"Jos et ole käyttänyt vuoteen, hankkiudu eroon"
Tällainen asia on mietityttänyt minua jo pitkään. Otsikossa on neuvo, jota tavarankarsimisohjeissa toistetaan hyvänä ja jopa uutena neuvona aina uudestaan ja uudestaan.
En ole ikinä pitänyt neuvoa hyvänä. Minulla on kyllä tapana pakata esimerkiksi vaatteita "huilaamaan" pestynä ja puhtaina. Usein teen vuosienkin jälkeen löytöjä omasta kaapista. Olen todennut, että vaatteiden laatu heikkenee koko ajan. Minulla on vanhoja, esimerkiksi HenkkaMaukasta hankittuja pellavavaatteita, jotka ovat ihan priimaa. Paljon on toki merkkitavaraa, mutta oikeastaan tosi laajasti kaikenlaista vaatetta. Aina välillä käyn huilaavia vaatteita läpi ja teen niistä "löytöjä". Perusmakuni on pysynyt tosi samana. Vaatteet ovat klassisia, tosin välillä löytyy muotivaatteita - joku asia tulee uudestaan muotiin ja on taas ajankohtainen. Laadukkat vaatteet toimivat siis aina uudestaan. Nyt kätköistäni lisäksi löytyy vaatteita, jotka sopivat tyttärelleni. Miksi olisin heittänyt ne pois vain koska en juuri silloin halunnut niitä käyttää?
Tähän tarvitaan tietysti säilytystilaa. Vaatekoon pitää pysyä melko samana eikä kulahtaneita rättejä pidä säilyttää. Myös muodin ääri-ilmiöt harvoin tulevat sellaisinaan takaisin - patellavöitä, olkatoppaushirvityksiä yms. ei ole säilössä kuin korkeintaan muutama, jotta saa välillä hyvät naurut.
Tekeekö kukaan muu samoin? Kiinnostaa vain :)
Kommentit (37)
Tuolla logiikalla minun pitäisi heittää pois iso osa kirjoista, cd:stä ja dvd:stä. Mutta enpä heitä vaan haalin jopa lisää joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:13"]Tuolla logiikalla minun pitäisi heittää pois iso osa kirjoista, cd:stä ja dvd:stä. Mutta enpä heitä vaan haalin jopa lisää joka vuosi.
[/quote]
Tämä on just se kipeä osa. Cd:t ja dvd:t vielä aika sama, mutta kirjat.. Pitää niitä yksi hyllyllinen olla.
Kaikista vanhoista ja kuluneista vaatteista tulee minulle automaattisesti työvaatteita. Ei paljon haittaa jos tulee ja pysyy likaisena, pesusta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:55"]Mitään ei kannata heittää pois! Jos heität pois jotain niin varmasti tarttet sen huomenna. [/quote]Niin. On loppujen lopuksi kuitenkin halvempaa varastoida ne vaatekaupoissa kuin kotonaan, ainakin pääkaupunkiseudulla. Varastoneliöt maksavat.
[/quote]
Paitsi että eivät ne kaupat niitä säilö yhtään sen enempää, kärräävät kaatikselle. Maailmanmittakaavassa olisi parempi sovittaa jokaisen se vaatetarve säilytystilaan. Jos haluaa enemmän vaihtelua, niitä voitaisiin vaihdella keskenämme. Maailma on hullu paikka, minäkin köyhä kuljen lähes käyttämättömissä vaatteissa, vaikka en niitä kaupasta osta. Eihän meillä tosiasiassa pitäisi olla tarpeeksi peltomaata tai öljyä kaiken tämän tekstiilin kasvattamiseen. Mihin saan valittaa?
[/quote]
Mutta eikö se ole ihan sama, makaako se vaate kaapissa vai kierrätetäänkö se öljynkerääjäksi? öljynkerääjänähän se sentään tekee jotain. Eikö se käyttämätön vaate kannattaisi laittaa mieluummin sitten vaikka afrikkaan tjn.
[/quote]
Afrikkaan ei kannattaisi toimittaa yhtään lisää länsimaisia vaatteita koska se saa kansat kadottamaan omat perinteiset mallinsa ja käsityötaidon.
16: Niin mutta turha vedota säilytystilan puutteeseen, jos et kuitenkaan edes halua tavaraa. Jotenkin turha pointti.
11
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:30"]
Se taitaa tarkoittaa myös kaikkea muuta kuin pelkästään vaatteita. Kyniä, ruukkuja, cd- levyjä, vanhoja vhs- kasetteja...
Toki vaatteet voi säilyttää, jos on tilaa niille niin, ettei koko kaappi/ vaatehuoe/ huone haise ihan ummehtuneelle kirpputorille.
[/quote]
Viittaatko ap:hen tuolla kynillä, ruukuilla, vhs-kaseteilla jne.? En säilytä kaikkea - hyi olkoon. En säilytä kaikkia vaatteitakaan - vain valtaosan, koska olen alunperinkin ostanut sellaisia, joista pidän ja jotka ovat kauniita, kestäviä ja minulle sopivia. Ne ovat ehjiä, puhtaita ja hyvälaatuisia (=kengät vain nahkaa, vaatteet luonnonkuituja). Yritän olla keräämättä roinaa, mutta jos sitä on, se lähtee surutta pois. Ruukkuja ja sisustustavaraa minulla on jonkin verran ja ne ovat säännöllisesti käytössä. Ostan kukkia ja vaihtelen sisustustavaraa, kuten ruukkuja, kynttilänjalkoja yms.
Ei haise kirppikselle. Vaatteet ovat väljästi laatikoissa - ja olen todella tarkka hajuista. Inhoan sekä tunkkaisuutta että voimakkaita tuoksuja.
Edelleen kertaan, että turhaa ei kannata säilyttää. Kuten todettu, minä kierrätän näitä omia vaatteitani - itselleni ja lapselle. Ostan melko harkiten, mutta olen vaatefriikki enkä näe mitään syytä kierrättää vain vaatteen iän vuoksi - tai käyttötaajuuden.
Koti ei ole ylitäysi, varastoissa ei ole vaatteita - eikä kodin kokoa ole valittu vaatteiden määrää silmällä pitäen.
ap
[/quote]
Ei, en missään nimessä kirjoita sinusta. Ihan yleisesti. Jos tavaroilla on asunnossa paikka, niin ne eivät silloin ole ongelma, vaikka niitä paikkoja sitten olisikin paljon. Eikä missään tapauksessa pidä käyttöesineitä alkaa vähentämään.
Mut siis se, mitä puhuin, niin tavarasta alkaa kehittyä ongelma. Sillä me saatiin se ammattijärjestäjien ammattikunta Suomeenkin :) katso ihmeessä tietoa netistä, jos sieltä vaikka löytyisi niitä joilla on oikeasti se ongelma, et on liikaa tavaraa..?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:55"]Mitään ei kannata heittää pois! Jos heität pois jotain niin varmasti tarttet sen huomenna. [/quote]Niin. On loppujen lopuksi kuitenkin halvempaa varastoida ne vaatekaupoissa kuin kotonaan, ainakin pääkaupunkiseudulla. Varastoneliöt maksavat.
[/quote]
Paitsi että eivät ne kaupat niitä säilö yhtään sen enempää, kärräävät kaatikselle. Maailmanmittakaavassa olisi parempi sovittaa jokaisen se vaatetarve säilytystilaan. Jos haluaa enemmän vaihtelua, niitä voitaisiin vaihdella keskenämme. Maailma on hullu paikka, minäkin köyhä kuljen lähes käyttämättömissä vaatteissa, vaikka en niitä kaupasta osta. Eihän meillä tosiasiassa pitäisi olla tarpeeksi peltomaata tai öljyä kaiken tämän tekstiilin kasvattamiseen. Mihin saan valittaa?
[/quote]
Mutta eikö se ole ihan sama, makaako se vaate kaapissa vai kierrätetäänkö se öljynkerääjäksi? öljynkerääjänähän se sentään tekee jotain. Eikö se käyttämätön vaate kannattaisi laittaa mieluummin sitten vaikka afrikkaan tjn.
[/quote]
Afrikkaan ei kannattaisi toimittaa yhtään lisää länsimaisia vaatteita koska se saa kansat kadottamaan omat perinteiset mallinsa ja käsityötaidon.
[/quote]
No Ukrainaan nyt sit vaikka tai Venäjän katulapsille.. Tai Amerikkaan, niillä ei ole kauhean pitkiä perinteitä :D Mut pointti oli se, että tekeekö niillä vaatteilla siellä säilytyksessä oikeasti jotain, vai kannattaisiko se ottaa hyötykäyttöön? Ajatellaan vaikka jotain 80- luvun olkatoppauksia, jos ne on tulossa uudestaan muotiin, niin ne ei kauaa siinä pysy, kannattaako sitä varten ostaa laatikko (muovinen) laittaa komeroon keräämään pölyä ja pahimmassa tapauksessa hankkia se lisävarasto / asua suuremmassa asunnossa, mikä kuluttaa enemmän sähköä jne.
Olen 26 ja minulla on sellaisia vaatteita edelleen mitä olen teininä +13v pitänyt.
eli vastaan kyllä.
muutamat housut on ja eivät ole menneet miksikään, paidat mulla kuluu aina tai onnistun tahrimaan ne lopullisesti johonkin.
tyylini mm farkuissa on sama, perus tumma tai vaalea malli, eli ei mitään teini glitter housuja.
Tää on se juttu: " Tähän tarvitaan tietysti säilytystilaa". Koska sitä ei ole, pitää karsia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:38"]
[/quote]
[/quote]No kyllä kaupat ovat mielestäni täynnä vaatteita ja niiden varastot myös :) Mutta totta puhut, minä pyrin käyttämään vaatteeni loppuun ja ostan harvoin uusia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:35"]
Olen 26 ja minulla on sellaisia vaatteita edelleen mitä olen teininä +13v pitänyt. eli vastaan kyllä. muutamat housut on ja eivät ole menneet miksikään, paidat mulla kuluu aina tai onnistun tahrimaan ne lopullisesti johonkin. tyylini mm farkuissa on sama, perus tumma tai vaalea malli, eli ei mitään teini glitter housuja.
[/quote]
Joo, on mullakin ja vieläpä isosiskon sellaisia, joita se on käyttänyt ollessaan 13.. pointtina vain se, että niitä käyttää, tai ei ainakaan joudu hankkimaan isompaa tilaa niille.
Se taitaa tarkoittaa myös kaikkea muuta kuin pelkästään vaatteita. Kyniä, ruukkuja, cd- levyjä, vanhoja vhs- kasetteja...
Toki vaatteet voi säilyttää, jos on tilaa niille niin, ettei koko kaappi/ vaatehuoe/ huone haise ihan ummehtuneelle kirpputorille.
[/quote]
No esim. oma vinyylikokoelma pitää sisällään levyjä joita en ole soittanut varmaan 10 vuoteen, ylipäätään soitan niitä vuodessa yhden käden sormilla laskettavan määrän. Mutta koitapa edes löytää se määrätty 70/80/90-luvun hyväkuntoinen levy jostain kun sitä ei ole tullut vuoteen soitettua, saati sitten 90% eli kaikki yli vuoden maanneet levyhyllystä. Onnistuu kyllä järjettömällä työllä löytämään jopa 20% ja maksaa helposti vähintään puolen vuoden palkat. Ja mun levyt sentään sopii pariin-kolmeen hyllymetriin mikä ei mielestäni ole kovin paljoa. Joskus niistä jokainen kuitenkin päätyy lautaselle vaikka siinä menisi 30 vuotta, kaikki paskat on heitetty/annettu pois
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:45"]Niin, mitäpä esim. sammutuspeitteellä tekisi, sitä en ole käyttänyt koskaan.
[/quote]
Minä käytän koko ajan. Kiitän onneani, ettei ole tarvinnut mitään sammuttaa, mutta joka päivä se on käytössä osana keittiön kalustusta, varalla niin kuin sen kuuluukin olla. Jos sinä pidät sammutuspeitettä varastossa tai laatikossa, niin saman tien voit toki luopua koko peitteestä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:27"]
[/quote]
Viittaatko ap:hen tuolla kynillä, ruukuilla, vhs-kaseteilla jne.? En säilytä kaikkea - hyi olkoon. En säilytä kaikkia vaatteitakaan - vain valtaosan, koska olen alunperinkin ostanut sellaisia, joista pidän ja jotka ovat kauniita, kestäviä ja minulle sopivia. Ne ovat ehjiä, puhtaita ja hyvälaatuisia (=kengät vain nahkaa, vaatteet luonnonkuituja). Yritän olla keräämättä roinaa, mutta jos sitä on, se lähtee surutta pois. Ruukkuja ja sisustustavaraa minulla on jonkin verran ja ne ovat säännöllisesti käytössä. Ostan kukkia ja vaihtelen sisustustavaraa, kuten ruukkuja, kynttilänjalkoja yms.
Ei haise kirppikselle. Vaatteet ovat väljästi laatikoissa - ja olen todella tarkka hajuista. Inhoan sekä tunkkaisuutta että voimakkaita tuoksuja.
Edelleen kertaan, että turhaa ei kannata säilyttää. Kuten todettu, minä kierrätän näitä omia vaatteitani - itselleni ja lapselle. Ostan melko harkiten, mutta olen vaatefriikki enkä näe mitään syytä kierrättää vain vaatteen iän vuoksi - tai käyttötaajuuden.
Koti ei ole ylitäysi, varastoissa ei ole vaatteita - eikä kodin kokoa ole valittu vaatteiden määrää silmällä pitäen.
ap
[/quote]
Ei, en missään nimessä kirjoita sinusta. Ihan yleisesti. Jos tavaroilla on asunnossa paikka, niin ne eivät silloin ole ongelma, vaikka niitä paikkoja sitten olisikin paljon. Eikä missään tapauksessa pidä käyttöesineitä alkaa vähentämään.
Mut siis se, mitä puhuin, niin tavarasta alkaa kehittyä ongelma. Sillä me saatiin se ammattijärjestäjien ammattikunta Suomeenkin :) katso ihmeessä tietoa netistä, jos sieltä vaikka löytyisi niitä joilla on oikeasti se ongelma, et on liikaa tavaraa..?
[/quote]
Juu, ymmärrän ja uskon, että on ongelma, jos ja kun on liikaa tavaraa. Pidän tuota ammattijärjestäjä-juttua vähän käsittämättömänä. Pikkuisen samalla tavalla kuin "heitä yli vuoden käyttämättä olleet pois". Eikö siitä kaaoksesta selviäisi, jos ennemminkin selvittäisi itselleen, mistä se johtuu kuin että hankkii jonkun kertomaan, miten tavarat pitää järjestää ja millä logiikalla heittää pois? Tosin olen miettinyt, että olisin mielelläni ammattijärjestäjä :)
Köyhälle, joka miettii, onko meillä varaa kaikkien näiden vaatteiden tuottamiseen: Ei ole - ja tänne saa valittaa. Tosin en tiedä, onko siitä mitään hyötyä. Minäkään en toivoisi, että meidän jäte kärrättäisiin Afrikkaan. He eivät ole siihen syypäitä ja ansaitsevat omat elinkeinonsa ja tuotantonsa.
Ostan ja olen aina ostanut vaatteita kirpputoreilta - varmasti enemmän kuin kaupasta. Kirpputoritavaran laatu huononee koko ajan ja se on oksettavaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:13"]Tuolla logiikalla minun pitäisi heittää pois iso osa kirjoista, cd:stä ja dvd:stä. Mutta enpä heitä vaan haalin jopa lisää joka vuosi. [/quote] Tämä on just se kipeä osa. Cd:t ja dvd:t vielä aika sama, mutta kirjat.. Pitää niitä yksi hyllyllinen olla.
[/quote]
Meillä on 300 kirjaa. Kaiken muun ylimääräisen heitän surutta menemään. Mullakin oli aiemmin sama periaate vaatteiden kanssa kuin ap:lla mutta nyt olen siirtynyt sen verran harkittuihin ja/tai kalliisiin yksilöihin etten yksinkertaisesti raski tai halua jättää käyttämättä kunnes ovat kierrätyskunnossa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:50"]
Hiukan ohis mutta musta tuo vuoden sääntö ei päde missään tapauksessa juhlavaatteisiin.
[/quote]
Jos ei tarvitse juhlavaatteita vuoteen, jossakin on vikaa.
[/quote]
30 miinuspeukkua, mitä helvettiä?
[/quote]
ap