Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kunto-ohjelma 8-vuotiaalle lapselle?

Vierailija
18.09.2014 |

Kyllä, luitte oikein. Lapsi kävi haaveilemansa joukkueen (futis) try outeissa, ja kehotettiin tulemaan uudelleen kun on hankkinut lisää voimaa ja nopeutta. Lapsi on oikeasti motivoitunut treenaamaan, auttaakseen häntä saavuttamaan tavoitteensa, tekisin hänelle tehokkaan kunto-ohjelman. Nyt harrastus on tauolla, koska ei oli kesäfutiksessa, missä innostui lajista. Mikään muu laji ei enää kiinnosta, vaan hänellä on nyt lähes pakkomielle päästä kyseiseen joukkueeseen.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin lapsen talveksi paikalliseen Nappulaliigaan, eiköhän siellä kerry jalistaitoja ja nopeutta (ehkä myös tuota voimaa). Tosin en oo mikään ekspertti.

Vierailija
2/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkillä kerran viikossa futisharkoissa se ei tarpeeksi kehity. Toki menee sinnekin, mutta se on jotenkin sellaista leikkipallottelua. Se on siis ihan ok toki, mutta mun lapseni ei tykkää siitä. Pääsi kesällä muutaman kerran maistamaan millaista on pelata kunnon joukkueessa, siksi ei enää tyydy nappulaliigaan. Tasoero kovempaan joukkueeseen on huima, ja try outeissa sanottiin että tekniikka ja peliäly riittää, mutta voimaa ja vauhtia on saatava lisää ennen kuin paikka joukkueeseen aukeaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä varmasti ole tuon ikäisen kanssa niin väliä mitä tekee, kunhan tekee - mahdollisimman monipuolisesti erilaista MUKAVAA liikuntaa niin siinä kehittyvät kaikki tarvittavat taidot samassa. Käytte yhdessä uimassa, pelaamasta tennistä tai sulkista, hiihtämässä ja luistelemassa kun pääsee, pulkkamäessä, potkimassa palloa, joskus vaikka lenkkeilemässäkin, metsässä kävelemässä ja juoksentelemassa, vaikkapa iltarasteilla.
Tai jos itse et ehdi ja jaksa lähteä mukaan, niin ilmoitat lapsen johonkin liikuntakerhoihin - sählykerhoon, korttelikiekkoon tms. Ja kannustat kaikenlaiseen omatoimiseen liikuntaan: koulu- ja kaverimatkat kävellen tai pyörällä jne.

Itse olen valmentanut sm-tason kilpaurheilijoita vuosia, ja yleensä menestyvimmät ja lahjakkaimmat ovat harrastaneet useampaa lajia lapsena. Siinä eri lajeja kokeillessa kehittyvät samalla ne taidot, joita lapsesi tuolla futiksessakin tarvitsee. :)

Vierailija
4/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut kaksi kertaa viikossa juoksulenkkejä (kestävyys/ intervalli?) ja kaksi kertaa viikossa voimatreeniä omalla painolla. Lisäksi ne futistreenit kerta viikkoon ja paljon pyöräilyä, tramppaa ja pihapelejä.

Poikaa ei kiinnosta mikään muu harrastus kuin jalkapallo, lenkillä kuitenkin on aina tykännyt aikuisten mukana käydä, ennen pyörällä, nykyään juoksemalla.

ap

Vierailija
5/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paini! Aikuiset jalkapalloilijatkin treenaa sivulajina usein painia. Siitä saa todellakin voimaa, nopeutta ja ketteryyttä. Tämä on Fakta!!!

Vierailija
6/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahans, meilläpäin paikallinen nappulaliiga ei ole mitään leikkipallottelua, vaan joukkueita on kolmessa eri tasossa. Kaikki saavat tulla mukaan ja harrastaa ja pelata otteluita, valmentajat voivat sitten tehdä päätöksiä kuka millekin tasolle menee. Pääasiassa vielä tuon ikäisillä se on mennyt sen mukaan, kuinka kauan on lajia harrastanut. Kakkostasolla harkkoja/pelejä on jo 3-4 kertaa viikossa, kolmostasolla ehkä sen 3 kertaa. Mielestäni tämä alkaa olla jo siinä rajoilla, kuinka paljon pieni lapsi koulun ohella jaksaa (tai no, oma lapsi pelaisi varmasti 24h/7pv vk:ssa, jos saisi).

Törmäsin netissä fyysiseen harjoitteluun (jalkapallo) liittyvään juttuun. Olisikohan tuosta apua? Yritän linkittää sen tähän. Äh, en taida osata laittaa sitä linkiksi, mutta kopioi se ja laita osoitekenttään, pitäisi aueta:

<japs.sporttisaitti.com/@Bin/115833/FYYSINENHARJOITTELU.doc>

Vierailija
7/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää käydä lenkillä niin ilman muuta! Ja voimaharjoittelua tosiaan tuossa iässä ehdottomasti ainoastaan oman kehon painolla - punnerruksia, leuanvetoja, loikkia, vatsa- ja selkälihaksia jne. Ihan hyvältä mielestäni kuulostaa suunnitelmasi ap. Ja sitten muistutan vielä: liikuntaa tulisi tuon ikäisen saada vähintään 20h/vko, huipulle tähtäävän lapsen jopa 30h/vko. Tähän toki luetaan mukaan esim pyöräilyt kouluun jne, mutta ylipäätään liikkuva elämäntapa olisi tärkeää, jotta tunnit täyttyvät.

T. 4

Vierailija
8/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites joku salibandy-harrastus tai koripallo? Ei joukkueessa vaan harrastusryhmässä. Harjoittelu on monipuolista. Tuon ikäisen ei pitäisikään keskittyä vaan yhteen harrastukseen. Myös parkour kiinnostaa usein tuon ikäisiä poikasia.

Vierailija
9/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 10:41"]

Pelkillä kerran viikossa futisharkoissa se ei tarpeeksi kehity. Toki menee sinnekin, mutta se on jotenkin sellaista leikkipallottelua. Se on siis ihan ok toki, mutta mun lapseni ei tykkää siitä. Pääsi kesällä muutaman kerran maistamaan millaista on pelata kunnon joukkueessa, siksi ei enää tyydy nappulaliigaan. Tasoero kovempaan joukkueeseen on huima, ja try outeissa sanottiin että tekniikka ja peliäly riittää, mutta voimaa ja vauhtia on saatava lisää ennen kuin paikka joukkueeseen aukeaa.

ap

[/quote]

Yleisurheilu?

Vierailija
10/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta. Eikö muka 8-vuotiaan liikunnalliset taidot ym kehity sitten sen harrastuksen yhteydessä? Mä en veisi joukkueeseen, jossa jo 8-vuotiaille asetetaan jotain ihme vaatimuksia. Kaikki pelaa, se on periaate, tiukemmat kriteerit sitten, kun harrastusta on jo takana muutama vuosi, teini-iässä. 

Vierailija
11/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 10:57"]

Itse olen ajatellut kaksi kertaa viikossa juoksulenkkejä (kestävyys/ intervalli?) 

[/quote]

Noin pienen ei kannattaisi vielä käydä ainakaan kovin rankoilla juoksulenkeillä maastossa. Yleisurheilua kannatan minäkin - siellä saa juoksutekniikkaankin koulutusta ja on muitakin nopeutta ja kestävyyttä lisääviä lajeja yleisurheilun piirissä, kuten varmasti tiedätkin.

Vierailija
12/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, mielenkiinnosta kysyn miksi olet sitä mieltä että tuo määrä on lapsen jaksamisen rajoilla, Jos itsekin toteat että lapsi pelaisi vaikka 24/7 jos saisi? :)
Siis edellyttäen toki, että esim kouluhommat hoidetaan, mutta niihin nyt ei puolta tuntia kauempaa mene päivässä tuon ikäisellä.
Omassakin lapsuudessani kyllä läksyjen jälkeen juostiin ja pelattiin pihalla kaiket illat, urheilutreenienkin jälkeen vielä. Hyvin jaksoi. Enkä tarkoita, että lasta täytyisi raahata monta kertaa viikossa jonnekkin treeneihin, mutta jos hän kerran ITSE haluaa.

Vierailija
13/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laittaisi lastani noin ammattitaidottomien valmentajien joukkueeseen!

Ennen murrosikää ei ole tulevaisuuden suorituskykyä ajatellen viisasta kehittää kestävyyttä, eikä voimaa. Vasta murrosiän fyysisten muutosten jälkeen.

Sitä ennen liikkumisen tulee olla pyrähdyksenomaista. Tekniikkaa voi opetella. Monipuolisuus ennen kaikkea on tärkeää. Poikkeuksena on sellaiset taitolajit, kuten telinevoimistelu, joissa menestytään huipputasolla n.14-15vuotiaina.

Kyseisen seuran valmentajat taitavat olla näitä, joiden takia suositaan aina vain niitä alkuvuodesta syntyneitä, ja todelliset lahjakkuudet jäävät kehittymättä.

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/leikki_treenaa_lapsen_urheilun_huipulle

Vierailija
14/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitajuoksu, pituushyppy ja korkeushyppy voisi olla hyvä. Siinä hengästyy ja tulee ponnistusvoimaa. Mutta ei ryppyotsaisesti vaan leikin varjolla.

Vierailija
15/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei rankkoja juoksulenkkejä maastossa?

Kaikki pelaa joukkueessa poika turhautui, kun siellä suurinpiirtein leikittiin hippaa. Eli täällä oon kaksi tasoa, kova kilpataso ja sitten muille se hippapallo.

Ja miksi ehdotatte vaikka sählyn harrasteporukkaa, kun olen sanonut ettei poikaa kiinnosta muu kuin se futiksen kilpataso, ja on valmis tekemään töitä päästäkseen sinne! Ihan konkreettisia vinkkejä toivoin voiman ja nopeuden saavuttamiseksi, en muuta harrastusta. Ja kiitos, olen monilta hyviä vinkkejä jo saanutkin.

ap

Vierailija
17/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, PERUSkestävyys nimen omaan kehittyy ennen murrosikää parhaiten. Vauhti- ja maksimikestävyyttä puolestaan ei suositella ennen murrosikää. Peruskestävyys kehittyy pitkillä kävelylenkeillä, pyöräillen, metsässä kulkien, pelaillen pihapelejä, hiihtäen jne. Kovavauhtiset juoksulenkit kannattaa jättää myöhemmälle, mutta kevyet lenkit sisältäen pieniä nopeita pyrähdyksiä sopivat kyllä noinkin nuorelle - edellyttäen mielestäni sitä, että lapsi itse haluaa lenkkeillä. Minä en kyllä kieltäisi lapselta mitään sellaista liikuntaa, mitä hän itse haluaa harrastaa. (Toki turvallisuuden rajoissa tietenkin, mutta jos 8vee oikeasti tykkää lenkkeillä niin miksi sitten ei, kunhan saa mennä omaa vauhtiaan ja oman jaksamisen mukaan, ei niin että äiti tai isä juoksee vieressä kannustaen jaksamaan.)

Vierailija
18/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 11:24"]

Miksi ei rankkoja juoksulenkkejä maastossa?

Kaikki pelaa joukkueessa poika turhautui, kun siellä suurinpiirtein leikittiin hippaa. Eli täällä oon kaksi tasoa, kova kilpataso ja sitten muille se hippapallo.

Ja miksi ehdotatte vaikka sählyn harrasteporukkaa, kun olen sanonut ettei poikaa kiinnosta muu kuin se futiksen kilpataso, ja on valmis tekemään töitä päästäkseen sinne! Ihan konkreettisia vinkkejä toivoin voiman ja nopeuden saavuttamiseksi, en muuta harrastusta. Ja kiitos, olen monilta hyviä vinkkejä jo saanutkin.

ap

[/quote]

No mieti, se on kahdeksan. Kenelleköhän se kilpailu on tässä tärkeää?

Vierailija
19/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap, konkreettisia vinkkejä tuon ikäiselle on se, että kannattaa harrastaa MONIPUOLISTA liikuntaa. Pelkällä juoksulenkkeilyllä ja voimaharjoittelulla ei kehity hyväksi jalkapalloilijaksi. Laji vaatii mm koordinaatiokykyä ja pallonkäsittelytaitoja, ketteryyttä, reaktiokykyä, nopeutta ym ja nämä kaikki kehittyvät parhaiten eri lajeja harrastamalla! Toki myös lajiharjoittelu on tärkeää, mutta se ei noin nuorella saa tai kannata olla ainoa keino!

T. 7 ja 18

Vierailija
20/43 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hanki sille ihmemuksullesi personal trainer,  kyllä 8-vuotias jo tarvitsee oman pt:n. 100€tunti sellainen käy vaikka kaksi kertaa päivässä treenaamassa mukelostasi huippukunnossa olevan lihaskimpun. Valitse joku, joka ei ole niin tarkka noiden steroidien kanssa. "Mun lasta ei kiinnosta mikään kuin pelata huippujalkapalloa huippujoukkueessa". Joopajoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän