Yllätyin, miten moni lapseni eskarikaveri ei osaa ajaa ilman apupyöriä!
Silkkaa laiskuutta vanhemmilta. Ei noin monelle 6v lapsella voi olla motoristen taitojen kanssa ongelmia?
Kommentit (36)
Mistä sä ap tuon tiedät? Meilläpäin ainakaan ei edes vielä tokaluokkalainen saa mennä kouluun pyörällä ilman rehtorin erillistä lupaa, ja SE ei helpolla tule.
Mun poika ei osaa. Sitä ei kiinnosta pyörät. En mä sitä pakotakaan siihen. Oppii kun on sille otollinen aika.
Sen sijaan on kova kiipeilemään ja pelaamaan pallopelejä ja juoksentelemaan metsissä. Ei se, ettei osaa jaa pyörällä, tarkoita etteikö liikkuisi. Hän ei vaan oo kiinnostunut liikkumaan pyörällä.
Moni lapsen eskarikaveri sanoi, ettei osaa ajaa vielä ilman apupyöriä ja hämmästelivät, kun lapseni osaa. Siitä tiedän.
-ap-
Mä tarvisin vinkkejä opetteluun. Tyttö 5v haluaisi kovasti oppia js turhautuu. Käydään päivittäin pyörälenkillä mutta koko ajan pidettävä kiinni työntöaisasta.
No voi voi, on sinullakin pienet ongelmat. Jos lasta ei kiinnosta joku asia eikä häntä pakota, niin ei opi ensimmäisten joukossa. Jos vanhemmilla on sellainen luonne kuin ap:lla tuntuu viestien perusteella olevan, niin lapsen on osattava kaikki asiat ensimmäisten joukossa, halusi tai ei. Onko lapsella kivaa ja tekeekö niitä asioita mistä pitää, se ei ole olennaista. Ihmeellinen kilpailuvimma.
ps. Minun lapseni osaa ajaa pyörällä ilman appareita, en ole vetänyt palkokasvia nenääni.
Mun 6,5 v. eskarilainen ei osaa. Ei ole ongelmia motoriikassa, muttei ole suostunut edes kokeilemaan eikä olla haluttu pakottaa. Laiskuudesta meitä ei voi kyllä syyttää tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:19"]
Mä tarvisin vinkkejä opetteluun. Tyttö 5v haluaisi kovasti oppia js turhautuu. Käydään päivittäin pyörälenkillä mutta koko ajan pidettävä kiinni työntöaisasta.
[/quote]
Työntöaisa pois. Ensin voisi kokeilla sellaista, että nostaa apupyörät vähän ylemmäksi, niin että tyttö joutuu ajamaan "ilman niitä", etteivät ne siis koko ajan tue. Sitten apupyörät kokonaan pois, tässä vaiheessa liikkeellelähtö ja lopetusharjoituksia. Äkkiä oppii, opetelkaa nyt kun tytöllä on halu siihen!
Täällä päiväkodin 5-vuotiaiden ryhmässä n.90% osaa ajaa pyörällä ilman appareita ja moni pienempien ryhmässäkin oleva. En silti usko, että täällä ollaan jotenkin poikkeuksellisen lahjakkaita tai taitavia, täällä on vain sopivan rauhallinen ajeluympäristö, on helppo opetella ja uskaltaa päästää pienetkin lapset ajamaan pyörillä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:15"]
Mun poika ei osaa. Sitä ei kiinnosta pyörät. En mä sitä pakotakaan siihen. Oppii kun on sille otollinen aika.
Sen sijaan on kova kiipeilemään ja pelaamaan pallopelejä ja juoksentelemaan metsissä. Ei se, ettei osaa jaa pyörällä, tarkoita etteikö liikkuisi. Hän ei vaan oo kiinnostunut liikkumaan pyörällä.
[/quote]
Meillä oli ihan sama homma. Se pyöräily ei vain kiinnostanut vaikka lapsi sai itse valita, millaisen pyörän ja kypärän haluaa.
Sitten joskus ekanluokan syksyllä lapsi yhtäkkiä innostui pyöräilyistä eikä mennytkään kuin pari viikkoa niin apupyörät otettiin pois.
Meillä oppi viikko ennen eskarin alkua. Ei sitä voi opettaa jos lapsella ei ole motivaatiota harjoitella.
Lopeta toisista pahanpuhuminen ja kyttääminen ja keskity omaan elämään. Kaikki oppivat ajamaan pyörällä, ei mitään väliä missä iässä. Jotku opettavat muiden huomioonottamista, toiset jotain muuta. Ja monesti lestalapset jotka päineen pihalla kaiket päivät oppivat nuo motoriset taidot. Pidät kurin omallesi ja jätät muista paskanjauhamiset.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:23"]
[/quote]
Työntöaisa pois. Ensin voisi kokeilla sellaista, että nostaa apupyörät vähän ylemmäksi, niin että tyttö joutuu ajamaan "ilman niitä", etteivät ne siis koko ajan tue. Sitten apupyörät kokonaan pois, tässä vaiheessa liikkeellelähtö ja lopetusharjoituksia. Äkkiä oppii, opetelkaa nyt kun tytöllä on halu siihen!
[/quote]
Menkää opettelemaan vaikka jonnekin hiekkakentälle. Kun otat apupyörät pois, pidät itse kiinni pyörän tarakasta kun lapsi lähtee liikkeelle ja päästät irti, kun oppii pitämään tasapainon. Ei kestä kauan oppia, jos lapsella on motivaatiota.
Nyt olet varmaan parempi ihminen kuin he! Ehkä he ovat harjoitelleet jotai muuta taitoa.
Aikoihin on eletty. Ja turvallisuusfriikkimammat juoksee lapsen perässä ettei kultamussu vaan satuta itseään. Jos joku keksisi markkinoida pyöräilyhaarniskoita lapsille, niin kaupaksi kävisivät.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:23"]
[/quote]
[/quote]
Lisään vielä, että opetteluvaiheessa on hyvä, jos pyörä on ennemminkin liian pieni kuin liian suuri. Ylettää jalka helpommin maahan.
Samaa ihmetellyt. Omat lapset ajaneet kaksivuotiaasta ilman apupyöriä. Viisivuotiaina vetivät tour de Francen.
[/quote]
Me käytiin ajamassa jalkapallokentällä. Saa etsiä tasapainoa ilman että tien laidat tulee heti vastaan.
Ei niitä työntöaisoja ja apurattaita kannata käyttää!! Ostakaa pienelle tasapainopyörä ja sen jälkeen kunnollinen lastenpyörä jossa EI OLE aisaa tai apupyöriä. Tasapainon oppii helposti tuollainen nelivuotias. Sitten kun herkkyyskausi menee ohitse, niin on myöhäistä kannustaa lasta pyöräilyyn. Monelle perheelle pyörä on kuitenkin pääasiallinen kulkuneuvo ei mikään retkeilyväline.
Minäkin luulin olevani muita parempi vanhempi, kun vanhin lapseni oppi ajamaan pyörällä ilman appareita jo 3-vuotiaana. No, pikkusiskonsa oppikin sitten vasta eskari-iässä. Ja kuopusta ei nyt kolmevuotiaana kiinnosta pyöräily pätkääkään.
Eskarissa eikä osaa ajaa ilman apupyöriä.. O__O tän siitä saa kun lapset istutetaan vaan paikalleen sen iPadin kanssa. (Y)