Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät halua siivoustöihin, tai miksi siivoojilla ja siivouksella on niin huono maine?

Vierailija
21.08.2021 |

Yksikään tuntemani työtön ei suostu menemään siivoustöihin, vaikka pääsisikin. On kuulemma jo niin huonoa hommaa että ihan jo nolottaisi. Miksi näin on, eikö sekin ole vain työ muiden joukossa? Mikä siitä tekee huonompaa kuin vaikka kaupan kassa, lähihoitaja, tarjoilija jne? Itse olen tehnyt paljonkin siivoushommia ihan ilman koulutusta, ja on se ihan kivaa ollut vaikka palkka ei olekaan kovin hyvä ja on fyysisestikin raskasta.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, siivoojaksi ei pääse ilman koulutusta, ajokorttia ja omaa autoa. 

Minulla ei ole mitään noista ja silti olen siivoojana ollut useamman vuoden. Samoin muutama työkaveri.

Sama. Siivosin jopa paikassa, jossa vaadittiin koulutus. Pomo valehteli, että mulla on.

Vierailija
42/49 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaan autoa ja korttia, ei kokopäivätöitä, jos kuitenkin sopiva kohde löytyy, niin hakijoita on niin paljon, ettei kutsuta edes haastatteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan hain koulun iltasiivoojaksi Jyväskylässä. Paikka oli auki työvoimatoimiston avoimet työpaikat sivuilla. Työhaastattelussa kysyin kuinka monta hakijaa tähän paikkaan on ollut. Vastaus oli 150.

... Että kyllä hakijoita riittää.  

Vierailija
44/49 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut siivousyritykset aivan karmeita paikkoja. Palkat väärin koko ajan, lisät maksamatta, liian tiukat ajat... kaikki työelämän ongelmat. Siivouyritystysten isot pomot ja pikkupomot eivät arvosta työntekijöitä. Yhdessäkin pienemässä paikallisessa yrityksessä pomo kutsui työntekijöitään koiriksi. Narsisti sekopää. 

... Kai alalla hyviäkin yrityksiä on . 

Vierailija
45/49 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan hain koulun iltasiivoojaksi Jyväskylässä. Paikka oli auki työvoimatoimiston avoimet työpaikat sivuilla. Työhaastattelussa kysyin kuinka monta hakijaa tähän paikkaan on ollut. Vastaus oli 150.

... Että kyllä hakijoita riittää.  

Ja sitten kehdataan itkeä työvoimapulaa..

Vierailija
46/49 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kunnalla kuukausipalkka (vähän alle 2000) työaika 6-14 tai liukuva. Pitkät lomat, kattava työterveyshuolto, itsenäinen työ, kaikenlaista tyhyä plus kaikki muut edut. Kaikilta vaaditaan koulutus.

Vierailija
47/49 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, siivoojaksi ei pääse ilman koulutusta, ajokorttia ja omaa autoa. 

Se riippuu firmasta ja tehtävistä. Olen koulutettuna, ajokortillisena siivoojana päässyt kaupungille kokoaikaiseen vakityöhön. Toinen hakija ei päässyt koska paperit ja auton käyttömahdollisuus puuttuivat.

Tytär pääsi opiskellessaan iltasiivoojaksi siivousalan yritykseen ilman autoa tai koulutusta. Muilla hakijoilla ei ollut sitäkään vähäistä työkokemusta kuin hänellä, joten kesätyöt olivat plussaa.Työnantajalle riitti,että hän pystyi siivoamaan toimiston ja yleensä pyöräili työhön.

Vierailija
48/49 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaan vanhoja, hyviä koulusiivoojia. Nykyään ovat jonkun firman palkkalistoilla ja työ mitoitetaan aivan liian tiukkaan aikatauluun. Jälki on tietysti sen mukaista. Lisäksi mitään ei tehdä ilman lisäkuluja eli siivoojien työhön ei enää kuulu mitään automaattisesti vaan kaikesta laskutetaan erikseen. Pöytien pyyhkiminen korona-aikana on vienyt nyt suuren osan siivousajasta, joten lattiat saavat olla likaisia ja lisämaksua pukkaa, jos pitää tyhjentää enemmän kuin yhden roskiksen tilaa kohden.

Siivoojat saavat sitten kuulla valituksia koulun opettajilta, vaikka parhaansa yrittävät tehdä aivan järjettömällä aikataululla. Yhden siivoojan olisi pitänyt ehtiä kahdessa tunnissa siivota kahdeksan luokkahuonetta ja käytävä sekä ajaa naapurikouluun ja siivota siellä samalainen satsi. Ei mitään järkeä. Ohjeistuksena vain, että teet mitä ehdit, tyhjennä aina kuitenkin roskikset. Tästä sitten kunta maksaa täyden maksun.

Vierailija
49/49 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siivousta pidä ottaa niin vakavasti, ei kukaan edes huomaa jos joku pöytä jää joskus pyyhkimättä. Itselläni jäi joskus joku huone siivoomatta vahingossa parin viikon ajan eikä kukaan huomannut tai sanonut mitään. 

Yleensä joka toimistolla on joku, joka on ottanut asiakseen valvoa siivouksen laatua. Ei välttämättä edes virallinen yhteyshenkilö. Usein keski-ikäinen tai vanhempi rouvashenkilö, joka käy tarkastamassa, ettei pölyä tunnu missään käteen, kun kokeilee pintaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi