Miksi tahattomasti lapsettomat saavat käyttäytyä niin huonosti?
Kertokaa joku. Jokainen kohtaa elämässään vastoinkäymisiä. Läheisten kuolemia, sairastumisia, pitkäaikaista työttömyyttä. Kuitenkaan mikään näistä ei "oikeuta" samanlaiseen veemäiseen käytökseen kuin tahattomasti lapsettomilla. He saavat hyppyyttää lähipiiriä, laukoa kaikkea p*askaa, ajatella hirveitä asioita lapsen saaneista. Olla aivan uskomattoman hankalia.
Kysynkin siis, mistä on tullut tällainen yhteisymmärrys, että lapseton saa käyttäytyä ikävällä tavalla? Ajatuksia, keskustelua? Mitä itse sietäisitte tahattomasti lapsettomilta, mitä ette?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, yhden ihmisen (sinun) kokemus kertoo tasan yhden ihmisen kokemuksesta ja yhdestä tahattomasti lapsettomasta.
On älytöntä yleistää sitä tyyliin "näin käyttäytyvät lapsettomat ihmiset".
AP'lle pointsit aloituksesta. Tämähän eskaloitui ihan kivasti.
Nyt olisi kiva tietää kuinka moni vastaajista on näitä lapsettomia?
Veikkaan, että aika moni. Olisi kyllä kiva saada keskustelua nimenomaan sieltä lapsellisten puolelta, joilla on kokemusta hankalista lapsettomista. Nyt vastaajat vaikuttavat tosiaan olevan lähinnä lapsettomia.
Ap
Älä veikkaile ja yleistä.
Minä olen ollut lapsetn ja nykyään lapsellinen. Silti en ole kenellekään vi..tttuilluit enkä ansaitse tuollaista sinunkaan puolelta. Kaikki lapset on vaivalla tekemällä tehty ja kenellekään en ole asiasta kertonut oman perheen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on myös että juhlakutsuun on sallittua laittaa "Lapset eivät tervetulleita". Mutta ilmoitapa että "ei lapsettomia paikalle , kiitos", saat hirveät vihat päällesi.
Miksi sä lähettäisit tuollaisen kutsun lapsettomille? Etkö voisi vain jättää kutsumatta?
No ajattelepa vaikka lapsen synttäreitä. Sinne on aika pakko kutsua myös se lapseton täti.
Jos ei kutsuta, loukkaantuu verisesti. Jos kutsutaan samaan aikaan kun muut perhetutut joilla on lapsia, loukkaantuu, koska #lapset.
No okei, jatkan vielä. Tuo lapset synttärit on huono esimerkki, mutta sama pätee kaikkiin kissanristiäisiin joita järjestetään.
”Kaikkiin” aina ja ikuisesti. Tämä on todella rasittava puhetapa esim riidoissa, ”sinä aina” jne.
Ymmärrä, että sinä yleistät. On voinut olla tällainen tilanne, mutta se ei tarkoita että aina ja kaikki.
Jos haluat rakentavasti käsitellä asiaa, niin pohdi vain kyseistä tilannetta, yleistämättä sitä yleisemmäksi ongelmaksi.
Voi olla, että syitä saattaa alkaa löytyä vaikkapa myös sinun puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, yhden ihmisen (sinun) kokemus kertoo tasan yhden ihmisen kokemuksesta ja yhdestä tahattomasti lapsettomasta.
Veikkaan, että aika moni. Olisi kyllä kiva saada keskustelua nimenomaan sieltä lapsellisten puolelta, joilla on kokemusta hankalista lapsettomista. Nyt vastaajat vaikuttavat tosiaan olevan lähinnä lapsettomia.
Ap
Minä olen ollut lapsetn ja nykyään lapsellinen. Silti en ole kenellekään vi..tttuilluit enkä ansaitse tuollaista sinunkaan puolelta. Kaikki lapset on vaivalla tekemällä tehty ja kenellekään en ole asiasta kertonut oman perheen ulkopuolella.
Tässä näkyy juuri sellaista passiivis-aggressiivista vihaa, josta puhun. Eli postauksesi vain vahvistaa käsitystäni, että OSA lapsettomista on todella itsekeskeisiä ja hankalia ihmisiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuulkaa on lähipiirille aika raskasta, jos pelkkä lapsia sivuava puhe aiheuttaa toisessa vihaa ja itkukohtauksia. Ja varmasti on niitä, jotka pystyvät käsittelemään lapsettomuuttaan paremmin. Olen kuitenkin kuullut, että ei tämä mikään ainutlaatuinen ilmiö ole, jossa lapseton alkaa ladella sääntöjä mm. sallituista puheenaiheista.
Ap
Yllättävän paljon täällä on muuta väitetty, vaikka palstalla on ollut tosi paljon aloituksia, joissa tahattomasti lapsettomat valittavat, kun jo pelkkä lapsista mainitseminen saa kyyneleet silmään ja että ovat kateellisia ja katkeria, kun kaikilla muilla on lapsia ja itsellä ei, ja että pitäisikö laittaa välit poikki ystäviin sen takia, kun ei kestä katsoa päivityksiä lapsista, kun oma syli on jäänyt tyhjäksi.
Vastaavasti ollut myös puhetta siitä, että eivät kestä mitään lapsia sivuavia puheenaiheita, minkä takia lapselliset ei sitten voi puhua perheestään ollenkaan tai tietoisesti välttelevät tämän lapsettoman seuraa ollakseen loukkaamatta tämän tunteita puhumalla edes vahingossa vauvoista.
En väitä, että nuo kaikki kateellisuutta ja katkeruutta muiden lapsista tuntevat ovat huonotapaisia, mutta että jos ihmiset ovat tietoisia tuosta kateellisuudesta ja katkeruudesta, niin väkisinkin tulee rajattua puheenaiheita ja jopa tapaamisia (perheellisten puolelta) ettei vahingossakaan sitten loukkaisi tätä yhtä. Tällöin on kyllä perheellisten puolelta huonotapaisuutta, mutta että jokuhan sen perheellisten ylivarovaisen käytöksen on aiheuttanut.
Sanon myös, että meillä on suvussa yksi pari (setä ja hänen puolisonsa), joka ei koskaan toiveista huolimatta saanut lapsia, mutta eivät koskaan käyttäytyneet huonosti vaan nauttivat meistä lapsista ja kun minä sain esikoiseni, tulivat mielellään käymään ja leikkivät lapsen kanssa. Minua itseäni vaan suretti, kun vain parisenkymmentä vuotta vanhan vauvakirjan sedän puolisolta, kun oli niin ilmiselvää, että oli aikoinaan sen itseään varten ostanut :/ En ottanut asiaa puheeksi vaan kiitin kauniisti, vaikka saman tiedon saa nykyään netistä ja vähän ajantasaisempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi haluat vain sellaista keskustelua, joka vahvistaa alkuperäistä käsitystäsi?
Noh, minulla on lapsia, eikä minulla ole kokemusta tällaisesta. Tunnen lapsettomia, ja he ovat aivan asiallisia ihmisiä. Eli olisikohan kuitenkin yksilökohtaista, eikä niin että ”lapsettomat ovat tällaisia”.
Tai miksei yhtä hyvin kävisi kokemukset lapsettomilta, joilla olisi kokemusta hankalista lapsettomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä näkyy juuri sellaista passiivis-aggressiivista vihaa, josta puhun. Eli postauksesi vain vahvistaa käsitystäni, että OSA lapsettomista on todella itsekeskeisiä ja hankalia ihmisiä.
Ap
Kuten myös OSA lapsia omaavista ihmisistä on hyvin itsekeskeisiä ja hankalia ihmisiä. Siinä sulle passiivisaggressiivisuutta, jota on helppo diagnosoida muissa tunnistamatta sitä itsessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
En minä havainnut tuossa mitään vihaa, itsekeskeisyyttä tai hankaluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap: Lapsettomat ovat itsekeskeisiä tyranneja, jotka saavat käyttäytyä miten vaan.
Vastaaja: En ole lapsettomana vaatinut muilta mitään, ja olen ollut hiljaa lapsettomuudestani.
Ap: Tämä vahvistaa käsitystäni.
Ööö…?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaipaat vain omaa agendaasi komppaavia vastauksia, ja nyt kun suurin osa vastanneista eivät sitä sinulle suo, mutuilet heidän olevan lapsettomia, koska eivät ole kanssasi samaa mieltä? Olet ikävä ihminen.
Että tällainen porvoolainen tänään..
Ap, et tule koskaan ymmärtämään tahattoman lapsettomuuden tuskaa ja sen aiheuttamaa ajatusmallia tai käytöstä, joten suosittelen ettet tuhlaa aikaasi yrittämiseen. Sinua on onni lykästänyt kun olet lapsesi saanut, joten ”take the high road” ja niele huonompi onnisten kiukku. Niillä lapsettomilla on ihan tarpeeksi vaikeaa ja sinun harmituksesi on pientä siihen verrattuna.
T. Entinen lapseton
Tämän keskustelun kulku oli siis se, että ap kertoi lapsettomien osaavan olla hankalia.
Kaikki lapsettomat ryntäävät paikalle ja vakuuttavat, etteivät ole hankalia ja lyttäävät ap:n
*hakee lisää popcornia*
Vierailija kirjoitti:
Ap, et tule koskaan ymmärtämään tahattoman lapsettomuuden tuskaa ja sen aiheuttamaa ajatusmallia tai käytöstä, joten suosittelen ettet tuhlaa aikaasi yrittämiseen. Sinua on onni lykästänyt kun olet lapsesi saanut, joten ”take the high road” ja niele huonompi onnisten kiukku. Niillä lapsettomilla on ihan tarpeeksi vaikeaa ja sinun harmituksesi on pientä siihen verrattuna.
T. Entinen lapseton
Päteekö tämä ajatusmalli kaikkiin muihinkin tilanteisiin, joissa voidaan ajatella että toisella on asiat paremmin kuin toisella?
Köyhä saa olla rikkaalle niin hankala ja veemäimen kuin haluaa?
Ruma saa olla kauniille niin hankala ja veemäimen kuin haluaa?
Ylipainoinen saa olla hoikalle niin hankala ja veemäinen kuin haluaa?
Työtön saa olla työssäkäyvälle niin hankala ja veemäinen kuin haluaa?
Jne.
Vai ovatko lapsettomuudesta kärsivät jossain erityisasemassa ja heidän tuskansa on jotain niin suurta ja ainutlaatuista ettei kukaan muu voi sellaista kokea?
Miten mulle tulee mieleen, että Ap katuu syvästi sitä, että hankki lapsia ja haluaa nyt kiukutella ja purkaa pettymystään täällä.
Nimim. Ihanaa, kun ei ole niitä lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ne ap:n välikommenttit kyllä oli sitä itseään ja hänen paatostaan, syyttää muita siitä mitä itse tekee. Kaikki jotka eivät allekirjoita hänen kirjoituksiaan, ovat automaattisesti ns. Vastapuoli.. hyvin sä vedät ap.
Tämä ilmiö ei mukamas ole olemassa, mutta mulla on kokemusta mm. nuorehkojen naisten keskustelupalstalla, jossa yleisissä keskusteluissa ei ollut suotavaa puhua lapsista. Oli lapsiosio erikseen, ja sinne piti kaikki lapsiin liittyvä kirjoittaa, vaikka varsin suurella osalla oli lapsia. Esimerkiksi jos vaikka joku asia ärsytti, piti tarkkaan miettiä, oliko asia lapsiin liittyvä (--> lapsiosion ärsytysketjuun) vai ei (--> yleisten keskustelujen ärsytysketjuun). Pikkuhiljaa siellä oppi sensuroimaan kaiken lapsipuheen.
Tunnistan ap:n kuvaaman ilmiön. Myös jotkut entiset lapsettomat ovat joskus kummallisia. Itse olen saanut lapseni ns. helposti ilman ongelmia. Siksi minuun on suhtauduttu joskus siten kuin en välittäisi lapsistani yhtä paljon kuin he, jotka ovat saaneet lapsensa vaikeimman kautta. Entiset lapsettomat ovat jaksaneet paasata kuinka HE ovat lapsistaan niin kiitollisia ja pelkäävät menettävänsä heidät eikä sitä rakkautta ja huolta ymmärrä kukaan muu kuin toinen lapsettomuuden kokenut... Tuo on mielestäni loukkaavaa. Hyvänen aika, en minä rakasta lapsiani yhtään sen vähempää, vaikka olen saanut heidät "helpolla"! Pelkään heidän menettämistään, sairastumistaan yms. eniten maailmassa. Ei se, että en ole kärsinyt lapsettomuudesta, tee minusta kiittämätöntä tai välinpitämätöntä lasteni suhteen.
Koska katkeroitua voi niin monesta asiasta.
No okei, jatkan vielä. Tuo lapset synttärit on huono esimerkki, mutta sama pätee kaikkiin kissanristiäisiin joita järjestetään.