Hilseilevä päänahka
Mua kiinnostaa muiden hilsepäiden hoitomenetelmät. Minulla on aika ajoin hilsettä päänahassani, mutta vain paikka paikoin. Kampaajani on katsonut aina sen olevan ns. kuivahkoa hilseilyä, eli olen yrittänyt hoitaa siten kosteuttavilla ja herkän päänahan shampoilla sekä käyttänyt erilaisia hoitoaineita, joita saa kampaamosta ja apteekista. Silloin tällöin pesen varsinaisilla apteekista saatavilla hilseshampoilla, ja lähteehän se hilse, mutta kun siirryn taasen johonkin toiseen shampooseen niin taas etenkin niskassa oleva alue punehtuu ja hilseilee, mutta ei kutia. Rapsin hilsettä aina aikani kuluksi joskus, kun sitä nyt on vaan niin kiva kynsiä, vaikka tiedostan kyllä, ettei niin saisi tehdä, mutta mihinkä sitä vanhasta tavastaan eroon pääsisi, eräänlaista neuroottisuutta siis. Olen miettinyt myös, olisiko ruoka-aineissa jokin, joka lisää hilseilyä, mutta sen olen hokannut, että ulkoilma tekee hyvää päänahalle, ja ilmeisesti sen takia, että verenkierto lisääntyy, kun liikun.
Hiuslakan olen vaihtanut ponnekaasuttomaan, joten enää ei hiuslakkakaan aiheuta hilseen muodostumista.
Miten muut olette päihittäneet hilseilyn päänahoistanne? Oletteko lääkärille näyttäneet omaanne kuuppaanne, ja onko teille selvinnyt hilseilyn syy?
Kommentit (23)
Pesen pääni hamppu palashampoolla ja hyvin on toiminut. Ennen päänahka hilseili ja kutina on ihan järjetöntä. Se ongelma on nyt vallan poistunut.
Joku jo ehdottikin psoria. Minulla todellakin oli vuosia vain ja ainoastaan päänahassa molempien korvien takana pienet alueet, joista irtosi lähes kauraryynin kokoisia hilseen kappaleita. Myöhemmin sairauteni alkoi näkyä kynsissä ja jalkapohjissa ja sitten alkoi nivelten särky. Ja diagnoosina nyt siis nivelpsoriasis. Googleta ihan huviksesi.
Malazzia siellä päänahassa riehuu. Pese apteekista saatavalla Ketokonazol-shampoolla.