Miksi ihmiset eivät halua siivoustöihin, tai miksi siivoojilla ja siivouksella on niin huono maine?
Yksikään tuntemani työtön ei suostu menemään siivoustöihin, vaikka pääsisikin. On kuulemma jo niin huonoa hommaa että ihan jo nolottaisi. Miksi näin on, eikö sekin ole vain työ muiden joukossa? Mikä siitä tekee huonompaa kuin vaikka kaupan kassa, lähihoitaja, tarjoilija jne? Itse olen tehnyt paljonkin siivoushommia ihan ilman koulutusta, ja on se ihan kivaa ollut vaikka palkka ei olekaan kovin hyvä ja on fyysisestikin raskasta.
Kommentit (49)
Olen kuullut että 7 eur /tunti. Pitäneekö paikkansa.
Olin siivoustöissä, jossa maksettiin palkka kohteiden mukaan. Eli saatoin olla menossa kahdeksan tuntia, mutta vain viidestä tunnista maksettiin.
Toisekseen, töiden määrä ja aika ei ollut kaikissa kohteissa tasapainossa. Yhdessä kohteessa työn määrä lisääntyi jatkuvasti, mutta työaika pysyi samana. Mitä siinä kohtaa tehtiin? Suora vastaus on, että ei tehty kuin joskus!
Toisessa firmassa työvälineet eivät olleet kunnossa (”vessalinaa voi käyttää kahdesti”) eikä työtunnit olleet varmaan edes laillisia (olin tällöin nuori)
Kertokaa joku hyvä siivousfirma, pakko on olla niitä joissa hommat sujuu!
Minä kokeilin siivoustyötä 90-luvun lamassa. Työ oli huonesiivousta hotellissa ja palkka oli 7 markkaa huoneelta. Se oli ajateltu jotenkin niin, että rivakkaan tahtiin siivoaa 6 huonetta tunnissa ja pääsee yli 40 markan tuntipalkalle, mikä olisi ollut ihan ok. Mutta kun miettii että pitää kuurata vessa ja lavuaari, imuroida huone, tuulettaa, vaihtaa lakanat ja/tai pedata sänky, tyhjentää roskikset, pyyhkiä pinnat, peili ja televisio, täydentää pesuaineet, vaihtaa pyyhkeet ja mitähän muuta, niin ei minulla 10 minuuttia riittänyt millään. 2-3 huonetta sain tunnissa siivottua eli tuntipalkaksi tuli 14-21 markkaa. Tilastokeskuksen rahanarvonmuutimella tuo tekee 3,5-5,25€/h.
Urakat on vaan vedetty liian tiukille. Ja nykyisin se siivooja joutuu singahtelemaan kohteesta toiseen omalla autollaan, matka-ajasta ei tietenkään mitään palkkaa saa ja työhön on varattu niin vähän aikaa, ettei siinä oikeasti mitään puhdasta jälkeä synny.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että 7 eur /tunti. Pitäneekö paikkansa.
Siivoojan minimipalkka on nykyään 11e/h. Harjoittelijan palkkaa n. 10e/h voidaan maksaa korkeintaan puoli vuotta kokemattomalle siivoojalle, tämän jälkeen pitää maksaa vähintään tuo 11e/h.
Varmaan syy on usein se, että työajat on aika huonoja, työ on osa-aikatyötä, huonosti palkattua ja siinä vaaditaan omaa autoa. Kyllä mulle pitäisi kunnon palkka olla, että suostuisin työn takia auton ostamaan ja kokoaikainen työ. En ole työtön, mutta jos olisin.
Mä kyllä olisin mennyt työttömänä siivoamaan kokoaikaiseen paikkaan, en päässyt. Sukulaislikka siivosi koko opiskeluajan, valmistui, sai oman alan sijaisuuden, jäi taas työttömäksi. Ei otettu enä maisterina takaisin.
Pelottaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian tiiviisti mitoitetut kohteet, kiire, raskasta ja pieni palkka. Kiire on niin kova ettei töitä ehdi usein tehdä kunnolla.
Ei pidä paikkaansa. Työt ehtii kyllä tehdä annetussa ajassa. Se vaatii vain ammattitaitoa ja ripeyttä, mikä siivoojan työssä selviytymiseen on erittäin toivottavaa.
Nuorena, terveenä juoksin vaatteet hiessä kohteen läpi, että ehdin koko alueen siivota. Ihmettelivät miksi lopetin.
Enää en ole nuori, terve...
Olen 52 ja teen edelleen siivoustyötä. Tunnen monia vanhempiakin, jotka pystyvät siihen. ihan hyvin ehtii työnsä tekemään annetussa ajassa.
Usein siivoustyöt joihin ei vaadita koulutusta ovat vuokra-, pätkä- ja silpputöitä ja niissä todella on kova kiire. Hotellisiivouksissa pitää huoneita siivota niin nopeaa tahtia, että todellakin se on tekniikkalaji. Pitää saada sänkypeitot pikavauhtia suoraan.
Toki koulutetuille siivoojille löytyy varmasti hommia paremmilla ehdoilla, mutta kiire niissäkin on.
Nostan hattua jokaiselle joka siivoustyötä jaksaa ja tekee. Todella tärkeää työtä.
Minä tein hoitovapaalla pari vuotta kotisiivouksia. Se oli lisätienestiä, koska meidän kunnassa ei ole kotihoidontuen kuntalisää, vaan pelkästään se perussumma 338€/ kk. Helposti sai 500-700€ kuussa, kun siivosin parina päivänä viikossa sen mukaan, miten miehen työvuorot antoi periksi. En tekisi enää. Huonoja työasentoja, epämiellyttäviä hajuja ja likaa
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut siivoustöissä ja viihtynyt loistavasti. Miksi? Koska minulla olikin hyvä työnantaja (Suomen valtion rahoituksella toimiva organisaatio), todella hyvät työkaverit, todella helpot työtehtävät ja hyvä palkka. Koko päivän duunit sai tehtyä 3 tunnin aikana, mutta palkkaa maksettiin 6 - 8 tunnin ajalta.
Jos kaikki siivoustyö olisi tuollaista, minä olisin jäänyt siivoojaksi enkä koskaan lähtenyt yliopistoon. :D
Minä vuonna? Työn luonne muuttuu kokoajan huonompaan. Jälki pitäisi olla 8 tunnin tasoa 3 tunnin työajalla. Vakisopimuksista ja palkankorotuksista on turha haaveilla. Jos teet liian hyvin sinulle laitetaan lisää hommia ja juokset vieläkin lujempaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millaisesta siivouksesta puhut. Jos puhutaan kunnon ammattimaisesta laitossiivoojasta niin siihen tarvitsee koulutuksen. Sitten on tietty siivousduuneja jotka eivät vaadi virallista koululappua, kuten tehdassiivoojat jotka käyttää lähinnä vain painevesiletkua kaiken pesemiseen.
Ongelmana se että jopa koulutusta vaativa siivoustyö on matalapalkkaista hommaa jossa harvemmin saa vakioduuneja. Olet enemmänkin keikkatyöntekijä jolla on sesonkisopimus.
Minä olen sairaalassa ollut sairaala- apulaisena ilman siivous koulutusta minut pika koulutettiin välinehoitajaksi vasta syntyneiden teho-osastolle joka oli vuoro työtä. Siellä oli sellainen kouluttaja jollekka ei kelvannut kuka tahansa ja minä kelpasin ainoana. Harmi vain etten voinut jäädä sinne töihin ja tykkäsin niistä töistä. Kun se työ oli sunnuntai työtä ja viikonlopputyötä pääasiassa niin palkka oli aika hyvä. Puolisollani ei vain ollut vapaa aikaa kuin viikonloput ja jos olisin ollut viikonloput töissä niin me tuskin olisimme nähneet toisemme muuta kuin sängyssä nukkumassa. Minun piti urastani luopua vaikka tykkäsin siitä työstäni ja olin löytänyt unelma työpaikkani. Olen opiskellut kolme amattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millaisesta siivouksesta puhut. Jos puhutaan kunnon ammattimaisesta laitossiivoojasta niin siihen tarvitsee koulutuksen. Sitten on tietty siivousduuneja jotka eivät vaadi virallista koululappua, kuten tehdassiivoojat jotka käyttää lähinnä vain painevesiletkua kaiken pesemiseen.
Ongelmana se että jopa koulutusta vaativa siivoustyö on matalapalkkaista hommaa jossa harvemmin saa vakioduuneja. Olet enemmänkin keikkatyöntekijä jolla on sesonkisopimus.
Minä olen sairaalassa ollut sairaala- apulaisena ilman siivous koulutusta minut pika koulutettiin välinehoitajaksi vasta syntyneiden teho-osastolle joka oli vuoro työtä. Siellä oli sellainen kouluttaja jollekka ei kelvannut kuka tahansa ja minä kelpasin ainoana. Harmi vain etten voinut jäädä sinne töihin ja tykkäsin niistä töistä. Kun se työ oli sunnuntai työtä ja viikonlopputyötä pääasiassa niin palkka oli aika hyvä. Puolisollani ei vain ollut vapaa aikaa kuin viikonloput ja jos olisin ollut viikonloput töissä niin me tuskin olisimme nähneet toisemme muuta kuin sängyssä nukkumassa. Minun piti urastani luopua vaikka tykkäsin siitä työstäni ja olin löytänyt unelma työpaikkani. Olen opiskellut kolme amattia.
Mikä ura se sellainen on, missä ollaan vain yhtenä päivänä viikossa?
Itse olen entinen pitkäaikaistyötön ja todellakin palkkani on osa-aikaisenakin huomattavasti parempi kuin tt-tuella. Eihän se vessojen kuuraaminen ole mieltäylentävää, mutta nyt sentään vuokran jälkeen jää käteen 900 e, kun tt-tuella puolet vähemmän. Siihen köyhyyteen en enää halua palata, jos vaan voin sen välttää.
Vierailija kirjoitti:
Siivousfirmoja on aina noussut uusia kuin sieniä sateella. Ei tarvi olla älyn jättiläinen kun tuollasen perustaa.
Ja se onkin ainoa vaihtoehto jos haluat siivoushommissa keskitason tilille päästä.
Eipä oikein pääse. Jotkut pykää firmoja tietämättömänä siitä mitä kuluja yrittäjän pitäisi pystyä maksamaan. Polkevat hinnat alas kun luulevat että 15-20€ on heidän palkka, vaikka tuosta maksetaan kaikki menot.
Asiakas haluaa halvalla joten kierre on valmis ja se kohdistuu jokaiseen alalla olevaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen entinen pitkäaikaistyötön ja todellakin palkkani on osa-aikaisenakin huomattavasti parempi kuin tt-tuella. Eihän se vessojen kuuraaminen ole mieltäylentävää, mutta nyt sentään vuokran jälkeen jää käteen 900 e, kun tt-tuella puolet vähemmän. Siihen köyhyyteen en enää halua palata, jos vaan voin sen välttää.
Öö? Tiedätkö mikä on toimeentulotuen perusosa? Ja tiedätkö mitä kaikkea maksetaan tuon perusosan päälle vuokran lisäksi?
Ei tarvi murehtia hääpuvuista, harrastemaksusta, kodinkoneista jne. Joiden maksaminen siivoojan palkasta tekee todella tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut siivoustöissä ja viihtynyt loistavasti. Miksi? Koska minulla olikin hyvä työnantaja (Suomen valtion rahoituksella toimiva organisaatio), todella hyvät työkaverit, todella helpot työtehtävät ja hyvä palkka. Koko päivän duunit sai tehtyä 3 tunnin aikana, mutta palkkaa maksettiin 6 - 8 tunnin ajalta.
Jos kaikki siivoustyö olisi tuollaista, minä olisin jäänyt siivoojaksi enkä koskaan lähtenyt yliopistoon. :D
Olitko koulusiivoojana?
Fyysisesti rankkaa, kirjaimellisesti likaista, altistut vahvoille kemikaaleille sekä valtavalle määrälle pölyä ja useimmat paikat ovat homeessa/sisäilmaongelmaisia.
Tähän lisäksi asiakkaiden vittuilu, että olet pelkkä siivooja ja valittaminen tyhjästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei saanut kun yhden viikon lopun vapaaksi kuukaudessa ja mieheni sanoi että lopeta ne työt kokonaan sillä hän tienasi niin paljon että sain jäädä kotirouvaksi. Hänen äitinsä oli kotirouva ja halusi minutkin jäävän kotiin kokonaan. Koskaan sen jälkeen mieheni ei ole sanonut että mene töihin vaan hän nauttii tulla kotiin työpäivän jälkeen kun ei ole mitään pakkotöitä vaan saa mennä vain nukkumaan arkena kun on syönyt ja lehden luettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikoina yhden kesän siivoamassa - tolkuttoman tylsäähän se oli ja lisäksi huonosti palkattua.
Enää en menisi (en menisi myöskään kauppaan, hoitajaksi tai tarjoilijaksi), koska en ole käynyt korkeakoulua sitä varten, että joutuisin huonosti palkattuun työhön.
Hyvä sulle, mutta moni korkeakoulutetukin voi joutua siivoomaan yms. jos oman alan töitä ei sillä hetkellä vain ole.
Ei ole mikään pakko. Työnteko on aina vapaaehtoista.
Näin ajattelee toisten rahoilla loisiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei saanut kun yhden viikon lopun vapaaksi kuukaudessa ja mieheni sanoi että lopeta ne työt kokonaan sillä hän tienasi niin paljon että sain jäädä kotirouvaksi. Hänen äitinsä oli kotirouva ja halusi minutkin jäävän kotiin kokonaan. Koskaan sen jälkeen mieheni ei ole sanonut että mene töihin vaan hän nauttii tulla kotiin työpäivän jälkeen kun ei ole mitään pakkotöitä vaan saa mennä vain nukkumaan arkena kun on syönyt ja lehden luettua.
Taidatte olla aika iäkkäitä? Ei enää nykypäivänä tuollaista tapahdu, vaikka varmaan aika monelle naiselle kelpaisikin :/
Henkilökohtaisesti en lähtisi siivoojaksi, koska työ on fyysisesti raskasta ja inhoan siivoamista kotonakin. Se on asia, jonka ulkoistaisin heti, jos olisi riittävästi rahaa.