Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainen viimeinen 1000 e meni vanhaksi. En ehtinyt maksaa.

Vierailija
17.09.2014 |

Tuli kelalta kirje, että vanhat opintolainani,joita sain vuonna 1983 alkaneisiin yliopisto-opintoihini ovat loppuun karhuttu. Viimeinen tonni ehti mennä vanhaksi ennenkuin ehdin sen maksaa.

No mikäs siinä sitten auttoi. Näin se meni. 

Maksoin kyllä 25 vuotta jotain aina takaisin. Suoraan kelalle, sillä pankkiin mulla meni sukset ristiin jo varmaan 1992. Pankki sanoi lainan irti ja jätti velan kelalle. Kela alkoi lähetellä karhukirjeitä ja uhkailla ulosotolla.  Luottotiedot ei kuitenkaaan menneet, paitti välit poikki siihen alkuperäiseen pankkiin.

Vahdoin toiseen pankkiin, ja kun olin normaalisti töissä, sain normaalit koritit.

Joka vuosi kirjoitin kelan takaisinmaksuyksikölle anomuskirjeen,että voisinko maksaa tämän-ja-tämän verran tänä vuonna.  Tein pätkätöitä ja olin välillä työttömänä. Lyhennykset oli jotain 46 euroa/kk.

En muista paljonko sitä lainaa oli yhteensä alunperin. Joitakin kymmeniä tuhansia euroissa varmaan.  Laina tuli tarpeeseen, sillä en käynyt paljoakaan töissä opiskeluaikanani.

Niin se aika rientää. 30 vuotta. Huh huh.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka aikuinen ja äänestysoikeuden saanut VOI MITENKÄÄN olla niin äärettömän pöljä, että vertaa opintolainaa ja asuntolainaa toisiinsa?? Tämä on päivän voittaja, ehottomasti.

Eikö ko. asuntolainan ottajalle siellä pankissa kukaan setä tai täti kertonut, että asuntolainaasi EI takaa valtio, vaan ihan vakuudella  pelataan: Kieus. 

Kuka sulle edes on voinut myöntää lainaa, jos näillä tiedoilla olet siellä pankissa asioinut?

Kysessä täytyy olla "pikkurouva", joka ei tiedä mistään mitään ja jonka huushollissa talous ja kaikki muutkin aivoja vaativat asiat hoitaa mies. Jos sulla ei ole miestä, niin ei hyvin mene enkä näe kovinkaan valoisana tulevaisuuttakaan.

Ap: yritti ymmärtääkseni maksaa sitä lainaa, niillä resursseilla mitä oli. Kuten tiedetään niin pätkätyöläisen taistelu välillä työttmyyskorvauksilla ja välillä palkalla on erittäin vaikea yhtälö. Ei siinä paljoakaan mitään lainoja lyhennellä.

Ihan hyvä että meni vanhaksi, johan tuota olit vuosikymmeniä pienistä maksanut. En usko, että ihan paha petos oli kuintenkaan.

Vierailija
2/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-87 aloitin opiskelut, korkotukea taisi olla pari vuotta valmistumisen jälkeen ja se loppui juuri sopivasti pankkikriisin aikaan. opintolainojen korot oli jotenkin sovittu pankkien ja valtion kesken ja valtio syyti pankkitukea opintolainojen korkotuen kautta. Ikävästi vaan ne joilla korkotuki loppui joutuivat maksamaan yli 10% korkoa. Opintolaina oli säästöpankista joka ei etukäteen lähettänyt laskuja lyhennyksistä ja peri muistutuksesta jotain törkeää. Kävin sitten maksamassa käteisellä kerralla pois kaikki opintolainat juuri ennen kuin säästöpankit meni nurin. Laina siirtyi säästöpankkikaupassa osuuspankille mutta nollapääomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluan mun opintolainat anteeksi!!buu.

Vierailija
4/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta sanoa, kun et aika huono palkka täytyy olla, jos ei 30 vuodessa kerkeä opintolainaa maksaa..vai eikö vaan huvittanu?

Vierailija
5/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. .. menisköhän meidän asuntolainakin vanhaksi jos vaan lakkaisi maksamasta. ... :(

Vierailija
6/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:26"]Just. .. menisköhän meidän asuntolainakin vanhaksi jos vaan lakkaisi maksamasta. ... :(
[/quote]

Mäkin haluan tälläsen asuntolainan :)

Vierailija
7/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan sittenkin pitänyt pitää suu säkkiä myöten eikä elellä leveästi opiskeluaikana?

Vierailija
8/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:37"]Olisikohan sittenkin pitänyt pitää suu säkkiä myöten eikä elellä leveästi opiskeluaikana?
[/quote]

Opintolainallakaan ei kauhean leveää elämää vietetä

Vierailija
9/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä makselen suosiolla pankille noita 250 e/kk. Aika suolaiseksi kerkesi mennä koko lainan määrä kun niin monta vuotta opiskelin, eikä töitä siinä kylässä ollut. Tuli korkoa korolle, joten lopulta oli ihan jättipaukku lainaa. Olisi kiva, että tuo laina joka melkein pakotetaan ottamaan (muuten ei pärjää ja toimeentulotukeakaan ei saa jos ei ole nostanut lainaa) olisi oikeasti valtion tukemaa. Siis, että sen voisi ottaa vaikka kelalta ja vaikka ilman korkoa. Pahimmoilleen korko minulla oli 7%. Pankit tienaa valtion päätöksillä.

No olen tuplamaisteri ja melko ok:ssa työssä, että ei ongelmaa maksaa takaisin. Silti ottaa päähän, että miksi pitää eläminen maksaa lainalla opiskeluaikana. Pitäisikö ihmisten vain mennä suoraan töihin peruskoulusta? Minulla ei ainakaan vanhemmat antaneet rahaa yhtään sen jälkeen kun kotoa muutin 17 vuotiaana pois. 

Opintotuki oli kuukaudessa 200e ja laina 200e, vuokra oli 400e, joten kaikki meni pelkkään vuokraan, töitä oli pakko tehdä opintojen ohessa, jolloin opinnot tietysti venyi. Köyhää oli, mutta minä selvisin.

Vierailija
10/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on opiskellut 1980-luvulla, opintoraha on tuolloin ollut noin kolmannes nykyisestä, eli sillä ei suu säkkiä myöten eletty, vaan lainaa oli pakko ottaa. Toisaalta laina oli korkotuettu, joten sen korko ei koskaan noussut (eikä laskenut) juuri viidestä prosentistä. Itse opiskelin juuri silloin kun systeemi muuttui, 1992: ensimmäisen vuoden vanhalla systeemillä, jossa lainaa oli pakko ottaa mutta se oli (verraten) halpaa ja loput systeemillä, ,jossa lainaa ei enää ollut aivan pakko ottaa ja se olikin sitten kallista, kun markkinakorot nousivat laman ja devalvaation myötä 16 prosenttiin.

Nykyinen opintolaina on taas aivan käsittämättömän halpaa, korkohan on tällä hetkellä käytännössä olematon.

Vierailija
11/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:53"]Minä makselen suosiolla pankille noita 250 e/kk. Aika suolaiseksi kerkesi mennä koko lainan määrä kun niin monta vuotta opiskelin, eikä töitä siinä kylässä ollut. Tuli korkoa korolle, joten lopulta oli ihan jättipaukku lainaa. Olisi kiva, että tuo laina joka melkein pakotetaan ottamaan (muuten ei pärjää ja toimeentulotukeakaan ei saa jos ei ole nostanut lainaa) olisi oikeasti valtion tukemaa. Siis, että sen voisi ottaa vaikka kelalta ja vaikka ilman korkoa. Pahimmoilleen korko minulla oli 7%. Pankit tienaa valtion päätöksillä.

No olen tuplamaisteri ja melko ok:ssa työssä, että ei ongelmaa maksaa takaisin. Silti ottaa päähän, että miksi pitää eläminen maksaa lainalla opiskeluaikana. Pitäisikö ihmisten vain mennä suoraan töihin peruskoulusta? Minulla ei ainakaan vanhemmat antaneet rahaa yhtään sen jälkeen kun kotoa muutin 17 vuotiaana pois. 

Opintotuki oli kuukaudessa 200e ja laina 200e, vuokra oli 400e, joten kaikki meni pelkkään vuokraan, töitä oli pakko tehdä opintojen ohessa, jolloin opinnot tietysti venyi. Köyhää oli, mutta minä selvisin.
[/quote]

Aijaa? Miten sun opintotuki oli noin vähän? Mikset saanut asumislisää? Asuit siis vanhemmillaan/sukulaisillasi ja sait silti 200€ jopa pelkkää tukea? Outoa. No mitäs oot rälläny lainas. sun asemassa oisin säästäny lainat ja palauttanut opintojen lopussa. Mulla on pelkästään opintotuki asumislisä sen noin 400€ kuussa verojen jälkeen asun edullisesti. Laina osuus 300€ kuussa.miten sait lainaakin noin vähän? Huhu

Vierailija
12/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:00"]

Jos ap on opiskellut 1980-luvulla, opintoraha on tuolloin ollut noin kolmannes nykyisestä, eli sillä ei suu säkkiä myöten eletty, vaan lainaa oli pakko ottaa.

[/quote]

Silloin olivat hinnatkin eri tasolla, jopa vuokrat.

Vierailija
13/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:53"]Minä makselen suosiolla pankille noita 250 e/kk. Aika suolaiseksi kerkesi mennä koko lainan määrä kun niin monta vuotta opiskelin, eikä töitä siinä kylässä ollut. Tuli korkoa korolle, joten lopulta oli ihan jättipaukku lainaa. Olisi kiva, että tuo laina joka melkein pakotetaan ottamaan (muuten ei pärjää ja toimeentulotukeakaan ei saa jos ei ole nostanut lainaa) olisi oikeasti valtion tukemaa. Siis, että sen voisi ottaa vaikka kelalta ja vaikka ilman korkoa. Pahimmoilleen korko minulla oli 7%. Pankit tienaa valtion päätöksillä. No olen tuplamaisteri ja melko ok:ssa työssä, että ei ongelmaa maksaa takaisin. Silti ottaa päähän, että miksi pitää eläminen maksaa lainalla opiskeluaikana. Pitäisikö ihmisten vain mennä suoraan töihin peruskoulusta? Minulla ei ainakaan vanhemmat antaneet rahaa yhtään sen jälkeen kun kotoa muutin 17 vuotiaana pois.  Opintotuki oli kuukaudessa 200e ja laina 200e, vuokra oli 400e, joten kaikki meni pelkkään vuokraan, töitä oli pakko tehdä opintojen ohessa, jolloin opinnot tietysti venyi. Köyhää oli, mutta minä selvisin. [/quote] Aijaa? Miten sun opintotuki oli noin vähän? Mikset saanut asumislisää? Asuit siis vanhemmillaan/sukulaisillasi ja sait silti 200€ jopa pelkkää tukea? Outoa. No mitäs oot rälläny lainas. sun asemassa oisin säästäny lainat ja palauttanut opintojen lopussa. Mulla on pelkästään opintotuki asumislisä sen noin 400€ kuussa verojen jälkeen asun edullisesti. Laina osuus 300€ kuussa.miten sait lainaakin noin vähän? Huhu

[/quote]

No minä ainakin sain juuri tuon verran, kuin edellinen kommentoija, siis markka-aikaan euroiksi muutettuna asumislisä+opintotuki yht 1200 markkaa (tosin ihmettelen 400 euron vuokraa, itselläni vuokra oli yksiöstä 90-luvulla reilun satasen euroiksi muutettuna)

Vierailija
14/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:00"]

Jos ap on opiskellut 1980-luvulla, opintoraha on tuolloin ollut noin kolmannes nykyisestä, eli sillä ei suu säkkiä myöten eletty, vaan lainaa oli pakko ottaa.

[/quote]

Silloin olivat hinnatkin eri tasolla, jopa vuokrat.

[/quote]

Joka tapauksessa tuki täysimääräisenäkin oli niin pieni, että sillä ei elänyt edes teoriassa, ennen uudistusta, jossa valtion korkotuki poistettiin ja lainasta tuli markkinakorkoista. Sen jälkeen itsekin pystyin sinnimään pelkällä tuella.

Vierailija
15/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin luuseri eli nyt me muut veronmaksajat maksetaan se sinun lainasi loppuu.

Ei se mihinkään hups vaan katoa vaan yhteisistä verorahoista tuollaiset maksetaan.

Vierailija
16/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:26"]Just. .. menisköhän meidän asuntolainakin vanhaksi jos vaan lakkaisi maksamasta. ... :( [/quote] Mäkin haluan tälläsen asuntolainan :)

[/quote]

Asuntolainassa ei ole valtion takausta, eli ei onnistu, pankki ottaa vakuuden itselleen, eli useinmiten sen asunnon.

Vierailija
17/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:53"]Minä makselen suosiolla pankille noita 250 e/kk. Aika suolaiseksi kerkesi mennä koko lainan määrä kun niin monta vuotta opiskelin, eikä töitä siinä kylässä ollut. Tuli korkoa korolle, joten lopulta oli ihan jättipaukku lainaa. Olisi kiva, että tuo laina joka melkein pakotetaan ottamaan (muuten ei pärjää ja toimeentulotukeakaan ei saa jos ei ole nostanut lainaa) olisi oikeasti valtion tukemaa. Siis, että sen voisi ottaa vaikka kelalta ja vaikka ilman korkoa. Pahimmoilleen korko minulla oli 7%. Pankit tienaa valtion päätöksillä. No olen tuplamaisteri ja melko ok:ssa työssä, että ei ongelmaa maksaa takaisin. Silti ottaa päähän, että miksi pitää eläminen maksaa lainalla opiskeluaikana. Pitäisikö ihmisten vain mennä suoraan töihin peruskoulusta? Minulla ei ainakaan vanhemmat antaneet rahaa yhtään sen jälkeen kun kotoa muutin 17 vuotiaana pois.  Opintotuki oli kuukaudessa 200e ja laina 200e, vuokra oli 400e, joten kaikki meni pelkkään vuokraan, töitä oli pakko tehdä opintojen ohessa, jolloin opinnot tietysti venyi. Köyhää oli, mutta minä selvisin. [/quote] Aijaa? Miten sun opintotuki oli noin vähän? Mikset saanut asumislisää? Asuit siis vanhemmillaan/sukulaisillasi ja sait silti 200€ jopa pelkkää tukea? Outoa. No mitäs oot rälläny lainas. sun asemassa oisin säästäny lainat ja palauttanut opintojen lopussa. Mulla on pelkästään opintotuki asumislisä sen noin 400€ kuussa verojen jälkeen asun edullisesti. Laina osuus 300€ kuussa.miten sait lainaakin noin vähän? Huhu

[/quote]

No minä ainakin sain juuri tuon verran, kuin edellinen kommentoija, siis markka-aikaan euroiksi muutettuna asumislisä+opintotuki yht 1200 markkaa (tosin ihmettelen 400 euron vuokraa, itselläni vuokra oli yksiöstä 90-luvulla reilun satasen euroiksi muutettuna)

[/quote]

Juu opintotuki oli 2000 alussa tuon ~200 e ja vuokrat helsingissä oli 400 yksiöstä ihan helposti. Tuohon laina ja asumislisä päälle. Opintotuki oli sellainen, minkä määrä ei moneen vuoteen noussut yhtään, vaikka kaikki muu nousi.

Vierailija
18/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjota se 1000 euroa johonkin hyödylliseen.

Vierailija
19/22 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:19"]

Helvetin luuseri eli nyt me muut veronmaksajat maksetaan se sinun lainasi loppuu.

Ei se mihinkään hups vaan katoa vaan yhteisistä verorahoista tuollaiset maksetaan.

[/quote]

No onpa paljon :) kehtaatki nillittää tuollaisesta. Opiskelijat on kaikista köyhimpiä. Eläkeläiset ja työttömätkin saavat enemmän rahaa. Opiskelija pärjää jotenkuten, KUN ottaa lainaa. Minkään muun tuilla elävien ei tarvitse ottaa lainaa.

Vierailija
20/22 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kiinnostava tarina: eikö menkään luottikset kokonaan, vaan pelkästään mustalle listalle oman pankin kanssa?? Jätän tasan pystyyn omani, ja vaihdan pankkia!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme