Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaslomakierre, en halua irtisanoutua mutta sääliksi käy työnantajaani. Tukea?

Vierailija
22.08.2021 |

Eli tilanne on tämä;
Minulle diagnosoitiin IBS 2014, on ollut vähän oireisia vuosia ja nyt viimeisen 1.5 vuoden aikana on ollut kaksi jaksoa jolloin olen täysin työkyvytön. Nyt on menossa se toinen.

Tällä työnantajalla aloitin n. 4kk sitten joten tämä on ensimmäinen kertani saikulla.
Työterveyslääkäri on tympeä +55 mieslääkäri joka ei usko vatsavaivoihin ja hyvin, hyvin nihkeästi myöntää saikkua. Imodiumia naamaan vaan ja lautasmallin mukainen ruokailu...

Tilanteeni on siis se etten voi poistua kotoa kun vatsa on niin kuralla/vesikuralla eikä sulata mitään kunnolla. Ja kaikki tutkittu mitä vatsan suhteen voi tutkia esim. kolonoskopia, tähystysleikkaus, keliakia todettu 6-vuotiaana.

Yritän nyt siis itse etsiä lääkäriä joka osaisi auttaa mutta tuntuu pahalta työnantajan puolesta olla saikulla. Olen vasta viikon verran ollut, mutta kun saikkua myönnetään 2-3 päivän verran kerrallaan niin joudun koko ajan ilmoittamaan etten vieläkään pysty tulemaan töihin.
Työnantaja on kyllä ymmärtäväinen ja minulla on todistukset lääkäreiltä kaikesta.

En halua irtisanoutua mutta inhoan olla vaivaksi. Vertaistukea? Tsemppiä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität nyt tosiaan löytää toisen lääkärin, joka paneutuu oikeasti vaivaasi, ja yrittää löytää toimivan hoitokeinon, jotta pystyy elämään normaalia elämää ainakin suurimmaksi osaksi. Ymmärrän täysin tuon huonon omantunnon sairaslomasta, kun mulla se tulee jo parista päivästä jos joudun olemaan pois töistä esim lapsen sairastelun vuoksi. Itse olen todella harvoin kipeänä.

Mutta yritä vain ajatella, että et sinä ilkeyttäsi ole pois töistä, ja että jos menisit sinne työpaikalle, ei sinusta olisi siellä mitään hyötyä jos joutuisit istua suurimmaksi osaksi vessassa.

Vierailija
2/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi onneksi irtisanoa sinut vedoten sairauteesi, kunhan olet ensin riittävän pitkään pois töistä.

Aika outoa, että sinulla on vakava vatsasairaus ja vasta nyt etsit osaavaa lääkäriä.

Saikkua todella tulee myöntää max 3 vrk kerrallaan ja työnantaja voi ottaa sinut puhutteluun, jos et työhöntulotarkastuksessa maininnut asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana kaltaisesi rekrytoinnit ovat maailman kamalimpia. Minulla on pieni yritys ja yhden työntekijän poissaolo tarkoittaa sitä, että teen kahden työt, jotta saan maksettua työntekijän palkan ja omani. Työviikko venyy helposti 80 tuntiin, kiitos vain. Kela ei korvaa työntekijän palkkaa sivukuluineen, vaan ainoastaan sairauspäivärahan verran, joten pienessä yrityksessä yksi koko ajan sairastava voi merkitä yrityksen kaatumista tai koko porukan irtisanomista.

Vierailija
4/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut boulardii-valmisteita? Eli Saccharomyces boulardii -probiootti, jota saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista monilla eri nimillä ja jota käytetään mm. turistiripulin ehkäisyyn. Noin vaikeaan vaivaan esim. kuukauden kuuri voisi olla hyvä.

Vierailija
5/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegoita kohtasi olisi reilua irtisanoutua.

Vierailija
6/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollegoita kohtasi olisi reilua irtisanoutua.

Et todellakaan irtisanoudu itse, ei ole sinun vikasi, jos olet sairaana. Työvoimatoimistokin antaisi varmasti karenssia, jos irtisanoutuisit. On työnantajan tehtävä hoitaa sijaisuudet ym. kuntoon niin, että työtoverisi eivät kärsi poissaolostasi.

Vierailija
7/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kilpirauhasarvot ja kalium olisi syytä tutkia, samoin erilaisten suolistoloisten mahdollisuus. Sinun tapauksessasi ongelma on ilmeisesti tutkittu gastrologin osaamisalueen keskeisimmästä näkökulmasta, mutta sitä pitäisi tarkastella laajemmin.

Edellä mainitun boulardiin lisäksi myös psylliumista voisi olla apua. Tsemppiä!

Vierailija
8/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä:

Olen isossa firmassa töissä, monta toimipistettä sekä lähemmäs tuhat työntekijää joten työni eivät jää muutaman ihmisen vastuulle. Se ei tietenkään ole käypä tekosyy, kyllähän poissaoloni jossain näkyy, ymmärrän sen kyllä.

Ja joku ihmetteli että miten en ole tutkinut asiaa vaikka vakava vaiva onkin.

Minua on syntymästä asti viety lääkäriltä lääkärille, tähän päivään asti. 2016-2020 olivat erittäin vähä-oireisia vuosia joten silloin tietenkin luulin ratkaisun löytyneen

Vierailija
9/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas:

Psylliumia on kokeiltu, myös suoliston mikrobiomit tutkittu ja suolistoloiset yms. Ei vastausta

Vierailija
10/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et irtisanoudu.

Et sairastele tahallasi. Miksi ihmeessä irtisanoutuisit? Työnantajasi ei ole pieni yritys, eri asia jos kyseessä olisi alle 30 henkilön yritys.

Sinuna nyt yrittöis ihan ensimmäisenä etsiä lääkärin, jolla on tietämystä vaivastasi. Sen jälkeen jos sopiva lääke löytyy pääset palaamaan töihin. Jos ei, niin siytnr olet yhteydessä työnantajaan ja kysyy pystyisitkö työskentelemään kotoa käsin tai haluavatko he purkaa työsopimuksen. Sinä et irtisanoudun, saat aivan varmasti karenssia.

Vierailija
11/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tehtävä on irtisanoa sinut jos niin ajattelee. Koskaan ei kannata itse irtisanoutua.

Vierailija
12/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä:

Valitettavasti työni on sellaista mitä en kotoa käsin pysty tekemään, kiitos kuitenkin vinkistä!

Vierailija
13/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa työntekijäjoukossa on aina joku vajaakuntoinen, joka sairastaa. Isoissa yrityksissä se onneksi myös ymmärretään. Sairautesi ei ole työhön liittyvä ja oireilee missä työssä hyvänsä. Stressi yleensä pahentaa oireita suolistosairaudessa. Tämän vuoksi säännöllinen päivätyö on paras vaihtoehto. Jos työsi on tällaista, ei ole mitään syytä vaihtaa toiseen työhön. Reissutyö on hankala, koska suolistosairaiden pitää aina päästä nopeasti vessaan. Älä siis ap hätäile, koska hätäily pahentaa oireita. Anna itsellesi lupa sairastaa ja toipua. Iso firma kyllä pärjää. Terveisin työterveyspsykologi

Vierailija
14/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla valelääkäri tai sitten koko ikänsä aikaisemmin ollut ”kunnanlääkäri”, joka on jossain tuppukylässä ottanut pari potilasta vuodessa, eikä ole sen kummempia lääkärintehtäviä tarvinnut tehdä kuin määräillä vähän särkylääkettä.

Vierailija
15/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voi onneksi irtisanoa sinut vedoten sairauteesi, kunhan olet ensin riittävän pitkään pois töistä.

Aika outoa, että sinulla on vakava vatsasairaus ja vasta nyt etsit osaavaa lääkäriä.

Saikkua todella tulee myöntää max 3 vrk kerrallaan ja työnantaja voi ottaa sinut puhutteluun, jos et työhöntulotarkastuksessa maininnut asiasta.

Työnantaja voi irtisanoa sairauden perusteella, jos sairausloma on kestänyt yli vuoden eikä paranemista ole näköpiirissä. Aloittaja on voinut sanoa vatsavaivoista työhöntulotarkastuksessa, mutta tietenkään siitä ei mene tieto työnantajalle, ainoastaan se, onko työntekijä sovelias työhön.

Ärsyttää kaltaisesi trollaajat. Olet joko harvinaisen tyhmä tai harvinaisen ilkeä.

Vierailija
16/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hemmetissä irtisanoudu. Kun olet ollut saikulla 10 päivää niin kela maksaa työnantajallesi sairauspäivärahan.

Vierailija
17/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä:

Kiitos työterveyspsykologi! Tietämättäni minun tarvi kuulla juuri tuo.

Ja kiitos kaikille muillekkin viesteistä, nyt olen vähän paremmilla fiiliksillä matkassa koska niin, en todellakaan tahallani sairasta

Vierailija
18/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lautasmallin mukainen ruokailu...kyseinen malli ei sovi kuin laitosruokailuun. Yksilön pitää kokeilemalla löytää se itselleen se oikea tapa syödä, jolla voi hyvin.

Oletko kokeillut ketogeenistä? Itse köysin kokeilemalla ja listalle jäi maanpäälliset kasvikset, kana, kala, kalkkuna, kananmuna, jogurtti, siemenet, marjat, mantelit ja oliiviöljy. Mausteina käytän vain mustapippuria, suolaa ja yrttejä. Eli ihan kaikki lisäaineet pois. Juon vain vettä ja aamusin kupin pikakahvia.

Vierailija
19/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et kiinnosta työnantajaasi pätkääkään, joten miksi sinä ottaisit siitä stressiä? Heti kun tilaisuus tulee työnantaja kyllä potkii sinut pois. Ei se pitkään pelkkiä kulueriä katsele.

Vierailija
20/26 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, älä irtisanoudu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme