta ja palveluista! Onko keskusta viihtyisä? Otan vastaan myös vinkkejä hyvistä ja käymisen arvoisista paikoista Joensuussa! Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustassa on monipuoliset liikuntamahdollisuudet kävelymatkan päässä. Ryhmäliikuntatunteja tarjoaa kansalaisopisto, itä-suomen liikuntaopisto eli islo ja monet kuntosalit, ihan keskustan tuntumassa. Jokivartta pitkin pääsee lenkkeilemään ja uimahalli löytyy. Uimahallin takaa pääsee kivoille metsälenkeille. Kulttuurista voi nauttia mm. kaupunginteatterin ja -orkesterin toimesta, museokin löytyy. Musiikkia on tarjolla laidasta laitaan ja penkkiurheilijallekin löytyy tarjontaa. Keskusta on viihtyisä ja sitä kehitetään edelleen. Taitokortteli keskustassa tutustuttaa mm käsityöläisten antiin. Kesäisin jokivarren alue ja tori kuhisevat elämää ja toimintaa, tulet varmasti viihtymään täällä. Tervetuloa! :)

Vierailija
2/17 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kaunis kaupunki. Keskustassa tosin ajaminen perseestä koska tasa-arvosissa aina pattitilanne.

t: stadilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt kauneudella kehuis. Ihmiset ovat hirveen kiinnostuneita sun tekemisistä ja olemisista...( kateellista porukkaa)
Kaukana kaikesta sinne on mentävä. Kivempiäkin paikkoja on asuin siellä 7 vuotta ja se riitti...

Vierailija
4/17 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut siellä opiskelut vastikään (kotoisin Helsingistä) ja ensivaikutelma on todella positiivinen. Odotin jotain ankeaa ja näivettynyttä mestaa, mutta minusta Joensuussa on paljon viehättäviä paikkoja. Kompakti, kaunis, helposti haltuunotettava kaupunki. Liikuntamahdollisuuksiin en ole vielä ehtinyt hirveästi paneutua, mutta ainakin frisbeegolf-ratoja on paljon, jos tykkää puistoissa rennosti liikkua :) Vähän ohkaiseksi jää nyt tää mun vinkkilista, mutta tervetuloa Joensuuhun! Utran saarella olen pyörähtänyt ulkoilemassa ja pyörällä ottanut haltuun lähiseutuja. Jos on auto, niin kannattaa suunnata Kolille tai muihin lähiseuduilla sijaitseviin kohteisiin patikoimaan. Pyörä on ehdoton kaupungissa liikkumisen väline. Taitokorttelissa sijaitsee kiva (ja helsinkiläisittäin superedullinen) kahvila ja Surakan baarista saa brunssia la ja su.

Vierailija
5/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin todella kompakti kaupunki, jopa pieni keskustaltaan (ja minä olen alunperin pikkukaupungista). Kaavoitus hassun viivoittimella vedettyä, mutta eipähän pääse keskustassa eksymään mihinkään sokkeloihin. Arkkitehtuuri ei silmiä hivele, mutta ihan mukavaa luontoa löytyy. Ok uima-halli, kuntosalit, lenkkipolkuja ihan keskustan lähettyvillä. Tykkäät varmaan Taito-korttelista ja teatterista, kirjastokin on isohko.

Vierailija
6/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta on pikkukaupunkimainen. Ei sellaisia umpikortteleita, vaan pienkerrostaloja. Rakennuskanta enimmäkseen hirveää... Tietysti pari kaunista paikkaa keskustasta löytyy. Yliopiston ansiosta kaduilla kulkee nuoria ja kauniita ihmisiä.

Vierailija
7/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin pääkaupunkiseudulta ja olen viihtynyt. Joki tuo oman piirteensä ja kaikki kulkevat pyörällä, kun etäisyydet ovat niin pienet.

Vierailija
8/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kesällä Joensuussa, olen Helsingistä. Torin Marttakahvilasta saa maan parhaat karjalanpiirakat munavoilla. Ja muutkin leivonnaiset torilla ja kauppahallissa on todella meheviä! Ja ihmiset olivat mukavia.

Vierailija
9/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala kaupunki. Jopa Helsingissä ollaan enemmän ystävällisiä!

Vierailija
10/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis mutta pieni kaupunki. Harrastusmahdollisuudet on ihan ok kaupungin kokoon nähden. Huono puoli on se, että PKO on vallannut koko kaupungin eli mitään uniikkia kahvilaa / ravintolaa / pubia / baaria on hankala löytää tai sitä ei ole. Ei kannata asua 1-2 km keskustaa pidemmällä. Ja Joensuussa ihmiset juttelevat, tuntemattomillekin.. pientä 'maalaissmall talkkia' :) ! toisin kuin Helsingissä.  Ihmiset siellä ehkä luottaa enemmän toisiinsta (paitsi jos olet ulkomaalainen)

Vierailija
11/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten missä tahansa pienemmässä kaupungissa, on aivan oleellista asua keskustassa. Joensuussa se on vieläpä hyvin eläväinen, koska kaupungissa on yliopisto! Nuorten aikuisten parissa kuulee vieraita kieliä ja stadia ja muita murteita ainakin yhtä paljon kuin karjalaa.

Vierailija
12/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 23:43"]

Erittäin kaunis kaupunki. Keskustassa tosin ajaminen perseestä koska tasa-arvosissa aina pattitilanne.

t: stadilainen

[/quote]

Et ole tosissasi, mutta kiitos tästä, sain päivän parhaimmat naurut tähän mennessä. Helsinkiläiset aina kehuvat ajotaidoillaan, mutta nähtävästi eivät osaa muita kun valoristeyksiä. Mites ohittaminen sujuu sinulta, jos käytössä onkin vain yksi kaista, eikä kaksi niinkuin kehällä? ;)

Vierailija
13/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:06"]

Kaunis mutta pieni kaupunki. Harrastusmahdollisuudet on ihan ok kaupungin kokoon nähden. Huono puoli on se, että PKO on vallannut koko kaupungin eli mitään uniikkia kahvilaa / ravintolaa / pubia / baaria on hankala löytää tai sitä ei ole. Ei kannata asua 1-2 km keskustaa pidemmällä. Ja Joensuussa ihmiset juttelevat, tuntemattomillekin.. pientä 'maalaissmall talkkia' :) ! toisin kuin Helsingissä.  Ihmiset siellä ehkä luottaa enemmän toisiinsta (paitsi jos olet ulkomaalainen)

[/quote]

Kannattaa avata silmät, niin löytyy niitä uniikkeja kahviloita. Seuraavat on täysiä helmiä, parempia ei löydy edes sieltä stadista: Houkutus, Hyve ja Pahe, Kauppaneuvoksen Kahvila ja Ravintola Kerubi.

Vierailija
14/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skinheadit hallitsevat täällä katuja ja hakkaavat ulkomaalaisia ja suomalaisia. Minutkin hakattu kolmesti puolen vuoden sisällä. Poliisia ei kiinnosta. Keskustassa pyörii väkivaltaisia alkoholisteja häiriköimässä. Kyttäys- ja kateuskulttuuri kukoistaa vahvana. Työttömyys suomen pahinta. Tässä vain muutamia syitä pysyä kaukana tästä paskasta.

Vierailija
15/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kovasti Joensuusta. Olen asunut koko ikäni Helsingissä, mutta vierailen siellä säännöllisesti. Mukava pieni ja vieraanvarainen kaupunki. Houkutus ja Hyve ja pahe saa palaamaan aina uudestaan.

Vierailija
16/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skinheadit hallitsevat täällä katuja ja hakkaavat ulkomaalaisia ja suomalaisia. Minutkin hakattu kolmesti puolen vuoden sisällä. Poliisia ei kiinnosta. Keskustassa pyörii väkivaltaisia alkoholisteja häiriköimässä. Kyttäys- ja kateuskulttuuri kukoistaa vahvana. Työttömyys suomen pahinta. Tässä vain muutamia syitä pysyä kaukana tästä paskasta.

Terveisiä sinne 90- luvulle!

Vierailija
17/17 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Joensuussa kohta 20 vuotta. Enkä kyllä allekirjoita sitä, että täällä jutellaan tuntemattomille ja jos joku tulee juttelemaan, niin kysessä on joko hullu tai humalainen :) Muutenkin ollaan aika sisäänpäin kääntyneitä ja totuttu elämään omissa oloissa. Erilaisuutta ei välttämättä hyväksytä samalla tavalla kuin isommassa kaupungissa, mutta ihan rauhassa keskustassa saa kulkea. Tämä on yliopistokaupunki, mikä näkyy siinä, että opiskelijoita on paljon. Ei täällä olisi mitään elämää ilman yliopistoa. Maaseutuahan tämä on ja se näkyy kyllä katukuvassa ja asenteissa :) Venäläisiä käy ostoksilla jonkun verran, mutta ei mitään verrattuna Imatraan ja Lappeenrantaan.

Pyörätiet on hyvät 'joka paikkaan'. Jos asuu keskustan ulkopuolella, ei kannata turvautua julkiseen liikenteeseen (kulkee huonosti). Täällä on tosi hyvät ulkoilumahdollisuudet eli luonto ja vesi on lähellä. Löytyy useita kuntosaleja ja ohjattua liikuntaa. Löytyy iso sisäurheiluhalli, jossa mahtava kiipeilyseinä. Kulttuurin suhteen ehkä hieman köyhää, joten pettymys voi tulla, jos on tottunut käymään paljon teatterissa ja näyttelyissä.

Jotenkin sellainen fiilis on tullut, että Joensuussa vähän jälkijunassa tullaaan ihan kaikkeen muuhun paitsi PKO:n suhteen. Yleensä kaikki PKO:n uudet konseptit testaaaan ensin Joensuussa ja jos menestyy täällä, niin menestyy missä tahansa (tämän on ihan tosi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi