Opintolainen viimeinen 1000 e meni vanhaksi. En ehtinyt maksaa.
Tuli kelalta kirje, että vanhat opintolainani,joita sain vuonna 1983 alkaneisiin yliopisto-opintoihini ovat loppuun karhuttu. Viimeinen tonni ehti mennä vanhaksi ennenkuin ehdin sen maksaa.
No mikäs siinä sitten auttoi. Näin se meni.
Maksoin kyllä 25 vuotta jotain aina takaisin. Suoraan kelalle, sillä pankkiin mulla meni sukset ristiin jo varmaan 1992. Pankki sanoi lainan irti ja jätti velan kelalle. Kela alkoi lähetellä karhukirjeitä ja uhkailla ulosotolla. Luottotiedot ei kuitenkaaan menneet, paitti välit poikki siihen alkuperäiseen pankkiin.
Vahdoin toiseen pankkiin, ja kun olin normaalisti töissä, sain normaalit koritit.
Joka vuosi kirjoitin kelan takaisinmaksuyksikölle anomuskirjeen,että voisinko maksaa tämän-ja-tämän verran tänä vuonna. Tein pätkätöitä ja olin välillä työttömänä. Lyhennykset oli jotain 46 euroa/kk.
En muista paljonko sitä lainaa oli yhteensä alunperin. Joitakin kymmeniä tuhansia euroissa varmaan. Laina tuli tarpeeseen, sillä en käynyt paljoakaan töissä opiskeluaikanani.
Niin se aika rientää. 30 vuotta. Huh huh.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kiinnostava tarina: eikö menkään luottikset kokonaan, vaan pelkästään mustalle listalle oman pankin kanssa?? Jätän tasan pystyyn omani, ja vaihdan pankkia!!
Ei oo mennyt luottotiedot koska AP on aloituksen mukaan koko ajan ollut aktiivinen ja etukäteen Kelan kanssa sopinut miten pystyisi maksamaan edes osan siitä mit pitäisi.
Jos vain jätät pystyyn niin menee ne luottotiedot
APn kohdalla taas - kiva että maksoit mitä pystyit ja etköhän sillä jo ’ansainnut’ tuon 1000€ vanhaksi menemisen. Pääsee ne vangitkin ehdonalaiseen kun vasta puolet on lusittu jos on ovat hyväkäytöksisiä.
Itse sain aikoinaan vapautuksen Kelalta opintolainan takaisinmaksusta, kun olin ollut 5 vuotta työkyvytön.