Mistä erottaa masentuneen ja laiskan?
Enkä tarkoita, että olisin käsityksessä, että masentuneet olisivat vain laiskoja, vaan sitä, että mistä erottaa, onko joku masentunut vai erityisen laiska?
Kommentit (29)
Laiska sentään pystyy edes tuntemaan jotain, olemaan ''normaali'' kun masentuneena on siinä loputtomassa kuilussa, josta ei pääse ylös vaikka haluaisikin.
Masentunut on monesti vaativa itsensä suhteen ja kärsii tästä, ettei "saa mitään aikaiseksi".
Laiska on tyytyväinen ja vaatimukset itsen suhteen matalalla.
Olen erottanut tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin viitaten, vaikkei se ihan totta ollutkaan.
Luulen että hyvin harva on vapaaehtoisesti laiska, se on tässä maassakin niin suuri synti, monesta muusta maasta puhumattakaan. Toki on joitain kulttuureja olemassa joissa laiskuuskin sallitaan, esim. siesta keskellä kirkasta päivää. Voi olla että moni itseään laiskana pitävä on masentunut mutta ei tiedosta sitä. Ja varmaan se masennus on juuri suomalaisten tauti kun on tämä pimeys ja kylmyys ja samalla vaaditaan että pitäisi koko ajan tehdä paljon vaikka ja mitä, ennenvanhaan sentään otettiin talvella vähän rauhallisemmin, kesällä raadettiin, mutta pidettiin välillä hauskaakin kun oli kerran lämmintä ja aurinkoista yölläkin.
Mielialasta. Jos toinen ei innostu juuri mistään, joka ennen on ollut kohokohta ja ei saa aikaiseksi asioita, joita haluaisikin tehdä, hän on masentunut.
T. Keskivaikeasta masennuksesta itseni lievään masennukseen nostanut. Seuraava tavoite on koko masennuksen taka-alalle jättäminen.
Masennuksen selättäminen on oikeasti kovaa työtä ja siinä pitää masentuneella ja terapeutilla olla tavoitteet. Masentuneena on vain päivittäin opittava huomaamaan mikä laukaisee ja ymmärtää käsitellä se. Muut pystyvät lähinnä antamaan työkalut auttamalla löytämään hankaluudet, itse sieltä on noustava. Hankaluus on itse omien ajatuksien pariin jääminen, koska kierre ruokkii helposti itseään.
tavoitteiden toteutumista ei havaitse helpolla, koska hankaluuksia ilmenee monesti päivässä. Kyselylomakkeet on hyviä arvioimaan etenemistä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:28"]
Olen erottanut tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin viitaten, vaikkei se ihan totta ollutkaan.
[/quote]Sika! Laiton irtisanominen!
Laiskat tekee mielihyvää tuottavia asioita ja tuntee sitä mielihyvää... :)
Laiska on onnellinen.