Teini ehdotti kuohdunpoistoleikkausta, kun hormonit eivät auta vaikeisiin kuukautisiin
Poistetaanko nuorilta edes kohtuja? Yhdistelmäehkäisypillerit vain lisäsivät kipuja ja vuotoja.
Kommentit (84)
Kohtu tutkitaan alakautta ultralaitteella. Ei tarvita kuin tottunut lääkäri joka katsoo polyypit ymsylimääräiset asiat kohdussa, ja jos tarvetta on sittten ehkä mangneettiin jne..
Rohkeasti vain vaatimaan tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö teini gynekologilla vai yleislääkärillä?
Onko hän saanut kipulääkkeitä? Outoa että kivut ja vuodot lisääntyivät.Kouluterveydenhoitaja määräsi pillerit, ja reseptit kipulääkkeisiin löytyy. Kipulääkkeet eivät kyllä niukenna runsaita kuukautisia.
-ap
Hoitaja ei voi määrätä lääkkeitä.
No jaa, joku ne määräsi. Vanhemmille ei kerrota kaikkea, koska _yksityisyys_
-ap
Mä en saa vieläkään kohdunpoistoa ja täytän 48v. Vaan caprilonia patistetaan syömään runsaisiin kuukautisiin. Mikään rauta ei sovi ja ikuinen anemia on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Eikö pelkkä munasarjojen poisto ole mahdollinen? Varmasti helpompi ratkaisu kuin koko kohdun pois ottaminen.
Tajuatko mitä tapahtuu jos koko estrogeenieritys sammutetaan ja mitä seuraamuksia sillä on naisen terveydelle? Ja minkälainen olo siitä tulee? Arvelen että et tiedä, muuten et ehdottelisi moisia puoskarikonsteja.
Vaihtoehtoja löytyy, nyt vain rohkeana sinne lääkäriin vaikka maksaisi. Teiniltä on mun mielestä liian aikasta alkaa elmiä poistaa, ellei ole ihan pakko.
Haaveilin runsaiden kuukautisten takia kohdunpoistosta teininä. Onneksi ei poistettu, olen nyt onnellinen äiti x 2. Toivottavasti tyttärellesi löytyy toimivaa ja tilannetta helpottavaa hoitoa. Itselläni auttoi ensin pillerit ja synnytysten jälkeen hormonikierukka.
En tajua miksi evoluutio on kehittänyt naaraiden riesaksi tämän helvetillisen vuotamissysteemin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään poisteta.
Outoa, että jätetään vuotamaan kuiviin, jos toimiva hoito on mahdollinen.
-ap
Lääkärit luulevat, että kaikki haluavat lapsia.
Onko Cerazettea kokeiltu, monilta loppuvat vuodot kokonaan? On joku uudempikin valmiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Eikö pelkkä munasarjojen poisto ole mahdollinen? Varmasti helpompi ratkaisu kuin koko kohdun pois ottaminen.
Tajuatko mitä tapahtuu jos koko estrogeenieritys sammutetaan ja mitä seuraamuksia sillä on naisen terveydelle? Ja minkälainen olo siitä tulee? Arvelen että et tiedä, muuten et ehdottelisi moisia puoskarikonsteja.
Kerrohan, ja sivistä minua.
Kannattaa lukea netistä haittavaikutuksia, jos jotain poistetaan, siellä lukee hormonipuutokset ja joillakin vanhana dementia(?). Ennenaikaiset vaihdevuodet niille joilta on aikaisin poistettu tai onko normaalia hormonitoimintaa lainkaan sitten nuorella. Voisiko gynekologi määrätä hänelle kipuihin täsmälääkkeen joka rentouttaa vatsaa ja vie kipua, vaikkei se olekaan tae mistään. Osa voi joutua jäämään kotiin tai etäopiskelu.
Gynekologille ajanvaraus ehdottomasti. Määrätyt pillerit ei mahdollisesti sovi. Kannattaa ainakin kokeilla toista merkkiä ja poissulkea endometrioosi.
Todella huono provo. Lapsi halutaan steriloida ilman että on edes käyty kertaakaan lääkärillä. Todella mauton juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän saanut kipulääkkeitä? Outoa että kivut ja vuodot lisääntyivät.Kouluterveydenhoitaja määräsi pillerit, ja reseptit kipulääkkeisiin löytyy. Kipulääkkeet eivät kyllä niukenna runsaita kuukautisia.
-ap
Hoitaja ei voi määrätä lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vuotoa voi vähentää ibuprofeenilla. Auttaa tietysti myös kipuun. Turvallinen mutta riittävän iso annos selvitettävä lääkärin kanssa.
Miksi tuota on alapeukutettu? Toimii kyllä hyvin, ibuprofeenilla minäkin hoidin vaihdevuosissa kovaa vuotoa. Ohiksena siis kommentoin.
Lisäksi on juuri vuodon hillitsemiseen käytettäviä lääkkeitä kuten Caprilon.
Suosittelen käymään gynekologilla uudelleen ja pohtimaan vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään poisteta.
-ap
Onko Cerazettea kokeiltu, monilta loppuvat vuodot kokonaan? On joku uudempikin valmiste.
Ei ole kokeiltu, mutta lääkäri tuskin antakaan suvun sairaushistorian takia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan, ja sivistä minua.
Vaihdevuodet siitä seuraa. Sitäkö haluat teini-ikäiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Menkää nyt kipin kapin oikealle lääkäriile eli tässä tapauksessa gynekologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään poisteta.
-ap
Onko Cerazettea kokeiltu, monilta loppuvat vuodot kokonaan? On joku uudempikin valmiste.Ei ole kokeiltu, mutta lääkäri tuskin antakaan suvun sairaushistorian takia.
-ap
Vielä surkeampaa provoilua. Vie lapsi lääkäriin äläkä provoile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään poisteta.
-ap
Onko Cerazettea kokeiltu, monilta loppuvat vuodot kokonaan? On joku uudempikin valmiste.Ei ole kokeiltu, mutta lääkäri tuskin antakaan suvun sairaushistorian takia.
-ap
Suvun sairaushistoria ei estä e-pillereitä?
ei saa kirjoitti:
En usko, että saa, kun en itse edes päälle kolmekymppisenä transmiehenä onnistu saamaan tuota operaatiota. Pitää kai lähteä ulkomaille rahatukon kanssa...
Mikset muka? Jos olet prosessin läpi käynyt ja saanut diagnoosin, sen mukana tulee koko paketti, myös kohdunpoisto. Tiedän kun olen sen itse läpi käynyt. Kohtu ja munasarjat lähtee ihan psykiatrin lähetteellä että paukahtaa heti kun sinut on maistraatissa pantu miehenä kirjoihin ja kansiin, ei niiden kanssa sen jälkeen tarvi enää elää.
Ottaa päähän kun transsukupuoliset itse on joka paikassa vinkumassa marttyyrina ja levittämässä väärää tietoa. Jos sinä et muka kohdunpoistoa saa, et ole saanut myöskään diagnoosia. Et ole luultavasti myöskään käynyt prosessia läpi, tuskin olet sinne edes hakenut. Pidä turpa kiinni ja hoida asiasi kuntoon niin pääset kohdustakin eroon, ei sen takia tarvi ulkomaille mennä.
Mä sain 18-vuotiaana hormonikierukan tuosta syystä.