Näin eilen iltapäivällä kiusaamistilanteen, varmaan AV-mamman tytär asialla :(
Tilanne tuntui niin absurdilta ja herätti itsessänikin niin paljon tunteita ja nimenomaan tähän palstaan liittyen, että oli pakko pitkästä aikaa tulla tänne käymään ja kertomaan näkemästäni ja kuulemastani.
Takapihallamme olin ja kuulin kolmen noin 8 - 10 -vuotiaan tytön jutut pihatieltä. Ainakin yksi tytöistä asuu naapurustossa. Kun huomasin aiheen, niin höristin tarkemmin korviani. Yksi tytöistä (vaaleahiuksinen, onkohan ehkä sinun tyttösi??) tuntui olevan pääosassa kääntämässä kavereitaankin jotakuta vastaan. Tässä muutama mieleen jäänyt ote pikkutypyjen keskustelusta: "Se on tosi ärsyttävä", "Sil on aina tosi tyhmät vaatteet. Sellaset tyhmät ja rumat ja halvat. Sil ei niiku oo koskaan mitään merkkivaatteita tai silleen.", "Niii, tosi ällöö", "Sil on kauheet hiuksetkin, ihan kakan väriset." ja kaiken huippu: "SE ON SELLANEN VEETEE. SE TARKOTTAA JUST SELLASTA KÖYHÄÄ JA TYHMÄÄ JOS ETTE TIENNEET". No loppuun sellainen käänne, että vaaleahiuksinen pahin kiusaaja tai mikälie, lähti kahden muun seurasta pois, varmaan kotiinsa, ja sen jälkeen toinen noista kahdesta hiljaisemmasta ja vähemmän selän takana puhuneesta sanoi toiselle et "Toi xxxxx (vaaleahiuksinen) on kyl aika outo.", toinen vastasi että "Joo".
Ei tullut ikävä omia kouluaikoja.
Miksikö en puuttunut tilanteeseen? Olin kait liian hämmentynyt ja epäuskoinen ja sitten tilanne olikin jo ohi ja kaikki tytöt poissa.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 07:43"]
Ei tullut ikävä omia kouluaikoja.
[/quote]
Teetkö tästäkin koulukiusaamisasian? Miten tähän koulu liittyy?
Eihän tuo mikään varsinainen kiusaamisTILANNE ollut, kun ei se haukuttu yksilö ollut edes paikalla. Normaalia juoruilua, tuota nyt on kaiken ikäisten keskuudessa. Ja ei, ei ollut minun tyttö, koska se ei osaisi puhua halvoista/merkkivaatteista tai wt:sta. Ärsyttäväksi voisi sanoa kolmatta osapuolta ja usein sanookin, vaikka on kielletty.
Kuulostaa ihan tyttäreltäni. Hienoa, että opit on menneet perille. Kasvatan lapseni manipuloinaan ja saamaan haluamansa. Minun lapsillani on oikeus parhaaseen tässä maailmassa, eikä minua kiinnosta mikään perheeni ulkopuolinen asia. Kaatukoon vaikka maailma niskaan kunhan meillä on talot, mökit, autot, veneet, lomat, merkkivaatteet, pihvit ja grillit. Liikakansoitus, ilmaston lämpeneminen, ihmisten tai eläinten hätä ei kiinnosta. Minä, minä, minä on tärkein. PS. Törkeetä että yhteiskunta ei tue tällaista lapsiperhettä enemmän esim maksamalla meidän kakkosasunnon lainoja.
Olikohan kyse mun tytöstä :) Voin vaan kuvitella. Juoruilukin on rumaa, kiusaaminen on väärin. Yritän parhaani...
Minua taas kiinnostaa tuleeko nämä koulukiusaajat enimmäkseen päiväkotien virikekasvatuksen vaiko virikkeettömän kotihoidon tuotoksena:) Pitäisikö tehdä kattava tutkimus?
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 09:42"]
Minua taas kiinnostaa tuleeko nämä koulukiusaajat enimmäkseen päiväkotien virikekasvatuksen vaiko virikkeettömän kotihoidon tuotoksena:) Pitäisikö tehdä kattava tutkimus?
[/quote]
Tässä ei ollut kyse koulusta vaan ap:n takapihasta.
Kai te nyt huomaatte, että koulu ei mahda paljonkaan koulussa tapahtuvalle kiusaamiselle, koska kiusaaminen ei mitenkään rajoitu kouluun? Vaikka koulu tunkisi paperirullan haukkujan suuhun koulupäivän ajaksi, koulu ei voi tehdä samaa ap:n takapihalla.
No mikä tuossa nyt oli siis niin järkyttävää? Ok, vaaleahiuksisella tytöllä oli selkeää kiusaamisasennetta, mutta kahdella muulla tuntui olevan ihan järki päässä.
Valitettavasti tytöistä löytyy paljon tuollaisia, toki herttaisia ja kunnollisiakin löytyy vielä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 08:00"]
No mikä tuossa nyt oli siis niin järkyttävää? Ok, vaaleahiuksisella tytöllä oli selkeää kiusaamisasennetta, mutta kahdella muulla tuntui olevan ihan järki päässä.
[/quote]
Paitsi sen vaalean läsnä ollessa, silloin piti myötäillä ja miellyttää.