Kissan ruokinta, mitä muuta kuin kissanruokaa?
Mitä muuta kissalle voi antaa kuin kissanruokaa, vai onko ok ruokkia vain sillä? Tiedän että kissa on 100% lihansyöjä. Mummoni anta kissoille kaikki ruuantähteet, perunamuusia tms.
Kommentit (21)
Broileria/kanaa, lihaa (mieluiten ihan paloina eikä jauheena jotta hampaat saa työtä), sydäntä, maksaa, munuaisia, keuhkoja yms. Seitiä, tonnikalaa, keitettyä kalaa voi myös antaa joskus. Voi ihmisten ruuastakin antaa maistiaisia, mutta ei ole parhaaksi kissalle jos se syö paljon esim. viljaa tai mausteista ruokaa.
Minä annan maustamatonta raakaa lihaa pienen palan kun kokkailen itselleni ruokaa, ja esim lohesta evät. Eviä järsii aikansa ja kun hylkää ne, heitän roskiin. Hampaat puhdistuu ja saa töitä järsimisellä. Nämä on vain herkkupaloja. Normaalisti kissa syö laadukasta (lihaa yli 70%) kissanruokaa, märkäruokaa ja raksuja. Katson myös että ruoka on täysravintoa eikä täydennysravintoa. Ensimmäinen pitää sisällään kaikki kissan tarvitsemat vitamiinit, hivenaineet ym
Vehnänorasta. Saa samanlaisessa pikkupurkissa,,kuin persiljakin Prismoista ja muista kaupoista. Auttaa sulattamaan karvapaakut suolistosta ja lisää virkeyttä.
Vehnänalkioöljyä olen antanut teelusikallisen viikossa turkin, ihon ja silmien hyväksi sisäisesti.
Nutriplusgeeli on vitamiinitahna kasvaville, toipilaille ja emoille.
Laadukasta kissanruokaa, raakaa lihaa, sisäelimiä (mun kissa rakastaa sydäntä), kalaa (tosin jos ihan itse pyydettyä järvikalaa antaa, niin kannattaa olla tosi tarkka madotuksissa). Jos antaa broileria niin että luita mukana, niin pitää ehdottomasti olla raakaa! Kypsennetyt luut syömisen jälkeen siroutuu ja voi aiheuttaa pahaakin vahinkoa. Ei mausteita tai lisättyä suolaa tietenkään lihoissa vaan ihan maustamattomia pitäisi olla.
Venhänorasta tai kauraa voi olla purkissa jyrsimistä varten.
Jos yli puolet annetusta ruoasta on tuollaista lihaa tms. raakaruokaa, niin olisi hyvä antaa myös vitamiinilisää (Multicat).
Kasvatteua ohraa, jauhelihaa, kanaa kalaa. Moni sanoo, ettei kala kuulu kissan luonnolliseen ravintoon. Kissa kyllä syö kalan jos kiinni saa, mutta suurin osa niistä ei tykkää vedestä, joten siksi ei niitä luonnosta pyydystä.
Mun kissa tykkää paistetusta lohesta, ilman mausteita tietenkin. Raakana ei syö ollenkaan.
Sydän on meillä suurinta herkkua, myös muu nauda liha menee. Hirvikin maistuu, mutta sitä on harvoin, kalaa olen myös antanut sekä juustoa herkkupaloina.
Meillä syö pelkkää kissanruokaa. Tarjottu on kanaa, lihaa ja kalaa, ei kelpaa.
Pikkulintuja, oravia, hiiriä ja jäniksen poikasia, niistä koostuu terveellinen ateria meidän kissoille.
Märkäruoan ja kuivaruoan lisäksi saavat raaka-pyöryköitä (kana-kalkkuna) ja possunsydäntä. Välillä sika-nautaa, kun saan ilmaiseksi pieniä määriä. Satunnaisesti ostan myös tuoreita muikkuja.
Yhdellä kissallani on taipumusta ummetukseen joten lisään ruokaan päivittäin vettä ja kauralesettä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kissa tykkää paistetusta lohesta, ilman mausteita tietenkin. Raakana ei syö ollenkaan.
Munkaan kissat ei tykkää lohesta, taitaa jostua siitä, että on niin rasvainen kala.
Tonnikalaa EI saa antaa kissalle. Kissoille tarkoitettu tonnikala tietysti eri asia. Saa eläinkaupasta.
NurseBetty kirjoitti:
Tonnikalaa EI saa antaa kissalle. Kissoille tarkoitettu tonnikala tietysti eri asia. Saa eläinkaupasta.
Kissan tonnikalaa löytyy lähes jokaisen perus ruokakaupan eläinruokahyllyltä. Ei tarvi eläinkauppaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkaan kissat ei tykkää lohesta, taitaa jostua siitä, että on niin rasvainen kala.
Kokeile paistaa palanen ensin pannulla, epäilen että sitten maistuu.
Kanankoipia, ne on kyllä tarkoitettu koirille, mutta on kyllä kissamme suurinta herkkua. vetelee luineen päivineen ne. Lisäksi kalaa, useimmiten muikkuja joko perattuina tai kokonaisina. 5€/ kilo eli on vielä ihan edullista ja hyvää ruokaa kissalle.
Sydäntä ja maksaa on annettava jotta saa tauriinia. Kissa kuolee ilman sitä.
Mielellään pelkkiä eläinkunnan tuotteita, mahdollisimman vähän hiilareita ja suolaa.
Kissalle ei saa antaa sipulia.
Kissa ei tarvitse muuta kuin hyvää laadukasta kissanruokaa. Suurin osa kaupassa olevista kissanruoista on höttöä, jossa on lihaa vain nimeksi, esim. Latz on huonoa. "Roskaruoka" voi kelvata kissalle siinä missä ihmisellekin, koska se on tehty maistuvaksi, mutta huono ravinto näkyy pitemmän päälle kissan voinnissa ja vaikuttaa esim. kakan kokoon ja pahanhajuisuuteen.